Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

Swe: Bilavgiftene i Norge er nok utdaterte ja, det har vi vel vært enige om lenge, men det ser ikke ut til at vi kommer til enighet om en alternativ avgiftsmodell. Du vil avskaffe avgiftene, jeg vil endre de slik at de blir mer samfunnstjenelige og rettferdige.

 

Hvis problemet med bilavgiftene er at de rammer skjevt i forhold til betalingsevne så burde man vel heller føre opp bil på selvangivelsen og få avregnet skatten etter biltype, kjørelengde og betalingsevne der. Det mener jeg er en dårlig løsning fordi det skjuler innholdet i avgiftene for bileieren. Med dagens bilavgifter blir man påminnet det støtt og stadig og får en mer ønsket holdningsendring av det. En inntektsbasert bilavgift vil også gjøre det absurd dyrt for de med god inntekt og latterlig billig for de med lav inntekt. Dermed endrer man kjøremønsteret i retning av at fiffen bruker buss mens bermen bruker bil. Eller at fiffen gir bort bilene sine til pensjonister, alenemørdre og uføretrygdede mot at de kjører fiffen til jobben. Miljøaspektet drukner helt i rik-vs-fattig-politikken.

 

I fare for å spore av igjen er det en annen avgift jeg vil ha overført til selvangivelsen: TV-lisensen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Swe: bilavgiftene i Norge er nok utdaterte ja, det har vi vel vært enige om lenge, men det ser ikke ut til at vi kommer til enighet om en alternativ avgiftsmodell. Du vil avskaffe avgiftene, jeg vil endre de slik at de blir mer samfunnstjenelige og rettferdige.

 

Jeg har da ikke sagt at de skal avskaffes i sin helhet. Det jeg sier er at mange av dem er direkte usosiale. Personlig er jeg meget fornøyd med bilavgiftene slik de fungerer i mitt nye hjemland litt lengre øst: Årsavgift basert på co2-forbruk, drivstoffavgift på bensin og diesel, og en del hyggelige incentiver for å få folk til å kjøpe biler klassifisert som "miljøbiler". Og det finnes faktisk både skoler, sykehus og eldreomsorg her borte også ;)

 

I fare for å spore av igjen er det en annen avgift jeg vil ha overført til selvangivelsen: TV-lisensen.

9534690[/snapback]

 

Endelig noe vi kan si oss enige i :thumbup:

 

EDIT: I lys av endringene i ditt innlegg, jeg har da aldri tatt til orde for en inntektsbasert bilavgift, og som du selv skriver så blir det helt absurd. Om jeg har ordlagt meg slik så får jeg presisere: I stedet for å kreve inn en masse kreative bilavgifter for å fylle statskassen, så bør disse pengene kreves inn over skatteseddelen i stedet.

Endret av Swe
Lenke til kommentar
Jeg har da ikke sagt at de skal avskaffes i sin helhet. Det jeg sier er at mange av dem er direkte usosiale. Personlig er jeg meget fornøyd med bilavgiftene slik de fungerer i mitt nye hjemland litt lengre øst: Årsavgift basert på co2-forbruk, drivstoffavgift på bensin og diesel, og en del hyggelige incentiver for å få folk til å kjøpe biler klassifisert som "miljøbiler". Og det finnes faktisk både skoler, sykehus og eldreomsorg her borte også  ;)

9534732[/snapback]

Førsteinntrykket av din omtale av svenske avgifter er positivt uten at jeg har sett nøyere på det.

 

Merk at jeg oppdaterte forrige innlegg med et avsnitt.

 

Redigert: Øystein Dørum; Innfør rushtidsavgift. (Hentet fra Såpeboksen)

 

Jeg er enig! Rushtidsavgift har gjort underverker for trafikkavviklingen både i Stockholm og Storbritannia. Jeg så et lengre innslag om det på TVen for et par uker siden. Etter innføringen var folk stort sett svært fornøyde med ordningen. De fleste motstandere hadde snudd og blitt tilhengere av rushtidsavgift når de så virkningene av den. Det kan være noe for de største byene i Norge også, særlig Oslo :) Jeg regner med at myndighetene allerede har bestilt en rapport som beskriver suksessfaktorene i Stockholm og Storbritannia og en analyse av hvor godt det lar seg overføre til Norge.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Jeg er enig! Rushtidsavgift har gjort underverker for trafikkavviklingen både i Stockholm og Storbritannia (...) Jeg regner med at myndighetene allerede har bestilt en rapport som beskriver suksessfaktorene i Stockholm og Storbritannia og en analyse av hvor godt det lar seg overføre til Norge.

9534762[/snapback]

 

Vel, alle norske byer i dag har jo en "rushtidsavgift" (bomring) som er langt mer aggressiv enn den er i Stockholm. Om man endrer dette til en avgift etter "Stockholmsmodellen" så ville det bety enorme avgiftslettelser for de fleste, og det er det vel ingen som tror kommer til å hende... Alternativet blir vel en "Londonmodell" som innebærer så skyhøye bomavgifter at bare de aller rikeste vil kunne unne seg luksusen å kjøre inn til byen på noe tidspunkt. Effektivt, javisst.

 

Når det gjelder hvor fornøyd folk er med ordningen i Stockholm så vet jeg ikke hva slags TV-innslag du har sett, og hvordan dette var vinklet, men sannheten er ikke like enkel og rosenrød som norske medier og politikere tydeligvis vinkler den.

Lenke til kommentar
Når det gjelder hvor fornøyd folk er med ordningen i Stockholm så vet jeg ikke hva slags TV-innslag du har sett, og hvordan dette var vinklet, men sannheten er ikke like enkel og rosenrød som norske medier og politikere tydeligvis vinkler den.

9535444[/snapback]

 

Nå er vel ikke poenget med en rushtidsavgift at alle skal bli fornøyde. Poenget er at de som sprer driten også skal betale for det, ikke bare min astmasyke sønn.

Lenke til kommentar
Nå er vel ikke poenget med en rushtidsavgift at alle skal bli fornøyde. Poenget er at de som sprer driten også skal betale for det, ikke bare min astmasyke sønn.

9535539[/snapback]

 

Jeg regner med at du ikke leste Simen1's innlegg som jeg svarte på, der han skriver følgende:

 

"Etter innføringen var folk stort sett svært fornøyde med ordningen. De fleste motstandere hadde snudd og blitt tilhengere av rushtidsavgift når de så virkningene av den."

 

Dette vil jeg påstå er en feilaktig fremstilling, men en fremstilling som jeg har sett norske politikere bruke flittig.

Lenke til kommentar

Swe: Norge har ingen rushtidsavgift. Rushtidsavgiften er ikke en døgnkontinuerlig avgift men noe som gjelder i rushtiden for å påvirke folk til å velge andre tidspunkter å kjøre inn til sentrum eller få de til å velge kollektiv transport. Nøkkelordet er differanse i kostnaden mellom å kjøre i rushtida og kjøre på andre tidspunkter.

Lenke til kommentar
Takk!

...og så litt "på siden" av dette, men dog viktige fakta når det gjelder ressursbruk:

- Over 1/3 av statsbudsjettet går hvert år til trygdeutbetalinger.

- Nesten like mye går til lønnsutgifter mv. til offentlig ansatte.

  (- Er det rart vi ikke har "råd" til oppgradering og vedlikehold av skoler, infrastruktur, osv.?)

9534042[/snapback]

Jeg tolker det sånn at du vil ha færre lærere, sykepleiere, leger eller lavere lønninger til disse slik at det blir ennå mer fristende for dem å jobbe i det private. Jeg tolker det også slik at du synes uføretrygdede, pensjonister og arbeidsledige skal få ennå lavere trygder. Tolker jeg deg rett?

9534562[/snapback]

 

Det må da være lov å bruke hodet litt... vi har et vanvittig overskudd av offentlige byråkrater hvis funksjoner er overflødige og kun fører til økte kostnader til skattebetalere og næringsliv.

Hvis du virkelig mener at bilavgiftene IKKE er usosiale, og at det ikke er et bedre alternativ å endre skattesystemet burde du VIRKELIG tenke å få tak i noe slags solid verktøy for å få fjernet de sinnsyke skylappene dine.

Lenke til kommentar
Folk som kjøper SUV kjøper de som regel på grunn av den overlegne sikkerheten for seg selv ved kollisjon.

9537905[/snapback]

Jeg satt inn tre uthevede ord for å gjøre setningen gyldig. Egen sikkerhet trenger de virkelig siden SUV oftere havner utfor veien enn andre biler. Ellers så er det sammfunnsmessig mer skader og dødsfall på grunn av SUV fordi SUV oftere skader og dreper andre trafikkanter. SUV er et samfunnsproblem og bør kun kjøres av de som virkelig har et genuint behov for det, ikke av hvermansen.

 

Det må da være lov å bruke hodet litt... vi har et vanvittig overskudd av offentlige byråkrater hvis funksjoner er overflødige og kun fører til økte kostnader til skattebetalere og næringsliv.

Det er noe jeg også trodde i min ungdom etter å ha hørt på de voksnes politiske synsinger. Nå er oppfatningen en annen. Det er nok noen overflødige og ineffektive stillinger her og der, samt organisatoriske ineffektiviteter, men jeg har ikke fantasi til å se for meg at det kan spares inn flere titalls milliarder kroner i året på å gjøre noe med det. Opp mot noen få milliarder, ja, men titalls milliarder, nei! Ikke sjanse i havet. Du må gjerne sette opp et regnestykke over stillinger du vil kutte for å nå, la oss si 20 milliarder kroner, ~1/3 av bilavgiftene.

 

Hvis du virkelig mener at bilavgiftene IKKE er usosiale, og at det ikke er et bedre alternativ å endre skattesystemet burde du VIRKELIG tenke å få tak i noe slags solid verktøy for å få fjernet de sinnsyke skylappene dine.

9537953[/snapback]

Så så, ro ned personangrepene her! Dagens bilavgifter rammer ganske skjevt, men med de endringene jeg har foreslått mange ganger her i tråden mener jeg de vil bli mye bedre. Bilavgifter er på generell basis bra av mange grunner. Både fordi staten trenger inntektene og fordi vi vil oppmuntre folk til å velge miljøvennlig fremfor miljøfiendtlig og biler som gir færre trafikkskadde og drepte. Hvis bilavgiftene blir endret jeg foreslår så vil de bli langt mer effektive på akkurat disse områdene. Bedre miljø og bedre trygghet i trafikken er bra for samfunnet. Det gir sosiale = bra avgifter. Å si det er usosialt å tenke på løsninger som er best for helheten mener jeg bare kan skyldes at man er så selvopptatt at man ikke klarer å se helhetlig på ting.

Lenke til kommentar
SUV er et samfunnsproblem og bør kun kjøres av de som virkelig har et genuint behov for det, ikke av hvermansen.

 

Nå må du faen meg gi deg her. Vet ikke om jeg skal le eller grine. Du sier den ikke er sikker. Når folk kjøper bil, tror du de tenker på hva som er sikkert for andre, eller seg selv å familien.

 

Må si jeg er rimelig overgitt over tankegangen at de som ikke trenger SUV ikke bør få lov å kjøpe det. Skal vi gjøre sånt med alt annet som forurenser eller er farlig også da? Hva blir det neste? Kjæledyr forurenser mer i landet vårt enn biler gjør. Skal vi forby alle som ikke har behov for f.eks en hund å ha det også da eller?

Lenke til kommentar
SUV er et samfunnsproblem og bør kun kjøres av de som virkelig har et genuint behov for det, ikke av hvermansen.

 

Nå må du faen meg gi deg her. Vet ikke om jeg skal le eller grine. Du sier den ikke er sikker. Når folk kjøper bil, tror du de tenker på hva som er sikkert for andre, eller seg selv å familien.

 

Må si jeg er rimelig overgitt over tankegangen at de som ikke trenger SUV ikke bør få lov å kjøpe det. Skal vi gjøre sånt med alt annet som forurenser eller er farlig også da? Hva blir det neste? Kjæledyr forurenser mer i landet vårt enn biler gjør. Skal vi forby alle som ikke har behov for f.eks en hund å ha det også da eller?

9538578[/snapback]

 

Godt sagt :)

Argumentene til forumposteren faller på sin egen urimelighet. Jeg orker ikke svare han mer, det er bortkastet bruk av min intelligens.

Lenke til kommentar
Jeg regner med at du ikke leste Simen1's innlegg som jeg svarte på, der han skriver følgende:

 

"Etter innføringen var folk stort sett svært fornøyde med ordningen. De fleste motstandere hadde snudd og blitt tilhengere av rushtidsavgift når de så virkningene av den."

 

Dette vil jeg påstå er en feilaktig fremstilling, men en fremstilling som jeg har sett norske politikere bruke flittig.

9535559[/snapback]

Så du mener dette ikke er en korrekt fremstilling av hva "folk flest" i Stockholm faktisk mener om saken?

 

Jeg vet at jeg personlig ikke støtter noe rushtidsavgift i Oslo, men samtidig er det ganske naturlig at dersom man har en relativt god økonomi vil man sette stor pris på å få veien for seg selv på vei til jobb. Så at det vil være en god porsjon fornøyde tar jeg for gitt.

Jeg syns bare 20kr bomring, samt 30kr i piggavgift er betaling nok for godt under 1mil kjøring. Om det i tillegg skal komme Oslo pakke3 bom, samt rushtidsavgift innenfor samme milen, syns jeg det går over alle støvelskafter. At det ene er for en vei som kommer, det andre for en som for lengst er bygget, den tredje for Svevestøv, og den fjerde for å redde kloden, endrer ikke mitt standpunkt så lenge realiteten er at alle disse innkrevningene havner på en 5KM lang strekning der jeg bor.

 

Men en annen metode for å angripe samme problemstillig var du vel inne på Simen, og det er mer difrensiert arbeidstid. Såvidt jeg vet er det noen prøveprosjekter igang i Norge der man prøver ut dette, og i andre land har man vel gode erfaringer med denne typen tiltak. Det er jo det at "vi alle" MÅ være på jobb fra 8-16 via de samme underdimensjonerte veiene som er selve problemet i byene, rushen er bare et symptom... :)

Lenke til kommentar

Tror det blir best hvis alle har tyttebær bil :thumbdown:

 

Hva med de som har bil som interesse da?

De som ikke vil ha samme kjøretøy som alle andre?

Jeg driter i hvordan bil jeg har, bare den går.

Men poenget mitt er at alle er ikke like her i landet/verden.

 

Små motorer er også mere utsatt for slitasje, da men må kjøre bilen ekstremt hardt for å få den til å flytte noe særlig på seg. Det gjør at etter hvert øker oljeforbruket, og levetiden på moteren er kortere enn en stor motor. Dette øker produksjonsfrekvensen, som også er meget forurensende.

 

Skjønner godt folk kjøper store biler som er sikre.

Er det mange her som med hånden på hjertet, ville byttet ut sine store sikre bil, mot en liten usikker bil. Nei?

Det er ingen som takker deg den dagen du og familien din ligger der, kvestet i den lille usikre bilen.

Alle mennesker er vel mere opptatt av sin egen familie, enn alle andre mennesker.

...Survival of the fittest

 

 

 

 

Folk flyr ekstremt mye for tiden, flere jeg jobber med er på flyreiese ferier 4-6 ganger i året, det er unødvendig det.

 

Og andre unødvendige ting, er f.eks eballasje rund tabelettene som man legger i oppvaskmaskinen, hva er poenget med å forurense for å lage noe slikt?

 

 

 

 

 

 

 

.

Lenke til kommentar
du! hummeren er ikke stygg..

men det er mange som kjøper slike biler uten at de trenger dem.. by folk med suv? logikk korr?

9536346[/snapback]

 

Enkel logikk for de som kan tenke...

Folk som kjøper SUV kjøper de som regel på grunn av den overlegne sikkerheten ved kollisjon.

9537905[/snapback]

 

Dette er jo feil. En SUV er mindre sikker enn en vanlig personbil. Årsaken er at den velter mye lettere i en kollisjonssituasjon.

 

Les mer her: http://www.vegvesen.no/sikkerbil/kollisjonstest_2.stm

 

Det er noen få mennesker her i dette landet som virkelig trenger en SUV. Resten av de som kjøper SUV er tullinger som ikke vet sitt eget og miljøets beste.

Lenke til kommentar
Swe: Norge har ingen rushtidsavgift. Rushtidsavgiften er ikke en døgnkontinuerlig avgift men noe som gjelder i rushtiden for å påvirke folk til å velge andre tidspunkter å kjøre inn til sentrum eller få de til å velge kollektiv transport. Nøkkelordet er differanse i kostnaden mellom å kjøre i rushtida og kjøre på andre tidspunkter.

9536131[/snapback]

 

Nettopp, som jeg sier så er vi allerede mye mer belastet med slike (bompenge-)avgifter i Norge, derfor vil en rushtidsavgift etter Stockholmsmodellen innebære en særdeles velkommen og betydelig avgiftslettelse for folk flest, og mindre inntekter til stat og kommune. Altså er det lite trolig at vi kommer til å få se noe slikt.

Lenke til kommentar

Har ikke lest hele tråden da 70 sider blir litt mye på morgenen.

Jeg er en av de som eier en slik stygg bensin sluker bare at den går på diesel dog en svær dieselmotor. Sikker på at Simen1 hadde sett stygt på meg hvis han hadde sett meg på gaten med denne bilen :tease:

 

Har en annen tråd her om akkurat dette, da jeg trengte en bil til å kunne dra en svær henger. Denne brukes bare i jobbsammenheng men bilen er fin den, hadde det ikke vært for prisen.

Selv synes jeg det blir for dumt når ola nordmann kjøper seg en slik bil bare for å føle seg sikker i trafikken. Har selv en nabo som kjøpte seg en tilnærmet lik bil som meg og argumentet var da at bilen var stor og sikker, blir litt oppgitt over akkurat dette.

Men det som er litt skremmende er at den bilen jeg kjøpte betegnes som en liten pick up i statene mens her går den for å være stor.

Lenke til kommentar
SUV er et samfunnsproblem og bør kun kjøres av de som virkelig har et genuint behov for det, ikke av hvermansen.

Nå må du faen meg gi deg her. Vet ikke om jeg skal le eller grine. Du sier den ikke er sikker. Når folk kjøper bil, tror du de tenker på hva som er sikkert for andre, eller seg selv å familien.

Ro ned banneordene. Kom heller med saklige argumenter. Er du tom for saklige argumenter og bare vil banne så logg deg av nettet og gå og få litt frisk luft.

 

Jeg tror at bilkjøpere tenker alt for egoistisk. Dvs. de velger de bilene som er relativt sikre for seg selv men driter en lang marsj i hvor stor trafikkfare man blir for andre. Totalt sett vil det skape flere trafikkdrepte og trafikkskadde enn om de fikk incentiver til å velge biler som er sikrere for helheten. Slike incentiver er det jeg ønsker å fremme. Med tanke på at det hvert eneste år dør over 300 i trafikken og det blir over 11.000 skader så tror jeg det er mange som vil sette pris på incentivene samt mange som vil være uvitende til at deres liv og helse har blitt spart gjennom slike tiltak.

 

Må si jeg er rimelig overgitt over tankegangen at de som ikke trenger SUV ikke bør få lov å kjøpe det.

Da har du missforstått tankegangen min. Jeg vil ikke ha noe behovsprøvd forbud. Ro deg heller litt ned og les hva jeg skriver.

 

Skal vi gjøre sånt med alt annet som forurenser eller er farlig også da? Hva blir det neste? Kjæledyr forurenser mer i landet vårt enn biler gjør. Skal vi forby alle som ikke har behov for f.eks en hund å ha det også da eller?

9538578[/snapback]

Her går du til angrep på Skybert. Ingen har påstått det du prøver å latterliggjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...