Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

noe enorm forskjell i co2 utslipp har da vel ikke eldre biler..? si kanskje 0,9 l/mil for en 80 modell kontra 0,6 for en ny bil med samme styrke..? Eldre biler var jo lettere..

 

Selv bruker min bil 87 modell underkant av 0,7 liter pr mil i snitt. 1,8 motor.

9480598[/snapback]

Ja, jeg vet ikke helt, den mest dramatiske forbedringen kom nok kanskje også noen år før din bil. Overgangen fra forgasser til innsprøytning og bruk av katalysator utgjorde en stor forskjell, både i rent forbruk, effekt, og med hensyn til renere forbrenning, ikke minst forbruk/utslipp i scenarioer som kaldstart/oppvarming (som jo ikke kommer frem i tabeller, men som er av stor betydning ikke minst i Norge). Også seneste generasjoner av forgassermotorer hadde stort fokus på lavere forbruk/utslipp. Ting som bensin/oljekrisen i 79 hadde nok en positiv effekt når det gjelder utvikling av lavere forbruk. Før den tid var det vel knapt noe tema i det hele tatt...

 

Det går jo teknisk sett rette veien fremdeles med lavere utslipp, og det dreier seg jo også om mer enn bare målt forbruk ved 90kmt/bykjøring. Men som du sier blir bilene bare tyngere så noe blir vel spist opp der.

Jeg vet ikke hvor mye det vil ha å si i et totalregnskap, men det er jo relativt mye mer utslipp i forbindelse med produksjon av lette materialer som aluminum. Var det ikke ting som dette som gjør at feks Toyota Prius kom så dårlig ut totalt sett?

 

Men denne "Norge er værst" saken du viser til Simen, jeg fikk ikke helt tak i hvordan man har kommet frem til disse tallene?

 

Det er jo typisk norsk å tro at vi er så mye bedre enn alle andre, så jeg tviler ikke på at det stemmer, men kunne vært interessant å vite litt mer om hvordan man måler dette.

 

Jeg kan jo i alle fall komme på noen grunner som muligens kan være del av forklaringen, dersom det reelle utslippet er høyere her:

1. Som nevnt har vi en relativt gammel bilpark

2. Vi har et klima som gjør at vi får mer utslipp (Både øker snø motstand og forbruk en hel del, og vi har betydelig flere, kaldere kaldstarter, og lenger oppvarmingstid)

3. Vi har et land med mye bakker, og store høydeforskjeller

4. Vi har et veinett av krøtterstier, med masse svinger som gjør at jevn fart er umulig.

5. Der veiene er rette, er det som regel kø...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kan jo i alle fall komme på noen grunner som muligens kan være del av forklaringen, dersom det reelle utslippet er høyere her:

1. Som nevnt har vi en relativt gammel bilpark

2. Vi har et klima som gjør at vi får mer utslipp (Både øker snø motstand og forbruk en hel del, og vi har betydelig flere, kaldere kaldstarter, og lenger oppvarmingstid)

3. Vi har et land med mye bakker, og store høydeforskjeller

4. Vi har et veinett av krøtterstier, med masse svinger som gjør at jevn fart er umulig.

5. Der veiene er rette, er det som regel kø...

9481425[/snapback]

veldig bra oppsummert...

Lenke til kommentar
Har ikke dokumentasjon på dette, men har du sett mange tyske mc-turister på sportssykler? Neppe.

9480667[/snapback]

 

hva har tyske mcturister og sportsykler til felles? Norske veier er ikke for raukjøring, heller krusing.. Det går mange tyske sykler forbi her jeg bor om sommeren. Men såklart mest tyske camping-biler.

9480796[/snapback]

Poenget mitt er at det virker som om mange kjører rundt på fine motorveier i stort sett flate Tyskland på store offroadsykler og da er det ikke behov men image/status som styrer valget. Slik som mange i denne tråden hevder for suv`er i Norge sin del. Bare en digresjon.

 

Det må vel tilføyes at "store stygge offroadmotorsykler" ikke sluker mer bensin enn andre sykkeltyper.

 

:)

Lenke til kommentar

Muffinman skriver stort sett bare gode innlegg syns jeg. Akkurat dette siste blir lettere om man tenker seg noen komma her og der.

Jeg tolker det akkurat som tZar sier. Det er ikke grunnet behov for store offroadere at folk i Tyskland er så begeistret for den type sykkel.

 

Og linken til debatten var vel da at man oftes kan si det samme om feks Cayenne-eiere (bare for igjen å ta ytterpunktet). Har ikke sett så mange møkkete slike biler, annet enn møkk fra veisaltet i Oslo området...

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Jeg er verken opptatt av status eller SUVer, men jeg skulle likt å hatt biler som nok av mange regnes som bensinslukere rett og slett fordi jeg synes det er gøy å kjøre.

 

Så er et lystbehov et godt nok behov for dere?

 

Jeg skulle for eksempel likt å ta Cadillacen min inn til Norge, men norske avgifter straffer den p.g.a. stor motor og mye HK, på tross av at den faktisk ikke er så ille på bensinforbruk.

 

Kanskje litt på siden av debatten, og vi har jo vært inne på det før, men jeg synes det norske avgiftssystemet er helt bak mål.

Lenke til kommentar
Synes det norske avgiftssystemet er helt bak mål.

9482810[/snapback]

 

Du er langt fra alene om å mene det. :thumbup:

9482822[/snapback]

 

Ok, brukte kalkulatoren på toll.no nå

 

294 652 i avgifter, og det på en 10 år gammel bil!

 

:no:

9482850[/snapback]

 

 

Baksetene til Hummeren min koster over 500.000,- :) Den er snart 11 år..

(Men ikke så mange i Norge enda, så jeg kan ikke sette de inn gratis)

Og det er bare for 2 ekstra seter.. De andre avgiftene var ikke pene de heller btw..

Endret av EvilDick
Lenke til kommentar

Baksetene til Hummeren min koster over 500.000,- :) Den er snart 11 år..

(Men ikke så mange i Norge enda, så jeg kan ikke sette de inn gratis)

Og det er bare for 2 ekstra seter..  De andre avgiftene var ikke pene de heller btw..

9482965[/snapback]

 

Hva har antallet Hummere i Norge med gratis baksete å gjøre?

 

Trodde det var 10 år dersom du kjører på grønne skilter?

Lenke til kommentar
En ting jeg lurer på. Disse Srt-8 motorene, de kjører jo på bare 4 sylindre når det ikke kjøres fort. Tar avgiftene hensyn til dette?

 

Eller er avgiftssystemet veldig firkantet?

9483775[/snapback]

 

Nei. Avgiftsystemet er nok ganske firkanta og tar ikke hensyn til det. :(

 

Det paradoksale er jo at hadde denne bilen vært 20 år eldre, og altså veteran, så hadde det kosta 16 974,- i avgifter, kontra 294 600,-

 

Jeg forstår ikke logikken i det da jeg vil tro at en V8 fra 1977 nok forurenser mer og er en større risiko for trafikksikkerheten enn en bil fra 1997.

 

Hvorfor skal vi ikke få lov til å kjøre morsomme biler i dette landet?

Endret av Dipstick
Lenke til kommentar

Disse bakseteavgiftene er det vel ikke så mange som helt forstår logikken i...?

Men det er jo hyggelig å se at man i det minste betaler mindre for noe. I dag sparer man jo hundretusner, og tak heves, gulv senkes, vegger bygges, som bare det så man skal få inn den fiktive statsboksen, og skyte gullfuglen.

 

Men verken disse summene EvilDick må betale for å få inn baksete i traktoren, eller det Dipstick må ut med for å få mini- flaket hjem til fedrelandet, har vel noe nevneverdig med miljø å gjøre.

 

Varebil tulle- reglene er jo såvidt jeg kan forstå direkte miljøfientlige, så det må ligge andre logiske resonementer bak akkurat den regelen. Men bil er jo også rett og slett bare noe vi liker å beskatte, uten at det nødvendigvis trenger noen almenn forstått logisk forklaring bak.

 

Eksempel på slik meningsløs avgift kan være at det koster Kr 15.968 å skifte eier på en 2005 modell bil som veier 1200 kg.

 

Men slikt er jo genialt som inntekt for staten da. De kaller det omregistreringsavgift, og det er altså en erstatning for merverdiavgift som man betaler om og om igjen så mange ganger man bare orker, på samme varen. Og da selvsagt helt uavhengig av varens verdi. :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...