Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da generaliserer de på samme måte som du gjør i et innlegg lenger oppe. Man tar også utgangspunkt i at alle som kjøper det bilmerket gjør det på grunnlag av en biliteresse eller status.

...

Nå synes jeg at du skal slutte med trollinga, for du er åpenbart kun ute etter å provosere og tilfører ikke denne tråden noe nyttig.

9470778[/snapback]

Jeg skaper "debatt" i en tråd som holdt på å dabbe av :thumbup:

Lenke til kommentar
En kompis av meg har en Audi A6..  Den bruker 1.3 på langkjøring, og 1.5l på småkjøring.. (bensin)  Dette er ikke en SUV.

 

Min Audi Allroad er en suv..  :)  (heiset A6)

Den bruker 1l på småkjøring, og helt ned på 0.6l på langkjøring. (diesel)

Og for de som klager på kjøre egenskaper på suv'er, parkerer den A6'n lett :)

9470901[/snapback]

 

Jepp, men at din bil er 12 - 13 år nyere kan også ha noe med saken å gjøre. ;)

 

Svære SUV i storbyer skjønner jeg ikke helt, men jeg er for at folk skal kunne kjøpe seg hvordan bil de vil. Vil man ha en Land Rover, ja så kjøper man det. Vil man ha en Polo, ja så kjøper man det. Er så lei av folk som klager på andre sine valg av biler. 90% av tilfellene så er det misunnelse, er jeg overbevist om...

Lenke til kommentar
En kompis av meg har en Audi A6..  Den bruker 1.3 på langkjøring, og 1.5l på småkjøring.. (bensin)  Dette er ikke en SUV.

 

Min Audi Allroad er en suv..  :)  (heiset A6)

Den bruker 1l på småkjøring, og helt ned på 0.6l på langkjøring. (diesel)

Og for de som klager på kjøre egenskaper på suv'er, parkerer den A6'n lett :)

9470901[/snapback]

 

Er ikke audi allroad en crossover da? Eller som du selv sier en heiset A6.

 

De suvene jeg har gått lei av, i allefall når man kjører på vei, er SUVer av den gode gamle typen.

Lenke til kommentar

Folk må gjerne kjøre hva de vil, bare de ikke oppfører seg som konger av veien og er arrogante for det at de har en dyrere bil enn deg. Det ser jeg dessverre mye av på norske veier. Og alt for mange av dem kjører dyr SUV (og før det var det A6 med skiboks som var "hot" hos de fantasiløse statusjagerne)... I Sverige er det ikke slik, der har man tydeligvis lært respekt for andre trafikanter uansett prisen på ens doning.

 

Det som faktisk er mye verre, om en skal snakke forurensning, er alle de gamle bilene som oser svart grisete røyk ut av eksosen, spesielt litt eldre dieselbiler. Er en skam at man ikke skal ha råd til enten å få byttet dem ut (eller satt dem i stand så motoren ikke oser)!

Lenke til kommentar
Hvorfor er det SUVene som får gjennomgå i denne tråden her egentlig? Hvorvidt folk liker en bil der man sitter alt for høyt og med fare for å tippe over i hver sving eller ikke har jo ikke noe med miljø å gjøre. Finnes jo like mange sedaner som bruker like mye eller lite drivstoff som det en SUV gjør.

9470848[/snapback]

 

Delvis korrekt. En tilsvarende suv med samme lastevolum som en stv vil likevel ha større forbruk forutsett samme motor. Rett og slett pga. aerodynamikk og vekt.

 

Men det er alltid noen som ut i fra misunnelse skal ha oss til å tro at biler som har noen hestekrefter under panseret er miljøsyndere.

9470848[/snapback]

 

Alt er relativt, sett mot en 1,3 corolla er de vel miljøsyndere..?

 

Det beste hadde vært om bilprodusentene konsentrerte seg om å bruke lettere materialer som tåler mye. Da ville motorene hatt bedre effekt, bilene ville gjordt mindre skade i kollisjon og vært mer miljøvennlige :)

Lenke til kommentar

Teknisk Ukeblad: Norske bileiere CO2-verstinger

Vi tror vi er verdensmestere i miljø. Men nye tall viser at den norske bilparken er blant de mest forurensende i hele Europa.

 

Det pekes riktignok bare på CO2-utslipp per km, men det har sikkert en viss korrelasjon til lokal forurensing også. Torhildur Kristjansdottir, energirådgiver i Norges Naturvernforbund, peker på SUV-bølgen i Norge.

Lenke til kommentar
Er dette konklusjonen på hele den 64 sider lange diskusjonen? :)

9479287[/snapback]

Å, men blir det ikke litt vemodig å avslutte en så lang debatt? :cry:

 

Som Muffinman er inne på så er vi jo ikke helt enige på alle områder ennå så jeg håper det er interesse for å holde tråden i live fremover. Én konklusjon /= avslutning

 

Redigert: Nå er det også bare 13 stemmer igjen til avstemningen når det "magiske" tallet 1000 stemmer. :)

Lenke til kommentar

Jeg tviler sterkt på at noen i Norge trenger Suv-bakkeklaring.

 

Bakkeklaring: Man har jo Audi Allroad, xc70 og Subaru Outback, hvor man kan sette inn automatisk luftfjering fra fabrikk. Prisen ville vært lavere enn en Suv uansett. Lavere forbruk, ikke mye mer enn en standard stasjonsvogn.

 

Plass: Dummeste unnskyldningen for å kjøpe suv. Kjøp en VW Touran, Toyota Corolla Verso eller lignende biler. Da får du plass da. 7-seters suv'er har som oftest 2 knøta små seter helt bak, ikke større enn de i en Corolla Verso.

 

Sikkerhet: Som sagt mange ganger i tråden, suv'er velter lettere, men lets face it, det skal litt til. En kraftig kollisjon fra siden kanskje. Men poenget er at man sitter høyere, og man føler seg derfor tryggere. Men dette har igjen med høyden å gjøre. Da er man tilbake til audi allroad og xc70.

 

Status: Alt i alt kommer man frem til at det er status med suv. Man kjøper bare suv for statusen, eller om du er en av de veldig få prosentene som trenger 7-seter og bakkeklaring.

 

BTW: Grunnen til at Norges bilpark forurenser så mye, MÅ jo ha med at vi har verdens eldste bilpark? Tviler på at det er så mange færre suv'er i f.eks Tyskland.

Endret av rublings
Lenke til kommentar
Husk at Tyskland er rimelig flatt og har et varmere klima.

9480490[/snapback]

På motorsykkelsiden er det likevel svært populært med R-sykler (har faktisk en selv) i Norge, mens det i Tyskland er minst like populært med digre offroadere som har mål og vekt som tilsier at de ikke kan kjøres off road i vesentlig grad. Ut fra topografi (var det rett uttrykk, Simen?) og veistandard burde det kanskje vært omvendt? Det er ihvertfall ikke behov som styrer dette.

 

Har ikke dokumentasjon på dette, men har du sett mange tyske mc-turister på sportssykler? Neppe.

 

BTW, vil få presisere at det ikke kun er SUV`er trådstarter irriterer seg over.

;)

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Har ikke dokumentasjon på dette, men har du sett mange tyske mc-turister på sportssykler? Neppe.

9480667[/snapback]

 

hva har tyske mcturister og sportsykler til felles? Norske veier er ikke for raukjøring, heller krusing.. Det går mange tyske sykler forbi her jeg bor om sommeren. Men såklart mest tyske camping-biler.

Lenke til kommentar
Jeg tipper det er en god del færre suv'er i Tyskland enn Norge. Husk at Tyskland er rimelig flatt og har et varmere klima.

9480490[/snapback]

 

mhm..

 

jeg var i spania (Marbella og Alicante) for 2 mnd siden og for å si det mildt: Suv´r rundt hvert eneste hjørne. var det ikke en Audi Q7 så var det en X3. Det er sinnsykt mange Audi Q7 og Porsche Cayenne der nå.. mye av grunnen er b.l.a. spanjolene begynner å få mer penger og det er nesten ingen avgifter der (så porsche cayenne kosta 440 000 kr da jeg var der).

Lenke til kommentar
Teknisk Ukeblad: Norske bileiere CO2-verstinger

Vi tror vi er verdensmestere i miljø. Men nye tall viser at den norske bilparken er blant de mest forurensende i hele Europa.

 

Det pekes riktignok bare på CO2-utslipp per km, men det har sikkert en viss korrelasjon til lokal forurensing også. Torhildur Kristjansdottir, energirådgiver i Norges Naturvernforbund, peker på SUV-bølgen i Norge.

9478438[/snapback]

 

Hva med å peke på alderen på bilparken?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...