Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere

Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

• De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193

Anbefalte innlegg

Man er per def ikke oppegående om man kjører Rav 4 eller X3 uansett kjønn :tease:

9467043[/snapback]

Regner med at det var et utsagn for å fyre litt oppunder, men alikevel, det finns nok av mennesker hvor valg av en slik bil er hensiktsmessig

9467364[/snapback]

Som hva? Pris? Kjøreegenskaper? Praktisk? Fremkommelighet? X3 scorer i hvertfall ikke så bra på noe av dette. Rav 4 er kanskje ørlitt bedre mhp pris og fremkommelighet. Uansett mener jeg at små-SUV er mer show off enn noe annet "godt" argument. Husk at de har vekt og forbruk som biler i øvre middelklasse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Husk at de har vekt og forbruk som biler i øvre middelklasse.

9468214[/snapback]

Rav 4 1370 kg. (2003)

VW Golf 1328 kg. (2006)

Toyota Corolla Sedan 1425 kg. (2007)

Saab 9-3 sedan 1445kg. (2003)

En ny Rav 4 med 2.2L td motor bruker 0.56 på langkjøring og 0.81 på bykjøring.

...for et eksempel. Mer fakta, mindre visvas takk.

Når det gjelder BMW X3 snakker du faktisk om en bil i øvre middelklasse, "statusmessig". Den har egenvekt på 1745 kg (2004), men det er faktisk ikke mer enn et par hundre kilo tyngre enn mange middels stasjonsvogner. Jeg er enig i at det ikke er en eneste ting som taler for akkurat denne modellen, men å bruke en slik vanskapning av en bil til å kalle alle som velger en fornuftig suv grunnet behov, for ikke oppegående, taler for seg selv. Det er en respektløs generalisering og sier mer om opphavet enn om de som omtales.

Saklighet er en forutsetning om man skal oppnå noe, også her.

Det er faktisk folk som ikke bor i by i dette landet som har noen hundre meter med privat vei opp til huset sitt som ikke alltid er brøytet klokka 0600 om morgenen når det har falt 40 cm snø i løpet av natta og man skal på jobb. Det kan ikke være mange som velger en Rav 4 på grunn av status. Til det er den for liten, for trang og har ikke rette imaget.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Det er faktisk folk som ikke bor i by i dette landet som har noen hundre meter med privat vei opp til huset sitt som ikke alltid er brøytet klokka 0600 om morgenen når det har falt 40 cm snø i løpet av natta og man skal på jobb. Det kan ikke være mange som velger en Rav 4 på grunn av status. Til det er den for liten, for trang og har ikke rette imaget.

9468648[/snapback]

:roll:

Vel, den dagen en Rav 4 takler 40 cm snø... (.. er dagen etter at den har vært en tur innom Arctic Trucks kanskje?). Spesielt den nye modellen som knapt kan kalles SUV; den ligner på en Auris som er heiset opp litt.

Men jeg mener fremdeles at små-SUV er mer show-off faktor enn det er praktisk nyttig. Uansett er det alt for mange som kjøper både SUV og biler som 4-hjulstrekk som slett ikke hadde hatt bruk for det, kanskje 80%? Og som vi alle vet, 4-hjulstrekk = mer drivstofforbruk.

Også må ikke folk ta slik å vei for at jeg "mobber" valget deres av bil... :whistle:

Lenke til kommentar
Vel, den dagen en Rav 4 takler 40 cm snø... (.. er dagen etter at den har vært en tur innom Arctic Trucks kanskje?). Spesielt den nye modellen som knapt kan kalles SUV; den ligner på en Auris som er heiset opp litt.

Heist opp er vel stikkordene her

Men jeg mener fremdeles at små-SUV er mer show-off faktor enn det er praktisk nyttig. Uansett er det alt for mange som kjøper både SUV og biler som 4-hjulstrekk som slett ikke hadde hatt bruk for det, kanskje 80%? Og som vi alle vet, 4-hjulstrekk = mer drivstofforbruk.

Fortsatt er det da i så fall 20% som trenger disse bilene

Også må ikke folk ta slik å vei for at jeg "mobber" valget deres av bil...  :whistle:

Kan ikke se at du har valgt å mobbe min Opel Astra 1.4, men jeg har kanskje ikke fulgt godt nok med.

Det er ikke sånn at folk må ha bilene du ikke liker for å være uenig med deg, det holder at du generaliserer, og vips så ble fokuset flyttet fra topic.

Lenke til kommentar

tZar, problemet er vel ikke at folk generaliserer når noe skrives, det er vel heller det at mange tolker det som generalisering for ingenting annet enn spesifisert. Tror du at Krapfoss har noen innvendinger mot de som faktisk trenger suv'er? Så hvorfor fortelle han at 20% isåfall trenger disse bilene, når han allerede har nevnt at 80% ikke trenger dem.

(og, litt tullete å buse ut tall i hytt å pine som mange gjør. Merk jeg sa mange og ikke alle, så slipper vi en diskusjon rundt det også).

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar
tZar, problemet er vel ikke at folk generaliserer når noe skrives, det er vel heller det at mange tolker det som generalisering for ingenting annet enn spesifisert. Tror du at Krapfoss har noen innvendinger mot de som faktisk trenger suv'er? Så hvorfor fortelle han at 20% isåfall trenger disse bilene, når han allerede har nevnt at 80% ikke trenger dem.

9469438[/snapback]

Hvordan skal du tolke det når han sier at folk ikke er oppegående når man kjører en SUV? At han mener at den ene personen på (sett inn en bydel i Oslo) som kun kjører til sjappa på hjørnet ikke er oppegående eller at generellt en stor del av de som kjører SUV ikke er oppegående? Jeg bare spør. Uansett så plasseres en stor del mennesker i bås, noe jeg tviler sterkt på at han har grunnlag nok for å gjøre.

Og om jeg tror han har noen innvendinger på om det faktisk er noen som trenger SUV? Han klarte i alle fall å liste opp en rekke faktorer hvor noen av dem ikke stemte, takk muffinmann, når jeg sa at faktisk noen trengte en slik type bil. Trekk din egen konklusjon, jeg tolker det i alle fall slik som at det var en rekke innvendinger.

Lenke til kommentar

Skal noen si noe 100% korrekt hadde denne tråden blitt et stort virvar av rettskriving og avanserte formuleringer for å unngå at de som skal lese ting helt firkantet ikke skal sutre og klage.

Prøv heller å forstå hva noen legger bak de kanskje litt ukorrekte formuleringene sine.

Skal jeg være saklig og engasjere meg i denne diskusjonen, kan jeg si at SUV'er generelt sett er tyngre og større uten at volumet i bilen er tilsvarende, med dårlig aerodynamikk og ofte store motorer. Såklart flere unntak, om du ble fristet til å nevne det, men er du ikke enig i at det faktisk er beskrivelsen av en SUV..? Vil ikke vekt, størrelse, aerodynamikk og motorvolum være avgjørende for utslippet?

Heller har bare en brorpart faktisk bruk for SUV'ene.

Så hvorfor kjøper så mange dem? Jeg tror det går mye på person, noen føler seg mer hjemme i en SUV, rett og slett. Sikkerhet om en skulle møte på en hjort eller annen bilist, og det at noen liker å bli sett i en SUV heller enn andre biler.

Men jeg har personlig ingenting imot SUV'er...

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar

Hvis du hadde lest tidligere i tråden så hadde du kanskje fått med deg at jeg absolutt ikke er uenig i en slik beskrivelse av SUV. Jeg tror at alt for mange har en slik bil uten å utnytte de fordelene en slik bil har, og kunne derfor klart seg med en helt annen biltype, men jeg mener alikevel at det er hensiktsmessig for mange i dette landet med en SUV.

Jeg forventer heller ikke at man skal være 100% korrekt med formuleringene, jeg ga til og med Krapfoss en mulighet til spesifisere hva han faktisk mente med at folk ikke var oppegående når de kjørte SUV med å komme med et utsagn "regner med at dette var for å fyre oppeunder", et utsagn Krapfoss valgte å ikke kommentere, men heller komme med innvendinger på at det faktisk finns mennesker hvor en SUV er hensiktsmessig.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor seriøst man skal ta hele denne tråden som omhandler frustrasjoner, eller forumbrukere med stor Z i navnet sitt? (kanskje de er alltid dataZinte?) :!:

men kan noen fortelle meg hvorfor man er oppegåeende og kvailfiserer til Nobelpris o.l. hvis man kjører SUV? Min påstand er at kvinnfolk som kjører små-SUV lider av lettere penismisunnelse, og derfor ikke tenker helt klart. Kjører de større SUVer er jo saken klar? Mannfolk som kjører stor SUV vil jeg også påstå prøver å kompensere for noe... :rofl:

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hvor seriøst man skal ta hele denne tråden som omhandler frustrasjoner, eller forumbrukere med stor Z i navnet sitt? (kanskje de er alltid dataZinte?)  :!:

men kan noen fortelle meg hvorfor man er oppegåeende og kvailfiserer til Nobelpris o.l. hvis man kjører SUV? Min påstand er at kvinnfolk som kjører små-SUV lider av lettere penismisunnelse, og derfor ikke tenker helt klart. Kjører de større SUVer er jo saken klar?  Mannfolk som kjører stor SUV vil jeg også påstå prøver å kompensere for noe...  :rofl:

9470182[/snapback]

...og der fjernet du all tvil.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hvor seriøst man skal ta hele denne tråden som omhandler frustrasjoner, eller forumbrukere med stor Z i navnet sitt? (kanskje de er alltid dataZinte?)  :!:

men kan noen fortelle meg hvorfor man er oppegåeende og kvailfiserer til Nobelpris o.l. hvis man kjører SUV? Min påstand er at kvinnfolk som kjører små-SUV lider av lettere penismisunnelse, og derfor ikke tenker helt klart. Kjører de større SUVer er jo saken klar?  Mannfolk som kjører stor SUV vil jeg også påstå prøver å kompensere for noe...   :rofl:

9470182[/snapback]

...og der fjernet du all tvil.

9470190[/snapback]

Kjører du X3? :tease:

Lenke til kommentar
Jeg mener å huske at Saab havnet på "uncool" veggen til Top Gear en gang i tiden, med utsagn som at "only people who think they are cool, drive a Saab"...

9470555[/snapback]

Da generaliserer de på samme måte som du gjør i et innlegg lenger oppe. Man tar også utgangspunkt i at alle som kjøper det bilmerket gjør det på grunnlag av en bilinteresse eller status.

For min del så jeg mitt snitt til å kvitte meg med en svært problematisk fransk stasjonsvogn når jeg fikk et godt tilbud på Saab`en. Det at forhandleren er seriøs og at løsningene i bilen passer meg, samt at jeg trives godt på innsiden (og blåser stort sett i utseendet) var også medvirkende årsak til at det ble Saab denne gangen. Det at jeg sparer kr. 6000 i årlige drivstoffkostnader i forhold til den forrige bilen er også et moment. 0.44 på langkjøring er hyggelig for lommeboka.

Jeg begynte ikke plutselig å tro at jeg er kul fordi det kom en Saab i oppkjørselen. Der har det stått Mazda, Citroen, Mercedes, VW, Austin, Opel, Pontiac, og Subaru som jeg kommer på i farta.

Nå synes jeg at du skal slutte med trollinga, for du er åpenbart kun ute etter å provosere og tilfører ikke denne tråden noe nyttig.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Hvorfor er det SUVene som får gjennomgå i denne tråden her egentlig? Hvorvidt folk liker en bil der man sitter alt for høyt og med fare for å tippe over i hver sving eller ikke har jo ikke noe med miljø å gjøre. Finnes jo like mange sedaner som bruker like mye eller lite drivstoff som det en SUV gjør.

Kjørte selv SUV en stund, men ble lei av det, syntes ikke det var noe gøy i det hele tatt, men jeg liker derimot biler som har litt motor å rutte med.

Men det er alltid noen som ut i fra misunnelse skal ha oss til å tro at biler som har noen hestekrefter under panseret er miljøsyndere.

Lenke til kommentar

En kompis av meg har en Audi A6.. Den bruker 1.3 på langkjøring, og 1.5l på småkjøring.. (bensin) Dette er ikke en SUV.

Min Audi Allroad er en suv.. :) (heiset A6)

Den bruker 1l på småkjøring, og helt ned på 0.6l på langkjøring. (diesel)

Og for de som klager på kjøre egenskaper på suv'er, parkerer den A6'n lett :)

Endret av EvilDick
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...