Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

Kan heller ikke se dem er noe spes mer belastende for sammfunnet, mindre skadde er ikke det bra? koster sinnsykt mye penger for sammfunnet og behandle en som har blitt invalid pga at personen har kjørt og kræsjet en el.bil

7212574[/snapback]

 

Så du forstår mao ikke at mengden skade i samfunnet totalt blir større med tungt biler? Tror du ikke mengden skadde hadde vært større om alle biler veide 10 tonn? Om en stor bil kræsjer med en liten, så blir personen i den lille skadd også, du er klar over det?

 

AtW

7212630[/snapback]

 

Ja er fult klar over det så da kan jo vi forby små biler da pga sikkerthet. hvorfor skal vi forby store biler? ser mye mer nytte verdi i en stor bil enn i en liten bla.

- plass til mye last

- tar flere personer

- er sikkrere

- kommer fram lettere på dårlige veier i norge (som det er veldig mye av)

- Kan trekke store henger

- kan kjøres offroad

- man får bedre oversikt over trafikken, så mindre ulykker

 

 

Hvordan skal det bli hvis alle kjører rundt i små leke biler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja er mere krefter men er det to store biler har dem også like mye krefter som står i mot.

7212574[/snapback]

 

 

Så det du påstår er at dersom to lastebiler kolliderer, blir ikke skaden på sjåførene større enn dersom det skulle vært to personbiler? (Vi vet jo alle hva som skjer når en personbil fronter en lastebil)

7212593[/snapback]

 

Nei sier det blir det samme jo.

men en Suv er tryggere å kræsje i feks et tre, fjellvegg eller ta seg en skogstur ut av veien i 90 km/t.

 

En personbil blir most i møte med en lastebil ja, så da skal vi skal vi ikke ha lastebiler heller nå? :p

hva vil det si for sammfunnet?

har du en stor Suv er man tryggere i møte med lastebil, men som regel vil det bety døden uansett pga størrelsen, men kan da ikke fjerne lastebiler fordet? dem har vi jo bruk for! akkurat som veldig mange her i Norge fakktisk har bruk for en SUV :)

7212655[/snapback]

 

Hmm.. misforstod du meg eller sier du faktisk at dersom to lastebiler frontkolliderer med hverandre, er kreftene sjåførene blir påført den samme som en fontkollisjon med 2 personbiler?

 

 

Lastebiler er til nytte for samfunnet - ikke lastebilsjåføren selv. Han kjører ikke den doningen for moroskyld. Dersom man virkelig trenger en SUV, har man nok råd til å sette av litt ekstra kroner. Lastebiler er ikke akkurat billige i innkjøp de heller.

Lenke til kommentar
Ja er mere krefter men er det to store biler har dem også like mye krefter som står i mot.

7212574[/snapback]

 

 

Så det du påstår er at dersom to lastebiler kolliderer, blir ikke skaden på sjåførene større enn dersom det skulle vært to personbiler? (Vi vet jo alle hva som skjer når en personbil fronter en lastebil)

7212593[/snapback]

 

Nei sier det blir det samme jo.

men en Suv er tryggere å kræsje i feks et tre, fjellvegg eller ta seg en skogstur ut av veien i 90 km/t.

 

En personbil blir most i møte med en lastebil ja, så da skal vi skal vi ikke ha lastebiler heller nå? :p

hva vil det si for sammfunnet?

har du en stor Suv er man tryggere i møte med lastebil, men som regel vil det bety døden uansett pga størrelsen, men kan da ikke fjerne lastebiler fordet? dem har vi jo bruk for! akkurat som veldig mange her i Norge fakktisk har bruk for en SUV :)

7212655[/snapback]

 

Hvem her har sagt at man skal fjerne SUVer?

 

Har du noen kilder på at det er tryggere å kræsje i et tre (evt fjellvegg) med en SUV enn med en bil av normal størrelse?

 

AtW

Lenke til kommentar
Ja er mere krefter men er det to store biler har dem også like mye krefter som står i mot.

7212574[/snapback]

 

 

Så det du påstår er at dersom to lastebiler kolliderer, blir ikke skaden på sjåførene større enn dersom det skulle vært to personbiler? (Vi vet jo alle hva som skjer når en personbil fronter en lastebil)

7212593[/snapback]

 

Nei sier det blir det samme jo.

men en Suv er tryggere å kræsje i feks et tre, fjellvegg eller ta seg en skogstur ut av veien i 90 km/t.

 

En personbil blir most i møte med en lastebil ja, så da skal vi skal vi ikke ha lastebiler heller nå? :p

hva vil det si for sammfunnet?

har du en stor Suv er man tryggere i møte med lastebil, men som regel vil det bety døden uansett pga størrelsen, men kan da ikke fjerne lastebiler fordet? dem har vi jo bruk for! akkurat som veldig mange her i Norge fakktisk har bruk for en SUV :)

7212655[/snapback]

 

Hmm.. misforstod du meg eller sier du faktisk at dersom to lastebiler frontkolliderer med hverandre, er kreftene sjåførene blir påført den samme som en fontkollisjon med 2 personbiler?

 

 

Lastebiler er til nytte for samfunnet - ikke lastebilsjåføren selv. Han kjører ikke den doningen for moroskyld. Dersom man virkelig trenger en SUV, har man nok råd til å sette av litt ekstra kroner. Lastebiler er ikke akkurat billige i innkjøp de heller.

7212700[/snapback]

 

Nå kan man ikke ta 2 semitrailere som man ser flest av her i norge da og si at det blir det samme siden disse nesten ikke har noe beskyttelse forran bilen siden dem er helt flate , det ville blitt det samme som å kræsje 2 vanlige biler som er helt flate framme, noe som såklart vil medføre en brutal død.

 

men ta 2 like trailere av amerikansk type med panser å kræsj dem mot hverandre, det blir akkurat det samme som om 2 like personbiler kræsjer, ja såklart er mye mer krefter her nå, men hadde man hadde 2 store lastebiler som var bygd på samme måte som en person bil sikkerthets messig hadde det blitt det samme,

men nå er ikke disse laget for dette da, men teoretisk blir det det samme.

 

Så kan gjøre det enklere vi har 2 vanlige biler som blir forstørret opp i dobbel størrelse og disse 2 kræsjer i hverandre, blir ikke det akkurat det samme? jo, mere krefter ja og nei, blir mere krefter sammenlignet med slik den var før men måler man krefter for denne størrelsen blir det akkuart helt likt.

 

Dette er enkel fysikk, man kan ikke si at bilen som er forstørret opp i dobbel størrelse, vil bli dobbel så ødelagt pga at den ble forstørret, siden da ble samtidi alt av stål rammer samtidi dobbelt så store osv. å kan ta dobbel kraft igjen.

Nå snakker vi også samme fart, så for personen i bilen vil det bli det samme eks fra 80 til 0 i bråstopp er det samme for kroppen uansett.

 

Så igjen blir akkurat det samme.

 

Men kommer ikke til å skje med det første at enten alle kjører små biler eller alle kjører små biler, det går rett å slett ikke!

Lenke til kommentar
Må dere sosialister være så utrolig vanskelig!?

 

Kan ikke de som vil kjøre liten bil få kjøre liten bil, og de som vil kjøre bil få kjøre stor bil?

 

Begynn å pass på dere selv istedenfor å passe på alle andre!

Herregud, la nå folk få kjøre det dem vil uten å bli straffet for den grunn!

7212807[/snapback]

 

Helt enig! :)

Lenke til kommentar
Ja er mere krefter men er det to store biler har dem også like mye krefter som står i mot.

7212574[/snapback]

 

 

Så det du påstår er at dersom to lastebiler kolliderer, blir ikke skaden på sjåførene større enn dersom det skulle vært to personbiler? (Vi vet jo alle hva som skjer når en personbil fronter en lastebil)

7212593[/snapback]

 

Nei sier det blir det samme jo.

men en Suv er tryggere å kræsje i feks et tre, fjellvegg eller ta seg en skogstur ut av veien i 90 km/t.

 

En personbil blir most i møte med en lastebil ja, så da skal vi skal vi ikke ha lastebiler heller nå? :p

hva vil det si for sammfunnet?

har du en stor Suv er man tryggere i møte med lastebil, men som regel vil det bety døden uansett pga størrelsen, men kan da ikke fjerne lastebiler fordet? dem har vi jo bruk for! akkurat som veldig mange her i Norge fakktisk har bruk for en SUV :)

7212655[/snapback]

 

Hvem her har sagt at man skal fjerne SUVer?

 

Har du noen kilder på at det er tryggere å kræsje i et tre (evt fjellvegg) med en SUV enn med en bil av normal størrelse?

 

AtW

7212703[/snapback]

 

Ser ikke du at det er det som er poenget med hele posten, den som laget denne tråden liker dem jo ikke å vil ikke at folk skal kjøpe dem.

 

Er det vanskelig å klare å se at feks treffer man et lite tre kan jo en suv rive ned hele treet, men en person bil ville ha blitt totalvraket? en Suv er bygd mye sterkere enn en vanlig bil (dette gjelder ikke alle, er eks på dårlige made i kina Suver som er ekstremt dårlige)

 

men tar man den dårligste Suven og den dårligste bilen vinner Suven, samme om man tar den beste vanlige bilen og den beste Suven.

 

i Kræsj tester må en SUV treffe mye mer vekt enn det en vanlig bil må, siden dem blir testet å kræsje med en bil av samme størrelse så har man en 5 stjernes Suv vil jo denne såklart taklet en skogstur mye bedre enn en vanlig bil.

 

Har sittet på en landcruiser i skikkelig terrenget kjøring og var ikke noe problem å kjøre i å rive ned små treer som ville ha vraket en vanlig bil.

 

For info om testing av biler er det bare å se på mange av de forskjellige test selskapenes nettsider som tester biler å se på hvor mange kg eks en suv klarer å stå imot og en vanlig bil

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Må dere sosialister være så utrolig vanskelig!?

 

Kan ikke de som vil kjøre liten bil få kjøre liten bil, og de som vil kjøre bil få kjøre stor bil?

 

Begynn å pass på dere selv istedenfor å passe på alle andre!

Herregud, la nå folk få kjøre det dem vil uten å bli straffet for den grunn!

7212807[/snapback]

 

Helt enig jeg også :)

 

eneste grunnen til at jeg prøver å få dem til å kjøre store biler er av den grunnen at dem prøver å prakke på små biler på dem som ikke vil kjøre små biler akkurat som dem ikke vil ha store. så får dem se hvordan det er.

 

Har ikke noe imot vanlige biler, kjører det selv :)

 

La alle kjøre det man vil, valgfrihet for folket :thumbup:

Lenke til kommentar
Må dere sosialister være så utrolig vanskelig!?

 

Kan ikke de som vil kjøre liten bil få kjøre liten bil, og de som vil kjøre bil få kjøre stor bil?

 

Begynn å pass på dere selv istedenfor å passe på alle andre!

Herregud, la nå folk få kjøre det dem vil uten å bli straffet for den grunn!

7212807[/snapback]

 

Helt enig jeg også :)

 

eneste grunnen til at jeg prøver å få dem til å kjøre store biler er av den grunnen at dem prøver å prakke på små biler på dem som ikke vil kjøre små biler akkurat som dem ikke vil ha store. så får dem se hvordan det er.

 

Har ikke noe imot vanlige biler, kjører det selv :)

 

La alle kjøre det man vil, valgfrihet for folket :thumbup:

7212900[/snapback]

 

Amen :D Hehe

Lenke til kommentar
Etter min mening er det hos dere storbyfolk problemet ligger.

 

Når jeg skriver storbyfolk så mener jeg de som bor midt i storbyene (Oslo, Trondheim, Stavanger osv) og som ikke har andre transportbehov enn å fløtte rævva si til og fra jobben og samtidig svippe en tur innom rema en gang i blandt. Disse folkene tror da at alle andre menneskene i bygdenorge har akkurat de samme behovene som by-folket.

Mener du at det er rettferdig at en person skal få lov til å forurense mer enn en annen bare på grunn av bostedet?

 

(Det samme gjelder forsåvidt at folk i finnmark er dobbelt så mye verd som folk fra oslo når det kommer til stemmer i stortingsvalg. Er det rettferdig? Er det landområdet som har stemmerett eller er det folket som har stemmerett?)

 

 

Det finnes folk som bor langs dårlige grusveier utfor byene med 4 unger. 2 av disse driver med hestesport og de to andre driver med motorcross.

 

Denne familien må da ha en bil som kan frakte hele familien på 6 pluss bagasje for et ridestevne eller cross-treff med full oppakning. Denen bilen må da også klare å trekke et par tonn hestehenger.

 

Det sier seg selv at en liten golf (grøss) ikke klarer denne oppgaven. Da trengs det noe med litt motor, plass og kapasitet til å trekke henger. På toppen av det hele vil de ha litt komfort på lange turer så ofte faller da valget på noe stort amerikansk.

Jeg har lyst til å fly jagerfly som hobby. Synes du staten burde få ned kostnaden på jagerfly så mye at ola nordmann kan kjøpe det for sin normale lønn uten at det skal gå ut over f.eks matbudsjett og andre ting?

 

Jeg prøver bare å illustrere hvor urimelig det er at staten skal gi folk råd til alt man ønsker seg.

 

JA, jeg skjønner at disse bilene er værre å fronte mot, men tenk deg en fiesta versus 18 hjuls vogtog... Folk velger store biler fordi at de selv ønsker å være trygg. Du skriver at store biler er mere trafikkfarlig. Den er god, du kan få kjøre rundt i din miljøvenlige el-bil, og jeg kjøre i Dodge min så ser vi vem som kommer best ut av en front mot front med en stor varebil..

Den som har dodge vil trolig drepe han som kjører varebil. Er det så mye bedre enn om personen i fiesta dør? Totalt sett er det jo 1 liv i begge tilfellene. Kan man da kalle det tryggere for samfunnet totalt sett?

 

Jepp, den som er mest egoistisk og sitter i den tyngste bilen vil nok komme best ut av det, men det betyr ikke at det er bra totalt sett at folk kjøper store biler. Det blir litt som atomkappløpet til USA og russland i den kalde krigen. Det som tellte var ikke om man hadde nok atomvåpen til å utslette jorda, men hvem som hadde mer enn den andre. Begge stormaktene hadde atomvåpen nok til å utslette jorda 400 ganger eller noe sånt. Galskapen tok slutt da Reagen og Gorbachof (stavelse=?) undertegnet en avtale om gjensidig nedrustning. Om det å ha tyngre biler enn andre bare fortsetter så kjører vi om noen tiår rundt i biler på 15-20 tonn fordi det er tryggest for oss selv. Et sted bør folk innse galskapen og se at løsningen er at vi unngår tunge biler mest mulig.

 

En annen ting jeg kom på akkurat nå er at bilparken ikke bare bør ha omtrent samme vekt, men også støtfangere i samme høyde. Hvordan tror du en ulykke ser ut dersom en dodge kjører på en fiesta? Jepp, støtfangeren på dodgen vil nok rekke over panseret på fiestaen og drepe hele den lille fiesta-familien. Synes du det er en fin avslutning? Hvis du hadde kjørt rundt i en Ford mondeo i stedet for dodgen så ville nok hele fiesta-familien overlevd, og du også. Skader ville det sikkert blitt, men dødsfall ville man trolig unngått.

 

Slik jeg forstår det vil du gjerne drepe en fiesta-familie for å slippe å brekke bena dine og få nakkesleng?

 

Det var snakk om å forby store biler i storbyene. Jeg skjønner problematikken, men hva skal bygdefolket gjøre den dagen de skal inn til byen??

7211929[/snapback]

Følge byens regler selvsagt! Jeg skjønner ikke hva du ser på som så positivt med forskjellsbehandling. Prøv gjerne å forklare rettferdigheten i det.

 

Fattern kjører chevrolet tahoe 300hk, bruker 1,3 på mila. Han ville han en slik bil for han liker å sitte høyt å føle seg trygg i trafikken.  Det er jo som å krasje med en tangs vis du får en mini i grillen lissom.

7211953[/snapback]

Faren din vil altså også drepe en liten familie i en mini i stedet for å få litt småskader selv? La meg gjette: Han driter i miljøet, vil ha lavest mulig skatter og avgifter, ønsker å få en verdig alderdom på et sykehjem i Spania som har flust med penger, enerom til alle og sykepleiere som prater Norsk. Da vil jeg spørre hvordan han har tenkt at staten skal finansiere "luksus"-alderdommen hans når han vil betale minst mulig til å finansiere dette?

Lenke til kommentar
Ja eller en liten Elbil som Buddy lol :p  fatter ikke at folk tør og gidder kjøre rundt i sånne søppelbiler. kunne jo like godt ha kjørt rundt i en papp bil.

 

Og dere som gjør det hvorfor skal vi med store biler føye oss etter deres "biler"? og for at dere skal være trygge slik at vi ikke kræsjer i de små jalla bilene slik at dere dauer? Hvorfor kan ikke dere gjøre som oss? passer det ikke dere? nei ikke meg heller.

 

kan ikke heller dere kjøpe store biler hvis dere er så redd for å kræsje med oss? hvorfor er det vi som må kjøpe små? bare for dere vil det? :hmm:

7212044[/snapback]

Så du mener at løsningen for at du skal føle deg sikrere er å kjøpe en bil som veier dobbelt så mye som mange andre biler? F.eks 3 tonn i stedet for 1,5. Også oppfordrer du oss til å gjøre som deg? Altså å kjøpe biler som er dobbelt så tunge som andres biler, f.eks 6 tonn i stedet for 3. Da må det jo bli mye sikrere for oss, ikke sant? Din løsning på det må vel være å kjøpe en bil på 12 tonn for å bli sikrere enn oss igjen? Tar du poenget?

Lenke til kommentar

Herregud du er så patetisk!

Vi snakker om bil, og du begynner å dra inn jagerfly!

Hva i huleste er vitsen med å sammenligne på den måten!

Omtrent alle familier har biler, og alle bør ha den de ha!

Forskjellsbehandling kor?

 

Folk er forskjellige, folk tenker forskjellig, folk vil ha forskjellige ting!

 

De som kjøper suv`er betaler ALLTID mer enn de som kjøper f.eks en Golf!

Og sette opp prisene enda mer enn hva de er nå tror jeg er uaksetabelt for veldig mange!

 

Du kan ikke tvinge folk til å velge ``miljøvennlige`` biler, da folk er forskjellige!

 

Mennesker er viktigere enn naturen, mennesker kommer alltid først, mennesker bør alltid være første prioritert, og la nå de som vil kjøre i elbil kjøre elbil, og de som kjører Tahoe få kjøre en Tahoe!

 

Du velger selv om du vil kjøre i elbil eller ikke, så ikke syt over at noen kjører en bil som er større en din!

 

Btw: Er ikke bare amerikanse biler som er stygge, elbiler ser helt grusomme ut!

Lenke til kommentar
Ja eller en liten Elbil som Buddy lol :p  fatter ikke at folk tør og gidder kjøre rundt i sånne søppelbiler. kunne jo like godt ha kjørt rundt i en papp bil.

 

Og dere som gjør det hvorfor skal vi med store biler føye oss etter deres "biler"? og for at dere skal være trygge slik at vi ikke kræsjer i de små jalla bilene slik at dere dauer? Hvorfor kan ikke dere gjøre som oss? passer det ikke dere? nei ikke meg heller.

 

kan ikke heller dere kjøpe store biler hvis dere er så redd for å kræsje med oss? hvorfor er det vi som må kjøpe små? bare for dere vil det? :hmm:

7212044[/snapback]

Så du mener at løsningen for at du skal føle deg sikrere er å kjøpe en bil som veier dobbelt så mye som mange andre biler? F.eks 3 tonn i stedet for 1,5. Også oppfordrer du oss til å gjøre som deg? Altså å kjøpe biler som er dobbelt så tunge som andres biler, f.eks 6 tonn i stedet for 3. Da må det jo bli mye sikrere for oss, ikke sant? Din løsning på det må vel være å kjøpe en bil på 12 tonn for å bli sikrere enn oss igjen? Tar du poenget?

7213336[/snapback]

 

 

Jeg tror han har gitt opp å forstå og prøve å forklare dere sosialister om at folk er forskjellige og ikke er slik du vil at oss skal være!

Lenke til kommentar
Jeg oppgraderte bilparken i sommer fra en tysk stasjonsvogn til en svensk SUV. Ikke bare sitter jeg tryggere på så å si alle mulige måter med tanke på kollisjon og har mye bedre oversikt i trafikken, men elektronikken rundt om i bilen gjør framkommeligheten bedre og følelsen av en tryggere og bedre ferd er meget forsterket.  Dieselforbruket kan vel ikke sies å være enormt heller, da jeg har målt det til godt under 0,6 (under 0,55 også enkelte ganger).

7212520[/snapback]

Gratulerer med ny bil! :)

 

Med tanke på drivstofforbruket så høres det ikke ut som de monstrene på 3-4 tonn som jeg sikter til i første innlegg. Drivstofforbruket er ikke fenomentalt til å være en helt ny bil, men det er slettes ikke så værst heller.

 

Bra elektronikk er jo en fordel for brukervennligheten og tryggheten men det samme kan jo sies om små biler med tilsvarende elektronikk.

 

Det med at ferden føles tryggere er ikke alltid bra. Om man ikke føler når bilen faktisk kjøres usikkert så får man et falskt bilde av sikkerheten og man kan begå alvorlige overvurderinger av hva bilen er i stand til.

 

Det at man sitter høyere har både fordeler og ulemper. Man ser bedre og får bedre oversikt, men luftmotstanden øker og drifstofforbruk og utslipp øker. Men ser man litt mer egoistisk på det så er det også ulemper for sjoføren. Høyere biler har høyere tyngdepunkt. Ikke bare fordi vekta av sjoføren bidrar til høyere tyngdepunkt, men også fordi A, B og C-stolpene må bygges mer solide og høyere opp fra bakken. Høyere tyngdepunkt gir økt risiko for at bilen triller rundt i en kræsj eller utforkjøring, som igjen gir økt risiko for personskader.

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å holde meg seriøs i en diskusjon som dette så jeg skal være kjapp. Problemet og faktum er at enkelte byfolk med makt mener at selv om ikke DE trenger stor bil så trenger ikke andre det heller. Det er der problemet ligger. Jeg har fulgt med å "tett på nett" når politikerne blir stilit spørsmål om dette med store biler. De klarer ALDRI å komme med et ordentlig svar. Kun "hei mann økseksaft".

 

Det har ikke med rett eller forskjellsbehandling å gjøre men BEHOV. De som har behov for stor bil må få lov til å ha det og ikke bli flådd av avgifter. Det jeg skrev om dodge versus elbil var et eksempel. Jeg eier (desverre) ingen dodge, men en middels stor personbil. I framtiden ønsker jeg meg svært gjerne en stor bil for å beskytte det kjæreste jeg eier, nemlig fremtidige unger/familie. Kall det gjerne egoistisk, men sånn er det. Det sisrte jeg ville gjort var å utsette de for større fare ved å kjøre en liten bil hvis jeg har muligheten til å kjøre en stor en...

 

Å avgiftslegge større biler (mer) blir bare tull. De betaler mye mere i avgifter i form av drivstoffylling.

Lenke til kommentar
Jeg klarer ikke å holde meg seriøs i en diskusjon som dette så jeg skal være kjapp. Problemet og faktum er at enkelte byfolk med makt mener at selv om ikke DE trenger stor bil så trenger ikke andre det heller. Det er der problemet ligger. Jeg har fulgt med å "tett på nett" når politikerne blir stilit spørsmål om dette med store biler. De klarer ALDRI å komme med et ordentlig svar. Kun "hei mann økseksaft".

 

Det har ikke med rett eller forskjellsbehandling å gjøre men BEHOV. De som har behov for stor bil må få lov til å ha det og ikke bli flådd av avgifter. Det jeg skrev om dodge versus elbil var et eksempel. Jeg eier (desverre) ingen dodge, men en middels stor personbil. I framtiden ønsker jeg meg svært gjerne en stor bil for å beskytte det kjæreste jeg eier, nemlig fremtidige unger/familie. Kall det gjerne egoistisk, men sånn er det. Det sisrte jeg ville gjort var å utsette de for større fare ved å kjøre en liten bil hvis jeg har muligheten til å kjøre en stor en...

 

Å avgiftslegge større biler (mer) blir bare tull. De betaler mye mere i avgifter i form av drivstoffylling.

7213512[/snapback]

 

 

Helt enig!

Familie og kjære er så ubeskrivelig mye mer verdt enn naturen og hva bilen bruker i drivstoff!

Er oppgitt over dere sosialister som kun tenker penger og makt :ermm:

Lenke til kommentar
Ja er mere krefter men er det to store biler har dem også like mye krefter som står i mot.

 

Du kan ikke nekte på at en stor bil tåler MYE mer å kjøre ut av veien pga at den er bygd mye sterkere enn en vanlig bil, den har også mere vekt som skal stoppe ja, men er uansett tryggere, bare å se på kræsj tester.

5 Stjerner på en vanlig bil kan ikke sammenlignes med 5 sjerner på en SUV, en SUV med 3 stjerner er mye tryggere enn en vanlig bil med 5 Stjerner.

 

Kan heller ikke se dem er noe spes mer belastende for sammfunnet, mindre skadde er ikke det bra? koster sinnsykt mye penger for sammfunnet og behandle en som har blitt invalid pga at personen har kjørt og kræsjet en el.bil

7212574[/snapback]

Med andre ord står egoismen i sentrum, og konsekvensene for alle andre i trafikken er irrelevant fordi det ikke angår deg? Så vidt jeg ser av det siste innlegget så skjønner du ikke en gang at om noen kjøper tunge biler så blir det farligere for de med lette biler?

Lenke til kommentar

@ simen

 

Du må skjønne at JEG eller andre som ønsker seg stor bil kjøper ikke en bil slik at naboen i micraen skal være trygg. En kjøper jo en bil som en SELV skal være trygg i. Jeg ser at du bor i Trondheim så du har sikkert ikke de store transportbehovene, da kollektivtrafikken er god der, men forstå at folk ellers har større behov. Ta f.eks husværten min. De driver oppdrett og utstilling av leonbergere (digre bikkjer). Hvordan i allverden skulle de fått plass i en liten personbil med 4 bikkjer + bagasje for ei helg? De kjører en chevy G30 (flaggskip av en van). De har et BEHOV for å ha en slik bil. PGA. det behovet betaler dere mere avgifter i form av stor dieselforbruk og mere i bompenger, fergebiletter osv... Skulle de hatt bikkjene i tilhenger?

Lenke til kommentar
Ja er mere krefter men er det to store biler har dem også like mye krefter som står i mot.

 

Du kan ikke nekte på at en stor bil tåler MYE mer å kjøre ut av veien pga at den er bygd mye sterkere enn en vanlig bil, den har også mere vekt som skal stoppe ja, men er uansett tryggere, bare å se på kræsj tester.

5 Stjerner på en vanlig bil kan ikke sammenlignes med 5 sjerner på en SUV, en SUV med 3 stjerner er mye tryggere enn en vanlig bil med 5 Stjerner.

 

Kan heller ikke se dem er noe spes mer belastende for sammfunnet, mindre skadde er ikke det bra? koster sinnsykt mye penger for sammfunnet og behandle en som har blitt invalid pga at personen har kjørt og kræsjet en el.bil

7212574[/snapback]

Med andre ord står egoismen i sentrum, og konsekvensene for alle andre i trafikken er irrelevant fordi det ikke angår deg? Så vidt jeg ser av det siste innlegget så skjønner du ikke en gang at om noen kjøper tunge biler så blir det farligere for de med lette biler?

7213559[/snapback]

 

 

Tenk om du kunne passet på deg selv, og ikke alle andre!

 

Det som trengs er ikke fullt av små biler for å forhindre ulykker!

 

Det som trengs er at staten putter fingeren ut av ræva, og bruker penger på å lage veier i Norge som er kjørbare, som er holdbare og som er sikre (da med midtrabatt på de mest traffikerte osv!

 

Da ville vi unngått front kollisjoner!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...