Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

Men hvorfor blir vekten til oksygenet lagt til i tallene for forurensningen? Oksygenet "var jo der fra før".  Altså passerer bare igjennom, om du forstår hva jeg mener

8818716[/snapback]

Vel, oksygenet passerer ikke bare gjennom. Det inngår i den kjemiske reaksjonen (forbrenningen) og kommer ut som et annet stoff: karbondioksyd. Det er karbondioksyd som (veldig forenklet i media) ofte får skylda for global oppvarming. Hverken karbon eller oksygen beskyldes for global oppvarming.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men hvorfor blir vekten til oksygenet lagt til i tallene for forurensningen? Oksygenet "var jo der fra før".  Altså passerer bare igjennom, om du forstår hva jeg mener

8818716[/snapback]

 

Oksygenet passerer ikke bare igjennom. Oksygenet er med på å danne CO2 i forbrenningsprosessen. Derfor må man ta hensyn til oksygenets vekt.

 

Nesten samme svar. Du kom meg litt i forkjøpet Simen1...

Endret av boblikof
Lenke til kommentar
Pokker at jeg ikke valgte fysikk/kjemi....

8819368[/snapback]

He he, jeg er pokkers glad jeg ikke gikk den veien! alt for uhåndgripelig for min smak. At man skal kunne få mer møkk ut, enn det man heller inn, faller jo på sin egen urimelighet i min virkelighetsforståelse :!:

 

Så jeg er glad du spurte om dette, for det var veldig interessant å lære litt om sammenhengen her. Jeg vet vel egentlig lite om karbondioksyd utover dens negative invirkning på drivhuseffekten.

 

En ting jeg egentlig lurer litt på når jeg likevel har avslørt min totale uvitenhet innen kjemi, er hvorfor det stiger til himmels og vel så det, samtidig som det måles i tonn og kilo. Greit nok så lenge det er varmt, det skjønner jeg, men veier det mindre enn luft?

Lenke til kommentar
Dessuten veier 1 liter bensin mindre enn 1 kg.

8818716[/snapback]

veier bensin mindre enn vann? Legger kondens i tanken seg på bunnen da?

8819558[/snapback]

Ja, det gjør det. Kondensfjerner skal vel forsøke å blande vann med bensin og få den gjennom systemet. Men ellers legger vannet seg nederst.

Lenke til kommentar
veier bensin mindre enn vann? Legger kondens i tanken seg på bunnen da?

8819558[/snapback]

Tettheten til vann er ca 1000 gram/liter

Tettheten til diesel er ca 850 gram/liter

Tettheten til bensin er ca 720 gram/liter

Så, ja, kondens legger seg på bunnen. Det er derfor det så lett havner i drivstoffslangen og skaper problemer for forbrenninga.

 

Pokker at jeg ikke valgte fysikk/kjemi....

8819368[/snapback]

He he, jeg er pokkers glad jeg ikke gikk den veien! alt for uhåndgripelig for min smak. At man skal kunne få mer møkk ut, enn det man heller inn, faller jo på sin egen urimelighet i min virkelighetsforståelse :!:

 

Så jeg er glad du spurte om dette, for det var veldig interessant å lære litt om sammenhengen her. Jeg vet vel egentlig lite om karbondioksyd utover dens negative invirkning på drivhuseffekten.

Hvis du VET det med høy sikkerhet så må du bare springe og kontakte en klimaforsker og fortelle hvordan bevissammenhengen er, for klimaforskerne selv vet ikke det og er i stor grad uenige på om CO2 har noen negativ innvirkning på drivhuseffekten og eventuelt hvor lite eller mye.

 

En ting jeg egentlig lurer litt på når jeg likevel har avslørt min totale uvitenhet innen kjemi, er hvorfor det stiger til himmels og vel så det, samtidig som det måles i tonn og kilo. Greit nok så lenge det er varmt, det skjønner jeg, men veier det mindre enn luft?

8819596[/snapback]

Nei, CO2 veier mer enn luft. CO2 veier omtrent 53% mer enn luft. Men det blander seg lett med luft og ligger vel anslagsvis ganske jevnt fordelt mellom bakken og de øvre delene av atmosfæren. Dog, det er mer på den nordlige halvkule enn på den sørlige.

Lenke til kommentar

He he, ok Simen, nei jeg overlater nok til klimaforskerne og beskrive den nøyaktige bevissammenhengen mellom Co2 og drivhuseffekt, og eventuelt i hvilken grad. Skulle selvsagt gjerne forklart det for deg, men har ikke tid akkurat nå :whistle:

 

Simen1 Postet i dag, 19:42

Så, ja, kondens legger seg på bunnen. Det er derfor det så lett havner i drivstoffslangen og skaper problemer for forbrenninga.

Siden vi er i pirkemodus, får jeg vel pirke litt tilbake. Det er strengt tatt ikke noe stort problem for forbrenningen med litt vann/kondens. Snarere tvert i mot brukes vanninsprøytning innen racing for å øke effekten (senke temperatur og bankepunkt= tidligere tenning og mer luft) Riktignok i litt mer kontrollerte former enn kondens i bensinen da :p

Problemene med kondens/vann i bensinen oppstår når dette fryser til is i dyser, eller i slanger og filtre slik at ispropper stanser tilførselen av bensin. Særlig sårbart er gode gamle forgassere men sine dyser uten noe høyt trykk :)

Lenke til kommentar
hvordan klarer vann å fryse i injeksjonsmotorer? Jeg ville trodd at vann i bensinen var nettop det, vann i bensinen. Slik at spruten ikke ville bli bensin og gjøre at motoren fusker. Stemmer det altså ikke..?

8823657[/snapback]

Det vil jo dersom vi tenker oss store mengder vann i tanken være mulig med et slikt scenario så jeg tør jo ikke avfeie det totalt. Men i praksis er det ikke noe utbredt problem at motoren plutselig får vann i steden for bensin og dermed stopper/fusker. I det hele tatt er ikke kondens noe stort problem på moderne innsprøytningsmotorer, det er nok mest bensistasjonsbransjen som vil ha oss til å tro det. Idellt sett skal eventuelt vann bli liggende i bensinfilteret, og pumpen, eller "sugesnabelen" går heller aldri helt ned i bunnen av tanken. Men skulp og skvalp kan sikkert gjøre at man risikerer vannperler inn i slanger likevel.

Det beste er å holde tanken mest mulig full i vinterhalvåret, så dannes det ikke så mye kondens.

 

Men for å dra dette litt mot topic igjen, jeg vet at man innen ofshore bruker vanninnsprøytning i motorer for å senke Nox utslipp, og jeg mener også å ha sett at bla Mercedes på sine nye busser også bruker et slikt system.

Men er det noen som kjenner til noe tilsvarende for biler?

Jeg vil tro at en meget stor andel av denne trådens "store og stygge bensinslukere" faktisk er "store stygge dieselslukere"

Dette gjelder jo i stor grad også SUV, såvidt jeg vet er det feks ikke solgt en eneste nye typen Jeep Cherokee med bensinmotor i Norge, det går i Diesel.

 

Jeg syns slike rensemetoder er litt interessant å høre om, og særlig da med den enorme økningen i Diesel biler vi ser. Vi er jo så flinke og "redder verden" med lavere co, så tar vi heller livet av oss selv lokalt i byene med NOX?

 

Til slutt, og igjen begir jeg meg ut på litt tynn is, men såvidt jeg har hørt er det forbud mot Diesel-biler i enkelte storbyer i Europa, og det samme med enkelte byer i USA. Akkurat USA er jo ikke generelt miljøvennlige, men har intrykk av at man lokalt mange steder gjør veldig mye for å bli "grønne". Hvis det jeg har hørt stemmer, er det jo enda mer påfallende at vi omfavner og premierer Diesel så mye som vi gjør her i Norge for tiden...

Lenke til kommentar
Jeg snakker ikke om bare vann i bensinsystemet, men is. Hvordan kan det fryse i injeksjonsmotorer? Jeg forstår at forgassere kan fryse grunnet undertrykket i venturien (?).

8827420[/snapback]

Nei det er i grunn det jeg sier, det gjør ikke det, og problemer forårsaket av kondens er ikke et utbredt problem på injektion motorer. Hvis det skulle bli is og blokkeringer måtte det være når bilen står ute i 20 minus, og man allerede har vann i systemet som dannet blokkeringer når det fryser på. Ser ikke bort fra at det kan skje noe slikt, men har aldri sett det selv. Kondensproblemer på forgassermotorer har jeg sett masse av.

 

Forgassere som fryser pga undertrykk i venturien er forøvrig en litt annen problematikk, det er "forgasser-ising" og det kan oppstå selv om det er plussgrader og uten kondens på tanken. Kondens er derimot et angrep fra "andre siden" som enten blokkerer selve tilførsel gjennom slanger/rør, eller danner is propper i dyser feks i flottørkammer.

 

Men enn så interessant som det jo er, tror jeg ikke vi skal gå noe nærmere inn på dette i denne tråden, siden det blir en avsporing. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det som skulle vært totalforbud er å kjøre SUV i byer, hva er poenget?

 

Man skulle måtte betale forurensningavgift når kjørte de inn i byer og tettsteder :)

 

Og, er ikke toppgrunnen til at folk kjøper SUV at når de da kræsjer, så vil de overleve, og de andre dø? Det er jo det som skjer....

Lenke til kommentar

Synes folk skal få velge den bilen de vil. Vil man kjøpe en stor bensinslukende amerikaner, ja da skal man få kjøpe en stor bensinslukende amerikaner. Er man en av disse miljøbevisste folkene som omtrent holder pusten for å ikke slippe ut Co2, kan man kjøpe en liten treg kjedelig elbil.

 

Å skrenke inn folks valgmulighet med avgifter, er det største tullet siden andre verdenskrig. Dette er noe som går igjen og igjen i norsk politikk; man skal ikke tjene mer enn andre, man skal ikke ha bedre bil enn andre, man skal ikke reise mer enn andre - og de som bryter disse "reglene" blir straffet i form av avgifter. Jeg begynner å lure på om disse miljøbevisste sosialistene, som det blir stadig flere av, gjør det av ren misunnelse.

 

 

Gjett hvem som skal stemme FrP neste gang ...

 

spinning.gif

Lenke til kommentar
Det som skulle vært totalforbud er å kjøre SUV i byer, hva er poenget?

 

Poenget er vel først og fremst at de færreste har råd til å kjøpe en bybil i tillegg til SUV'en sin. Et annet poeng er den sørgelige veistandarden i en del norske byer, som gjør det skrekkelig bekymringsløst med høy bakkeklaring ;)

 

Synes du ikke det ville være *litt* smartere å heller "totalforby" (hvordan man nå skal håndheve det), biler basert på deres faktiske forurensning enn å forby SUV'er bare fordi du ikke liker dem av prinsipp? Det er jo unektelig litt komisk å forby en BMW X5 som drar 0,9 l/mil mens man ikke har noen problemer med en Audi A6 som forurenser akkurat like mye, og att på til opptar et større areal enn X5'en...

 

Man skulle måtte betale forurensningavgift når kjørte de inn i byer og tettsteder :)

 

Det gjør man da virkelig allerede. Bompenger heter det, og finnes i praktisk talt alle byer og tettsteder i Norge i dag. Og finnes de ikke der du bor, så dukker de ganske snart opp "with a vengeance", skal du se.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Det gjør man da virkelig allerede. Bompenger heter det, og finnes i praktisk talt alle byer og tettsteder i Norge i dag. Og finnes de ikke der du bor, så dukker de ganske snart opp "with a vengeance", skal du se.

 

Lykke til!

9189728[/snapback]

 

Men bommene stopper da ikke bare SUVer? ;)

 

Poenget mitt er at SUVer (eller også kalt firhjulstrekkere) er lagd for å kjøre i terreng eller dårligere føre, noe det ikke er i byer! Og disse dårlige veiene, de er heller ikke i byer! Det at en bonde i Gubrandsdalen spandere på seg en SUV er helt greit, han har tross alt bruk for den, men at en karrierekjerring midt i Oslo kjøper en, bare for å ha større bil en den hu treffer front mot front, det er poengløst.

Endret av KoffeinKanin
Lenke til kommentar
Det gjør man da virkelig allerede. Bompenger heter det, og finnes i praktisk talt alle byer og tettsteder i Norge i dag. Og finnes de ikke der du bor, så dukker de ganske snart opp "with a vengeance", skal du se.

 

Lykke til!

9189728[/snapback]

 

Men bommene stopper da ikke bare SUVer? ;)

9189746[/snapback]

 

Nei det "stopper" absolutt alt som slipper ut så mye som et gram CO2, og diskriminerer dessverre ikke utifra bilens høyde, slik du ønsker.

Lenke til kommentar
Det gjør man da virkelig allerede. Bompenger heter det, og finnes i praktisk talt alle byer og tettsteder i Norge i dag. Og finnes de ikke der du bor, så dukker de ganske snart opp "with a vengeance", skal du se.

 

Lykke til!

9189728[/snapback]

 

Men bommene stopper da ikke bare SUVer? ;)

9189746[/snapback]

 

Nei det "stopper" absolutt alt som slipper ut så mye som et gram CO2, og diskriminerer dessverre ikke utifra bilens høyde, slik du ønsker.

9189762[/snapback]

Bommer er til for at de som bygde veien skal få penger tilbake for det, ikke noe anna.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...