Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

Tør ikke tenke på prisen på den i Norge engang......

8610230[/snapback]

Og godt er det. Den egner seg jo ikke til annet enn tullkjøring. Alle nytteområder den kan brukes til kan billigere og bedre biler gjøre bedre enn den. Unødvendig tullkjøring er en uting så det er bare bra at den er dyr. Altså at man må betale en masse til staten/folket for å eie en så unødvendig bil i Norge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet det ja, men hvorfor brukes egentlig argumentet om "andre er så mye værre så da kan vel jeg også drite i miljøet"? Det fører jo slett ikke i riktig retning. I bunn og grunn kan alle bruke det samme argumentet bare de snevrer seg selv inn til en liten nok gruppe. F.eks "Bilførere som har fornavn som begynner på A forusenser så lite i forhold til alle bilførere til sammen at det ikke spiller noen rolle om de forurenser litt ekstra". Så kommer bilførerne som begynner på B og sier det samme og så har vi det gående.

 

Ellers så er det ikke bare miljø jeg tenker på men også trafikksikkerhet for andre trafikanter. En bil som kun egner seg til tullkjøring bør ikke være så billig at hvem som helst kan kjøpe den. Tenk deg statistikken på dødsulykker og alvorlige ulykker da. I fjor var det 11321 skadde i trafikkulykker her i landet og 242 drepte. Kilde: SSB. Jeg synes bare det er bra myndighetene bruker avgifter aktivt for å få de tallene ned.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Simen1: Hadde politikerne tatt til fornuft og utbedret vårt veinett og viktigst av alt - satt opp midtdelere på alle europaveier, ville ulykkestallene gå drastiskt ned!

 

Se bare på ulykken hvor en teknisk feil på en dumper medførte en hel families bortgang. Det hadde ikke skjedd om det hadde vært midtdelere på veien. For ikke å snakke om mengden selvmord begått på veiene, vinglete kjøring, fyllekjøring o.l.

 

Du tenker utrolig gammeldags, hadde avgiftene gått ned, men prisen det koster å ha bilen gått opp, hadde kun de som hadde hatt råd til å BRUKE bilen kjøpt biler. Nå må folk kjøre rundt i gamle skraphauger som var moderne for 20 år siden fordi de blir drept av avgifter ellers.

 

JimRamse: En 240 med senkesett er ikke noe dårligere enn en Ascona med senkesett... Eller Nissan Cherry for den saks skyld. 240 er i det minste i bruk i rally fortsatt... ;)

Lenke til kommentar
Simen1: Hadde politikerne tatt til fornuft og utbedret vårt veinett og viktigst av alt - satt opp midtdelere på alle europaveier, ville ulykkestallene gå drastiskt ned!

 

Se bare på ulykken hvor en teknisk feil på en dumper medførte en hel families bortgang. Det hadde ikke skjedd om det hadde vært midtdelere på veien. For ikke å snakke om mengden selvmord begått på veiene, vinglete kjøring, fyllekjøring o.l.

 

Du tenker utrolig gammeldags, hadde avgiftene gått ned, men prisen det koster å ha bilen gått opp, hadde kun de som hadde hatt råd til å BRUKE bilen kjøpt biler. Nå må folk kjøre rundt i gamle skraphauger som var moderne for 20 år siden fordi de blir drept av avgifter ellers.

 

JimRamse: En 240 med senkesett er ikke noe dårligere enn en Ascona med senkesett... Eller Nissan Cherry for den saks skyld. 240 er i det minste i bruk i rally fortsatt... ;)

8610657[/snapback]

 

He He He, 240 var bare ett eksempel. Mente bare at det er mye gamle biler der ute med null kjøreegenskaper å masse plastik dilldall. Ser så "tøft" ut for noen, men hjelper ikke noe på kjøre egenskapene. Bugatti'en jeg linket til er en skikkelig sportsbil. Masse kjøre egenskaper, mer enn man trenger her til lands men skader ikke å ha for mye av det gode :)

Lenke til kommentar

Jeg er enig med Simen1 i mye av det han sier om bilers forurensning, men jeg tror at vi kan hente enda mer i å kutte den på transport av andre ting!

 

Ta for eksempel Sveriges Smil-sjokolade. Sjokolademassen blir produsert i Sverige, før den blir sendt til Norge for å pakkes i sånne Smil-ruller, før den igjen blir sendt tilbake til Sverige for å selges der.

 

Også et eksempel med stein. Jeg mener og huske at det var marmor fra Italia som ble sendt til Kina for å behandles (skjæres, pusses osv. Har ikke så mye peiling på slikt), før den ble sendt tilbake til for eksempel operahuset i Bjørvika..

 

Men for all del. Det skader absolutt ikke å kutte ned på bilbruken. Merk: bilbruken, det er hvor mye man bruker bilen som avgjør forurensning. Alle biler forurenser uansett.

Lenke til kommentar
Jeg vet det ja, men hvorfor brukes egentlig argumentet om "andre er så mye værre så da kan vel jeg også drite i miljøet"?

Det gjør jeg ikke, men jeg er realist i tillegg til å støtte meg til en dunge med andre ideologier, og det betyr at jeg i stor grad ser på konsekvenser.

 

Jeg påpekte bare det tullete ved å kalle det 'godt', i alle fall fra et miljøperspektiv. Selv om jeg støtter tanken om miljøvern. Dog, du har kanskje oppdaget at du og jeg er litt uenige i hvordan vi skal oppnå et effektivt miljøvern. :)

 

Ellers så er det ikke bare miljø jeg tenker på men også trafikksikkerhet for andre trafikanter. En bil som kun egner seg til tullkjøring bør ikke være så billig at hvem som helst kan kjøpe den. Tenk deg statistikken på dødsulykker og alvorlige ulykker da. I fjor var det 11321 skadde i trafikkulykker her i landet og 242 drepte. Kilde: SSB. Jeg synes bare det er bra myndighetene bruker avgifter aktivt for å få de tallene ned.

8610504[/snapback]

Jeg vil ikke tro at en Bugatti Veyron, som i utgangspunktet koster så mange millioner, at de som kjøper dem egentlig ikke hindres av dagens avgiftsnivå, er en større trafikkfare enn en ungdom i en typisk ungdomsbil (som JimRamse påpekte) eller for den saks skyld en pensjonist med dårlig syn, og så videre, og så videre.

 

En Veyron egner seg ikke bare til tullkjøring. Bugatti Veyron er noe så sjeldent som en bil som klarer over 400 kilometer i timen (om du føler for det), og samtidig er komfortabel ved normal bruk, stabil. Den aktive sikkerheten i en Veyron, er trolig betraktelig bedre enn i noen annen bil på veien. Kræsjer du en Veyron, er det din, og bare din feil.

 

For ikke å snakke om mengden selvmord begått på veiene

8610657[/snapback]

 

har du noe belegg eller tall for den uttalelsen? Du får det til å høres så mye ut...

8610917[/snapback]

Da sier vi: For mange.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar
Kanksje de burde lage bedre veier da, istedet for å drepe oss med avgifter. Å tullebil? Er ikke en tullebil bare fordi du ikke liker den vet du. Råeste bilen som er lagd spør du meg.

8610553[/snapback]

Jeg sa ikke tullebil, men bil som stort sett er egnet for tullekjøring.

Lenke til kommentar
Ellers så er det ikke bare miljø jeg tenker på men også trafikksikkerhet for andre trafikanter. En bil som kun egner seg til tullkjøring bør ikke være så billig at hvem som helst kan kjøpe den. Tenk deg statistikken på dødsulykker og alvorlige ulykker da. I fjor var det 11321 skadde i trafikkulykker her i landet og 242 drepte. Kilde: SSB. Jeg synes bare det er bra myndighetene bruker avgifter aktivt for å få de tallene ned.

8610504[/snapback]

 

Jeg må jo si at det er litt morsomt å få argumenter om trafikksikkerhet fra mannen som helst ser moderne biler, med dertilhørende moderne aktivt og passivt sikkerhetsutstyr, så avgiftsbelagte at de er en fjern fantasi for folk med allminnelige lommebøker :!:

 

Jeg orker ikke å begynne å lete på ymse nettaviser, men det er jo fristende å komme slepende med disse artiklene som var å finne i media i fjor om jeg ikke husker feil, som fortalte i klartekst hvor mange menneskeliv, og kroner, som kunne vært spart dersom alle biler i Norge i dag hadde ESP.

 

Men bevares...

Lenke til kommentar

Gjør gjerne ESP påbudt, men er det noe som hadde fått ned antall ulykker så er det bedre sjåfører som kjenner både sine egne og kjøretøyets begrensinger.

 

Selv kjører jeg bil uten verken abs eller esp, og det går jo på et vis det og.

 

Men, hvorfor er det sånn at kjøring for kjøringens skyld ikke skal være en legitim frtidsaktivitet?

 

Hvorfor er det sånn at vi som liker å kjøre skal straffes med mljøavgifter. Det er jo ikke sånn at det er litt kjøring fra eller til som kommer til å ødelegge miljøet, det er det i så tilfelle hele den vestlige livsstilen som gjør.

 

La oss få kjøre morsomme biler i fred, så skal vi heller slutte når miljøsamvittigheten stopper oss!

Lenke til kommentar
Jeg er enig med Simen1 i mye av det han sier om bilers forurensning, men jeg tror at vi kan hente enda mer i å kutte den på transport av andre ting!

 

Ta for eksempel Sveriges Smil-sjokolade. Sjokolademassen blir produsert i Sverige, før den blir sendt til Norge for å pakkes i sånne Smil-ruller, før den igjen blir sendt tilbake til Sverige for å selges der.

 

Hva? Har vi smilsjokolade i Sverige? Dette må jeg til bunns i! Har prøvd å finne det, og det har ikke vært noe suksess så langt...

 

Men du har et veldig godt poeng i det du skriver med frakt av varer rundt omkring i verden. Hva hjelper det å kjøre en mer drivstofføkonomisk bil til daglig når man handler biff fra Brazil og fisk fra Japan? Jeg får vel se det sånn at jeg gjør SUV-kjøringen min miljønøytral ved å handle økologiske varer fra lokale produsenter, og bruke fjernvarme til oppvarming av min bolig, blant annet :D Kunne faktisk vært morsomt å regne på det og finne ut om regnestykket "gikk opp".

Lenke til kommentar
Kanksje de burde lage bedre veier da, istedet for å drepe oss med avgifter. Å tullebil? Er ikke en tullebil bare fordi du ikke liker den vet du. Råeste bilen som er lagd spør du meg.

8610553[/snapback]

Jeg sa ikke tullebil, men bil som stort sett er egnet for tullekjøring.

8611629[/snapback]

Hmm, det er mange som setter stor pris på bil som bil i seg selv. Mye moro i bil. Moro å kjøre en bil med kraftig motor, gire ned i en bratt bakke og kjenne hvordan motoren jobber, vibrasjonene som brer seg i karrosseriet .... Skal vi si nei til alt som er gøy bare pga. det ikke er så fornuftig. F.eks. er det mange av oss som liker mat pga. mat i seg selv ikke pga. livets oppholdelse - man gafler i seg mer enn man har godt av og blir runde og fete - ender med at man kosten staten en masse i sykehusopphold etc. Jeg kan tenke meg at det hadde blitt oppstandelse hvis potetchipsen eller colaen hadde blitt 200% dyrere. Jeg syns ikke det er legitimt å pålegge oss store bilavgifter og si at bil bare er et transportmiddel. Jeg vil ikke bo i ern formynderstat. Jeg vil ha reduserte bilavgifter NÅ!

Lenke til kommentar
Jeg må jo si at det er litt morsomt å få argumenter om trafikksikkerhet fra mannen som helst ser moderne biler, med dertilhørende moderne aktivt og passivt sikkerhetsutstyr, så avgiftsbelagte at de er en fjern fantasi for folk med allminnelige lommebøker  :!:

8613214[/snapback]

Da har du missforstått mitt hovedbudskap i tråden. Avgifter er en (av flere) geniale måter å fremme både trafikksikkerhet og miljø.

 

Jepp, gamle biler er et problem og det mener jeg kan løses med ytterligere pressmidler og justeringer av avgifter i begge retninger.

Lenke til kommentar
Jeg må jo si at det er litt morsomt å få argumenter om trafikksikkerhet fra mannen som helst ser moderne biler, med dertilhørende moderne aktivt og passivt sikkerhetsutstyr, så avgiftsbelagte at de er en fjern fantasi for folk med allminnelige lommebøker  :!:

8613214[/snapback]

Da har du missforstått mitt hovedbudskap i tråden. Avgifter er en (av flere) geniale måter å fremme både trafikksikkerhet og miljø.

 

Jepp, gamle biler er et problem og det mener jeg kan løses med ytterligere pressmidler og justeringer av avgifter i begge retninger.

8614613[/snapback]

Kjent Ap-politikk det. Kan ikke si jeg liker det. Hva med å prøve premiering.

Lenke til kommentar
Gjør gjerne ESP påbudt, men er det noe som hadde fått ned antall ulykker så er det bedre sjåfører som kjenner både sine egne og kjøretøyets begrensinger.

 

Selv kjører jeg bil uten verken abs eller esp, og det går jo på et vis det og.

Det kan en si om setebelter også. De er ikke nyttige før den dagen du har bruk for dem, og de kan redde livet ditt.

 

Det sentrale er selvfølgelig å lære sjåfører å vite å sie stopp.

 

Men det er ingen tvil om at ESP kan redde liv. Og derfor bør det påbys.

 

Men, hvorfor er det sånn at kjøring for kjøringens skyld ikke skal være en legitim frtidsaktivitet?

 

Hvorfor er det sånn at vi som liker å kjøre skal straffes med mljøavgifter. Det er jo ikke sånn at det er litt kjøring fra eller til som kommer til å ødelegge miljøet, det er det i så tilfelle hele den vestlige livsstilen som gjør.

 

La oss få kjøre morsomme biler i fred, så skal vi heller slutte når miljøsamvittigheten stopper oss!

8613724[/snapback]

Jeg støtter deg delvis. Bilkjøring for moro skyld bør være en fullstendig legitim aktivitet.

 

Men det må være noen tvangstiltak. Dessverre. Men dagens løsning er uakseptabel fra mitt ståsted.

 

Jeg må jo si at det er litt morsomt å få argumenter om trafikksikkerhet fra mannen som helst ser moderne biler, med dertilhørende moderne aktivt og passivt sikkerhetsutstyr, så avgiftsbelagte at de er en fjern fantasi for folk med allminnelige lommebøker  :!:

8613214[/snapback]

Da har du missforstått mitt hovedbudskap i tråden. Avgifter er en (av flere) geniale måter å fremme både trafikksikkerhet og miljø.etninger.

8614613[/snapback]

Problemet er at dagens avgifter gjør nettopp det Swe snakker om. Det hindrer normale mennesker i å kjøre trygge, miljøvennlige og pålitelige biler.

Lenke til kommentar
Hva? Har vi smilsjokolade i Sverige? Dette må jeg til bunns i! Har prøvd å finne det, og det har ikke vært noe suksess så langt...

 

Men du har et veldig godt poeng i det du skriver med frakt av varer rundt omkring i verden. Hva hjelper det å kjøre en mer drivstofføkonomisk bil til daglig når man handler biff fra Brazil og fisk fra Japan? Jeg får vel se det sånn at jeg gjør SUV-kjøringen min miljønøytral ved å handle økologiske varer fra lokale produsenter, og bruke fjernvarme til oppvarming av min bolig, blant annet  :D Kunne faktisk vært morsomt å regne på det og finne ut om regnestykket "gikk opp".

8614189[/snapback]

Jess. Men den smaker ikke som smil da. Den er søt og jævlig.

 

Men det HJELPER og ikke kjøre SUV også, i tillegg til å kjøpe ting som ikke er fraktet verden rundt :p

Men som du sa; den vestlige levestilen er problemet!

Endret av Peprepupp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...