Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere

Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

• De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193

Anbefalte innlegg

Likevel, når de bytter bil så bytter har ikke de heller noe følelsemessig forhold til nybilen før de får brukt litt tid på å bli komfortabel med den. Derfor er situasjonen der man velger bil nettopp ganske så uavhengig av "kjærlighet" til en trofast bil. Det er en gyllen mulighet til å bruke fornuft fremfor følelser.

8561580[/snapback]

Feil. Å bytte bil vil for mennesker som dine venner, og meg, ville være et følelsesmessig forhold til en viss grad.

Jeg er en stor tilhenger av fornuft. Men jeg vil aldri kjøpe en bil som 'doesn't float my boat'.

Vil jeg nå si. Istedet for å klage på folk som har en bil med en 6'er isetdet for en 4'er så kan vi klage litt på folk som har en haug med kjæledyr. Forurenser jo de også. Å ikke bare forurenser de, man ender faktisk opp med å trå i dritten av å til også. Two wrongs don't make a right.

8561894[/snapback]

La oss skattelegge landets gale kattedamer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med alle de som kjører rundt i SUVer som firmabil. Det er mange som kjører rundt i Nissan Pathfinder og lignende store biler registrert som varebil. Uten et legitimt behov for stort lasterom er det etter min mening "miljøgalskap" å kjøre rundt alene i 2-3 tonn bill.

Lenke til kommentar

Greit, man kan nok relatere denne tråden til miljø, sikkerhet, følelser, liv, død, og disse tingene kan man jo relatere til alt mulig annet igjen. Hvis vi ikke setter noen grenser for diskusjonen så blir den "Siste ordet X" til slutt. La oss nå holde oss til emnet og gjøre som matematikerne: Diskutere en ting av gangen, ikke alt på en gang.

Hundedritt, turmiljøet rundt Akerselva og fly kan man lage egne tråder for.

Lenke til kommentar
Det jeg egentlig er frustrert over er sytingen over at ikke alle vil kjøre rundt i en Polo.........

8561977[/snapback]

voks opp. Hvem har sutret over at alle ikke vil kjøre polo...

8561985[/snapback]

Umm... Klagekoret som hyler og bærer seg over at en del mennesker har bruk for biler med litt størrelse, og dertil matchende motor, og krever enda høyere avgifter på disse enn vi allerede har? Om ikke Polo er nevnt eksplisitt så er det jo underforstått at denne og lignende biler skal være det eneste alternativet for alle med normal lommebok. Eller hur?

Jeg vil nok en gang forsøke å oppfordre "ekstremistene" til å innse at forskjellige mennesker har forskjellige transportbehov, avhengig av bosted, familiesituasjon, jobb og en lang rekke andre parametre. Nei, buss er faktisk ikke et alternativ for hele Norge, ei heller Volkswagen Polo.

Spørsmålet er vel helt enkelt om man med økonomiske midler skal tvinge allminnelige lønnsmottakere til å undertrykke sitt transportbehov, med de problemer det medfører. Jeg mener nei, men jeg ser jo at andre er sterke tilhengere av det. Personlig er jeg bare glad for at jeg ikke lengre bor i et land med så sterke og ihugede bilhatere, både blant politikere og folk flest, og med en solid dose mindre jantelov enn i "gode gamle" Norge. Det er virkelig en befrielse skal jeg si dere :tease:

Lenke til kommentar

Krapfoss: Krampaktig trang til saklighet? Skulle det være noe ironisk bak det utsagnet ditt, eller mente du egentlig at diskusjoner blir for saklige av og til, og at en bare burde plapre i vei som små drittunger...?

---

Som simen1 sier, la oss holde oss til tema istedenfor å dra inn fly og katter...

---

Swe, jeg tror problemet ditt er at du ikke ser nøyansene i det folk skriver. Svært få, om ingen, vil at de med behov for store biler ikke skal få lov til å kjøre rundt i slikt. Frustrasjonen som trådstarter snakker om er vel egentlig de som kjøper store SUV'er uten et noe reelt behov. Jeg er for å senke avgiftene i norge som er skyhøye, men mest for de mindre og miljøvennlige bilene, slik at ikke alle velger en penisforlenger når de kan få et miljøvennlig alternativ mye billigere isteden...

Lenke til kommentar

Swe, jeg tror problemet ditt er at du ikke ser nøyansene i det folk skriver. Svært få, om ingen, vil at de med behov for store biler ikke skal få lov til å kjøre rundt i slikt. Frustrasjonen som trådstarter snakker om er vel egentlig de som kjøper store SUV'er uten et noe reelt behov. Jeg er for å senke avgiftene i norge som er skyhøye, men mest for de mindre og miljøvennlige bilene, slik at ikke alle velger en penisforlenger når de kan få et miljøvennlig alternativ mye billigere isteden...

8564711[/snapback]

Jeg ser masse nyanser jeg, og det er ikke dem jeg klager over. Men jeg ser også en fin gjeng med sneversynte mennesker som ikke klarer å akseptere at det finnes andre mennesker i andre livssituasjoner og med andre behov enn dem selv.

Og jeg må si jeg har vanskelig for å forstå hvem som skal kunne definere hva som er et reelt behov for en SUV eller tilsvarende bil. Hva er et gyldig argument for å unnslippe trådstarters frustrasjon og vrede? Utifra topic på tråden så retter jo denne frustrasjonen seg mot biltypen generelt, uten "fritak" for dem som har "gyldig" grunn til å ha en slik bil.

Men bevares, ikke la meg ødelegge debatten med oppmaning til moderasjon!

Lenke til kommentar
JimRamse: Kanskje litt feil ordlegging, men du kan jo ikke nekte for at noen kjøper SUV'er av den enkle grunn at det gir status i noen miljøer...

8564868[/snapback]

Så klart er det noen som gjør det, det skal jeg ikke nekte for. Men majoriteten? Tvilsomt.......

Lenke til kommentar

Det er jo en grunn til at SUV salget har eksplodert de siste årene, og jeg tror neppe at det er fordi vi har fått mer snø på fjellene, eller dårligere veien enn vi hadde før. Om majoriteten av SUV eierne faktisk har bruk for den kontra en grei stasjonsvogn tviler jeg på, men noe statistikk på det har jeg ikke og kan ikke bevise/motbevise det...

"Hva er et gyldig argument for å unnslippe trådstarters frustrasjon og vrede"

Finnes noe slikt da?

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar

"Hva er et gyldig argument for å unnslippe trådstarters frustrasjon og vrede"

Finnes noe slikt da?

8564910[/snapback]

Vel, nå er det jo ikke du som er trådstarter, men du skriver likevel at du ikke har noe imot at mennesker med reelle behov for det kjøper SUV. Da regner jeg med at du har en klar definisjon på hva disse behovene går ut på, og hva som dermed er et gyldig argument for å vise seg bak rattet i denne biltypen?

Personlig mener jeg altså, som sagt, at dette må være en avveining som den enkelte bilkjøper tar.

Lenke til kommentar

De har kanskje ikke bruk for en SUV nei. Hadde kanskje holdt med en stasjonsvogn. Men personlig så synes jeg SUV'er er finere. Ihvertfall de SUV'ene jeg liker. Om vinteren har du god klaring, å 4x4. På toppen er de som regel veldig solid bygd. Som sagt de SUV'ene jeg liker. Jeg hadde helt klart kjøpt en SUV istedet for en stasjonsvogn skulle jeg kjøpt bil nå, å det er ikke fordi jeg vil kompansere for liten pikk, men faktisk fordi jeg liker de bedre.

Lenke til kommentar

Swe: Misforstod litt der ja.

Det jeg mener er et gyldig argument er om du er mye til fjells eller kjører på til dels dårlige veier som tilsier at en stasjonsvogn ville vært til særs ulempe. Hvorvidt en vil definere dårlige veier har vel litt å si hvor kresen en er, og jeg tror litt for mange bruker slike argument når de kanskje kjører på litt humpete grusvei en gang eller to i året. Men blir jo litt synsing dette da, andre har sikkert andre grunnlag for hva som tilsier en SUV's nødvendighet.

JimRamse: Ja, ikke nødvendigvis penisforlenger (var bare referanse til noe noen skrev tidligere), men at en kjøper SUV for utseende eller status. Utseende og status går jo litt i ett. Jeg kjøpte bil til dels etter utseende, fordi jeg liker å bli sett i en bil jeg synest er stilig, og det gir meg en liten følelse av status. Regner med at du kjenner deg litt igjen du også...

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar

Utseende å status er 2 helt forskjellige ting i mine øyne. Jeg kjøper biler JEG liker, ikke biler folk flest ser på som statussymbol. Forskjell der. Kjøper man en SUV fordi det gir status i miljøet så er det latterlig. Kjøper man det fordi man liker det selv, så ser jeg ikke noe galt i det.

Lenke til kommentar

Ikke gjør deg vanskelig. Du må jo innrømme at du liker bedre å bli sett i en SUV enn en fiesta for eksempel. Veldig få personen bryr seg ingenting om hvordan en ser ut for omverdenen.

Når jeg sier status mener jeg såklart ikke at alle forguder deg og ser opp til deg... :S

Lenke til kommentar
Ikke gjør deg vanskelig. Du må jo innrømme at du liker bedre å bli sett i en SUV enn en fiesta for eksempel. Veldig få personen bryr seg ingenting om hvordan en ser ut for omverdenen.

Når jeg sier status mener jeg såklart ikke at alle forguder deg og ser opp til deg... :S

8565335[/snapback]

Nei faktisk, det betyr ingenting. Jeg ikke så opptatt av matrielle ting. Ikke uten grunn jeg kjører rundt i en 15 år gammel bil. Hadde jeg vært det du sier jeg er, så hadde jeg vært i banken å lånt penger til en SUV for lenge siden. Som jeg sa over, skal jeg kjøpe meg en bil, så blir det en bil JEG LIKER, ikke en som jeg ser "kul" ut i, som du så fint hinter til.

Lenke til kommentar

Hørtes kanskje litt rart ut sånn jeg sa det istad. Det jeg mener er at jeg vil kjøre rundt i en bil JEG liker. Om folk synes jeg ser kul ut i den, eller om andre synes den er kul betyr ikke noe. Selvsagt betyr det litt hvordan folk ser på deg, men jeg er ikke den type person som kjøper meg ting for å virke "kul"

Men nok om det, å tilbake til bildiskusjonen :)

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...