Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Godt forslag Krapfoss :thumbup:

8554673[/snapback]

du simen1, eg har eitt spørsmål, seriøst, kva bil har du?

8555291[/snapback]

En tohjuling som drives av lårmuskler :p

 

hehe.. Det er lenge siden jeg har hatt bil nå, 10 år siden faktisk, men da jeg hadde en så var det en gammel Mercedes 240 diesel fra 78. Den lignet på denne:

 

8809_Mercedes_Benz_240D.jpg

 

Ikke akkurat noen miljøbil. Den ble kjørt på høggeriet i 97 eller 98. Siden den gang har jeg klart meg fint uten bil til daglig, men har lånt, leid eller tatt taxi eller buss når jeg har trengt motorisert transport.

 

Jeg får trolig oftere bruk for bil senere i år og da lurer jeg litt på hvordan jeg skal løse det. Håper det er noe a la Trondheim bilkollektiv i Tromsø også. Ellers så er deling av bil kombinert med buss og taxi også en god løsning. Ellers så har jeg planer om å bosette meg nærmest mulig arbeidsplassen slik at jeg slipper daglig bilbruk. Det er også snakk om sykkelavstand fra sentrum langs en god sykkelvei.

Lenke til kommentar

Jeg tror rett og slett problemet mellom deg, Simen, og en del andre på dette forumet, som for eksempel meg, er at, for å si det banalt, vi to ser helt forskjellig på bil.

 

Du ser på kun på bil som et transportmiddel, right? Jeg har et noe mer avansert forhold til bilen.

 

Sammenlign det gjerne med skytevåpen. En pistol er for de fleste, og for meg, siden jeg ikke har et forhold til dem, et skytevåpen. Noe som skyter ut kuler. Noe som gir deg reell makt om du har et.

 

Men for veldig mange mennesker, er det å skyte noe som roer en ned. En del amerikanere jeg har samtalt med, får en indre stillhet når de skyter, de kan bare slappe av.

 

Enten ser du på bil som et transportmiddel, eller så klarer du deg ikke uten, av mindre rasjonelle grunner. :)

Lenke til kommentar

Jeg tror vel strengt tatt problemet i slike debatter er en komplett uvilje mot å forsøke å forstå andre menneskers situasjon. En holdning av typen "jeg klarer meg uten bil, og derfor må alle andre også kunne gjøre det" bidrar ikke akkurat til konstruktiv debatt. Likeså er "jeg vil forurense så mye jeg vil, og du skal bare drite i det" heller ikke akkurat er noe godt utgangspunkt for å komme til enighet.

 

Men selvsagt, det gir jo underholdenede, om enn ikke spesielt givende, lesning :thumbup:

Lenke til kommentar

Swe (og forsåvidt Simon): Jeg tror svært få her inne ser på problemstillingen i svart-hvitt. Diskusjonen (som har sklidd til noen grader ut i miljødiskusjon) handler vel mest om hvilke retter en som person skal få lov til å praktisere sin interesse for bil, mot det å bevare naturen og miljøet.

 

Det er det ikke noe fasitsvar, så mye meninger her blir nettop det... meninger...

Lenke til kommentar
Swe (og forsåvidt Simon): Jeg tror svært få her inne ser på problemstillingen i svart-hvitt.

 

Nåvel... Svært mange (nei, selvsagt ikke alle) av postene vitner i hvert fall om et fullstendig fravær av nyanser. Og det er igrunnen synd, ettersom en potensielt interessant debatt ender opp som en skyttergravskrig med fanatikere på begge kanter.

 

Nei, jeg tror ikke at løsningen på verdens forurensningsproblem er å avgiftslegge de norske bilistene til det hinsidige, og nei jeg er heller ikke motstander av moderate avgifter, hverken på kjøretøy eller drivstoff, kombinert med et reelt alternativ til dagens mer eller mindre forurensende bilpark.

Lenke til kommentar
Hørte her om dagen en som sa at alle kjæledyrene vi har i verden forurenser mer en bilene? Personen hadde ikke kilde selvsagt. Noen av dere som har hørt noe om dette eller? Var selvsagt snakk om avføringen her altså, for de som ikke skjønte det.

8557997[/snapback]

En ku fjærter ut metan, og i løpet av et år gir det værre effekt for global oppvarming enn en Range Rover som kjøres en normal kjørelengde.

 

Men forskjellen er at Range Roveren drives av fossilt drivstoff, karbonutslippene blir med andre ord tatt fra et sted der de ikke har noen innvirkning på miljøet, og ført ut i atmosfæren. En ku spiser gress. Dersom kua ikke hadde spist gras hadde graset råtnet, og sluppet ut samme mengde gasser.

 

Swe (og forsåvidt Simon): Jeg tror svært få her inne ser på problemstillingen i svart-hvitt.

8558582[/snapback]

Skal jeg være ærlig, tror jeg det er nettopp det veldig mange gjør. :)

Lenke til kommentar

Simon Aldra: Greit nok at du har et spesielt forhold til bil. Jeg ser på det som et transportmiddel, men skjønner at folk kan ha et "kjærlighetsforhold" til bilen sin eller nesten betrakte den som bolig flere timer i døgnet. Personlig har jeg aldri hatt noe sånt følelseforhold til en bil, men har selvfølgelig venner og kjente som har det. Likevel, når de bytter bil så bytter har ikke de heller noe følelsemessig forhold til nybilen før de får brukt litt tid på å bli komfortabel med den. Derfor er situasjonen der man velger bil nettopp ganske så uavhengig av "kjærlighet" til en trofast bil. Det er en gyllen mulighet til å bruke fornuft fremfor følelser.

 

Swe (og forsåvidt Simen): Jeg tror svært få her inne ser på problemstillingen i svart-hvitt. Diskusjonen (som har sklidd til noen grader ut i miljødiskusjon) handler vel mest om hvilke retter en som person skal få lov til å praktisere sin interesse for bil, mot det å bevare naturen og miljøet.

 

Det er det ikke noe fasitsvar, så mye meninger her blir nettop det... meninger...

8558582[/snapback]

Jepp, helt enig. Det man er enig om svinner raskt forbi også henger folk seg opp i ting de er uenige om. Det betyr at man må gjenta seg til det kjedsomme på de tingene man faktisk er engie om når folk bare prøver å sette en i bås som ekstremist. Jeg tror det er mange nyanser og enigheter som drukner i skyttergravsdiskusjonene.

 

Ellers så var tråden ment som en politisk miljødiskusjon fra starten av. I hvert fall fra min side. Nå ble jo raskt sikkerhet dratt inn også og det synes jeg er relevant, særlig siden miljø og sikkerhet går sammen på mange punkter. Apropos miljø så må vi huske på at det er flere problemer enn klimaproblemet: NOx, NMVOF, støyforurensning, asfaltstøv, osv. Ting som ikke akkurat er sammenlignbart med kjæledyr.

Lenke til kommentar
Hørte her om dagen en som sa at alle kjæledyrene vi har i verden forurenser mer en bilene? Personen hadde ikke kilde selvsagt. Noen av dere som har hørt noe om dette eller? Var selvsagt snakk om avføringen her altså, for de som ikke skjønte det.

8557997[/snapback]

Ja, miljøet langs Akerselva her i Oslo ville blitt mye roligere og renere om vi hadde kvittet oss med alle drittbikkjene, og ikke minst disse eierne som på død og liv må ta med bikkjene ut for å drite og pisse. Og spesielt ille er det når snøen smelter, da all drit fra vinteren tiner og kommer fram. (Her er jo egentlig utslipp av klimagass en fin ting, da man på sikt unngår at snøen ligger for lenge og kan samle opp alt for mye drit til våren kommer)

 

Burde være totalforbud mot hund i Oslo bykjerne, egentlig i alle byer med mer enn 10.000 innbyggere. De har ingen funksjon i et urbant miljø, for man trenger verken vaktbikkjer eller hund til jakt og annen jaging. Hunder hører hjemme på gården, sammen med kuene og sauene. Har noen naber som har en vrikelig stor og ekkel sort hund. Rakkern som det stinker i heisen når de har vært ute og luftet den i regnværet av og til. Og hvem har ikke tråkket i en bikkjedritt på gata en eller annen gang? :cry:

Lenke til kommentar

Vil jeg nå si. Istedet for å klage på folk som har en bil med en 6'er isetdet for en 4'er så kan vi klage litt på folk som har en haug med kjæledyr. Forurenser jo de også. Å ikke bare forurenser de, man ender faktisk opp med å trå i dritten av å til også. Two wrongs don't make a right.

Lenke til kommentar

Når emnetittel er "frustrasjon over store stygge bensinslukere", synest du det hadde vært relevant av meg å dra inn at mennesker i seg selv forurenser mye og verden hadde vært bedre uten?

 

Edit: Jeeezz! Start en egen tråd for frustrasjon over kjæledyr eller noe...

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar

Høres jo sånn ut på denne diskusjonen. Kjører man noe som faktisk har litt kjøre egenskaper å motor med litt futt i så er man det miljø svinet. Det jeg mener at det er mange andre ting også som er like ille, hvis ikke værre. Synes det blir for drøyt når man mener at ingen har behov for en SUV osv. Det er klart folk må få lov å mene hva de vil, men å omtrent mobbe folk som faktisk er glad i biler å kjøper det til annet enn bare bruk fra å til jobb, jo det synes jeg er rimelig trangsynt.

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar

Synest du er en smule trangsynt. Jeg kjører også bil av andre grunner enn å komme fra a til b. Selv om jeg egentlig trenger en bil som holder sammen og ikke går i stykker hele tiden, valgte jeg å kjøpe scirocco, fordi jeg liker biler som (i mine øyne) ser bra ut og går bra.

 

Likevel har jeg ingen problem med å se at store biler forurenser mer og forstår hvorfor staten avgiftsbelegger dem. Og jeg fatter at det faktisk virker inn på miljøet. samtidig forstår jeg jo at det kan være sjipt for de som måtte ønske slike biler, men ikke alle kan kjøre slikt, og det er vel ikke så mange andre faktorer som kan spille inn (på hvem som kan eie slike biler å ikke) enn penger.

 

ehm.. ja det var vel det...

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...