Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nei, men jeg brukte Norge som et eksempel, hvis vi "boikotter" f.eks VW, vil ikke det påvirke deres produksjon noe særlig, siden Norge er et miniputt marked internasjonalt hva angår biler. Uenig?

8535996[/snapback]

 

Det kan man jo si, mend et gjelder jo alle tiltakt, hver eneste menneske er for lite til å gjøre noe nevneverdig på en slik front alene, men samler man mange nok har det noe å si.

 

AtW

Lenke til kommentar

Joda, men dere må tenke litt på andre konsekvenser enn bare det at vi hvis vi ikke får miljøvennlige biler nok slutter vi å kjøpe biler, dette fører med selv ganske mange store negative ting. Som helt sikkert vil slå tilbake på oss selv.. Nå tenker jeg ikke bare miljø, men også økonomisk. Vår boikott fører heller ikke til noe forskning på feltet, da det ikke er noe kapital til det..

Lenke til kommentar
Nei, men jeg brukte Norge som et eksempel, hvis vi "boikotter" f.eks VW, vil ikke det påvirke deres produksjon noe særlig, siden Norge er et miniputt marked internasjonalt hva angår biler. Uenig?

8535996[/snapback]

 

Det kan man jo si, mend et gjelder jo alle tiltakt, hver eneste menneske er for lite til å gjøre noe nevneverdig på en slik front alene, men samler man mange nok har det noe å si.

 

AtW

8536045[/snapback]

 

Ja, jeg kan jo ikke gjøre annet enn å sitere fra følgende artikkel:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/05/04/499714.html

 

"Norge er for lite til at våre klimakutt vil merkes noe særlig" :tease:

 

Ha en underbar helg!

Lenke til kommentar

Haha.. og da skal vi stå frem som et dårlig eksempel for resten av verden og drite i miljøet? Omtrent som når folk sier "Mitt bidrag er så lite sammenlignet med resten av verden så jeg kaster søpla i grøfta jeg, det spiller jo ingen rolle fra eller til likevel".

 

:roll:

Lenke til kommentar

Nå blir det hele litt slik; vi kan ikke utgjøre så stor orskjell, så da bare driter vi i det, mentalitet.

 

Og poenget mitt var ikke at miljøavgiftsystemet ikke nødvendigvis utgjør noe kjempeforskjell på verdensbasis, men at det faktisk funker...

 

Edit: Som simen1 påpeker :)

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar
Og poenget mitt var ikke at miljøavgiftsystemet ikke nødvendigvis utgjør noe kjempeforskjell på verdensbasis, men at det faktisk funker...

 

Ja, dersom målet er å forsinke utskiftningen av bilparken i Norge så fungerer det som sagt alldeles glimrende. Kos dere med dette enestående og flotte avgiftssystemet, hehe :thumbup:

Lenke til kommentar
Haha.. og da skal vi stå frem som et dårlig eksempel for resten av verden og drite i miljøet? Omtrent som når folk sier "Mitt bidrag er så lite sammenlignet med resten av verden så jeg kaster søpla i grøfta jeg, det spiller jo ingen rolle fra eller til likevel".

 

:roll:

8537743[/snapback]

 

Hehe, jeg trodde virkelig ikke jeg skulle være nødt til å bruke [ironi]-tags, men jeg får gjøre det neste gang da :p Og hvis du leser hele artikkelen så ser du forøvrig at det ikke er jeg som ytrer denne meningen, og at den satt i sin sammenheng ikke er så ulogisk.

 

Ha en helg fylt med miljøvennlig kollektivtrafikkmoro, Simen!

Lenke til kommentar

Siden denne debatten allerede har gått over i en generell miljødebatt, så så jeg at Natur og Ungdoms representant på en tv debatt forleden dag foreslo at folk kunne ta bussen for å levere unger i barnehagen og skolen før de selv reiser på jobb. Med mindre man jobber i barnehagen, så skjønner jeg ikke helt hvordan det skal gå i hop.

 

Det er bra å være miljøbevisst, men man må samtidig være realistisk. Nå er jeg så heldig at jeg kan gå til jobb, men før hadde jeg valget mellom 15 min kjøring eller busstur som ville medført avreise hjemmefra en time tidligere enn med bil. Da er jo valget rimelig enkelt.

 

Det skal altså ganske mye til for at jeg skal velge kollektivtransport, og løsningen burde ikke være å gjøre privatbilisme vanskeligere og dyrere, men å gjøre kollektivtilbudet så effektiv og attraktivt at folk velger det uavhengig av hvor dyrt eller billig bilkjøring er.

 

I tillegg hender det jo ganske ofte at man ønsker å ha med seg mer ting enn det man kan bære i to hender, og da er jo kollektivtransport håpløst.

 

Man burde heller satse på en skikkelig utbygging av veinettet slik at en 10 min kjøretur i morgenrushet tar 10 min og ikke en time på tomgang, noe som jo ikke er særlig miljøvennlig.

 

Man burde også senke, eller aller helst fjerne avgiftene på bil, slik at folk har råd til å kjøpe biler som bruker mindre drivstoff. Hadde det skjedd hadde i allefall jeg garantert kjøpt en ny bil som bruker halvparten så mye bensin som det gamle vraket jeg kjører nå.

Lenke til kommentar
Dieseln produserer  mye mere helse farlige stoffer men bensin mere miljø farlige stoffer. :hmm:

7215438[/snapback]

 

Jeg regner med det er derfor bensin er merket med hodeskalle på pumpa og dieselen ikke, da?

 

Men for ikke å gå helt OT her.

 

Jeg må bare tilstå; jeg er en av de som til daglig kjører rundt i en av disse "store stygge bensindrikkende monsterbilene".

 

I det jeg startet i ny jobb der jeg klokker 35 til 40 timer bak rattet i uka, ofte på dårlige grusveier og traktorveier, så tok jeg et valg. Jeg valgte skikkelige offroadegenskaper, sikkerhet og driftssikkerhet. Valget falt på en Toyota Landcruiser. (Det at jeg i tillegg synes den ser bra ut kommer som en bonus.)

 

Jeg kunne sikkert ha valgt en mindre bil, men med mine 2.0 på strømpelesten, så fant jeg ingen alternativer jeg var fornøyd med.

 

Skal dette føre til at jeg får dårlig samvittighet?

 

Svaret her er nei.

 

Når dette er sagt så er jeg fullt ut enig i at disse pyntebilene med gedigne motorer og avsindig forbruk bør beskattes slik at det svir, men la oss ikke starte en generell heksejakt på bakgrunn av en hel bilklasse. Det blir akkurat like stigmatiserende som forsøkene på å kaste trådstarter i bås sammen med Kristin Halvorsen.

 

Jeg er veldig enig med en av postene tidligere i tråden der forbruk ble fremmet som et viktig element. Avgiftene på nye biler burde i mye større grad ta hensyn til forbruk, utslipp og energiforbruk brukt i produksjon. Bare på den måten kan man få ned forbruket av fossilt brennstoff.

 

-KJ

Lenke til kommentar
Siden denne debatten allerede har gått over i en generell miljødebatt, så så jeg at Natur og Ungdoms representant på en tv debatt forleden dag foreslo at folk kunne ta bussen for å levere unger i barnehagen og skolen før de selv reiser på jobb. Med mindre man jobber i barnehagen, så skjønner jeg ikke helt hvordan det skal gå i hop.

8538265[/snapback]

 

Nå er nå natur og ungdom en gjeng mølhuer også da. (ja jeg generaliserer med stil :) )

Lenke til kommentar

Om jeg skal slenge meg på en alt for grov generalisering, så er jeg enig i det. Jeg har inntrykk av at de hører mer på propaganda fra hverandre enn på grundige (som om det fantes noe annet) forskningsresultater fra uavhengige kilder.

Lenke til kommentar
Nå er nå natur og ungdom en gjeng mølhuer også da. (ja jeg generaliserer med stil  :) )

8539284[/snapback]

Mølhuer er vel et noe sterkt begrep. Men det er med Natur og Ungdom som alle radikale bevegelser innen alle former for politikk, ideologisk liv og lignende. Man kan stole like mye på uttalelsene deres som en kan stole på en bruktbilselger med hentesveis, trailercaps, bart og sliten jakke. Natur og Ungdom, Rød Ungdom, Unge Høyre, forskjellig agenda, like seriøse.

Lenke til kommentar
Dieseln produserer  mye mere helse farlige stoffer men bensin mere miljø farlige stoffer. :hmm:

7215438[/snapback]

 

SNIP

 

-KJ

8538475[/snapback]

 

Man bør ikke straffes for kjøreegenskapene til bilen, derimot så bør design og bensinforbruk optimaliseres slik at man har modeller som fortsatt er gode til ditt bruk men også miljøvennlige.

 

Fabrikantene slipper for lett unna med Bortforklaringen : men det er jo en 4x4? So what?

Lenke til kommentar

Det kom nok ikke godt nok frem i mitt innlegg, men det var akkurat det jeg mente.

 

Problemet er at et lite filleland som Norge betyr nada for store bilprodusenter når det gjelder markedskraft. Om vi fikk avgifter som tilsa at alt over 1.6 liters motor ville bli inni gamperæva dyrt, så ville sjefene for de store bilprodusentene bare riste på hodet, mens Toyota Aigo og Yaris ville bli enda mer populære enn de allerede er.

 

En faktor jeg glemte i det forrige innlegget mitt var vekt. Vekt må selvfølgelig inn for å bestemme avgift, da en tung bil sliter mer på veiene enn en lett bli gjør.

 

Dermed har du følgende nøkkel: Energi brukt i produksjon, utslipp, forbruk og vekt.

 

Ut fra de fire faktorene burde det la seg gjøre å lage et avgiftssystem som er rettferdig og fornuftig.

 

-KJ

Lenke til kommentar
Det kom nok ikke godt nok frem i mitt innlegg, men det var akkurat det jeg mente.

 

Problemet er at et lite filleland som Norge betyr nada for store bilprodusenter når det gjelder markedskraft. Om vi fikk avgifter som tilsa at alt over 1.6 liters motor ville bli inni gamperæva dyrt, så ville sjefene for de store bilprodusentene bare riste på hodet, mens Toyota Aigo og Yaris ville bli enda mer populære enn de allerede er.

 

En faktor jeg glemte i det forrige innlegget mitt var vekt. Vekt må selvfølgelig inn for å bestemme avgift, da en tung bil sliter mer på veiene enn en lett bli gjør.

 

Dermed har du følgende nøkkel: Energi brukt i produksjon, utslipp, forbruk og vekt.

 

Ut fra de fire faktorene burde det la seg gjøre å lage et avgiftssystem som er rettferdig og fornuftig.

 

-KJ

8541252[/snapback]

 

Er det ikke bedre at forbruk avgiftslegges gjennom bensinen som er det man faktisk forbruker? Ellers er jeg enig at Energi brukt i produksjon og vekt kan brukes som et grunnlag for miljøavgift.

Endret av Dipstick
Lenke til kommentar
Vel, de bruker forsatt mindre bensin (diesel) enn en bygdestyla 240 med rak-rør. Bråker mindre og ser penere ut gjør de og :!:

7203187[/snapback]

 

Tviler på det.

Endret av kryk
Lenke til kommentar
Er det ikke bedre at forbruk avgiftslegges gjennom bensinen som er det man faktisk forbruker? Ellers er jeg enig at Energi brukt i produksjon og vekt kan brukes som et grunnlag for miljøavgift.

8542881[/snapback]

 

Det gjøres jo allerede uten at det synes å ha noen særlig effekt. :)

 

Må jo innrømme at jeg faktisk sjekket forbruket før jeg kjøpte, men det var ikke "top priority" akkurat.

 

-KJ

Lenke til kommentar
Er det ikke bedre at forbruk avgiftslegges gjennom bensinen som er det man faktisk forbruker? Ellers er jeg enig at Energi brukt i produksjon og vekt kan brukes som et grunnlag for miljøavgift.

8542881[/snapback]

 

Det gjøres jo allerede uten at det synes å ha noen særlig effekt. :)

 

Må jo innrømme at jeg faktisk sjekket forbruket før jeg kjøpte, men det var ikke "top priority" akkurat.

 

-KJ

8547577[/snapback]

 

Det har vel effekt allerede, i og med at mange velger å kjøpe biler som bruker mindre bensin.

Lenke til kommentar

Vel, skal man virkelig tenke miljø, så burde man også ta disse svina som kjører rundt med skiboks på taket året rundt. Den er antagelig tom 99% av tiden den er på bilen, men øker alikevel forbruket av drivstoff med 10-15%, og utslippene tilsvarende. Det burde være krav om et miljø-oblat som måtte kjøpes (slik man må om man bruker piggdekk i Oslo) for biler utstyrt med skiboks, og at dette skulle ligge synlig i vinduet for kontroll av politi og parkeringsvakter etc. :thumbup:

Endret av Krapfoss
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...