Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

Tror du Jeg har kjøpt biler for og imponere deg??

 

"Hummer er harry" sier du..  Er ikke det smaken, eller mangel på smak som styrer det?

 

"Hummer er penisforlengere for folk med markeringsbehov"

Er ikke dette litt lite gjennomtenkt. Noen har den kansje som et værktøy.

Kjenner til H1'er i tjeneste utenfor millitæret som er 100% nødvendige.

8508307[/snapback]

Jeg er i alle fall enig med deg i at det er en smaksak hvorvidt Hummer er harry.

Hvis jeg skal si noe om hva jeg forbinder disse bilene med må det være amerikanske gagsta-rap'ere, eller nyrike basket stjerner med stort markeringsbehov. Jeg syns som sagt de er harry, og jeg er heller ikke det minste missunnelig på de som kjører rundt i en.

Har riktignok ikke prøvd den nye som jo skal være veldig mye bedre, men de gamle var jo forferdelige kjøretøyer, så de som humper rundt i Oslo's gater i noe sånt lider virkelig for "sjønnheten" og sitt markeringsbehov. Det kan jo hende jeg tar feil, men jeg tror heller ikke særlig mange av de jeg ser rundt her (Oslo området) er arbeidsverktøy.

 

Men jeg er ening i at man skal være litt forsiktig med å sette alle i samme bås, Og Simen gikk kanskje litt langt om du tok det personlig. Det er helt sikkert en god del som har gode grunner for å ha en slik bil, eller som syns det er en veldig god bil, smaken er jo delt. Men hvis man ikke evner å se annet enn at det må være misunnelse når noen er kritiske til slike biler, tror jeg kanskje man har litt for høye tanker om seg selv, og sitt kjøretøy.

 

EvilDick Postet i går, 22:50

Hvordan kan du si at folk ikke ønsker seg sånne biler??

Representerer du 'folket' ??

Simen får selv rette opp i eventuelle misforståelser, men slik jeg tolket dette var det ikke at at "folk ikke ønsker seg" som i at Hummer er uønsket blandt folket, men at det finnes masse folk som ikke ønsker seg en Hummer. Altså igjen, at det er nok av folk som ikke misunner Hummer eiere.

Men det er som sagt mulig det er jeg som misforstår :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
EvilDick Postet i går, 22:50

Hvordan kan du si at folk ikke ønsker seg sånne biler??

Representerer du 'folket' ??

Simen får selv rette opp i eventuelle misforståelser, men slik jeg tolket dette var det ikke at at "folk ikke ønsker seg" som i at Hummer er uønsket blandt folket, men at det finnes masse folk som ikke ønsker seg en Hummer. Altså igjen, at det er nok av folk som ikke misunner Hummer eiere.

Men det er som sagt mulig det er jeg som misforstår :)

8510299[/snapback]

Du tolket meg rett på det pcp160. :) Jeg mente bare at det var nok av folk som ikke misunner folk med hummere. Det er mulig det er vanskelig å forstå for folk som er "gift" med slike biler og har nærmest et religiøst forhold til de. Det var bare for å øke forståelsen at jeg gikk så hardt ut med harry-stemplet og satt eierne i bås med boler-dørvakter osv. Håper dere forstår at det virkelig ikke handler misunnelse slik dere mente først.

 

Ellers så synes jeg pcp160 sin stereotype-beskrivelse også var god: Nyrike basketstjerner og rappere, men det er vel mest en stereotype man har plukket opp fra amerikansk fjernsyn og filmer, ikke så mye den stereotypiske hummer-eieren man finner her i landet.

Lenke til kommentar

Å kalle en bil Harry er bare pissprat spør du meg. Her hvor jeg bor så er det Japser med mer plastikk en Pamela Andersson som er Harry. Poenget her er at Harry er relativt. Kommer helt an på hvor du bor. Ja jeg er enig i at en Hummer i Oslo's gater er unødvendig. Men so what? Evildick bor ikke i Oslo.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner til mange Hummer eiere, og kan si deg at de faktiskisk ikke passer inn i noen av deres stereotype-beskrivelser.

 

2 av de jeg kjenner som har H1 har doktor grad. en i historie, og en som lege.

:)

 

Her snakker vi om et menneske som kan imponere deg ved å skravle litt, og en som redder liv.

Begge er over 50 år. Tror du virkelig de har et markeringsbehov???

Endret av EvilDick
Lenke til kommentar
Jeg kjenner til mange Hummer eiere, og kan si deg at de faktiskisk ikke passer inn i noen av deres stereotype-beskrivelser.

 

2 av de jeg kjenner som har H1 har doktor grad. en i historie, og en som lege.

:)

 

Her snakker vi om et menneske som kan imponere deg ved å skravle litt, og en som redder liv.

Begge er over 50 år.  Tror du virkelig de har et markeringsbehov???

8510524[/snapback]

 

Ja, da har du kanskje lært at egenproduserte stereotyper ikke alltid er så treffende? Håper du benytter kunnskapen til å revurdere de som mener at den type biler bør ha høye avgifter.

 

AtW

Lenke til kommentar
Å kalle en bil Harry er bare pissprat spør du meg. Her hvor jeg bor så er det Japser med mer plastikk en Pamela Andersson som er Harry. Poenget her er at Harry er relativt. Kommer helt an på hvor du bor. Ja jeg er enig i at en Hummer i Oslo's gater er unødvendig. Men so what? Evildick bor ikke i Oslo.

8510496[/snapback]

Støtter deg i det, jeg sier bare hva jeg jeg syns, og mest som et svar til at det plutselig ble konkludert med at det måtte være misunnelse, noe jeg ikke tror.

 

Jeg deler jo ikke Simen's frusterasjon over stygge bensinslukere, har som nevnt en 4,7L V8 bensin på gårdsplassen as we speak, og som jeg kjører kun fordi jeg har lyst, og syns den er morsom (til tanken er tom...) Men jeg evner jo likevel å se grunner til at en del mennesker ikke setter pris på det økende antallet slike biler. Noen er sikkert misunnelig også, men det finnes bedre og mer reelle grunner enn det.

 

De eneste SUV'er jeg selv er misunnelig på er Cyaenne Turbo S, ML AMG, og den typen biler. Dette fordi det er det ypperste av teknologi, og kjøremaskiner. Hadde jeg fått en sånn hadde jeg likevel solgt den å kjøpt noe annet, men det er igjen bare min smak da. :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

det er 46 Hummer H1 i Norge.

Det tilsier at 0.001 prosent av folket har en hummer.

 

Still 1000 mennesker opp på rekke, og 1 av de har en H1...

Kan ikke helt se hvor frustrasjonen får sin dybde fra.

 

Noen som vet hvor mange Cayener, eller Escalader det er i Norge?

Lenke til kommentar

Jeg lurer litt, hvorfor har det plutselig blitt så "inn" å skulle "mobbe" folk med SUV'r eller SUV generelt.

 

Vi kjøpte vår første SUV i år, etter å ha hatt Golf og Audi A4. Jeg hadde selv en liten 2005 VW Golf 1.6 som var en helt nydelig bil, men som desverre gikk tapt i en brann her i huset. Min far har en 2000 Audi A4 1.8 TS Quattro. Vi har brukt disse bilene gjennom hele året, på skirenn om vinteren og på hytteturer om sommeren. Så kom dagen da vi måtte ha noe nytt; Vi begynnte med å kikke på en A4 DTM, til en pris rundt 600.000 kr, men fant raskt ut av at dette var en svært liten bil, siden vi alltid hadde klaget over plassen i den gamle A4'n når vi skulle på tur. Deretter falt blikket over på en ny A6, men for at vi skulle få en godt utstyrt A6 med Quattro, og en middels sprek motor, var allerede prisen oppe i en ganske lekker Audi Q7, som igjen hadde mer plass, og var en i mine og min fars øyne; En tøffere bil!

 

Vi kjøpte altså ikke denne bilen fordi vi er ute etter noe rått statusjag eller fordi vi trenger den som penisforlenger, som er blitt ett veldig populært uttrykk over folk som kjører store biler.. Jeg har dame, hun klager ihvertfall ikke.. ;) Det er bare en tåpelig påstand, selvom jeg skal være VELDIG enig i at det ofte er de minste små menneskene som kjører bil man ofte ser i de største bilene.. kanskje for å veie opp for deres ellers lave synsfelt, ikke vet jeg :p

 

Den gamle Audi A4'n vår bruker ca. 1 liter 98 Oktan på milen, den spyr ut rimelig mye Co2 er jeg sikker på. Til sammenligning bruker vår nye Audi Q7 3.0 TDI på 2.3 tonn ca. 0.9 l/m Diesel. Denne spyr også ut atskillig mindre forurensende partikler. Jeg sier ikke at man ikke får mer miljøvennlige biler enn en Audi Q7, men dette sier litt om utviklingen innenfor bilindustrien de senere årene. Jeg sikker på at mange på dette forumet har eldre biler, og dere skriver så tastene ryker for å slenge drit, og gjøre det dere kan for å nedverdige alle SUV eiere. Hvis dette er deres store mål her i livet, then let it be.. Men poenget mitt er; En ny SUV med de nye flotte teknologiene for å spare miljøet er nok ikke veldig mye forrurensende enn en gammel rusten 1985 Toyota Corolla som rusler inn i køen mot Oslo på slitne gamle piggdekk, og disse VET jeg det finnes mange av. Ser de ganske så ofte.

 

Vi bruker ikke vår Q7 til jobb, den blir brukt til å kjøre lengre turer, til hytte og diverse andre aktiviteter som foregår langt unna. Jeg vil ikke kalle meg en miljøslask, vi har rett og slett kjøpt oss en bil vi synes er fin, praktisk og tøff. Skal vi bli mobbet for vårt valg? Er ikke dette et land hvor folk skal kunne gjøre sine egne meninger uten at andre skal legge seg opp i det?

Som EvilDick har sagt, hvor mange kjører egentlig rundt i disse SUV'ene?

Skal dere ikke starte en mobbekampanje mot f.eks. Mesta; jeg har da sett at de kjører rundt i noen gamle amerikanske Van'r, de samme gjelder politiet. - Er disse plutselig unnskyldt?

 

Jeg mener ikke at SUV'r med store bensinmotorer har noe her i landet å gjøre, de spyr ut unødvendig mye drit, og går ikke noe særlig bedre enn mindre motoriserte dieselbiler. Men hvis en eller annen stakkar vil kjøpe seg en slik en, er det tross alt hans valg. Han bidrar i tillegg med ganske mange klingende kroner i statskassen, som vel egentlig skulle gått til veiutbygging - bedre miljø (?).

 

Vi er selv på jakt etter en ny Think, dette er en suveren bybil, og man kan dure innover i kollektivfeltet! :dribble:

Da kan jeg sitte å le av dere andre i køen, fy fader, se på de miljøsvinene der!!

 

Neida, jeg er ikke int. i å drive noen kampanje mot folk for deres valg. Jeg kan være uenig, men jeg har egentlig ikke noe jeg skulle ha sagt. Grunnen til at jeg engasjerer meg på dette forumet, er nok sikkert fordi jeg er litt kranglete og sta av natur. (Hehe).

 

Jeg er ganske sikker på at mange dere som sier dere HATER SUV'r sikkert innerst inne også skjønner at noen av de kan faktisk være praktiske og pene å se på. Dere trenger ikke innrømme det her på forumet, men dere kan ikke komme å si at ALLE SUV'r er uten mål og mening. Det er og blir feil, uansett synspunkt.

Alle har forskjellige behov, og bilprodusentene vil selvfølgelig dekke de.. sånn vil det alltid være.

Miljøvennlige biler kommer, men de kommer ikke hvis folk slutter å kjøpe biler fordi de skal tviholde på sinne gamle vrak for å spare miljøet. Det er en syklus som får nye ting til å komme.

 

Hvor er så staten i det bildet her? De bør være en av de viktigste brikkene i dette miljø"spillet" som foregår. Burde ikke de legge til rette for biodiesel, lavere avgifter på enkelte bilklasser, slik at det ville bli en naturlig utskiftning av bilparken her i landet. De skal ikke senke avgiftene på store SUV'r og lignende nevneverdig, men de kan vel senke avgiftene på golf-klassen og f.eks, Passat-klassen. Dette er jo to kjente "folke" klasser. Si man hadde halvert avgiftene på disse, da hadde nok svært mange som ikke per dags dato har råd til ny bil, kjøpt seg en slik en istedenfor å dure rundt i sin gamle haug. Dette sparer både miljøet for utgifter ved ulykker og forrurensing. Men staten vil kanskje at folk skal ta kvelden ved en ulykke, da slipper ihvertfall de å sitte å måtte betale 30 millioner o.l. i rehabilitering av de trafikkskadde.... Hadde de brukt noe penger på å utbedre veinettet hadde de slått to (og sikkert fler) fluer i en smekk, lavere ulykkesrate, og mindre forurensing. En nylig SINTEF utredning konkluderte med at med et bedre veinett kunne så mye som 40% av dagens forurensing langs norske veier kuttes. 40% Det er MYE! Men dette velger den Norske regjeringen, med Navarsete blindt å se forbi, for hun er rassikring i Sogn det store temaet...

Kunne ikke Staten Norge, den store petroliumsnasjonen, kuttet litt på all oljepumpingen sin, roet ned litt. Ville ikke dette ha spart miljøet mye? Vil tro at konstant oljepumping er rimelig forurensende?! :hmm:

 

Det er på tide at det settes slike emner på dagsorden, og ikke bruke tid å krefter på om 5000 personer her i Norges land kjører store SUV'r. Det betyr i det store og hele INGENTING. (Her kommer garantert noen til å bruke: "Tenk om alle tenker som deg" utsagnet.)

Men realiteten er at de 5000 Suv sjåførene er småtteri.

(Jeg brukte 5000 som et eksempel, fordi det er ganske få. Så vennligst ikke heng dere opp i det)

 

Det er sikkert noe jeg har glemt her også, men de får vi ta underveis ;)

 

Btw, EvilDick: Det blir vel strengt tatt 1 av 100 000 som har en H1. Men dette styrker jo bare ditt bevis ytterligere ;)

Endret av mrknockout
Lenke til kommentar
mrknockout Postet i dag, 12:32

Neida, jeg er ikke int. i å drive noen kampanje mot folk for deres valg. Jeg kan være uenig, men jeg har egentlig ikke noe jeg skulle ha sagt. Grunnen til at jeg engasjerer meg på dette forumet, er nok sikkert fordi jeg er litt kranglete og sta av natur. (Hehe).

Jeg syns i alle fall det er veldig fint at du engasjerer deg, du mistet en hel del av min respekt med det innlegget der du oppsummerte hvem som klager over økningen av tunge/miljøfientlige biler, men du har gjenopprettet den nå. Har selv til tider vært ganske flåsete i denne tråden, men syns du gikk litt vel langt. ;)

 

Jeg er ening i svært mye av det du skriver i dette siste innlegget. Jeg er også enig i at den miljømessige "ulempen" med at en del som deg kjører en litt stor bil i den store sammenhengen neppe er særlig mer allvorlig enn grillsesongens unødige kullfyring som EvilDick var inne på.

 

Det jeg syns Simen i det minste har et poeng med er dette med størrelse/vekt som et problem. Hvis du møter deg selv med Q7 mot Think ligger du dårlig an i plastbilen, selv om den faktisk er ganske solid. Som du kanskje så litt tidligere i tråden la jeg inn noen utklipp fra amerikansk presse, der man nå har kjempemessige utfordringer når folk av hensyn til økende bensinpriser vil ha mindre biler, mens veiene er proppfulle av store og tunge biler. USA ligger jo et stykke foran oss på mange områder, og trenden med SUV er på vei nedover, her er den jo på full fart oppover. Man regner med flere dødsfall/allvorlig skadde med flere små biler i økning.

 

Men jeg er likevel ikke for å øke avgiftene noe mer enn de allerede er. Idellt sett fra mitt ståsted er det bekymringsverdig at sjangsen for å møte en vesentlig tyngere bil enn min øker mer og mer, men jeg syns likevel ikke dette skal reguleres mer med avgifter. Hovedgrunnen til det er at det slår fryktlig hardt ut mot de som faktisk trenger store biler. Hvis "folk som er trygdet, har lite penger, og helt sikkert røykende :p " har behov for en stor bil, bør de ikke fratas en slik mulighet pga avgifter. Som sagt før er jeg mer tilhenger av å stimulere til kjøp av "fornuftige" biler, enn å forsøke å skatte vekk de som ikke er så "fornuftige".

Lenke til kommentar
det er 46 Hummer H1 i Norge. Det tilsier at 0.001 prosent av folket har en hummer.

 

Still 1000 mennesker opp på rekke, og 1 av de har en H1...

8510714[/snapback]

Bare litt flisespikking på metematikken. I Norge er det 4 600 000 personer. Hvis 1 av 1000 hadde hummer H1 ville det vært 4 600 hummere H1 her i landet.

 

Ellers så skjønner jeg ikke behovet for å sammenligne nye SUVer med miljøverstinger fra 80-tallet som f.eks en gammel rusten 1985 Toyota Corolla med piggdekk i Oslo. Mener dere at hvis forurensingsnivået er bedre enn miljøverstingene fra 80-tallet så er alt greit? At det ikke spiller noen rolle om det finnes 3 ganger mer miljøvennlige biler fordi det er bra nok likevel?

 

mrknockout: Har du link til den SINTEF-rapporten? Jeg skulle gjerne sett grunnlaget for beregningene og undersøkt litt mer om hvem forfatteren er og hvem som er oppdragsgiver.

 

pcp160: Angående det at avgiftene slår hardt ut for de som virkelig trenger store biler, hvordan ser du for deg å løse problemet uten høye avgifter? Jeg har et forslag og lurer på hva du synes om det. Ok, her er det: Hvis man har høye avgifter og kombinerer dette med avgiftsrabatt for de som har stort behov for slike, hvordan hadde det blitt? Nå får jo allerede funksjonshemmede ikke bare avgiftsrabatt, men får hele SUVer gratis via hjelpemiddelsentralen. Hvis vi skaper en ny mellomgruppe, der folk med middels behov, f.eks barnefamilier med mer enn 5 personer og folk med arbeid i skog og mark får avgiftrabatt så vil jo det lette økonomien for akkurat de gruppene som har behovet, men ikke for de som kjøper store biler for statusens skyld. Problemet er selvsagt at dette vil skape et enormt byråkrati og i første omgang korrupsjon, avløst av oppvask og deretter et omfattende og firkantet regelverk som overlater lite til skjønn. Har du noen kommentarer til forslaget?

Lenke til kommentar
det er 46 Hummer H1 i Norge. Det tilsier at 0.001 prosent av folket har en hummer.

 

Still 1000 mennesker opp på rekke, og 1 av de har en H1...

8510714[/snapback]

Bare litt flisespikking på metematikken. I Norge er det 4 600 000 personer. Hvis 1 av 1000 hadde hummer H1 ville det vært 4 600 hummere H1 her i landet.

 

Ellers så skjønner jeg ikke behovet for å sammenligne nye SUVer med miljøverstinger fra 80-tallet som f.eks en gammel rusten 1985 Toyota Corolla med piggdekk i Oslo. Mener dere at hvis forurensingsnivået er bedre enn miljøverstingene fra 80-tallet så er alt greit? At det ikke spiller noen rolle om det finnes 3 ganger mer miljøvennlige biler fordi det er bra nok likevel?

 

mrknockout: Har du link til den SINTEF-rapporten? Jeg skulle gjerne sett grunnlaget for beregningene og undersøkt litt mer om hvem forfatteren er og hvem som er oppdragsgiver.

 

pcp160: Angående det at avgiftene slår hardt ut for de som virkelig trenger store biler, hvordan ser du for deg å løse problemet uten høye avgifter? Jeg har et forslag og lurer på hva du synes om det. Ok, her er det: Hvis man har høye avgifter og kombinerer dette med avgiftsrabatt for de som har stort behov for slike, hvordan hadde det blitt? Nå får jo allerede funksjonshemmede ikke bare avgiftsrabatt, men får hele SUVer gratis via hjelpemiddelsentralen. Hvis vi skaper en ny mellomgruppe, der folk med middels behov, f.eks barnefamilier med mer enn 5 personer og folk med arbeid i skog og mark får avgiftrabatt så vil jo det lette økonomien for akkurat de gruppene som har behovet, men ikke for de som kjøper store biler for statusens skyld. Problemet er selvsagt at dette vil skape et enormt byråkrati og i første omgang korrupsjon, avløst av oppvask og deretter et omfattende og firkantet regelverk som overlater lite til skjønn. Har du noen kommentarer til forslaget?

8511270[/snapback]

 

Ja, sammenlikningen med gamle biler er søkt, for de færreste er alternativet "corolla fra 1985" kontra kliss ny SUV, det er gjerne snakk om å kjøpe ny bil, og da må man forholde seg til hvor forurensende/farlig de nye bilene er i forhold til hverandre.

 

AtW

Lenke til kommentar

Takk Swe. :) Skal begynne å lese nå.

 

Det du vil Simen1 er å tvinge alle til å kjøre biler som er bra i dine øyne, ved å ha store avgifter på alt annet. Latterlig spør du meg.......

8511291[/snapback]

Det er en latterlig påstand. For det første er det ikke snakk om personlige synsinger av hva som er bra og ikke, men hva som er bra for for miljøet og samfunnet ellers. For det andre er jeg ikke ensporet på at avgiftsøkninger er den eneste veien å gå. Det kan sikkert finnes andre tiltak også, men jeg synes det har vært sparsommelig med alternative forslag i tråden.

 

pcp160: Jeg la inn en kommentar til deg i forrige innlegg. Vet ikke om du fikk med deg det siden det kom en del innlegg etter mitt før kommentaren kom.

Lenke til kommentar
Problemet er selvsagt at dette vil skape et enormt byråkrati og i første omgang korrupsjon, avløst av oppvask og deretter et omfattende og firkantet regelverk som overlater lite til skjønn.

 

Her viser du gangsyn som kanskje manglet i et par innlegg tidligere i tråden.

:tease:

Lenke til kommentar
det er 46 Hummer H1 i Norge. Det tilsier at 0.001 prosent av folket har en hummer.

 

Still 1000 mennesker opp på rekke, og 1 av de har en H1...

8510714[/snapback]

Bare litt flisespikking på metematikken. I Norge er det 4 600 000 personer. Hvis 1 av 1000 hadde hummer H1 ville det vært 4 600 hummere H1 her i landet.

 

 

Helt sant.. hehe Gikk litt fort i svingene..

Still opp 98000 på en rekke.. i snitt, har kun 1 av de H1 :)

Lenke til kommentar

Synes SUV er unyttige, trege, usportslige og stygge. Men, det burde være folk sitt eget valg. Vekk med avgiftene, vi er totalt i verdensklasse når det gjelder avgifter. Vi har til og med en avgift på makseffekten som ligger på et turtall som blir benyttet i sikkert en promille av tiden for de fleste. Det har ingenting med miljø å gjøre. Det er ren griskhet.

 

Dessuten har jeg store problemer med å betale avgifter på bilbruk med glede når vi utvinner masse olje og gass. En oljenasjon har avgifter i verdensklasse når det gjelder forbrenning av hydrokarboner, verdensklasse i dobbeltmoral kanskje?

 

Og til slutt, for å vise for velykkket de jævla møkkaavgiftene er:

 

En Porsche 911 Turbo som slipper ut nesten dobbelt så mye CO2 som en Avensis må betale "bare" 11 ganger så mye i avgift. I Norge skal du ikke unne deg noe, for det har du ikke råd til med mindre du er stinn i gryn.

 

Bedre veier gir bedre miljø. Hvis man bedrer trafikkavviklingen vil også forurensingen blir mye mindre pga mindre kø og saktegående trafikk. Har noen politikere skjønt det? Neppe. :thumbdown:

Lenke til kommentar
EvilDick Postet i dag, 14:55

  Opp med alle avgifter, så kun de rike kan kose seg  hehe

Det er faktisk resultatet..

Ja, det er akkurat det jeg syns blir så feil med avgifter slik det fungerer i dag, og som etter mitt syn har en stor del av ansvaret for at de også blir statussymboler.

 

pcp160: Angående det at avgiftene slår hardt ut for de som virkelig trenger store biler, hvordan ser du for deg å løse problemet uten høye avgifter? Jeg har et forslag og lurer på hva du synes om det. Ok, her er det: Hvis man har høye avgifter og kombinerer dette med avgiftsrabatt for de som har stort behov for slike, hvordan hadde det blitt? Nå får jo allerede funksjonshemmede ikke bare avgiftsrabatt, men får hele SUVer gratis via hjelpemiddelsentralen. Hvis vi skaper en ny mellomgruppe, der folk med middels behov, f.eks barnefamilier med mer enn 5 personer og folk med arbeid i skog og mark får avgiftrabatt så vil jo det lette økonomien for akkurat de gruppene som har behovet, men ikke for de som kjøper store biler for statusens skyld. Problemet er selvsagt at dette vil skape et enormt byråkrati og i første omgang korrupsjon, avløst av oppvask og deretter et omfattende og firkantet regelverk som overlater lite til skjønn. Har du noen kommentarer til forslaget?

Jeg ser vel at det er svært vanskelig å løse et slikt dilemma uten at det går på bekostning av mine tanker om mest mulig lik valgfrihet for alle. Og avgiftspolitikk som idag fungerer jo desverre, selv om den da regulerer mer etter inntekt, enn behov. Jeg sitter vel rett og slett med en god porsjon dobbeltmoral eller ambivalens her. I prinsippet og ut fra at det totalt sett for samfunnet i alle fall ikke er noen fordel at det blir flere store biler syns jeg forslaget ditt er bra, og tanken på en slags behovsprøvning har streifet meg også, som en mulig løsning. Men samtidig blir det helt feil for meg å frata folk som EvilDick, som er genuint interessert i feks Hummer, ofroad kjøring, eller AM-car deres hobby.

 

Så når alt kommer til alt er nok enn så lenge mitt engasjement for enkeltmenneskers valgfrihet større enn min missnøye med at det blir fler og fler store biler. Miljømessig syns jeg som nevnt før at det nå er andre områder enn privatbilisme som det nå bør jobbes med. Jeg syns rett og slett bilistene får "svi" nok. Og jeg syns også at man kan jobbe mye mer aktivt med passiv sikkerhet, altså veiene, slik at sjangsen for at jeg møter mrknockout i sin Q7 på min side av veien blir mindre.

Så jeg syns det er en interessant ide, men jeg har nok litt for mye mot at staten skal ta slike valg for oss til å trykke den helt til mitt bryst sånn helt uten videre :) .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...