Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

Økonomien er heller ikke så vanskelig. Enten har man en eier som tar betalt per kilometer men ellers gjør alt som har med bilen, som vedlikehold, betale veiavgift osv. og som har førsterett til bilen, men ellers låner den ut. Eller så kan man satse på delt eierskap, eller opprette et selskap a la modellen til Trondheim bilkollektiv.

 

Sånn kan jeg fortsette å se muligheter på muligheter i stedet for problemer på problemer. Med en løsningsorientert innstilling så tror jeg svært mange i Norge kan benytte seg av en form for deling av bil.

8461032[/snapback]

 

Problemet med eksempelet trondheim bilkollektiv er tilgjengeligheten. Hadde alle hatt slikt tilgjengelig i nærmeste gata hadde det vært flott, men det er det ikke. Du kan ikke se bort fra problem som det, selv om du liker å se mulighetene. Slike ordninger krever et parkeringshus e.l. for å drives, inkl. administrasjon, og det kan en ikke få til hvor som helst. MEN for de som skulle hatt et slikt tilbud i nærområdet er det jo flott.

 

Privat er jeg mer skeptisk til. Skal en ta seg betalt pr km feks. blir det jo nesten som taxi :)

8461605[/snapback]

Her ser du igjen problemet. Problemer er til for å løses. ;) Det er ingen lov som sier at tilsvarende løsninger ha sentralisert parkering. Det går fint an å starte opp med noe tilsvarende der det er biler spredt utover aktuelle tett bebygde områder. Forresten så har Trondheim Bilkollektiv bilene sine på 3-4 steder rundt byen så vidt jeg har funnet ut.

 

Forresten så er det tilsvarende kollektiver både i Oslo og Bergen.

 

Ellers så er kan man som du sier ta taxi. Det er jo nyttig når man f.eks skal til eller fra fest, puber, utesteder, julebord etc. eller trenger assistanse på noe vis. F.eks skal til legevakta. Men taxi har jo sine bruksområder og det kan være nyttig å få bilen uten sjåfør også. Som f.eks de tilfellene jeg allerede har nevnt: Når man skal i butikken og tilbake, til en badestrand i nærheten, en plass å gå på ski fra etc. Det blir jo ikke billig å la taxisjåføren vente akkurat. Det er ikke alle sånne steder det er god mobildekning eller økonomisk å bestille taxi til heller. Skal man på Ikea, skeidar, flytte hybel eller lignende så er heller ikke taxi eller buss noen god løsning. Leie av bil er glimrende til sånt og koster en en tiendel til en femtedel av å bestille taxi (per km).

 

Deling av bil er absolutt noe flere bør få øynene opp for.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det må jo bety at ca 30-40 personer disponerer 2-3 biler hver i sitt område?

8465521[/snapback]

Hvordan har du regnet ut det?

 

Uansett, tilbud og etterspørsel følger hverandre. Er det behov for flere biler per person i et område så er det jo lett å justere det. Er det mindre behov er det lett å minke tettheten av biler.

 

PS. Jeg oppdaterte forrige innlegg litt.

Lenke til kommentar

De er ca 150 personer som disponerer 10 biler. Med 10 biler distribuert over 3-4 steder blir det 2-3 biler hvert sted. 150 personer fordelt på 3-4 steder blir rundt 35-50 personer pr plass.

 

---

Jeg har (ennå) absolutt ingen tro på en slik bilkollektiv-ordning, foruten det lille markedet jeg tror det er for det. Uten et sentralt parkeringsområde vil det være vanskelig å administrere bilene til disposisjon. Du får det til å høres lett ut, og selv om du liker å se mulighetene i alt (som forsåvidt er en god egenskap), tror jeg ikke det er helt på plan med realiteten.

 

Det hadde vært spennende om noen hadde tatt opp denne idèen og faktisk tjent penger på det. Selv ville jeg aldri brukt noe slikt tilbud.

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar
De er ca 150 personer som disponerer 10 biler. Med 10 biler distribuert over 3-4 steder blir det 2-3 biler hvert sted. 150 personer fordelt på 3-4 steder blir rundt 35-50 personer pr plass.

 

---

Jeg har (ennå) absolutt ingen tro på en slik bilkollektiv-ordning, foruten det lille markedet jeg tror det er for det. Uten et sentralt parkeringsområde vil det være vanskelig å administrere bilene til disposisjon. Du får det til å høres lett ut, og selv om du liker å se mulighetene i alt (som forsåvidt er en god egenskap), tror jeg ikke det er helt på plan med realiteten.

 

Det hadde vært spennende om noen hadde tatt opp denne idèen og faktisk tjent penger på det. Selv ville jeg aldri brukt noe slikt tilbud.

8465551[/snapback]

 

Det spørs hvordan samfunnet "tilrettelegger" for slike ting.Om man nå begynner med CO2-kvoter som er på et så lavt nivå som mange har foreslått skal man se det blir vei i vellinga når det gjelder slike tiltak. Egentlig er ikke personlig CO2-kvote en spesielt dårlig ide om man vil få ned utslippene og er villig til å plage befolkningen litt, jeg synes det er bedre å strupe ting på et overordnet nivå, så vil ting som sløser CO2 automatisk begrense seg selv rimlig kvikt.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Det er her du har feil.

 

Tenk heller på det som en prosentvis økning for å kunne ta deg friheten til å sløse bensin i store biler. Hadde du heller skrudd opp bensinprisen hadde du jo straffet de som kjører miljøvennlige biler også.

 

 

8456973[/snapback]

 

 

vil bare nevne at også miljøvennlige biler forurenser, og at de derfor jo må bidra med avgifter.

 

har litt inntrykket at staten bruker avgiftene for å samle inn penger til whatever, ikke til f.eks miljøsparing på andre områder, som hadde vært mer rettferdig

Lenke til kommentar
M'kululu, staten håver allerede inn nok avgifter på miljøvennlige biler også, både gjennom 1.gangsreg og bensinen. Har litt av det samme intrykket som deg forresten :)

8468188[/snapback]

 

men også forholdsmessig mindre i forhold til større biler.

 

gi meg en amerikaner

Lenke til kommentar
Synes dere en VW Touareg V6 er en stor og stygg bensinsluker hvis dere ser den i traifikken?

8453641[/snapback]

 

jeg tenker bare at den er stygg, de nser ut som en forvokst golf. jeg syns golfen er en av de fineste småbilene, men touaregen har et mindre bra design

Lenke til kommentar
Imo er det ingen SUV-er som ser bra ut. Det er utility/funksjoner som gjør at folk blir tiltrukket dem.

8474849[/snapback]

Der må jeg si meg uenig. Jeep lager pene modeller, og de fleste modellene fra Land Rover (inkludert Range Rover) ser meget pene ut. Og det gjelder jo andre SUVer også. Personlig liker jeg Touareg.

 

Men det som tiltrekker folk ved SUVs, er i stor grad AWD, status og størrelse.

Lenke til kommentar
Imo er det ingen SUV-er som ser bra ut. Det er utility/funksjoner som gjør at folk blir tiltrukket dem.

8474849[/snapback]

Der må jeg si meg uenig. Jeep lager pene modeller, og de fleste modellene fra Land Rover (inkludert Range Rover) ser meget pene ut. Og det gjelder jo andre SUVer også. Personlig liker jeg Touareg.

 

Men det som tiltrekker folk ved SUVs, er i stor grad AWD, status og størrelse.

8476230[/snapback]

 

jeg tiltrekkes av deres utseende. Hovedsaklig de amerikanske, japsene kan ikke suv på samme måte, ei heller tyskerne, bortsett fra mercedes gl som er ganske deilig

Lenke til kommentar
Synest touareg er en pen suv jeg. Utrolig at 'froskebilen' cayenne bygger på samme plattform :)

8478006[/snapback]

 

cayenne er også en stygg bil, fronten ihvertfall, rumpa er derimot bra

8479342[/snapback]

Enig.

8479881[/snapback]

Den er vel designmessig litt elsket og hatet ja, men det kan ikke være tvil om at det som er under fronten er både kunsterisk og vakkert :D ?

post-56388-1177703768_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Uten at jeg har lest gjennom tråden, vil jeg likevel si at jeg sier meg enig med trådstarter. Såvidt jeg - bryr - meg er det så og si ingen som har behov for en bil som kan kjøre opp fjell i 45 Grader vinkel. Spør du meg burde avgiftene for biler som Hummer vært enda høyere. Syns absolutt regjeringen gikk et steg i riktig retning med de nye avgiftene, men de kunne som sagt vært enda høyere.

Lenke til kommentar
Uten at jeg har lest gjennom tråden, vil jeg likevel si at jeg sier meg enig med trådstarter.  Såvidt jeg - bryr - meg er det så og si ingen som har behov for en bil som kan kjøre opp fjell i 45 Grader vinkel.  Spør du meg burde avgiftene for biler som Hummer vært enda høyere.  Syns absolutt regjeringen gikk et steg i riktig retning med de nye avgiftene, men de kunne som sagt vært enda høyere.

8491078[/snapback]

 

Store amerikanse biler fikk omtrent ingen avgifts økning........ Derimot morro biler som m3, sti og lancer fikk myeeeee økning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...