Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

Første som bør gjøres er å få ned prisene på nye biler, slik at vi ikke trenger å sitte på Europas eldste bilpark. Store SUV forurenser kanskje endel ja, men det gjør faen meg gamle diesel å bensin biler fra midten av 80 tallet også.....

8459077[/snapback]

Og derfor bør vi bytte ut den gamle dieselbilen fra midten av 80-tallet med en diger SUV som er omtrent like miljøfientlig enn å bytte den ut med en moderne og drifstoffeffektiv bil? :whistle: Jeg tar ikke helt logikken din der.

 

Ellers så har jo regjeringa lovet å senke avgiften på biler*. Da får du det som du vil og vi er alle glade :D

 

*Altså de mest miljøvennlige av de.

 

tronni_87: Deling av biler er egentlig ikke så vanskelig hverken økonomisk eller praktisk. Men da må man tenke litt strukturert på økonomien, planlegge litt osv. Det burde kanskje vært lagt til rette på en eller annen måte for at man lettere skal kunne dele bil. Jeg har et eksempel på det som passer for studenter og andre som bruker bil sjeldent og er fleksible på tidspunkt og biltype. Men det er kanskje få som vet om ordningen. Ordningen er også bare en plass i landet. Hvis tilsvarende ordninger hadde kommet til andre steder i landet og blitt mer allment kjent så tror jeg man hadde spart mange bilkjøp uten at folk behøver å kjøre mindre. Ordningen jeg tenker på er Trondheim bilkollektiv. De kan minne om et vanlig utleieselskap, men har en mye mer fleksibel utleie, (f.eks timebasis) og man betaler i større grad for selve kjøringa og mindre for tiden. De er også mer idéelle på den måten at de ikke er et firma som vil tjene mest mulig penger, men vil ha dekket reelle utgifter. Så vidt jeg husker er det ikke ansatte der heller, men en gruppe bileiere som bruker minimalt med tid på organisering, betaling osv.

 

Men Trondheim bilkollektiv er bare en innfallsvinkel til deling av biler. Det kan sikkert gjøres på mange andre måter også, som kan passe andre grupper bedre. F.eks det med naboer som deler bil til og fra jobb. En av naboene til foreldrene mine er med på en sånn deling. De er 4 stykker som bort i samme nabolag og som jobber omtrent i samme område ca 8 kilometer unna. De kjører sammen hver morgen og ettermiddag med mindre de har andre æren. To andre naboer kjører ofte sammen til og fra butikken (4 km unna) for å "spare en bil" og ha noen å prate med på en ellers kjedelig tur til butikken. Sånne ting synes jeg bør bli mye mer vanlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst. En slik ordning forutsetter at en jobber til samme tid og sted. Da er bare en brøkdel av norges befolkning kvalifisert til en slik ordning.

 

For det andre er det økonomien. Hvem betaler for bilen? Bensinen? Forsikringen? Årsavgiften? Ikke minst hva med slitasje, ulykker o.l. Hvem betaler for det? Det er mye dill og åll økonomisk som jeg tror få eller ingen hadde giddet å sette seg inn i.

 

Heller ikke alle planlegger hele dagen i forveien. Det er rett og slett stress, og kan stå i veien for gjøremål du finner passende utover dagen. Mange, inkludert meg, er impulsive, og planlegger ikke frem hele tiden, men bruker tiden slik det passer der og da.

 

Ikke alle liker engang å kjøre sammen med andre, verfall ikke folk de ikke kjenner.

 

Du skjønner sikkert også at bil-deling kun er aktuelt for en liten promille av norges befolkning...

 

---

Ang. Trondheim bilkollektiv: Å leie bil fra noe slik forutsetter at du bor NÆR bilkollektivet. Det hjelper ikke å være medlem dersom du må gå 30 minutter for å få tak i en bil. Jeg synest bilkollektiv er en dårlig ide, da ville jeg heller tatt bussen, som egentlig er det beste kollektiv-tilbudet vi har.

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar
Først og fremst. En slik ordning forutsetter at en jobber til samme tid og sted. Da er bare en brøkdel av norges befolkning kvalifisert til en slik ordning.

 

Mener du at bare en brøkdel av norges befolkning jobber samme tid og sted som andre mennesker? Da tror jeg du tar feil, de aller fleste er på en arbeidsplass der det jobber mer enn 1, og der de fleste begynner på ca samme tid som de (i det minste en del av de)

 

AtW

Lenke til kommentar
Først og fremst. En slik ordning forutsetter at en jobber til samme tid og sted. Da er bare en brøkdel av norges befolkning kvalifisert til en slik ordning.

 

Mener du at bare en brøkdel av norges befolkning jobber samme tid og sted som andre mennesker? Da tror jeg du tar feil, de aller fleste er på en arbeidsplass der det jobber mer enn 1, og der de fleste begynner på ca samme tid som de (i det minste en del av de)

 

AtW

8460767[/snapback]

 

I tillegg til å jobbe samme plass, til samme tid, må en bo på samme plass, strekning...

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar
Ang. Trondheim bilkollektiv: Å leie bil fra noe slik forutsetter at du bor NÆR bilkollektivet. Det hjelper ikke å være medlem dersom du må gå 30 minutter for å få tak i en bil. Jeg synest bilkollektiv er en dårlig ide, da ville jeg heller tatt bussen, som egentlig er det beste kollektiv-tilbudet vi har.

8460665[/snapback]

Nå synes jeg du leter hardt etter problemer med deling av bil i stedet for å konsentrere deg om å se muligheter. F.eks er det ikke alle som kan tenke seg å ta bussen til ikea for å kjøpe et møbel, gardiner eller annet krimskrams, eller ta bussen til butikken og dra med seg matvarene på bussen hjem. Det samme gjelder utflukter til f.eks et godt sted å dra på ski, å bade eller gå på fjelltur. Bil er mer fleksibelt enn buss sånn sett.

 

Økonomien er heller ikke så vanskelig. Enten har man en eier som tar betalt per kilometer men ellers gjør alt som har med bilen, som vedlikehold, betale veiavgift osv. og som har førsterett til bilen, men ellers låner den ut. Eller så kan man satse på delt eierskap, eller opprette et selskap a la modellen til Trondheim bilkollektiv.

 

Sånn kan jeg fortsette å se muligheter på muligheter i stedet for problemer på problemer. Med en løsningsorientert innstilling så tror jeg svært mange i Norge kan benytte seg av en form for deling av bil.

Lenke til kommentar
Først og fremst. En slik ordning forutsetter at en jobber til samme tid og sted. Da er bare en brøkdel av norges befolkning kvalifisert til en slik ordning.

 

Mener du at bare en brøkdel av norges befolkning jobber samme tid og sted som andre mennesker? Da tror jeg du tar feil, de aller fleste er på en arbeidsplass der det jobber mer enn 1, og der de fleste begynner på ca samme tid som de (i det minste en del av de)

 

AtW

8460767[/snapback]

 

I tillegg til å jobbe samme plass, til samme tid, må en bo på samme plass, strekning...

8460967[/snapback]

 

Du må ikke bo på samme plass, det holder med samme retning. Slik ble jo gjort hele tiden i "gamle dager" (dvs når jeg var ung, og jeg er ikke særlig gammel) er folk så unge at de allerede har glemt dette?

 

AtW

Lenke til kommentar

Simon har også et godt poeng...

 

F.eks er det ikke alle som kan tenke seg å ta bussen til ikea for å kjøpe et møbel, gardiner eller annet krimskrams, eller ta bussen til butikken og dra med seg matvarene på bussen hjem. Det samme gjelder utflukter til f.eks et godt sted å dra på ski, å bade eller gå på fjelltur. Bil er mer fleksibelt enn buss sånn sett.

8461032[/snapback]

 

Det har du helt rett i.

 

Økonomien er heller ikke så vanskelig. Enten har man en eier som tar betalt per kilometer men ellers gjør alt som har med bilen, som vedlikehold, betale veiavgift osv. og som har førsterett til bilen, men ellers låner den ut. Eller så kan man satse på delt eierskap, eller opprette et selskap a la modellen til Trondheim bilkollektiv.

 

Sånn kan jeg fortsette å se muligheter på muligheter i stedet for problemer på problemer. Med en løsningsorientert innstilling så tror jeg svært mange i Norge kan benytte seg av en form for deling av bil.

8461032[/snapback]

 

Problemet med eksempelet trondheim bilkollektiv er tilgjengeligheten. Hadde alle hatt slikt tilgjengelig i nærmeste gata hadde det vært flott, men det er det ikke. Du kan ikke se bort fra problem som det, selv om du liker å se mulighetene. Slike ordninger krever et parkeringshus e.l. for å drives, inkl. administrasjon, og det kan en ikke få til hvor som helst. MEN for de som skulle hatt et slikt tilbud i nærområdet er det jo flott.

 

Privat er jeg mer skeptisk til. Skal en ta seg betalt pr km feks. blir det jo nesten som taxi :)

Lenke til kommentar
Det må da kunne gå an å like og tilogmed eie store biler uten å bli stemplet som miljøsyndere. For det første er det ikke alle store biler og motorer som sluker mer bensin enn mindre, og for det andre så er det jo ikke liter pr mil som skader miljøet, det er jo faktisk hvor mye eller lite vi kjører disse bilene som gjør utslaget. Derfor mener jeg fortsatt at så lenge bensinen er avgiftsbelagt så er det en ganske fin ordning, da betaler man for det man faktisk bruker. At man skal betale miljøavgift bare for å eie en stor motor er jo helt absurd.

 

Det blir omtrent som om man skal beskylde alle som driver med skyting for å være drapsmenn.

8456329[/snapback]

 

Det er her du har feil.

 

Tenk heller på det som en prosentvis økning for å kunne ta deg friheten til å sløse bensin i store biler. Hadde du heller skrudd opp bensinprisen hadde du jo straffet de som kjører miljøvennlige biler også.

 

*men ikke ta det som om jeg er imot bensinslukere, jeg synest bare det var en dårlig sammenligning (skytinga spesielt)*

 

Det staten skulle gjort istedenfor å øke avgiftene på store bensinslukere, var å senke avgiftene ytterligere for miljøvennlige biler. Altså ikke straffe de som liker store biler, men hjelpe de som velger miljøbiler.

8456973[/snapback]

 

Skjønner ikke at jeg tar feil. Med unntak av produksjonen, så er det jo når bensinen forbrennes at man forurenser. Om man kjører lite med en stor bil eller mye med en liten bil går på en måte ut på ett... Det må da være den totale forurensingen som er problemet?

 

Selv spaserer jeg til og fra jobb hver eneste dag, det forurenser mye mindre enn de som sitter i kø hver dag med sine turbodieselbiler eller hva det nå var man mente var så miljøvennlig. Hvorfor skal ikke jeg da få lov til å ha en bensinsluker stående i garasjen som jeg allikevel bare skal bruke til å cruise litt på søndagene med? Hvorfor skal jeg betale miljøgebyr bare for å eie en bil med stor motor? Derfor mener jeg det er riktigere at bensinen er avgiftsbelagt, på den måten må de med små biler som kjøre mye også være med å betale gildet. Skjønner ikke hvordan det å skru opp bensinprisen vil straffe dem med små biler, det vil jo ramme alle likt, det er vel til syvende og sist bensinforbruket man må få bukt med om det skal ha noen innvirkning på miljøet? Om dette forbruket stammer fra små biler som kjører mye eller store biler som kjører lite spiller ingen trille!

Lenke til kommentar
Første som bør gjøres er å få ned prisene på nye biler, slik at vi ikke trenger å sitte på Europas eldste bilpark. Store SUV forurenser kanskje endel ja, men det gjør faen meg gamle diesel å bensin biler fra midten av 80 tallet også.....

8459077[/snapback]

Politikerene må kutte avgiftene kraftig på relativt lette biler som bruker rundt 0,5 liter (diesel) på mila og beholde avgiftstrykket på SUV og andre store biler. Jeg tror mange hadde tenkt seg om to ganger hvis stor SUV kostet 400.000 og en allminnelig stasjonsvogn, f.eks. Toyoata Avensis kostet 200.000 nkr. Nå er det så mye avgifter på vanlige biler at forskjellen i pris opp til en praktisk og stor SUV blir så liten at flere hopper på SUV-karusellen.

Lenke til kommentar
Enig med durabit.

 

@Dipstick: Istedenfor å gjenta meg selv for tredje gang, kan jeg heller spør deg, tror du at færre hadde kjøpt bensinslukere om avgiftene på store biler var mindre, men kanskje bensinen var dyrere? :)

8464640[/snapback]

 

Nei, men de hadde kanskje brukt dem mindre. Og det er jo det som er poenget, eller...? :thumbup:

Lenke til kommentar

Uansett, så er jeg for billigere biler, å billigere drivstoff. Synes det er helt latterlig hvor dyrt dette er i dette landet. Jeg er avhenging av bil, å vil da helst ha en skikkelig en. Hadde jeg f.eks bodd i Oslo, så hadde jeg ikke engang kjøpt bil. Alt er avhengig av hvor man bor synes jeg. Min neste bil blir en diesel bil av denne grunn. Går jo ikke an å ha en stor bensindrevet V8 (som er drømmen) her til lands. Kjører man jo seg selv konkurs :)

Lenke til kommentar
Hvordan klarer du å resonere deg frem til at BILLIGERE SUV'er fører til at brukeren kjører mindre?

8465132[/snapback]

 

Som andre allerede har påpekt, så var jo dyrere bensin en del av spørsmålet ditt.

 

Jeg er heller ikke for dyrere bensin, jeg mener bare at det er en bedre måte å gebyrlegge hvis man først skal gjøre det, siden det gjenspeiler bruk.

 

Uansett, det ser jo ikke ut som om denne diskusjonen egentlig fører noe videre. Og egentlig burde vi jo ha skjønt det helt i fra starten. I og med at trådstarter argumenterer med at SUVer også er stygge, så er det jo tydelig at han, og sikkert mange andre her i tråden bare misliker store biler på generelt grunnlag. Selv er jeg ikke dødelig opptatt av å ha en stor bil, men jeg mener at folk må få lov til å velge den bilen de selv vil, og til en pris som er mye mer normal enn det den er i dag. At man for enkelte biler betaler mer i avgifter enn det bilen er verd synes jeg fortsatt er helt sinnsykt.

 

Jeg tror ikke dette egentlig handler om miljø. Det handler om at man i det sosialdemokratiske paradiset vi bor i ikke skal bli for opptatt av fine biler og andre materielle goder.

 

Det er uansett patetisk og tro at en reduksjon i den norske SUV bestanden skal ha særlig påvirkning på det globale miljøet, samtidig som vi pumper olje så det griner etter, som vi selger til amerikanere og andre som har billig morro i sine bensinslukere.

 

Jeg fatter rett og slett ikke logikken.

Endret av Dipstick
Lenke til kommentar

1) Jeg er enig i at å gå fra SUV til andre biler ikke hjelper så mye på det totale globale utslippet, men det hjelper, og det er en begynnelse i det vi trenger å bli mer miljøbevisste.

 

2) Å skylle på sosialdemokrati høres ut som en nødløsning for å legge skylden på noe helt annet. Det handler om miljøet, og om du ikke er interessert i å diskutere det, kan du heller lage din egen tråd om hvordan sosialdemokratiet styrer samfunnet.

 

3) Jeg sier ikke at jeg er noe miljøaktivist. Tvert imot, hadde jeg hatt råd hadde jeg kruset rundt i en v6'er alfa GTV :love: MEN jeg liker ikke diskusjoner hvor noen drar frem argumenter jeg mener ikke holder mål.

 

SUV'er øker miljøutslippene, så enkelt er det. Men gi meg en touraeg og jeg smiler og klapper i hendene ;)

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...