Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Simen1  28/03-2007 : 14:51 
(Dipstick @ 28/03-2007 : 12:35)

 

I USA har jo SUVene vært populære en stund, men pga. høyere bensinpriser begynner stadig flere å skaffe seg mindre biler i stedet. Poenget er at dersom man har behov for en større bil, eller en minivan for den saks skyld, så synes jeg vanlige norske familier skal ha råd til det.

 

Jeg trodde ikke SUV-trenden hadde snudd i USA. Har du noen tall på det?

 

Har fulgt litt med i amerikansk presse, og tror trenden er i ferd med å snu litt der (se bilde for salgstall)

Men i USA har de jo kjempemessige utfordringer ifht til nettopp noe av det Simen setter søkelyset på i denne tråden, sikkerhet for de små når det blir så mange store. Det er rett og slett mye vanskeligere å få folk til å velge en liten bil fordi de er mer utsatt for allvorlig skade/død i møte med det store antallet store biler de har der borte.

Et annet litt interessant aspekt, som jo forsjåvidt også gjelder her er det faktum at de fleste små biler har lagt dårligere standard utstyr som sideairbags, stabillitetskontroll ol. Dette er ting folk vil ha, også på Yaris klassen.

 

Leste også en artikkel i NewYork Times der en representant for forsikringsbransjen forventer flere dødsfall, og alvorlig skadede hvis trenden med småbilsalg øker. Som det jo har blitt diskutert en del i denne tråden velter feks en SUV lettere enn en "vanlig" småbil, men fler blir drept i velt med småbiler...

NY Times;

Small cars have less mass, meaning they are often forced backward in crashes, and crumple zones are smaller, making occupants more vulnerable.

 

Accordingly, fatality rates for drivers in multiple-vehicle crashes are higher for the smallest category of cars than for every other category of vehicle — 83 deaths per million registered subcompacts, which is more than double the average for all sizes of vehicles.

 

In all types of crashes, the insurance institute reports, there were 117 driver fatalities per million registered subcompact cars in 2004, the latest year for which statistics are available. That compares with 68 deaths per million midsize cars, 56 per million large S.U.V.’s and 78 per million vehicles over all.

 

A small car is more likely to be involved in a fatal rollover than a larger car, although that type of crash is most common among pickups and S.U.V.’s.

 

“One of the things that people tell themselves is that a small car is more maneuverable and less likely to get into an accident,” Mr. Zuby said. “But there’s no evidence of that.”

 

With more demand for small, fuel-efficient cars and a growing number of models in that category, there is a greater potential for serious accidents.

 

“If the market shifts in a big way to smaller vehicles,” Mr. Zuby said, “we do expect the number of fatalities and injuries that occur in crashes to go up.”

post-56388-1176997655_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det gikk akkurat et program om SUV på Discovery. Den første 1/3 av programmet handlet om starten, opprinnelsen til uttrykket SUV og eksplosjonen i salget.

 

Den neste 1/3 av programmet handlet om de voldsomt økende rulle-ulykkene og markedsføringen om at disse bilene var så mye sikrere enn andre.

 

Den siste 1/3 av programmet handlet om at SUV hadde blitt trafikkens største klimatrussel. En unødvendig stor trussel og at produsentene dret fullstendig i miljøet til fordel for økonomien. Ikke overraskende det siste, men det var faktisk en representant fra bilindustrien som sa det rett ut. Jeg hadde forventet at de skulle prøve seg på en bortforklaring eller si ingen kommentar.

Lenke til kommentar
Synes dere en VW Touareg V6 er en stor og stygg bensinsluker hvis dere ser den i traifikken?

8453641[/snapback]

 

Jeg vil si at denne nok blir sett på som en stor og stygg bensinsluker. I mine øyne er dette slik en bil skal se ut. Skulle jeg kjøpt en ny bil nå, hadde det uten tvil blitt en SUV. Små biler er rett å slett ikke noe for meg. En kamerat av meg har bestilt en Hummer H1 fra Island. Han får den om ca 14 dager. Gleder meg til å prøvekjøre den litt kan man si :D

Lenke til kommentar
Det gikk akkurat et program om SUV på Discovery. Den første 1/3 av programmet handlet om starten, opprinnelsen til uttrykket SUV og eksplosjonen i salget.

 

Den neste 1/3 av programmet handlet om de voldsomt økende rulle-ulykkene og markedsføringen om at disse bilene var så mye sikrere enn andre.

 

Den siste 1/3 av programmet handlet om at SUV hadde blitt trafikkens største klimatrussel. En unødvendig stor trussel og at produsentene dret fullstendig i miljøet til fordel for økonomien. Ikke overraskende det siste, men det var faktisk en representant fra bilindustrien som sa det rett ut. Jeg hadde forventet at de skulle prøve seg på en bortforklaring eller si ingen kommentar.

8448022[/snapback]

Fikk ikke sett det programmet, men satte det til opptak, så hvis ikke Vista Mediacenter har crashet skal jeg se det siden :p

 

Kom det frem noe om skader ved disse rullingene, eller skader/død generelt?

Jeg tenker på som motargument til påstanden fra den amerikanske forsikringsmannen jeg limte inn noen innlegg tilbake. Om du ikke leste det, så var altså hans påstand at; ja de velter lettere, men du skades/dør lettere i en liten bil.

Jeg vet ikke hva som er sannheten jeg, og det kan jo være anderledes i norge for alt hva jeg vet. Bare ren synsing fra min side vil jeg tro vi kanskje i Norge har mer prosentvis vei der det er fatalt å kjøre ut/velte, eller dårligere veier om du vil.

 

@daniel89j Postet i dag, 19:04

  Synes dere en VW Touareg V6 er en stor og stygg bensinsluker hvis dere ser den i traifikken?

Jeg for min del syns det er en veldig fin og kompakt bensinsluker. En veldig fin og god bil ;)

Lenke til kommentar
Jeg er ganske frustrert over at store, stygge bensinslukere (ofte amerikanske) blir stadig mer populære i Norge. De er stygge, bråkete, trafikkfarlige (for alle andre bilister), tar alt for mye plass på parkeringsplasser og er unødvendig mye forurensende både i produksjon og bruk. Og nevnte jeg stygge?

 

Denne tråden dedikerer jeg til andre med de samme frustrasjonene.

 

Se også avstemningen: Hva synes du om utseendet på store bensinslukere?

 

Et utvalg stygge bensinslukere:

 

post-3851-1162467453_thumb.jpg

post-3851-1162467388_thumb.jpgpost-3851-1162467393_thumb.jpg

post-3851-1162467439_thumb.jpgpost-3851-1162467415_thumb.jpg

post-3851-1162467423_thumb.jpgpost-3851-1162467431_thumb.jpg

post-3851-1162467461_thumb.jpgpost-3851-1162467401_thumb.jpg

post-3851-1162467407_thumb.jpgpost-3851-1162466392_thumb.jpg

post-3851-1162556850_thumb.jpgpost-3851-1162556866_thumb.jpg

post-3851-1162556878_thumb.jpgpost-3851-1162556892_thumb.jpg

post-3851-1162556906_thumb.jpg

7203180[/snapback]

trukke det er så mange av de som bruker så mye som en dråpe bensin

det er vel diesel

Lenke til kommentar

jeg elsker amerikanske biler.

 

men vil si at det er idotisk med osloboere som kjører store suver for å komme opp til hytta et par ganger i måneden, der veien uansett er brøyta. for disse kunne avgiftene gjerne skrus opp.

 

på den andre siden er det mange av oss som bor i fjellmessige strøk, der ordentlig bil er et krav, i slike tilfeller syns jeg avgiftene er for høye.

 

forøvrig bruker de fleste nye store biler ikke så jævla mye bensin i forhold til de gamla vraka der bensinen renner rett igjennom, som mange tyr til fordi alt bra er dyrt.

Lenke til kommentar

Det må da kunne gå an å like og tilogmed eie store biler uten å bli stemplet som miljøsyndere. For det første er det ikke alle store biler og motorer som sluker mer bensin enn mindre, og for det andre så er det jo ikke liter pr mil som skader miljøet, det er jo faktisk hvor mye eller lite vi kjører disse bilene som gjør utslaget. Derfor mener jeg fortsatt at så lenge bensinen er avgiftsbelagt så er det en ganske fin ordning, da betaler man for det man faktisk bruker. At man skal betale miljøavgift bare for å eie en stor motor er jo helt absurd.

 

Det blir omtrent som om man skal beskylde alle som driver med skyting for å være drapsmenn.

Lenke til kommentar
Det må da kunne gå an å like og tilogmed eie store biler uten å bli stemplet som miljøsyndere. For det første er det ikke alle store biler og motorer som sluker mer bensin enn mindre, og for det andre så er det jo ikke liter pr mil som skader miljøet, det er jo faktisk hvor mye eller lite vi kjører disse bilene som gjør utslaget. Derfor mener jeg fortsatt at så lenge bensinen er avgiftsbelagt så er det en ganske fin ordning, da betaler man for det man faktisk bruker. At man skal betale miljøavgift bare for å eie en stor motor er jo helt absurd.

 

Det blir omtrent som om man skal beskylde alle som driver med skyting for å være drapsmenn.

8456329[/snapback]

Helt enig. Men i Norge vil politikerene avgiftsbelegge oss fra alle kanter.

Lenke til kommentar
Det må da kunne gå an å like og tilogmed eie store biler uten å bli stemplet som miljøsyndere. For det første er det ikke alle store biler og motorer som sluker mer bensin enn mindre, og for det andre så er det jo ikke liter pr mil som skader miljøet, det er jo faktisk hvor mye eller lite vi kjører disse bilene som gjør utslaget. Derfor mener jeg fortsatt at så lenge bensinen er avgiftsbelagt så er det en ganske fin ordning, da betaler man for det man faktisk bruker. At man skal betale miljøavgift bare for å eie en stor motor er jo helt absurd.

 

Det blir omtrent som om man skal beskylde alle som driver med skyting for å være drapsmenn.

8456329[/snapback]

 

Det er her du har feil.

 

Tenk heller på det som en prosentvis økning for å kunne ta deg friheten til å sløse bensin i store biler. Hadde du heller skrudd opp bensinprisen hadde du jo straffet de som kjører miljøvennlige biler også.

 

*men ikke ta det som om jeg er imot bensinslukere, jeg synest bare det var en dårlig sammenligning (skytinga spesielt)*

 

Det staten skulle gjort istedenfor å øke avgiftene på store bensinslukere, var å senke avgiftene ytterligere for miljøvennlige biler. Altså ikke straffe de som liker store biler, men hjelpe de som velger miljøbiler.

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar
Så hva slags bil burde vi egentlig alle kjøre for å være miljøvennlige? Polo 1.1 diesel?

8457350[/snapback]

Det er vel en ganske gammel og dårlig bil både på sikkerhet og miljø.

 

Hva med heller å kjøre en ny og sprek liten TDi med f.eks 1,2-1,6L motor, med bra partikkelfilter og katalysator og en egenvekt på 1 - 1,5 tonn? ;) Eller ennå bedre: Dele den med naboene for å utnytte den maksimalt i levetiden.

 

Jeg tar ikke fram noen konkrete eksempler i fare for at noen skal komme og si at de har funnet en som er ennå mer energieffektiv og dermed stemple mitt forslag som selvmotsigende. Poenget er ikke at alle skal kjøre samme modell med absolutt lavest mulig forbruk, men at den generelle trenden skal bli mindre biler. Altså fortsatt variasjon og mange valgmuligheter, men færre av miljøsynder-bilene.

Lenke til kommentar

Å dele bil tror jeg hadde vært ganske uaktuelt for de aller fleste i samfunnet. Da hadde det blitt mye krøll med alt fra tid, penger og bruk...

 

Men ellers er jeg enig, trenden brude gått mot mindre, mer effektive, biler. Men å helt opphørt store monstre hadde vært sjipt. Er vel egentligt mitt syn på saken i korte trekk...

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar

Kanskje, men en bør ikke skifte ut gamle biler fortere enn nødvendig. Husk at en GOD del av forurensingen faktisk ligger i produksjonen. Billigere bilen gjør at flere kjøper nytt, og bilparken blir byttet oftere. Ergo flere biler produsert, mer forurensing.

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...