Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

Det er en nødvendighet i dagens samfunn. Hvis du heller vil at vi skal tilbake til middelalderen, så har det også sine ulemper.

8370551[/snapback]

Nei, i dagens samfunn er ikke nødvendigvis privatbilisme en eksistensiell nødvendighet.

 

Misforstå meg rett, jeg mener at privatbilisme er et positivt aspekt i samfunnet, spesielt i distriktene og steder der det ikke eksisterer god kollektivtrafikk. Men det er fortsatt en form for luksus.

 

Jeg mener ikke vi skal avskaffe biler, for å si det slik.

8371811[/snapback]

Biler er i stor grad luksus man klarer seg med i langt mindre dag enn i dag. Kollektiv transport er etter min mening for lite brukt og biler for mye brukt. Det er ofte folk tar bil i stedet for buss selv om de ikke hadde behøvd å ta bilen. Selv når de er alene og bilkostnaden og miljøbelastningen er mye større per person enn om bilen var full så kjører folk. Se på morgen- og ettermiddags-køene inn og ut av de store byene i ukedagene. Mange kjører alene selv om de kunne kjørt flere sammen og spart miljø og penger. Bilistene sløser altså med verdens begrensede ressurser.

 

Kollektivtransport som busser, trikker, tog osv er selvfølgelig ennå bedre enn å kjøre med fulle biler. Folk burde altså i større grad fylle bilene sine og i større grad bruke kollektiv transport. Det er ikke tvil om at veistøv, trafikkstøy, utslipp av diverse gasser og partikler, produksjon osv skaper mange problemer. Det er heller ikke tvil om at det er ønskelig å gjøre noe med disse problemene. Hvordan skal samfunnet få til en slik holdningsenring? Jeg har allerede kommet med en del forslag, hvilke tiltak mener dere som er i mot mine forslag at man skal gjøre i stedet for?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skulle funnes en mobil tjeneste, et apparat i hver bil, som varslet at det var plass og hvor bilen skulle, til personer som var i nærheten, slik at en kunne plukket opp folk som skulle samme veien. Yo noen som tar den utfordringen i skaperen? :)

 

Noen plasser er faktisk bilen en livsnødvendighet med mindre du VIL leve på lyng og harepus. Hva med de som bor så langt borte at det går en buss hver dag, og ingen i ferier og helgene? Det er ikke alle som har LUXUS som kollektivtrafikk heller vet dere...

Lenke til kommentar
Biler er i stor grad luksus man klarer seg med i langt mindre dag enn i dag. Kollektiv transport er etter min mening for lite brukt og biler for mye brukt. Det er ofte folk tar bil i stedet for buss selv om de ikke hadde behøvd å ta bilen. Selv når de er alene og bilkostnaden og miljøbelastningen er mye større per person enn om bilen var full så kjører folk. Se på morgen- og ettermiddags-køene inn og ut av de store byene i ukedagene. Mange kjører alene selv om de kunne kjørt flere sammen og spart miljø og penger. Bilistene sløser altså med verdens begrensede ressurser.

Det er jo åpenbart at du aldri har levd i utkantstrøk. Vi har ikke en buss som kan ta oss nermest hvor som helst hvert femte minutt, vi har kanskje mulighet til å nå en buss som går hver andre time, eller sjeldnere, for å sitte å plage seg gjennom en veistrekning som normalt ville tatt en halv time, men på grunn av veiens mange svinger og generell elendighet, tar en time. Bil er totalt overlegent kollektivtransport der jeg bor, og kollektivtransport vil være lite drivbart både med tanke på miljø og økonomi.

 

Kollektivtransport som busser, trikker, tog osv er selvfølgelig ennå bedre enn å kjøre med fulle biler.

8373825[/snapback]

Det er faktisk ikke en selvfølgelighet, en britisk studie, som jeg passende nok ikke har link til, viser at å reise med såkalte "intercity trains" forurenset mer per pasasjer om de var fulle, enn en full gjennomsnittsbil.

 

Det er en klassisk myte som faktisk er motbevist.

 

Ikke be meg forklare det, jeg overlater den jobben til menn med skjegg som får betalt for å forstå slikt.

Lenke til kommentar

hvor mye veier en buss normalt, hvor hvilket motorvolum pleier busser ha? Det har jo også litt betydning. Strekninger hvor det normalt ikke kommer mer enn 5-6 personer på bussen, ville jeg trodd det hadde svart seg med bil. Jeg vet om utkantstrøk hvor det sjelden kommer mer enn et par passasjerer på en vanlig dag...

Lenke til kommentar
hvor mye veier en buss normalt, hvor hvilket motorvolum pleier busser ha? Det har jo også litt betydning. Strekninger hvor det normalt ikke kommer mer enn 5-6 personer på bussen, ville jeg trodd det hadde svart seg med bil. Jeg vet om utkantstrøk hvor det sjelden kommer mer enn et par passasjerer på en vanlig dag...

8374561[/snapback]

Typiske tall er ca 20 tonn (inkl pass/bagasje) 12Liter motor med 250-350hk.

 

Simen1 Postet i dag, 12:35

Selv når de er alene og bilkostnaden og miljøbelastningen er mye større per person enn om bilen var full så kjører folk. Se på morgen- og ettermiddags-køene inn og ut av de store byene i ukedagene. Mange kjører alene selv om de kunne kjørt flere sammen og spart miljø og penger. Bilistene sløser altså med verdens begrensede ressurser.

Man kan jo i alle fall ut fra det du sier her resonere seg frem til at alternativene er for dårlig og lite atraktive. Folk velger bil, selv om det koster mer.

Så jeg syns fortsatt man i steden for å gjøre dette enda dyrere, som jo kun rammer de som har minst, burde gjøre mer for at alternativene skal bli bedre i de områdene du nevner.

 

Videre så kan man dramatisk gjøre miljøproblemene mindre ved å lage bedre veier, slik at de som fortsatt må kjøre bil slipper å gjøre dette i kø.

 

På bygda er det nok en større utfordring med alternativer, subsidierte tomme busser er vel neppe noe å trakte etter.

Jeg syns forøvrig det er mye annet som er mer sløsing med verdens begrensede resurser enn det at folk kjører til jobben. Men de er jo en lettvindt måte å dra inn masse penger, og særlig da når mange ikke har noe alternativ i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Nei, i dagens samfunn er ikke nødvendigvis privatbilisme en eksistensiell nødvendighet.

 

Misforstå meg rett, jeg mener at privatbilisme er et positivt aspekt i samfunnet, spesielt i distriktene og steder der det ikke eksisterer god kollektivtrafikk. Men det er fortsatt en form for luksus.

 

Jeg mener ikke vi skal avskaffe biler, for å si det slik.

8371811[/snapback]

 

Elektrisitet er heller ingen eksistensiell nødvendighet, ei heller vannklossett eller skolegang for den del. Men er dette luksus bare fordi man ikke dør av å ikke ha det?

 

Hytte på fjellet er luksus. En spenstig lystyacht er luksus. En fet sommerferie på Aruba er luksus. Bil er ikke luksus, med mindre man er politiker og med alle midler må forsvare absurde avgifter på disse.

 

Ha en fabelaktig og avgiftsfri helg! :w00t:

Lenke til kommentar

Et middel for å få ned drivstofforbruket, og dermed forurensningen, er å påby innføring av såkalt "grønn sone" på steder med lyskryss. Fjerne ALLE fartsdumper, og heller erstatte dem med fotobokser.

Jevn hastighet i trafikken vil kunne senke (den i verdensmålestokk, lille) bilforurensningen betraktlig.

 

Gass - brems - gass. Ikke bra...

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Biler er i stor grad luksus man klarer seg med i langt mindre dag enn i dag. Kollektiv transport er etter min mening for lite brukt og biler for mye brukt. Det er ofte folk tar bil i stedet for buss selv om de ikke hadde behøvd å ta bilen. Selv når de er alene og bilkostnaden og miljøbelastningen er mye større per person enn om bilen var full så kjører folk. Se på morgen- og ettermiddags-køene inn og ut av de store byene i ukedagene. Mange kjører alene selv om de kunne kjørt flere sammen og spart miljø og penger. Bilistene sløser altså med verdens begrensede ressurser.

Det er jo åpenbart at du aldri har levd i utkantstrøk.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Vi har ikke en buss som kan ta oss nermest hvor som helst hvert femte minutt, vi har kanskje mulighet til å nå en buss som går hver andre time, eller sjeldnere, for å sitte å plage seg gjennom en veistrekning som normalt ville tatt en halv time, men på grunn av veiens mange svinger og generell elendighet, tar en time. Bil er totalt overlegent kollektivtransport der jeg bor, og kollektivtransport vil være lite drivbart både med tanke på miljø og økonomi.

Jeg har bodd litt rundt om kring. Det minste stedet jeg har bodd på gikk det buss ca annenhver time. Det skal jeg være enig i er for tynt for å erstatte bil i nevneverdig grad. Det er derfor jeg skriver at bil i stor grad (ikke fullstendig) er luksus osv. Bil er helt greit så lenge det er hensiktsmessig og man bruker den klokt. Dvs. flest mulig passasjerer, gjerne planlagte turer f.eks i butikken sammen med naboer, en gjeng som deler på å kjøre bil frem og tilbake mellom jobb og hjemme osv. Dessverre er det sånn nå at alt for mange kjører bil alene, ikke samarbeider med andre om kjøreturene, ikke kjører med kollektivtransport de gangene det er mulig osv.

 

Veldig mange av de som kjører bil tar nærmest aldri buss selv om de har gode muligheter til det. Det er litt av den samme sløve holdningen vi av og til ser på forumet: Folk bruker 5 minutter på å lage en tråd med et enkelt spørsmål i stedet for å taste det enkle spørsmålet i søkefeltet i nettleseren og få opp svaret på sekunder. Folk gidder ikke å sjekke busstabellen, de gidder ikke gå forbi huset til naboen for å komme til en bussholdeplass, de gidder ikke høre med nabolaget om deling på å kjøre til jobben og tilbake selv når de vet at mange i nabolaget kjører den samme strekninga til samme tid hver dag. Sløvskap og det å slippe å tenke er motivasjonen. Folk bør absolutt bli flinkere til å dele bil og kjøre kollektivtransport når det er mulig.

 

At du har et svært begrenset kollektivtilbud der du bor er et eksempel på når det er ikke er mulig å bruke kollektivtransport noe særlig. Men å kjøre flere i en bil og planlegge turer sammen med naboer er vel mulig? (Under forutsetning av at du har naboer da)

 

Kollektivtransport som busser, trikker, tog osv er selvfølgelig ennå bedre enn å kjøre med fulle biler.

8373825[/snapback]

Det er faktisk ikke en selvfølgelighet, en britisk studie, som jeg passende nok ikke har link til, viser at å reise med såkalte "intercity trains" forurenset mer per pasasjer om de var fulle, enn en full gjennomsnittsbil.

 

Det er en klassisk myte som faktisk er motbevist.

 

Ikke be meg forklare det, jeg overlater den jobben til menn med skjegg som får betalt for å forstå slikt.

8374468[/snapback]

Ok, jeg tror deg delvis. Dvs. jeg er litt spent på å se detaljene i den britiske studien, f.eks gjennomsnittlig alder på "intercity trains" (=trikk?) vs. gjennomsnittlig alder på bilene.

 

Jeg er en "mann med sjegg", men har aldri forsket på samferdsel :p

Lenke til kommentar
Man kan jo i alle fall ut fra det du sier her resonere seg frem til at alternativene er for dårlig og lite atraktive. Folk velger bil, selv om det koster mer.

Det er nok en del av forklaringa ja. Men jeg tror sløvskap også er en del av forklaringa. Folk tar bilen fordi den står utenfor huset uten å tenke på alternativene eller mulighetene for å kjøre flere sammen. Folk gidder ikke å planlegge i mer enn 5 minutter i forveien eller bruke et minutt på å lete fram bussruta.

 

Så jeg syns fortsatt man i steden for å gjøre dette enda dyrere, som jo kun rammer de som har minst, burde gjøre mer for at alternativene skal bli bedre i de områdene du nevner.

 

Videre så kan man dramatisk gjøre miljøproblemene mindre ved å lage bedre veier, slik at de som fortsatt må kjøre bil slipper å gjøre dette i kø.

Ja, det er klart en fordel at ikke bilene står i stampe. En måte å redusere køene drastisk på er å øke gjennomsnittlig antall personer per bil. F.eks fra 1,5 person til 3 personer. Da ville det blitt halvparten så mange biler i køa og trafikken kunne gått mye glattere.

 

På bygda er det nok en større utfordring med alternativer, subsidierte tomme busser er vel neppe noe å trakte etter.

Enig i det! Å planlegge bilturer sammen med familien, naboer, kollegaer osv har nok større potensiale på landet.

 

Jeg syns forøvrig det er mye annet som er mer sløsing med verdens begrensede resurser enn det at folk kjører til jobben. Men de er jo en lettvindt måte å dra inn masse penger, og særlig da når mange ikke har noe alternativ i det hele tatt.

8375682[/snapback]

Et alternativ til lange pendleturer er å flytte nærmere arbeidsplassen eller at arbeidsplassen flytter nærmere bostedet (Det siste begrenser seg vel til en liten andel enkeltmannsforetak).

 

Ellers så glemte jeg å nevne en ting i sted: Hvis en gruppe naboer går sammen om kjøp av biler så slipper man kanskje å ha like mange. Produksjon av biler er ikke akkurat miljøvennlig det heller. Ca halvparten av miljøbeastningen en bil gir i hele sin levetid kommer før den forlater fabrikken. Ofte står biler parkert 20-22 timer i døgnet. Hvis et nabolag trenger å bruke den samtidig så kjører de bare sammen, og trenger de bil på andre tidspunkter enn andre så kan de kjøre alene. Hvis et nabolag på 5 husstander som kunne hatt 2 biler per husstand heller spleiser på 5 biler og bruker de sammen, f.eks 5 timer per døgn i stedet for 10 biler 3 timer kjøring per døgn så gir det en miljøgevinst.

 

Et middel for å få ned drivstofforbruket, og dermed forurensningen, er å påby innføring av såkalt "grønn sone" på steder med lyskryss. Fjerne ALLE fartsdumper, og heller erstatte dem med fotobokser. Jevn hastighet i trafikken vil kunne senke (den i verdensmålestokk, lille) bilforurensningen betraktlig. Gass - brems - gass.  Ikke bra...

8376204[/snapback]

Glimrende forslag! :thumbup:

 

I den sammenheng har jeg ennå et forslag angående lyskryss som ikke kan fjernes eller som blir for dyre å fjerne: Trafikklysene som likevel er laget av LED kan gjerne utstyres med en teller som teller ned antall sekunder til det blir grønt. Da vil folk avpasse farten bedre når de nærmer seg lyskrysset. Står det 25 sekunder så kan man bremse ned og holde f.eks 30 km/t de siste 200 meterne til lyskrysset og dermed "starte" fra 30 km/t i stedet for å kjøre i 60 km/t nesten helt fram, bremse ned og starte fra 0 km/t. Jeg kom på idéen da jeg leste om et forsøk med nedteller på fotgjengerfelt med lys. Det viste seg at folk i større grad ventet på grønn mann i stedet for å springe over på rødt.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Et middel for å få ned drivstofforbruket, og dermed forurensningen, er å påby innføring av såkalt "grønn sone" på steder med lyskryss. Fjerne ALLE fartsdumper, og heller erstatte dem med fotobokser. Jevn hastighet i trafikken vil kunne senke (den i verdensmålestokk, lille) bilforurensningen betraktlig. Gass - brems - gass.  Ikke bra...

8376204[/snapback]

Glimrende forslag! :thumbup:

 

I den sammenheng har jeg ennå et forslag angående lyskryss som ikke kan fjernes eller som blir for dyre å fjerne: T

8376485[/snapback]

 

Jeg vil da IKKE fjerne trafikklys, kun fartshumper.

Lenke til kommentar
Står det 25 sekunder så kan man bremse ned og holde f.eks 30 km/t de siste 200 meterne til

I så fall må man ha store lys eller en eller to tavler inn mot krysset som viser gjenstående tid til grønt. Synet mitt er ihvertfall ikke kvasst nok til å se et tosifret tall som er 15x15 cm på 200 meters avstand.

 

Men ideen er veldig god den. Biltrafikk i by er generelt en lite produktiv greie, men slike små ting kan være med på å minske utslipp samt slitasje på kjøretøyene i tillegg til at trafikken vil flyte bedre.

:thumbup:

Lenke til kommentar
Elektrisitet er heller ingen eksistensiell nødvendighet, ei heller vannklossett eller skolegang for den del. Men er dette luksus bare fordi man ikke dør av å ikke ha det?

 

Hytte på fjellet er luksus. En spenstig lystyacht er luksus. En fet sommerferie på Aruba er luksus. Bil er ikke luksus, med mindre man er politiker og med alle midler må forsvare absurde avgifter på disse.

 

Ha en fabelaktig og avgiftsfri helg!  :w00t:

8375949[/snapback]

Det var vel faktisk litt av poenget mitt.

 

Jeg har bodd litt rundt om kring. Det minste stedet jeg har bodd på gikk det buss ca annenhver time. Det skal jeg være enig i er for tynt for å erstatte bil i nevneverdig grad. Det er derfor jeg skriver at bil i stor grad (ikke fullstendig) er luksus osv. Bil er helt greit så lenge det er hensiktsmessig og man bruker den klokt. Dvs. flest mulig passasjerer, gjerne planlagte turer f.eks i butikken sammen med naboer, en gjeng som deler på å kjøre bil frem og tilbake mellom jobb og hjemme osv. Dessverre er det sånn nå at alt for mange kjører bil alene, ikke samarbeider med andre om kjøreturene, ikke kjører med kollektivtransport de gangene det er mulig osv.

Mjo, men det bør være mulig å ha bil som hobby. Bruk av bil i hobbysammenheng utgjør vel forøvrig ikke noen spesiell miljøfare. Det har faktisk britene forstått, i Storbritannia trenger du ikke bestå moderne utslipskrav med en boble bare fordi du har limt fast et 356-karosseri av glassfiber på chassiset. Kit cars, altså.

 

Jeg er en "mann med sjegg", men har aldri forsket på samferdsel :p

8376235[/snapback]

Merkelig nok er jeg det også. Forsker lite på samferdsel, det skal jeg innrømme. For øyeblikket hører jeg Are Kalvøs "Absolutt Oslo" for tredje gang, drikker eplejuice, og føler at Beat for Beat, som forøvrig kommer før Nytt på Nytt, blir lengre for hver uke.

 

Så det er jo ikke rart det ikke blir tid til forskning på samferdsel.

 

Lenge leve snus.

Lenke til kommentar
Simen1,13/04-2007 : 18:24]

Det er nok en del av forklaringa ja. Men jeg tror sløvskap også er en del av forklaringa. Folk tar bilen fordi den står utenfor huset uten å tenke på alternativene eller mulighetene for å kjøre flere sammen. Folk gidder ikke å planlegge i mer enn 5 minutter i forveien eller bruke et minutt på å lete fram bussruta.

Joda, det er jo ikke til å komme fra at bil ofte brukes fordi det er enkelt. Det med å kjøre sammen er jo veldig sosialpolitisk korrekt og si, eller mene, men det er ikke så enkelt i praksis for veldig mange er jeg redd.

Vi snakker jo nå om typisk til og fra jobb, barnehage osv. Når jeg tenker på meg og mine bekjente er det da ikke særlig realistisk med noe slik samkjøring i hverdagen. Når man skal på tur, eller mer private ting er det selvsagt litt enklere. Feks da jeg og 5 kamerater skulle på fjellet, blir du sikkert glad for å høre at transporten kunne gjøres relativt miljøvennlig takket være at jeg fikk tak i en Chrysler Grand Voyager slik at alle kunne kjøre sammen :D

 

Men fra spøk til allvor, jeg er selv av de som kunne tatt tog/buss, eller buss/buss til jobben, og inrømmer gjerne at jeg ikke gjør det fordi jeg sparer tid og penger. Sparer penger fordi jeg akkurat nå har fri bil, og betaler bare bensin. Og jeg sparer noe enormt med tid og irritasjon. Reiste samme strekning kollektivt et års tid, og savner virkelig ikke den tiden!

Og først gå i 15-20 minutter på umåkt fortau/gangvei, stå opptil 3 kvarter i snøføyka langs E18, oppleve at bussen kjører rett forbi om man ikke følger skikkelig godt med, for så å ha ståplass til neste knutepunkt, der "korresponderende" buss kommer når den kommer, er noe jeg er villig til å strekke meg langt for å slippe.

Og når jeg så skal hjem, gikk det en buss i timen (evnt 2 hvis jeg tok et ekstra bytte). Jeg har en sånn jobb der jeg ikke kan gå ut døra fordi klokken er 16.01 og dermed ble det fort en time ekstra i denne enden også.

 

Så nei, takke meg til 20 minutteri bilen, der jeg koser meg med varme og radio i kø, og svi av 1-2 liter bensin for å slippe det ustabile kollektivtilbudet. Jeg gjør dette av rene komforthensyn, og jeg gjør det med god samvittighet. Jeg flyr ikke, jeg reiser ikke til noen hytte hver helg, jeg har ikke lystbåt, jeg har ikke oppvarmet svømmebasseng, eller et stort hus med varmekabel i oppkjørselen, spiser ikke spesielt mye kjøtt.

Likevel er det altså i kraft av min tur til jobben jeg som skal betale mer for å redde miljøet i form av mer bompenger, og dyrere bil?

 

Vel, jeg skjønner at det du vil frem til Simen er en holdningsendring, og det kan vel ikke argumenteres mot at det ville være til fordel for miljø. Og miljømessig er feks ditt forslag om at mange går sammen om en bil utvilsomt miljøvennlig, men jeg må være ærlig nok til å si at jeg personlig ikke ville hatt det sånn. Jeg føler det ville bli en større "belastning" enn miljøgevinsten er verdt i mine øyne.

Men jeg syns det er veldig fint hvis alle de andre gjør det... :p

 

Simen1 Postet i dag, 17:51

Jeg er en "mann med sjegg", men har aldri forsket på samferdsel

Ahh, der falt bitene på plass, har vel sjelden vært borti noen som har så mye inngående kunnskap om alle mulig ting som deg, så om du ser ut som en forsker overasker ikke. Du har vel rett og slett ikke tid til barbering oppi alle studiene :tease:

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Jeg er lut lei av kollektivtrafikk :p vet det er bra for miljøet osv men når en bussbillett fra byen til der jeg bor (15-20 min å kjøre) koster 28 kr så begynner jeg virkelig å lure. Dessuten så går siste bussen hjem 23:30 i helgene.. nattbussen er innstilt pga mangel på sjafører :)

 

Når jeg får lappen (litt over et år), så vill jeg mest sannsynlig ta bilen til skolen. Jeg kan stå opp senere og jeg slipper å stresse med bussen som alltid er propfull :)

Lenke til kommentar

Kan nevne min situasjon også. Jeg bor 2,2 mil fra byen, og når bussen koster 37 kr en vei, og går 7 ganger i døgnet, synest jeg at det er et lite reelt alternativ i forhold til bilen som alltid står der og koster mindre pr tur.

 

Hadde jeg bodd i byen derimot ...

Lenke til kommentar

tronni_87: Er du sikker på at bilen er så mye billigere? Husk at drivstoff bare er en brøkdel av regnestykket på hva det koster å kjøre. På gjennomsnittlige biler er det vanlig å regne en pris på 3 kroner per kilometer. Dvs. 66 kroner hver vei (2,2 mil).

Lenke til kommentar

Folks kjøremønster er veldig ulikt, og det er flere måter å regne slik "km" kostnad. Kommer jo litt an på hvordan du ser på det.

 

Kan se litt på regnestykket mitt her. Jeg tar ikke godkjenning og årsavgift eller tapsverdi med i regningen for bil må jeg ha uansett om jeg hadde tatt bussen eller ikke. Tar med de reelle kostnadene med å kjøre bil over det å ta bussen.

 

Jeg bruker ca 0,75 l/mil * 22km = 1,65 l

1,65l * ~12kr = 19,8 kr pr vei.

 

Si jeg kjører 9'000km og forsikring er på noe under 6000 kr

6000/9000 * 22 = 14,666~

 

19,8 + 14,6 = 34,4 kr for en tur.

 

Slitasjedeler kommer kanskje i tillegg på noen kroner. Så langt har bilen oppført seg med kun mindre problem (bytte vannslange)...

 

----

Men tilbake til poenget mitt, mange steder i norge er det helt klart STOR fordel med å velge bil over kollektivtrafikk. Ikke bare sparer det miljøet men også tid og penger til enkeltmennesker.

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar
Folks kjøremønster er veldig ulikt, og det er flere måter å regne slik "km" kostnad. Kommer jo litt an på hvordan du ser på det.

 

Kan se litt på regnestykket mitt her. Jeg tar ikke godkjenning og årsavgift eller tapsverdi med i regningen for bil må jeg ha uansett om jeg hadde tatt bussen eller ikke. Tar med de reelle kostnadene med å kjøre bil over det å ta bussen.

 

Jeg bruker ca 0,75 l/mil * 22km = 1,65 l

1,65l * ~12kr = 19,8 kr pr vei.

 

Si jeg kjører 9'000km og forsikring er på noe under 6000 kr

6000/9000 * 22 = 14,666~

 

19,8 + 14,6 = 34,4 kr for en tur.

 

Slitasjedeler kommer kanskje i tillegg på noen kroner. Så langt har bilen oppført seg med kun mindre problem (bytte vannslange)...

 

----

Men tilbake til poenget mitt, mange steder i norge er det helt klart STOR fordel med å velge bil over kollektivtrafikk. Ikke bare sparer det miljøet men også tid og penger til enkeltmennesker.

8381984[/snapback]

 

 

Du glemte årsavgiften. Dermed koster disse turene på 22 km deg kr. 41.52

Lenke til kommentar
Folks kjøremønster er veldig ulikt, og det er flere måter å regne slik "km" kostnad. Kommer jo litt an på hvordan du ser på det.

 

Kan se litt på regnestykket mitt her. Jeg tar ikke godkjenning og årsavgift eller tapsverdi med i regningen for bil må jeg ha uansett om jeg hadde tatt bussen eller ikke. Tar med de reelle kostnadene med å kjøre bil over det å ta bussen.

 

Jeg bruker ca 0,75 l/mil * 22km = 1,65 l

1,65l * ~12kr = 19,8 kr pr vei.

 

Si jeg kjører 9'000km og forsikring er på noe under 6000 kr

6000/9000 * 22 = 14,666~

 

19,8 + 14,6 = 34,4 kr for en tur.

 

Slitasjedeler kommer kanskje i tillegg på noen kroner. Så langt har bilen oppført seg med kun mindre problem (bytte vannslange)...

 

----

Men tilbake til poenget mitt, mange steder i norge er det helt klart STOR fordel med å velge bil over kollektivtrafikk. Ikke bare sparer det miljøet men også tid og penger til enkeltmennesker.

8381984[/snapback]

 

 

Du glemte årsavgiften. Dermed koster disse turene på 22 km deg kr. 41.52

8382408[/snapback]

 

LES en gang til gjennom det jeg skrev... :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...