Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=156758

 

"som viser at SUVene i vinterhalvåret er utsatt for dobbelt så mange utforkjøringer som den øvrige norske bilparken."

8138716[/snapback]

 

"Folk som breier seg på veiene med fete SUV-biler, har kjøpt den fordi de vil eie et statussymbol."

 

Som MC-kjører forbauser det meg overhodet ikke, enkelte av SUV-førerne er direkte livsfarlige i trafikken... Et (av erfaring) typisk eksempel følger; Når trafikken står stille er MC/scooter veldig praktisk, og du kan lett kjøre forbi mellom feltene. Når trafikklys blir rødt feks, er det kjapt gjort å kjøre opp på siden av biler som står fremst i lyskryss.

 

Man stiller seg selvsagt slik at man blir sett, og de fleste bilister tar hensyn og venter med å trykke på gassen når de ser de har fått en MC-fører opp på siden. De innser at de ikke taper tid på det, og at trafikken flyter lettere om de gir litt rom. Men... Om bilen du står ved siden av er en SUV, så er det ganske stor sannsynlighet for at vedkommende vil tråkke gassen i bånn for å vise hvem som er sjef. Min konklusjon er at det er ett eller annet med en SUV som fører til langt fremskreden hjerneråte....

 

Generaliserer selvsagt, og er klar over at mc/scooter ikke alltid er like populære i trafikken. Men uansett jeg er rimelig sikker på at det er større sjanse for å støte på en "løk" om han sitter i en SUV enn i en fiat punto. Spesielt om vedkommende er i 40-årene, og er midt i verste midtlivskrisa.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Min konklusjon er at det er ett  eller annet med en SUV som fører til langt fremskreden hjerneråte....

8249569[/snapback]

Uenig, jeg tror heller at hjerneråten allerede er intruffet hos mange av de som velger store SUV`er. Det er vel neppe bilene i seg selv som forårsaker det.

 

Blir litt på samme vis som at en sportstourer med 150hk er mindre ulykkesutsatt enn en ren R-sykkel med 100HK, det har litt med hvilken type fører de forskjellige typer sykler tiltrekker seg.

 

Selv har jeg en `00 Fireblade som brukes til alt fra rolig touring til vill morro på svingete landevei. Selv om jeg sjelden ferdes i tett bytrafikk har jeg faktisk observert tendensen til at "ingen skal forbi" enkelte biltyper. Men når vi snakker VIRKELIG dyre og eksklusive biler som f.eks. Ferrari eller Porsche slipper man som regel forbi, for disse er så kule at de ikke har noe å bevise virker det som...

:hmm:

Lenke til kommentar

VG hadde en ny reportasje om SUV og vinter ulykker i går her http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=163053 trenden er at det er Oslo-folk som går av veien på vei NED kneika til hytta. (Der har de forøvrig i alle fall fått på plass bilde av en fet SUV!)

 

Er også en annen artikkel der om SUV og kjørestil, der forskere ser akkurat den samme tendensen med SUV, som det var da feks GTI bilene kom ifht til ulykker.

" Det er klare koblinger mellom bilen man kjøper og fascinasjonen av å oppleve den. Det kan gi utslag i en aktiv kjørestil."

De ønsker seg bedre fysikk-kunnskaper blandt SUV eiere. Mer om dette her; Macho å kjøre SUV

 

Dette med fasinasjonen av å oppleve en bil tror jeg er en viktig faktor. Man blar vel feks ikke gjerne opp den siste halvannen mill fra en RAV4 for å få 521Hk Cayenne TurboS, om man ikke er over gjennomsnittet glad i å føle akslerasjon og kjøreegenskaper. Det finnes sikker unntak, der det kun er snakk om status men... :p

Lenke til kommentar
"Folk som breier seg på veiene med fete SUV-biler, har kjøpt den fordi de vil eie et statussymbol." står det i VG saken som ibrotha fant, over et bilde av en Toyota Rav4.

 

Siden når ble Rav4 en fet SUV og statussymbol?  :hmm:

8250594[/snapback]

Alle SUVer er i dagens Norge statusbiler. Selv elendige SUVer selger, fordi folk tror de blir kule av å kjøre dem.

 

Rav4 er nok nærmere corolla enn en fet SUV. Kunne hatt bilde av en Escalade eller no digg i stedet!

8250743[/snapback]

Jeg ville heller hatt et bilde av en Calibra enn en fordømt Chevrolac Marmalade.

Lenke til kommentar
Hadde man normalisert prisene på SUVer og biler generelt i Norge hadde man jo blitt kvitt problemet med folk som breier seg i "fete" suver. Hadde alle hatt råd til det hadde det jo ikke vært like tøfft lenger vil jeg tro...

8253290[/snapback]

Må si meg ganske enig der.

Lenke til kommentar
dipstick hva mener du egentlig?

 

Tror du faktisk at SUV problemet hadde forsvunnet om prisene gikk ned?? Blir som å senke alkoholavgiftene for å få bukt på alkoholproblem :)

8253848[/snapback]

 

Det jeg mener er at hadde alle hatt råd til en SUV, hadde det ikke lenger vært et statussymbol.

 

Det er jo snodig at en SUV er et statussymbol bare fordi man har betalt en halv million i avgifter til staten...

Lenke til kommentar
Å senke avgiftene får ikke ned salget, men det vil derimot være en sikkerhetsgevinst, og ikke minst en mer miljøvennlig bilpark.

8254009[/snapback]

 

Jeg mente da ikke at salget skal ned. Jeg synes heller folk selv kan få velge hva slags bil de ønsker å kjøre, og hvor miljøvennlige de vil være og hvordan de vil prioritere sikkerhet og bensinforbruk og alt det der.

 

Det er jo ikke sånn at selv om man kjøper en bensinsluker så kjører man rundt å sluker bensin dagen lang. Hadde prisene vært sånn at det hadde vært mulig for folk å kjøpt flere biler, hadde nok mange valgt en SUV eller sportsbil til helgebruk og en liten bensingjerrig bil som pendlebil. Bensinen er jo allerede så full av avgifter, at kjører man en bensinsluker så får man jammen betalt nok avgifter allikevel.

 

Hadde det virkelig vært miljøpolitikk som lå bak alle disse avgiftene så burde vel ihvertfall hybridbiler være mye rimeligere enn det de er nå?

Lenke til kommentar
Som MC-kjører forbauser det meg overhodet ikke, enkelte av SUV-førerne er direkte livsfarlige i trafikken... Et  (av erfaring) typisk eksempel følger;  Når trafikken står stille er MC/scooter veldig praktisk, og du kan lett kjøre forbi mellom feltene. Når trafikklys blir rødt feks, er det kjapt gjort å kjøre opp på siden av biler som står fremst i lyskryss.

 

Man stiller seg selvsagt slik at man blir sett, og de fleste bilister tar hensyn og venter med å trykke på gassen når de ser de har fått en MC-fører opp på siden. De innser at de ikke taper tid på det, og at trafikken flyter lettere om de gir litt rom. Men... Om bilen du står ved siden av er en SUV, så er det ganske stor sannsynlighet for at vedkommende vil tråkke gassen i bånn for å vise hvem som er sjef. Min konklusjon er at det er ett  eller annet med en SUV som fører til langt fremskreden hjerneråte....

 

Generaliserer selvsagt, og er klar over at mc/scooter ikke alltid er like populære i trafikken. Men uansett  jeg er rimelig sikker på at det er større sjanse for å støte på en "løk" om han sitter i en SUV enn i en fiat punto. Spesielt om vedkommende er i 40-årene, og er midt i verste midtlivskrisa.

8249569[/snapback]

 

Som MC-fører forbauser deg meg litt at du generaliserer slik, og beskriver SUV-eiere som hjernedøde og livsfarlige. Personlig ser jeg langt mer grisekjøring på to hjul, uten at jeg dermed sier at ALLE MC-førere er komplette aper.

 

Senest i går ettermiddag hadde jeg en fin fyr som kom fresende avgårde på mc'en sin på veiskulderen på høyre side av køen, og fant det for godt å vrenge sykkelen sin inn foran meg akkurat når køen begynte å bevege seg igjen, for deretter å snike seg inn mellom det høyre og ventre feltet. Som om det ikke var nok så var det faktisk en løk i en utenlandsregistrert Mercedes E-klasse som gjorde akkurat samme stunt... Men dette hører vel strengt tatt hjemme i en helt annen tråd om andre former for trafikale frustrasjoner.

Lenke til kommentar
Å senke avgiftene får ikke ned salget, men det vil derimot være en sikkerhetsgevinst, og ikke minst en mer miljøvennlig bilpark.

8254009[/snapback]

En senkning av avgiftene fører bare til at folk oftere velger å kjøpe biler som er mer miljøfientlige i produksjon (les: tyngre) og har større eksosutslipp (les: større motor). Større dekk og økt vekt betyr også mer slitasje på veiene og dermed mer veistøv.

 

Har man 300.000 kroner man vil kjøpe bil for så har man ved høye avgifter råd til en småbil med en effektiv TDi 4-sylindret motor og lav vekt. Senker man avgiftene drastisk får man kanskje en diger SUV på 3 tonn med 3-liters V8 til den prisen. Ergo tror jeg ikke at en senkning av avgiftene er veien å gå selv om en ny bil med 4-sylinder TDi på ett tonn er mer miljøvennlig enn en 15 år gammel bil med 4 sylindre standard bensinmotor og 1,5 tonn.

 

Derimot vil en økning i miljøavgifter på utslippene til biler og en økning i avgiftene på de minst miljøvennlige bilene gjøre at både tunge SUV'er med V8'ere og 15 år gamle biler kommer uheldig ut.

Lenke til kommentar

Vel, om avgiftene senkes på alle bilene, slik at de billige også blir billigere hadde nok mange fortsatt valgt en liten bil allikevel.

 

Jeg tror faktisk mange hadde valgt samme type bil, men gjerne valgt nyere biler fremfor å kjøpe 5-10-15 år gamle biler som jo mange gjør.

 

At man for 250.000 kroner såvidt får en Toyota Corolla synes jeg er galskap. Den burde snarer ha kostet rundt 150.000. Det kan jo tenkes at folk faktisk hadde brukt mindre penger på bil også dersom de hadde vært billigere. Er jo ikke sånn at folk med glede blar opp 300.000. Hadde de sluppet unna med 200 for samme bil er det ikke sikkert de hadde brukt 300 på en større.

 

I USA har jo SUVene vært populære en stund, men pga. høyere bensinpriser begynner stadig flere å skaffe seg mindre biler i stedet. Poenget er at dersom man har behov for en større bil, eller en minivan for den saks skyld, så synes jeg vanlige norske familier skal ha råd til det.

 

Du skal jo uansett betale bensinregninga om du kjører rundt i en bensinsluker....

 

Skal man gjøre folk miljøbevisste, må jo folk ha muligheten til å gjøre et reelt valg, og ikke bli diktert av avgiftspolitikk.

Lenke til kommentar
En senkning av avgiftene fører bare til at folk oftere velger å kjøpe biler som er mer miljøfientlige i produksjon (les: tyngre) og har større eksosutslipp (les: større motor). Større dekk og økt vekt betyr også mer slitasje på veiene og dermed mer veistøv.

 

Det var da en bastand påstand. Hvorfor er det da nettopp drivstoffgjerrige, små dieselbiler som dominerer nedover i Europa, selv om man har lave, eventuelt ingen, særavgifter på bil?

 

Nå bor jeg i et land der man ikke har noen særavgifter på kjøp av bil, og her velger folk flest bil etter behov, enkelt og greit. Har man langt til jobb, og ikke behov for å frakte hele storfamilien til stadighet, så velger man en ny, driftssikker bil med lavt drivstofforbruk.

 

Jeg tror stikkordet her er "ny". I Norge vil mange, meg inkludert, måtte finne seg i å handle brukt, og lommeboken vil avgjøre hvor gammel den nye bruktbilen vil måtte være.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...