Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

Jeg synes forresten det er unødvendig med store biler (SUVs osv) for mennesker i byen. De aller fleste der burde klart seg med noe mindre.

8176437[/snapback]

 

Det er ikke mange på landet som trenger suv heller akkurat. Selv om norge ikke har noen særlige veier å skryte av er det få veier som er så dårlige at en må ha en suv for å komme seg frem.

8192134[/snapback]

 

 

Hmmm.. Hva med de som bor på landet? :roll: Er selvfølgelig ikke alle som trenger stor bil her, men de som bor på landet har generelt sett og som oftest større bruk for en litt grov firehjulstrekker.

 

Hummer H2 er forøvrig etter min mening stygg som som pokker og har kanskje mistet det meste off-road preget Hummer brukte å ha over seg. Mistenker at en H2 liker seg langt bedre i byen enn i skogen :p

8213338[/snapback]

 

"Hva med de som bor på landet?" Jeg skrev jo det i det du nettop quota :) La oss ta det en gang til: Selv om norge ikke har noen særlige veier å skryte av er det få veier som er så dårlige at en må ha en suv for å komme seg frem.

 

Dessuten er suv'er generelt breiere enn andre personbiler, noe som absolutt ikke er bra på trange svingete landeveier.

 

SUV'er er oppskrytte statussymbol som kan være nyttig når du skal til hytta di langt opp i fjellet, men ikke noe stort mer enn det. Og SUV'er bruker mer bensin enn tilsvarende biler. Ikke noe mambojambo at den og den bilen bruker mer enn den eller den suv'en, da sammenligner man andre saker som motoreffektivitet eller drivverk. SUV er et type karosseri som gir økt vekt og luftmotstand.

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"Hva med de som bor på landet?" Jeg skrev jo det i det du nettop quota :) La oss ta det en gang til: Selv om norge ikke har noen særlige veier å skryte av er det få veier som er så dårlige at en må ha en suv for å komme seg frem.

 

Selvsagt er det strengt tatt unødvendig å kjøre SUV på norske landeveier, selv om standarden på disse er under enhver kritikk. Om noe så blir størrelsen på en SUV gjerne et problem, for eksempel når E16 går inn til 1,5 (eller i praksis 1) kjørefelt... :roll: Ja, jeg snakker av erfaring.

 

Men som sagt tidligere, det er faktisk i byen en SUV virkelig kommer til sin rett! Ironisk nok er det nettopp her, mellom store hull i asfalten, overdimensjonerte fartsdumper, fortauskanter, elendig vedlikeholdt brostein, heftige brøytekanter (om vinteren i hvert fall...) og andre hindringer, at store hjul og høy bakkeklaring gir mening. Husker faktisk at jeg leste en artikkel om dette i Bergens Tidende for noen uker siden, og konklusjonen der - etter en formiddag med kjøring i bygatene - var den samme, hehe.

Lenke til kommentar
Men som sagt tidligere, det er faktisk i byen en SUV virkelig kommer til sin rett! Ironisk nok er det nettopp her, mellom store hull i asfalten, overdimensjonerte fartsdumper, fortauskanter, elendig vedlikeholdt brostein, heftige brøytekanter (om vinteren i hvert fall...) og andre hindringer, at store hjul og høy bakkeklaring gir mening. Husker faktisk at jeg leste en artikkel om dette i Bergens Tidende for noen uker siden, og konklusjonen der - etter en formiddag med kjøring i bygatene - var den samme, hehe.

8217408[/snapback]

 

Hvilke byer har så store hull i asfalten at vanlige biler tar skade av det? Det er jobben til veivesenet å ordne slikt og det skal ikke akkurat forekomme. Det er jo ikke normalt (vertfall her i rogaland) å møte store hull i veien hver dag.

 

Fartsdumper er aldri overdimensjonerte i forhold til vanlige biler. Jeg synest at noen blir alt for store men det er fordi jeg kjører en lav bil, men en SUV hadde jeg aldri sett som en nødvendighet for å kjøre over fartsdumper. De er jo der for å senke farten.

 

Fortauskanter og brostein? Det går vel mer på sjåføren. Hvem kjører vel på fortauskantene? Det blir som å kjøpe en monstertruck for å være sikker på at bilen ikke tar skade når en kjører på fortauskanter og veiskilt. :) Kjører en forsvarlig så holder det lenge med en personbil av normal størrelse.

 

Heftige brøytekanter. Er et mer ukjent fenomen for meg, jeg bor i Rogaland. Er dette faktisk et så stort problem nord og øst at du faktisk må ha SUV for å komme deg frem?

 

---

 

Jeg er igrunn ikke så spesielt imot SUV'er. Er jo stilige biler, men argumenter for at det er en nødvendighet synest jeg er litt tullete... Hadde jeg skaffet meg en SUV ville det vært rett og slett fordi de er litt stilige, ikke for alle andre bilen ikke kommer frem...

Lenke til kommentar
Hvilke byer har så store hull i asfalten at vanlige biler tar skade av det? Det er jobben til veivesenet å ordne slikt og det skal ikke akkurat forekomme. Det er jo ikke normalt (vertfall her i rogaland) å møte store hull i veien hver dag.

 

Et stikkord: Bergen. At det er Vegvesenet sin jobb å ordne slikt er helt uvesentlig så lenge de ikke tar ansvar for det, og så lenge det ikke blir bevilget penger til det.

 

Fartsdumper er aldri overdimensjonerte i forhold til vanlige biler. Jeg synest at noen blir alt for store men det er fordi jeg kjører en lav bil, men en SUV hadde jeg aldri sett som en nødvendighet for å kjøre over fartsdumper. De er jo der for å senke farten.

 

Tja, aldri er et sterkt ord. De SKAL ikke være overdimensjonerte, men av og til møter man likevel på en særdeles uvennlig forhøyning i veibanen, som på effektivt sett skraper opp og/eller lager et pent hull i bakpotten på bilen din. Jeg snakker av erfaring med en helt allminnelig sedan med tre ikke spesielt overvektige passasjerer. Det dreier seg ikke om å holde høy fart over dumpene (om noe så har jeg blitt en mye mer avslappet "mann med hatt"-sjåfør etter at jeg kjøpte SUV), men om å kunne forsere dem uten å sitte med hjertet i halsen.

 

 

Fortauskanter og brostein? Det går vel mer på sjåføren. Hvem kjører vel på fortauskantene? Det blir som å kjøpe en monstertruck for å være sikker på at bilen ikke tar skade når en kjører på fortauskanter og veiskilt.  :) Kjører en forsvarlig så holder det lenge med en personbil av normal størrelse.

 

Tja, brostein er jo et hverdagslig bekjentskap i nettopp Bergen, og når denne er dårlig vedlikeholdt så er det ikke mye moro å kjøre rundt på den med en vanlig bil. Evnen til å forsere fortauskanter på en effektiv måte kan være praktisk i møte med parkert varebil, flyttebil eller lignende, som sperrer mesteparten av en trang sentrumsgate og gjør det umulig å komme forbi uten å slenge et par hjul opp på fortauet og ta seg forbi på den måten. Hva skal man si, it's a jungle out there!

 

Heftige brøytekanter. Er et mer ukjent fenomen for meg, jeg bor i Rogaland. Er dette faktisk et så stort problem nord og øst at du faktisk må ha SUV for å komme deg frem?

 

Vel, nok en gang av erfaring, det er ikke mye morsomt å gjøre seg klar for en ny dag på jobb, bare for å oppdage at bilen din, som forøvrig må være flyttet innen klokken 8 for å unngå bot, står pent innmuret i en halvmeter hardpakket snø, og mangle fullstendig friksjon på hjulene, slik at man ikke klarer å brøyte seg gjennom denne kanten med rå makt. SUV? Problem solved ;)

 

Nå skal jeg ikke påstå at SUV er noen nødvendighet i byen, bevares, men jeg må med hånden på hjertet si at den har gjort livet mitt som bilist mye enklere ved en rekke anledninger. Antakeligvis er den unødvendig i 85% av tilfellene (sannsynligvis fordi jeg takk og lov ikke er bilist i Bergen lengre, hehe), men i de siste 15% av tilfellene er det fryktelig greit å bekymringsløst lene seg tilbake i setet og bare gi gass.

Lenke til kommentar
Et stikkord: Bergen. At det er Vegvesenet sin jobb å ordne slikt er helt uvesentlig så lenge de ikke tar ansvar for det, og så lenge det ikke blir bevilget penger til det.

8218581[/snapback]

Jeg har bare gått i gatene i bergen, og har ikke lagt merke til noe uvanlig dårlig vei, men du har sikkert mer erfaring med det så skal ikke si noe på det.

 

Kanskje folk i bergen burde ha suv'er , men, vet om mange byer hvor veiene absolutt ikke er så dårlige at suv må til.

 

Tja, aldri er et sterkt ord. De SKAL ikke være overdimensjonerte, men av og til møter man likevel på en særdeles uvennlig forhøyning i veibanen, som på effektivt sett skraper opp og/eller lager et pent hull i bakpotten på bilen din. Jeg snakker av erfaring med en helt allminnelig sedan med tre ikke spesielt overvektige passasjerer. Det dreier seg ikke om å holde høy fart over dumpene (om noe så har jeg blitt en mye mer avslappet "mann med hatt"-sjåfør etter at jeg kjøpte SUV), men om å kunne forsere dem uten å sitte med hjertet i halsen.

8218581[/snapback]

Jeg skulle gjerne sett den fartsdumpen som normale sedaner og stasjonsvogner ikke kommer over. Du kjører uforsvarlig om du tar nedi en fartsdump med en vanlig bil, og da har du vel ikke noen andre å takke enn deg selv. Enten om du er uoppmerksom eller kjører for fort...

 

Tja, brostein er jo et hverdagslig bekjentskap i nettopp Bergen, og når denne er dårlig vedlikeholdt så er det ikke mye moro å kjøre rundt på den med en vanlig bil.

8218581[/snapback]

Når er egentlig brostein en hindring for personbiler? Hvilke brosteiner klarer ikke personbiler ta seg frem på?

 

Nå skal jeg ikke påstå at SUV er noen nødvendighet i byen, bevares, men jeg må med hånden på hjertet si at den har gjort livet mitt som bilist mye enklere ved en rekke anledninger. Antakeligvis er den unødvendig i 85% av tilfellene (sannsynligvis fordi jeg takk og lov ikke er bilist i Bergen lengre, hehe), men i de siste 15% av tilfellene er det fryktelig greit å bekymringsløst lene seg tilbake i setet og bare gi gass.

8218581[/snapback]

 

SUV går mer på komfor med tanke på fremkommelighet. og jeg vil påstå at ingen har behov for suv i 99% av tilfellene...

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar
Jeg skulle gjerne sett den fartsdumpen som normale sedaner og stasjonsvogner ikke kommer over. Du kjører uforsvarlig om du tar nedi en fartsdump med en vanlig bil, og da har du vel ikke noen andre å takke enn deg selv. Enten om du er uoppmerksom eller kjører for fort...

 

Du er sikkert klar over at ulike bilmodeller har ulik bakkeklaring, og at elementer som slitte støtdempere og denslags også spiller inn på hvor mye som skal til før man sleper understellet over en fartsdump, med de uønskede bieffekter dette kan medføre. Jeg føler vi har hatt en rimelig greit tone frem til nå, men sorry, det blir bare tåpelig å slenge ut grunnløse anklager om uaktsomhet og råkjøring. Enkelte fartsdumper er rett og slett feilkonstruerte, og du får være glad for at du aldri har opplevd en slik. Neste gang du er i Bergen så kan jeg sikkert finne et par til deg som du kan se nærmere på.

 

Når er egentlig brostein en hindring for personbiler? Hvilke brosteiner klarer ikke personbiler ta seg frem på?

 

Brostein som på grunn av dårlig vedlikehold er full av humper, dype hjulspor, hull der steiner har forsvunnet og ikke blitt erstattet...

 

SUV går mer på komfor med tanke på fremkommelighet. og jeg vil påstå at ingen har behov for suv i 99% av tilfellene...

 

Og min påstand er at man ikke har bruk for den i 85% av tilfellene. Og ja, selvsagt har det med komfort å gjøre. Komforten med å slippe å bekymre seg for alt det jeg tidligere har nevnt. Det er rett og slett befriende.

 

Ha en fortryllende helg!

Lenke til kommentar

Du må bare få lov til å syns jeg er tåpelig, Vi har bare litt ulike meninger om hva som kreves for å komme seg fram helskinnet i trafikken.

 

Jeg ser ikke at noen skal klare å ta nedi en fartsdump dersom en er oppmerksom og tilpasser farten sin.

 

En manglende brostein kan ikke skade noe. Store hull som kan romme et hjul, så snakker vi andre saker.

---

Du må ta bilde av en av disse fartsdumpene som slitte biler ikke kommer over i bergen :)

Lenke til kommentar
Swe Postet i dag, 21:47

  QUOTE(tronni_87 @ 23/03-2007 : 21:25)

Jeg skulle gjerne sett den fartsdumpen som normale sedaner og stasjonsvogner ikke kommer over. Du kjører uforsvarlig om du tar nedi en fartsdump med en vanlig bil, og da har du vel ikke noen andre å takke enn deg selv. Enten om du er uoppmerksom eller kjører for fort...

 

 

 

Du er sikkert klar over at ulike bilmodeller har ulik bakkeklaring, og at elementer som slitte støtdempere og denslags også spiller inn på hvor mye som skal til før man sleper understellet over en fartsdump, med de uønskede bieffekter dette kan medføre. Jeg føler vi har hatt en rimelig greit tone frem til nå, men sorry, det blir bare tåpelig å slenge ut grunnløse anklager om uaktsomhet og råkjøring. Enkelte fartsdumper er rett og slett feilkonstruerte, og du får være glad for at du aldri har opplevd en slik. Neste gang du er i Bergen så kan jeg sikkert finne et par til deg som du kan se nærmere på.

 

 

QUOTE(tronni_87 @ 23/03-2007 : 21:25)

Når er egentlig brostein en hindring for personbiler? Hvilke brosteiner klarer ikke personbiler ta seg frem på?

 

 

 

Brostein som på grunn av dårlig vedlikehold er full av humper, dype hjulspor, hull der steiner har forsvunnet og ikke blitt erstattet...

Ingen grunn til å gå bort fra en god tone Swe :) .

Jeg bor selv litt utenfor Oslo, i rundkjøringen & fartshumpenes mekka. Og jeg har heller ikke noe problemer med å finne huller i veien store nok til å kunne ødelegge en bil om man ikke ser de, særlig nå på denne årstiden etter en snø og kuldefattig vinter.

Det samme gjelder fartshumper som er så feil at man må holde ekstremt lav fart max 10-15 kmt for at ikke nesen skal slå nedi om man har bil med litt langt overheng.

 

Men det dere nå diskuterer, om hvor vidt man trenger/har behov for SUV er jo litt definisjonsspørsmål av "behov for".

Ingen av de forholdene jeg møter her i området er helt umulig å forsere med min vanlige bil. Men at det ville vært en stor fordel med SUV i en viss andel av tiden er det ingen tvil om.

Det eneste som av og til har stoppet meg har vært snø, og da hadde jeg TRENGT en 4wd, og det hadde sikkert vært enda kjekkere med en SUV, så slipper man og også måke veien med støtfangeren.

Lenke til kommentar
Du må bare få lov til å syns jeg er tåpelig, Vi har bare litt ulike meninger om hva som kreves for å komme seg fram helskinnet i trafikken.

 

Jeg ser ikke at noen skal klare å ta nedi en fartsdump dersom en er oppmerksom og tilpasser farten sin.

 

En manglende brostein kan ikke skade noe. Store hull som kan romme et hjul, så snakker vi andre saker.

---

Du må ta bilde av en av disse fartsdumpene som slitte biler ikke kommer over i bergen :)

8223043[/snapback]

 

Jeg har da ikke sagt at du er tåpelig heller, men jeg har sagt at dine tendensiøse påstander om uforsvarlig kjøring, basert på mine erfaringer med feilkonstruerte fartsdumper, er tåpelige. At du ikke har vært borti slike fartsdumper får du som sagt være glad for, men å benekte at de finnes blir bare for dumt. De finnes i beste velgående i Bergen, og faktum er at jeg med en helt allminnelig sedan av tysk fabrikat har tatt nedi og ødelagt eksospotten min da jeg i sneglefart kjørte over en slik med 3 passasjerer i bilen, som nevnt tidligere. Andre ganger og andre steder har jeg også tatt nedi, men da ikke med like ødeleggende resultat.

 

At du ikke mener hull etter manglende brostein, samt dype hjulspor og dramatiske ujevnheter kan skade noe får være din mening, men det virker som om du har vært ganske godt skjermet fra det bilismens helvete på jord som dessverre er virkeligheten for mange. Kjekt for deg, naturligvis, og da er det jo ingen grunn for deg til å handle SUV!

 

Jeg ser at bl.a. pcp160 har lignende erfaringer som meg fra en annen side av landet, og det tyder jo på at Bergen ikke står i særstilling hva elendig veivedlikehold gjelder.

 

For dem som har tid og tålmodighet, søk gjerne litt på BT.no's gamle artikler, og se om dere finner den nevnte artikkelen om bilkjøring i Bergen sentrum. Avisen kom som sagt fram til samme konklusjon som meg: SUV er definitivt det mest hensiktsmessige fremkomstmiddelet i den urbane jungelen.

 

Ha en fortsatt strålende helg!

Lenke til kommentar
Simen1 Postet i går, 23:58

Herlig tiltak! Jeg digger det  Håper det ikke blir så alt for lenge til.

Det gjør faktisk jeg også, men som vanlig er det mest prat og lite kjøtt.

Men Bjørnøy ga ingen klare svar på hva konkret Regjeringen vil gjøre for å få folk til å velge tog fremfor fly, eller kollektivtrafikk fremfor sin egen bil.

Hvis man virkelig mener allvor, så får det gjøres en hederlig innsats for å bedre kollektivtilbudet da. Og også gjørde det tilsvarende mer økonomisk lønnsomt.

Det er mulig det var lurt i Bergen, men i Oslo er det i alle fall ikke nok og bare konsentrere seg om bybane og tog om man ønsker en grønnere by. SV er jo herlig naive da, når de tror at barnehagedekning og et togspor til vil gjøre noen stor forskjell i det store bildet.

 

Man må samtidig bygge veier, og det litt brennkvikt, og det kommer til å koste flesk. Men sånn er det når man på norges mest traffikerte veistrekning, og som allerede på 80 tallet var overbelastet, ikke har gjort annet enn å klatte på litt ny asfalt i ny og ne.

 

Jeg ser slik utspill som Bjørnøy kommer med her som spill for galleriet og valgflesk, man er ikke villig til å ta de utfordringene det faktisk er å gjøre miljøet bedre på bilutslipp, utover å forsøke å tvinge folk økonomisk til å gjøre livet mer tungvindt.

Lenke til kommentar
Jeg ser slik utspill som Bjørnøy kommer med her som spill for galleriet og valgflesk, man er ikke villig til å ta de utfordringene det faktisk er å gjøre miljøet bedre på bilutslipp, utover å forsøke å tvinge folk økonomisk til å gjøre livet mer tungvindt.

8232043[/snapback]

Enig. Det bare politisk blårøyk fra den kanten - som vanlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...