Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dreiemoment vs. effekt:

 

Effekt er jo bare produktet av dreiemoment og turtall. Vil påstå at dreiemomentskurven er viktigere å ta med enn effektkurven isåfall. Akselerasjonen (trykkes bak i setet faktoren) følger egentlig dreiemomentskurven. Der kurven er bratt (dreiemoment stiger bratt og jevnt) merker man god akselerasjon.

 

At man blir presset bak i setet i en F1 bil er nok ikke noe å nekte på, men det er ikke pga høyt effektuttak, men fordi det lille dreiemomentet som er i motoren blir multiplisert mange ganger i drivverket før det når bakhjulene. Så ut til hjulene har nok en F1 bil mye mer dreiemoment enn en vanlig bil.

Lenke til kommentar
Det som gjør a man presses bakover er når man har høy effekt i mellomregistret, ikke høyt dreimoment. Jeg kan love deg man blir presset bakover i feks en F1-bil, og de har ikke noe fantastisk dreimoment, de oppnår det med å ha høyt turtall i mellomregistret.

 

AtW

8173448[/snapback]

Dersom du påstår at dreiemoment ikke har noe å si for opplevelsen av kraft, og ikke minst utnyttelsen av kraft, tar du grundig feil. Dreiemoment har veldig mye å si.

Lenke til kommentar
Dreiemoment vs. effekt:

 

Effekt er jo bare produktet av dreiemoment og turtall. Vil påstå at dreiemomentskurven er viktigere å ta med enn effektkurven isåfall. Akselerasjonen (trykkes bak i setet faktoren) følger egentlig dreiemomentskurven. Der kurven er bratt (dreiemoment stiger bratt og jevnt) merker man god akselerasjon.

 

At man blir presset bak i setet i en F1 bil er nok ikke noe å nekte på, men det er ikke pga høyt effektuttak, men fordi det lille dreiemomentet som er i motoren blir multiplisert mange ganger i drivverket før det når bakhjulene. Så ut til hjulene har nok en F1 bil mye mer dreiemoment enn en vanlig bil.

8177367[/snapback]

 

Og hvorfor blir det multiplisert? Fordi den har høyt turtall, ingen protesterer på at dreimoment ved hjulene presser deg bakover, men det er ikke det som oppgies, det er dreimoment ved motoren, og takket være gir, så er ikke det det samme.

 

Ellers er det riktig at effekt gies av dremoment og turtall, men det er effekten som akselerer bilen, så jeg skjønner ikke hvorfor du mener dreimoment er viktigere.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det som gjør a man presses bakover er når man har høy effekt i mellomregistret, ikke høyt dreimoment. Jeg kan love deg man blir presset bakover i feks en F1-bil, og de har ikke noe fantastisk dreimoment, de oppnår det med å ha høyt turtall i mellomregistret.

 

AtW

8173448[/snapback]

Dersom du påstår at dreiemoment ikke har noe å si for opplevelsen av kraft, og ikke minst utnyttelsen av kraft, tar du grundig feil. Dreiemoment har veldig mye å si.

8178237[/snapback]

 

Det har noe å si på den samme måten som siden i en firkant har noe å si for arealalet av en firkant. Om den andre siden (dvs turtallet her), holdes konstant, så øker arealet om den andre siden øker (dvs dreimomentet), men siden det er arealet (dvs effekten) vi er ute etter, så er det 1. Meningsløst å snakke om kun dreiemomentet. 2. Det sier ingenting om man bare oppgir dreimomentet alene, en traktor og en snekke har høyt dreimoment.

 

AtW

Lenke til kommentar

Uansett hva en vil si, en motor med 2x dreiemoment ved 2000rpm vil dra bedre enn en motor med x dreiemoment ved 4000rpm og samme effekt, i samme bil, med nogenlunde samme vekt.

 

Det er det eneste poenget i denne sammenhengen, og det er egentlig ikke noe å krangle på.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar
Uansett hva en vil si, en motor med 2x dreiemoment ved 2000rpm vil dra bedre enn en motor med x dreiemoment ved 4000rpm og samme effekt, i samme bil, med nogenlunde samme vekt.

 

Det er det eneste poenget i denne sammenhengen, og det er egentlig ikke noe å krangle på.

8179257[/snapback]

Ikke hvis utvekslinger er tilpasset den respektive bil/motor. :innocent:

Lenke til kommentar
Uansett hva en vil si, en motor med 2x dreiemoment ved 2000rpm vil dra bedre enn en motor med x dreiemoment ved 4000rpm og samme effekt, i samme bil, med nogenlunde samme vekt.

 

Det er det eneste poenget i denne sammenhengen, og det er egentlig ikke noe å krangle på.

8179257[/snapback]

 

Som sagt, dette er enkel fysikk, det som gjør at en bil drar bra er akselerasjon, enig?

Når en bil akselerer så øker den sin kinetisk energi, enig?

Jo fortere bilen øker sin kinetiske energi, jo fortere akselerer den, enig?

Kinetisk energi har enheten joule, enig?

Jo flere joule man tilfører per sekund, jo fortere vil dermed bilen akselere, enig?

Effekt har enheten joule per sekund, enig?

 

Du må være uenig med minst en av disse tingene om du mener at effekt ikke er det som bestemmer akselerasjonen. (som erik sier, iogmed at vi ikke har trinnløse girkasser, og dermed ikke kan ha maks effekt til enhver tid, så må girene være tilpassset like godt dog, ellers risikerer man å oppholde seg for mye på "feil sted" av effektkurven).

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvorfor "ødelegge" denne tråden med en av dine kjepphester ATW. Mange vet forskjellene på termene som diskuteres men foretrekker å bruke dreiemoment da de ser god analogi mellom oppgitte tall og faktisk ytelse.

8186200[/snapback]

 

Mange vet det, men innleggene jeg har svart på bærer preg av å ha misforstått forskjellen. Om man skal se på en hybridbils karakteristikker kontra en vanlig bil, så er det viktig med en forståelse av forskjellen.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg synes forresten det er unødvendig med store biler (SUVs osv) for mennesker i byen. De aller fleste der burde klart seg med noe mindre.

8176437[/snapback]

 

Har du noensinne kjørt bil i Bergen sentrum, for eksempel? Er det noe sted man virkelig behøver en SUV så er det nettopp der. "Urban jungle" har aldri vært en mer passende betegnelse, hehe.

Lenke til kommentar
Jeg synes forresten det er unødvendig med store biler (SUVs osv) for mennesker i byen. De aller fleste der burde klart seg med noe mindre.

8176437[/snapback]

 

Det er ikke mange på landet som trenger suv heller akkurat. Selv om norge ikke har noen særlige veier å skryte av er det få veier som er så dårlige at en må ha en suv for å komme seg frem.

Lenke til kommentar
Litt mer bakgrunnsinfo om Prius vs. Hummer for de som vil gjøre et dypdykk i den saken.

8200125[/snapback]

Takk for linken. Jeg tror fortsatt de av oss som har vært litt skeptiske til denne undersøkelsen, som jo blir brukt for alt den er verdt nok har gjort rett i det.

Jeg vil også svært gjerne se hvordan man har kommet frem til akkurat dette at Hummer varer 3 ganger lenger, og hva som legges i det. Alså kjørte km, år, eller hva?

Lenke til kommentar
Jeg vil også svært gjerne se hvordan man har kommet frem til akkurat dette at Hummer varer 3 ganger lenger, og hva som legges i det. Alså kjørte km, år, eller hva?

8204602[/snapback]

 

Vel, som nevnt i denne Prius vs Hummer-artikkelen så er det kjørte kilometer (eller rettere sagt miles...) som gjelder, altså hvor langt bilen er beregnet å rulle før den tar kvelden, for å si det sånn. Tallene er selvsagt ikke eksakte. Det er ikke slik at en Hummer nødvendigvis holder 300.000 miles mens en Prius bryter sammen på eksakt 100.000 miles.

 

Jeg håper og tror at en Prius holder lengre enn 100.000 miles, men er samtidig overbevist om at en Hummer holder betydelig lenger enn Priusen, først og fremst fordi konstruksjonen er enkel og robust.

 

Nå kan man jo selvsagt diskutere disse kilometerne opp og i mente, og jeg er definitivt ikke rett person til å komme med noen ekspertuttalelser.

Lenke til kommentar

Nå er jo en H2 en lastebil, basert på Tahoe, og de skal jo vare en stund. :)

 

Prius må uansett bytte batterier etter en viss kjørelenge, mener jeg å tro. Mulig det er det de sikter til.

 

At det går litt lengre tid mellom tiden det tar før du må bytte motoren på en Tahoe (ok, da, H2), enn batteriene på en Prius. :)

Lenke til kommentar
Swe Postet i går, 18:08

Jeg håper og tror at en Prius holder lengre enn 100.000 miles, men er samtidig overbevist om at en Hummer holder betydelig lenger enn Priusen, først og fremst fordi konstruksjonen er enkel og robust.

 

Nå kan man jo selvsagt diskutere disse kilometerne opp og i mente, og jeg er definitivt ikke rett person til å komme med noen ekspertuttalelser.

Ja, at Hummer kan holde lenger tror jeg også. Når feks motoren i en Hummer tar kvelden, er det bare å hive inn en ny, det er kurrante deler som er brukt. Vil tro slike problemstilliger er noe værre med en Prius.

Jeg er jo heller ikke den rette til å komme med noen ekspert uttalelser, men syns altså det hadde vært litt interessant å vite hvordan man har kommet frem til akkurat 3X. Ut fra hva jeg kan se i linken fra Simen, er det ikke så lett å få tak i denne informasjonen.

 

Simon Aldra Postet i går, 23:41

Prius må uansett bytte batterier etter en viss kjørelenge, mener jeg å tro. Mulig det er det de sikter til.

 

At det går litt lengre tid mellom tiden det tar før du må bytte motoren på en Tahoe (ok, da, H2), enn batteriene på en Prius.

Nja, det er jo i såfall en helt håpløs måte å regne levetid på syns jeg. Levetid er (etter mine mål) til bilen kastes. Så syns ikke det passer som noe sammelikningsgrunnlag. Det kan derimot være av interesse for deg og meg som kjøper av en slik bil, man må påregne relativt høye utgifter til vedlikehold.

Dette du nevner ble vel også noe diskutert noe på den siden Simen linket til, at "ingen" ville bytte batteripakke på en slik bil etter 16 år. (tror det er ca 8 år's intervaller på batteriene). Og det er sikkert riktig i USA, men her i landet er vi jo fryktelig glade i å koste på gamle biler, så det ville forundre meg mer om jeg ser en Prius på dynga om 16 år, "bare" fordi batteriene er ferdig, enn om den fikk nye, og gikk en stund til.

 

Uansett, jeg VET jo heller ikke hva som er riktig her, men er inntil jeg ser litt mer dokumentasjon, eller noen klarer og overbevise meg, litt skeptisk til disse påstandene i rapporten.

Lenke til kommentar
Jeg synes forresten det er unødvendig med store biler (SUVs osv) for mennesker i byen. De aller fleste der burde klart seg med noe mindre.

8176437[/snapback]

 

Det er ikke mange på landet som trenger suv heller akkurat. Selv om norge ikke har noen særlige veier å skryte av er det få veier som er så dårlige at en må ha en suv for å komme seg frem.

8192134[/snapback]

 

 

Hmmm.. Hva med de som bor på landet? :roll: Er selvfølgelig ikke alle som trenger stor bil her, men de som bor på landet har generelt sett og som oftest større bruk for en litt grov firehjulstrekker.

 

Hummer H2 er forøvrig etter min mening stygg som som pokker og har kanskje mistet det meste off-road preget Hummer brukte å ha over seg. Mistenker at en H2 liker seg langt bedre i byen enn i skogen :p

Lenke til kommentar
Simon Aldra Postet i går, 23:41

Prius må uansett bytte batterier etter en viss kjørelenge, mener jeg å tro. Mulig det er det de sikter til.

 

At det går litt lengre tid mellom tiden det tar før du må bytte motoren på en Tahoe (ok, da, H2), enn batteriene på en Prius.

Nja, det er jo i såfall en helt håpløs måte å regne levetid på syns jeg. Levetid er (etter mine mål) til bilen kastes. Så syns ikke det passer som noe sammelikningsgrunnlag. Det kan derimot være av interesse for deg og meg som kjøper av en slik bil, man må påregne relativt høye utgifter til vedlikehold.

Dette du nevner ble vel også noe diskutert noe på den siden Simen linket til, at "ingen" ville bytte batteripakke på en slik bil etter 16 år. (tror det er ca 8 år's intervaller på batteriene). Og det er sikkert riktig i USA, men her i landet er vi jo fryktelig glade i å koste på gamle biler, så det ville forundre meg mer om jeg ser en Prius på dynga om 16 år, "bare" fordi batteriene er ferdig, enn om den fikk nye, og gikk en stund til.

 

Uansett, jeg VET jo heller ikke hva som er riktig her, men er inntil jeg ser litt mer dokumentasjon, eller noen klarer og overbevise meg, litt skeptisk til disse påstandene i rapporten.

8212448[/snapback]

Men ut fra miljøhensyn, er det absolutt interessant hvor lang tid det tar før du må bytte batteriene. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...