Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

Jaja, så da er det en nikkelfabrikk i Ontario som lager nikkel til batteriene til den bilen som står for majoriteten av miljøbelastningen. Om man i det hele tatt kan veie miljøbelastninger lokalt opp mot klimabelastninger. Rart at ikke amerikanske myndigheter har gjort noe med den fabrikken før. F.eks pålagt de å lage gode renseanlegg. Jeg vet ikke om de har gjort noe eller ikke. Mye av miljøbelastningene i artikkelen henviser jo til skader som er gjort gjennom mange tiår. Merkelig at Toyota ikke har valgt en annen fabrikk av hensyn til miljøet om den fortsatt forurenser så mye.

 

Denne setningen insinuerer jo også merkelige saker:

Building a Toyota Prius causes more environmental damage than a Hummer that is on the road for three times longer than a Prius.

Mener de at Hummer varer lengre? Mener de at Hummer må fordele miljøbelastningen på grunn av produksjonen ut over et 3 ganger så langt livsløp som Prius for at miljøbelastningen per kilometer eller år skal bli mindre for Hummer enn for Prius?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Denne setningen insinuerer jo også merkelige saker:
Building a Toyota Prius causes more environmental damage than a Hummer that is on the road for three times longer than a Prius.

Mener de at Hummer varer lengre? Mener de at Hummer må fordele miljøbelastningen på grunn av produksjonen ut over et 3 ganger så langt livsløp som Prius for at miljøbelastningen per kilometer eller år skal bli mindre for Hummer enn for Prius?

8167768[/snapback]

 

Ser ikke helt hva som er merkelig med det? Man opererer med ulik forventet levetid på ulike bilmerker og modeller, og slikt er da helt vanlig. Videre er det jo naturligvis interessant å se på bilens totale miljøpåvirkning gjennom hele dens livssyklus, inkludert produksjon. Så ja, man forutsetter en lengre levetid på Hummeren (kanskje blant annet på grunn av hybridteknologien til Priusen, hva vet jeg?), og fordeler dermed miljøbelastningen fra produksjonen ut over bilens forventede levetid.

 

Selvsagt er Priusen renere enn Hummeren dersom man ser bort fra produksjonen og forutsetter at bilene har samme livslengde. Det er liksom ikke så mye å diskutere der ;)

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at man bør se på miljøbelastning og klimabelastning per bruksår eller kilometer for en gjennomsnittlig livslengde eller kjøreavstand for de to bilene. Biler som bryter sammen etter noen få års bruk er jo ikke akkurat miljøvennlige.

 

Men er påstanden om 3 ganger lengre levetid for Hummer enn for Prius riktig?

 

Måtte det virkelig en nikkelspyende fabrikk til for å kunne overgå Hummer i miljøbelastning?

Lenke til kommentar
Men er påstanden om 3 ganger lengre levetid for Hummer enn for Prius riktig?

 

Måtte det virkelig en nikkelspyende fabrikk til for å kunne overgå Hummer i miljøbelastning?

8167868[/snapback]

 

Om den er riktig eller ikke aner jeg ikke, og jeg vet heller ikke hvordan artikkelforfatteren har kommet fram til det, men jeg antar at parametre som motorstørrelse/effekt, teknologi, pris, drivlinje og denslags kan være medvirkende? Altså, jo enklere og mer solid konstruksjon, jo større motor med lavest mulig effektuttak, og jo høyere pris, desto lengre levetid? Jeg bare spekulerer.

 

Og ja, nikkelbatterier, deres tilblivelse, jordomseiling og sikkert også destruering, var vel det som gikk i Hummerens favør vil jeg anta :D

 

EDIT: Og når man først er inne på konkurranse om miljøpåvirkning... Hvem skulle tro at kjøtt kunne få både Prius og Hummer til å rødme av skam? http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=169849

 

Man skal høre mye!

Endret av Swe
Lenke til kommentar
Simen1 Postet i dag, 15:26

Men er påstanden om 3 ganger lengre levetid for Hummer enn for Prius riktig?

Hvis det er slik det skal forstås er jeg litt skeptisk til 3ganger i alle fall. Hørtes veldig mye ut i mine ører.

At en Hummer varer lenger tror jeg på, både fordi den er vesentlig enklere i både oppbygning og teknologi, og også fordi jeg ikke ser for meg at en Prius noen gang vil ende opp som en billig typisk ungdomsbil/førstegangsbil, noe som jeg ellers mener er med å holder liv i gamle biler. Hummer er nok en bil som ikke kastes før den er HELT ferdig.

 

Men er vi sikre på at det er slik det sitatet skal tolkes, jeg syns også det var noe uklart.

 

Forøvrig er det jo også flere måter å snakke om levetid på en bil. antall år, antall km, antall km fraktet personer, osv. På samme måte som feks flyselskapene er glade i å måle flysikkerhet, eller faren for at du detter ned fordelt på antall km du flyr. Det tallet er noe ganske annet enn om man fordeler på antall timer du sitter på fly...

Litt på samme måte mener jeg det er med bil, levetiden på feks en elbil vil jeg tro er ganske kort ifht kjørte km. Rett og slett fordi elbil brukes til småkjøring og dermed i løpet av 20 år ikke har gått særlig langt.

Lenke til kommentar

Ikke lat som dere ikke vet det. Prius er bruk/kast-bil. Den er en moteting. Cameron Diaz bruker den til batteriene er flate, så lodder hun den ut under en fundraser i LA, og kjøper en til.

 

Forresten kan det jo tas med i beregningen at Prius potensielt er livsfarlig for hjelpepersonell om du har et krasj. Rent praktisk kan du få et så kraftig elektrisk støt når du prøver å åpne døren, at du dør. Det er mye spenning i sving, for å si det mildt.

 

En Prius-reperatør døde så vidt jeg husker i 2006.

 

Jeg har ikke noe prinsippielt i mot hybrid-biler. Hva het den Lexus-sedanen med hybridløsning? Bedre mellomaksellerasjon enn en 911 Turbo? Ja takk.

Lenke til kommentar
Hva het den Lexus-sedanen med hybridløsning? Bedre mellomaksellerasjon enn en 911 Turbo? Ja takk.

8170568[/snapback]

 

Lexus GS 450h :)

 

Er ikke noe nedtur at den ser "smashing" ut heller. Jeg hadde i hvert fall ikke sagt nei takk!

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
8818248614757894.JPG

Vanlig turteller er ut!

 

23_2007%20GS%20450h.jpg

Lenke til kommentar
Det som virkelig imponerer er dreiemoment, så vidt jeg har forstått.

8172454[/snapback]

 

Dreiemoment er "irrelevant" for en bils ytelse (dvs, man kan se på en bils ytelse som arealet av en firkant, der dreimoment er den ene siden av firkanten, selv om den enes siden er lang, så trenger ikke arealet å være langt, den andre siden er turtallet), det som teller er effektkurven. Man kan dog finne effekten i et punkt når maks dreimoment og turtallet det skjer er oppgitt, og de fleste motorer er like nok til at man kan komme med litt kvalifisert gjetning. Men jeg har aldri forstått motorjournalisters fokus på dreiemoment, smell opp effektkurve, og så har man de relevante data.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det som virkelig imponerer er dreiemoment, så vidt jeg har forstått.

8172454[/snapback]

 

Dreiemoment er "irrelevant" for en bils ytelse (dvs, man kan se på en bils ytelse som arealet av en firkant, der dreimoment er den ene siden av firkanten, selv om den enes siden er lang, så trenger ikke arealet å være langt, den andre siden er turtallet), det som teller er effektkurven. Man kan dog finne effekten i et punkt når maks dreimoment og turtallet det skjer er oppgitt, og de fleste motorer er like nok til at man kan komme med litt kvalifisert gjetning. Men jeg har aldri forstått motorjournalisters fokus på dreiemoment, smell opp effektkurve, og så har man de relevante data.

 

AtW

8173062[/snapback]

Journalistenes bruk av dreiemomentsbegrepet er feil om man skal være pirkete, men dette er helt irrelevant for den jevne forbruker. Med at en motor har høyt dreiemoment forstår de fleste at den er sterk på lavere turtall og at man slipper å gire ned så ofte ved motbakker.

 

Det ved du og det ved jeg. Det er lov å ha to tanker i hodet samtidig.

:)

Lenke til kommentar
Det som virkelig imponerer er dreiemoment, så vidt jeg har forstått.

8172454[/snapback]

 

Dreiemoment er "irrelevant" for en bils ytelse (dvs, man kan se på en bils ytelse som arealet av en firkant, der dreimoment er den ene siden av firkanten, selv om den enes siden er lang, så trenger ikke arealet å være langt, den andre siden er turtallet), det som teller er effektkurven. Man kan dog finne effekten i et punkt når maks dreimoment og turtallet det skjer er oppgitt, og de fleste motorer er like nok til at man kan komme med litt kvalifisert gjetning. Men jeg har aldri forstått motorjournalisters fokus på dreiemoment, smell opp effektkurve, og så har man de relevante data.

 

AtW

8173062[/snapback]

Journalistenes bruk av dreiemomentsbegrepet er feil om man skal være pirkete, men dette er helt irrelevant for den jevne forbruker. Med at en motor har høyt dreiemoment forstår de fleste at den er sterk på lavere turtall og at man slipper å gire ned så ofte ved motbakker.

 

Det ved du og det ved jeg. Det er lov å ha to tanker i hodet samtidig.

:)

8173100[/snapback]

 

Men det er ingen grunn til å bruke begrepene feil, det gjør det ikke enklere for forbrukerene, snarere tvert imot, og det svekker troverdigheten til journalisten. Bare fordi man er ineforstått med hva det betyr trenger man ikke å like det...

 

AtW

Lenke til kommentar
Det som virkelig imponerer er dreiemoment, så vidt jeg har forstått.

8172454[/snapback]

 

Dreiemoment er "irrelevant" for en bils ytelse (dvs, man kan se på en bils ytelse som arealet av en firkant, der dreimoment er den ene siden av firkanten, selv om den enes siden er lang, så trenger ikke arealet å være langt, den andre siden er turtallet), det som teller er effektkurven. Man kan dog finne effekten i et punkt når maks dreimoment og turtallet det skjer er oppgitt, og de fleste motorer er like nok til at man kan komme med litt kvalifisert gjetning. Men jeg har aldri forstått motorjournalisters fokus på dreiemoment, smell opp effektkurve, og så har man de relevante data.

 

AtW

8173062[/snapback]

De fleste normale mennesker i Norge er ikke ingeniører.

 

Dreiemoment har mye å si, for mellomaksellerasjon, og ikke minst følelsen av aksellerasjon, om vi da ikke er roboter. Mennesker tenker ikke på slikt med kun en teknisk interesse, de vil kjenne at de presses bakover i setet når de gir gass. :)

Lenke til kommentar
Det som virkelig imponerer er dreiemoment, så vidt jeg har forstått.

8172454[/snapback]

 

Dreiemoment er "irrelevant" for en bils ytelse (dvs, man kan se på en bils ytelse som arealet av en firkant, der dreimoment er den ene siden av firkanten, selv om den enes siden er lang, så trenger ikke arealet å være langt, den andre siden er turtallet), det som teller er effektkurven. Man kan dog finne effekten i et punkt når maks dreimoment og turtallet det skjer er oppgitt, og de fleste motorer er like nok til at man kan komme med litt kvalifisert gjetning. Men jeg har aldri forstått motorjournalisters fokus på dreiemoment, smell opp effektkurve, og så har man de relevante data.

 

AtW

8173062[/snapback]

De fleste normale mennesker i Norge er ikke ingeniører.

 

Dreiemoment har mye å si, for mellomaksellerasjon, og ikke minst følelsen av aksellerasjon, om vi da ikke er roboter. Mennesker tenker ikke på slikt med kun en teknisk interesse, de vil kjenne at de presses bakover i setet når de gir gass. :)

8173386[/snapback]

 

Det som gjør a man presses bakover er når man har høy effekt i mellomregistret, ikke høyt dreimoment. Jeg kan love deg man blir presset bakover i feks en F1-bil, og de har ikke noe fantastisk dreimoment, de oppnår det med å ha høyt turtall i mellomregistret.

 

AtW

Lenke til kommentar

De motorene har ikke noe fantastisk vekt å dra på heller.

Momentet har noe og si for hvordan en bil går, det kan man se på de som har satt motorsykkel motor i biler, det går ikke best selv om bilen er lett og de har 180 hk.

Det kan kanskje høres sånn ut men :D

Lenke til kommentar
De motorene har ikke noe fantastisk vekt å dra på heller.

Momentet har noe og si for hvordan en bil går, det kan man se på de som har satt motorsykkel motor i biler, det går ikke best selv om bilen er lett og de har 180 hk.

Det kan kanskje høres sånn ut men  :D

8173563[/snapback]

 

Nå har gjerne en MC-motor litt spissere effektkurve, men sålenge effektkurven har noenlunde samme form, og giringen er tilpasset motoren (og man har en klutch som er tilpasset en bil, ikke en MC), så vil det gå like mer eller mindre like bra om effekten er den samme. Det er det som er greia med gir, man kan ta en kombinasjon av turtall og moment utifra motoren, og "veksle det inn" til en annen kombinasjon ved hjulet. (det er jo bare å legge merke til når man girer med sykkelen sin, der ser man og føler man hele prosessen veldig enkelt). Dette er enkel fysikk, hva er det fysisk sett du vil gjøre når du kaser en bil? Du vil øke den kinetiske energien, kinetsik energi er oppgitt i joule, dermed vil du tilføre mest mulig joule per sekund. Joule per sekund er enheten til effekt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...