Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

Hvor stor andel av SUV-bilparken tror du har ryggekamera? Vidvinkel-speil og justering av speil fungerer som du sier, kun på sidene bak sjoføren.

8140035[/snapback]

Jammen det er jo er jo derfor jeg er så opptatt av å få vekk avgiftene på slikt sikkerhetsutstyr! Og ikke minst få det omklassifisert vekk fra lususkategorien. Særlig vanlig er det vel ikke enda, men det dyreste med dette er jo i grunn skjermen, og den begynner å dukke opp på veldig vanlige biler som Corolla ol.

 

For å sitere deg " jeg er løsningsorientert, ikke problemorientert" :D

 

På den annen side begynner jo såvidt jeg kan se denne SUV kategorien å bli noe mindre luksuspreget, det dukker jo enorme mengder hva jeg vil kalle "folke-suv". Ettersom markedet tydeligvis er umettelig på denne biltypen, og folk flest ikke deler ditt syn ifht fornuftig biltype, er jo fabrikantene flinke til å pøse ut modeller som i det minste likner på det de "velykkede" kjører.

 

Ok, da får jeg starte tråden "Frustrasjon over store stygge sjofører av bensinslukere" ehh.. "Frustrasjon over sjofører av store stygge bensinslukere" mener jeg

He he, ja det syns jeg du skal gjøre, du som ikke er redd for kontroverser.

Faktisk er det et interessant tema, hvis man ser feks på den veistrekningen som var nevnt i linken til ATW, Gol/Hemsedal - Oslo og merker seg hvem det er som foretar mest grisete forbikjøringer, sniker i køen på høyre veiskulder ved Hønefoss osv tror jeg for å si det litt pent, at det er en viss sammenheng mellom høy utdanning og høy fart. Så der har du enda et tema :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=156758

 

"som viser at SUVene i vinterhalvåret er utsatt for dobbelt så mange utforkjøringer som den øvrige norske bilparken."

 

AtW

8138716[/snapback]

Mjo, men det går mer på overdreven tiltro til maskineriet. Så lenge du ikke kjører over kjøretøyets og egen evne klarer du deg fint, og firehjulstrekk gir mer grep på hvert enkelt drivhjul, noe som gir en fordel i seg selv. Åpenbart.

 

Bremsing, er kanskje en av de største syndebukkene, AWD stopper ikke bilen raskere om du uansett kjører for fort før en sving og må bremse hardt, og da bærer det uttafor.

8140955[/snapback]

 

Ja, det hadde vært interessant å se om det er folk med overdreven tiltro til seg selv som kjøper SUV, eller om SUVer gjør at folk overvurderer egne evner. For de andre i trafikken er det forsåvidt heller ikke så relevant, de er jo åpenbart en større fare når de er tyngre og kjører av veien dobbelt så ofte...

 

AtW

8141029[/snapback]

Jeg tror nok det er sistnevnte. Forøvrig veier vår Outlander omentrent det samme som en velutstyrt Golf med en økonomisk dieselmotor. Om jeg ikke tar helt feil.

Lenke til kommentar
Jeg tror nok det er sistnevnte. Forøvrig veier vår Outlander omentrent det samme som en velutstyrt Golf med en økonomisk dieselmotor. Om jeg ikke tar helt feil.

8141838[/snapback]

 

Outlander veier mellom 1605–1745 kg(mk1) 1600–1720 kg(mk2) (wikipedia). Tror ikke du finner en golf med tilsvarende vekt.

 

edit: 1425-1451 veier 1,9 og 2,0 diesel golf 5. Må legge på litt ekstra for dette tror jeg er uten ekstrautstyr. Sakset fra vw.co.uk

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar

Hvis vi skal sette fokus på ting som forurenser så ville jeg vel sett mer på de mangefoldige tusen lastebåtene som tøffer rundt på verdenshavene, og visse fabrikker, istedet for å klage på store biler :)

Endret av emilya
Lenke til kommentar
karl-wilhelm Postet i dag, 17:01

Hvor mye mer luftmotstand har den enn en "vanlig" bil? Må vel være det som lager mest faen?

Ja uten at jeg sitter på noen tall er nok luftmotstanden en del høyere en på "vanlige" biler. Men det gjør seg jo mest gjeldende ved høy fart/motorvei. Vel så mye f..n står nok driverk for. Motstanden med 4 hjulstrekk med sine ekstra ledd, aksler og fordelerkasser er ikke til å kimse av. (Prøv å dytte en så skønner man...)

 

emilya Postet i dag, 12:49

  Hvis vi skal sette fokus på ting som forurenser så ville jeg vel sett mer på de mangefoldige tusen lastebåtene som tøffer rundt på verdenshavene, og visse fabrikker, istedet for å klage på store biler 

Det er jo klart at alle monner drar, så det ene utelukker ikke det andre som viktig. Hvis man ikke kan sette fokus på noe, fordi det finnes mye som er værre blir det ikke mye man kan diskutere.

Men jeg er veldig ening med deg, og det er nok litt av grunnen til at jeg stadig vekk tar meg selv i å være litt flåsete i denne tråden. Sliter litt med å ta det så på allvor som jeg i enkeltes øyne kanskje burde... ;)

Lenke til kommentar

  Hvis vi skal sette fokus på ting som forurenser så ville jeg vel sett mer på de mangefoldige tusen lastebåtene som tøffer rundt på verdenshavene, og visse fabrikker, istedet for å klage på store biler 

Det er jo klart at alle monner drar, så det ene utelukker ikke det andre som viktig. Hvis man ikke kan sette fokus på noe, fordi det finnes mye som er værre blir det ikke mye man kan diskutere.

Men jeg er veldig ening med deg, og det er nok litt av grunnen til at jeg stadig vekk tar meg selv i å være litt flåsete i denne tråden. Sliter litt med å ta det så på allvor som jeg i enkeltes øyne kanskje burde... ;)

8146476[/snapback]

 

Endelig en likesinnet :D

 

Det skulle vært morsomt å sett en oversikt over hvor mye feks en av de fabrikkene i de "mindre presentable delene av kina" forurenset, i forhold til de "store stygge bensinslukerne" :)

Endret av emilya
Lenke til kommentar
Simon; RAV4 generasjon 2 (2001-2005) veier 1275kg :)

8142747[/snapback]

Snakker om Gen1.

 

Men det var forbausende lite.

 

Gen 1 Outlander veier 1610kg med fører.

8145138[/snapback]

 

Hvor mye mer luftmotstand har den enn en "vanlig" bil? Må vel være det som lager mest faen?

8145715[/snapback]

Jeg tenkte på det gjentatte argumentet om at folk dør oftere når de kolliderer med SUVs.

Lenke til kommentar
Simon; RAV4 generasjon 2 (2001-2005) veier 1275kg :)

8142747[/snapback]

Snakker om Gen1.

 

Men det var forbausende lite.

 

Gen 1 Outlander veier 1610kg med fører.

8145138[/snapback]

 

Hvor mye mer luftmotstand har den enn en "vanlig" bil? Må vel være det som lager mest faen?

8145715[/snapback]

Jeg tenkte på det gjentatte argumentet om at folk dør oftere når de kolliderer med SUVs.

8150434[/snapback]

 

Tror du ikke det er tilfellet? En golf har jo ikke akkurat blitt noen småbil lenger, de største er jo digre biler.

 

SUVer er over det jevne tyngre, og ikke minst høyere, Det siste gjør du feks vesentlig farligere for tohjulinger å kollidere med de. Jeg ville blitt overrasket om det ikke innbar høyere ririko i nsitt å kollidere med en SUV.

 

AtW

Lenke til kommentar
Simon; RAV4 generasjon 2 (2001-2005) veier 1275kg :)

8142747[/snapback]

Snakker om Gen1.

 

Men det var forbausende lite.

 

Gen 1 Outlander veier 1610kg med fører.

8145138[/snapback]

 

Hvor mye mer luftmotstand har den enn en "vanlig" bil? Må vel være det som lager mest faen?

8145715[/snapback]

Jeg tenkte på det gjentatte argumentet om at folk dør oftere når de kolliderer med SUVs.

8150434[/snapback]

 

Tror du ikke det er tilfellet? En golf har jo ikke akkurat blitt noen småbil lenger, de største er jo digre biler.

 

SUVer er over det jevne tyngre, og ikke minst høyere, Det siste gjør du feks vesentlig farligere for tohjulinger å kollidere med de. Jeg ville blitt overrasket om det ikke innbar høyere ririko i nsitt å kollidere med en SUV.

 

AtW

8150454[/snapback]

Kast en tennisball og en basketball mot hverandre og se hva som skjer :p

Lenke til kommentar
Jeg tenkte på det gjentatte argumentet om at folk dør oftere når de kolliderer med SUVs.

8150434[/snapback]

Tror du ikke det er tilfellet? En golf har jo ikke akkurat blitt noen småbil lenger, de største er jo digre biler.

 

SUVer er over det jevne tyngre, og ikke minst høyere, Det siste gjør du feks vesentlig farligere for tohjulinger å kollidere med de. Jeg ville blitt overrasket om det ikke innbar høyere ririko i nsitt å kollidere med en SUV.

8150454[/snapback]

Kast en tennisball og en basketball mot hverandre og se hva som skjer :p

8151436[/snapback]

For meg ser det ut som dere er enige men ikke har oppdaget det ennå. :p

 

emilya: Jeg skjønner hva du vil fram til, men eksemplet er ikke helt bra. Tennisballer og basketballer er fullstendig elastiske. Biler som kræsjer er helt motsatt, de er nesten fullstendig plastiske. Det vil si at de i motsetning til ballene deformeres for godt når de kræsjer. Trill heller en stor og en liten kule av plastelina mot hverandre og se hvilken som blir mest deformert. Gjerne med et rått egg inni hver av kulene. (Egget kan representere et hode eller et menneske)

 

Jeg vil bare slenge meg på og si meg enig i at jeg tror en kræsj mellom tung og lett vil gi høyere risiko for skader og dødsfall enn mellomtung mot mellomtung.

 

Høyden er også et argument som ATWindsor sier. Jo høyere bilen er, jo vanskeligere blir det for motorsyklister og syklister å fly over bilen om de kræsjer.

 

Høyden har også et annet argument. Tyngdepunkt. Dette gjør at bilen i seg selv lettere velter. F.eks ved utforkjøringer. En økt fare for velt med SUV i forhold til andre biler har blitt godt dokumentert tidligere i tråden så de som vil ha dokumentasjon får søke i tråden.

Lenke til kommentar
Tror du ikke det er tilfellet? En golf har jo ikke akkurat blitt noen småbil lenger, de største er jo digre biler.

 

SUVer er over det jevne tyngre, og ikke minst høyere, Det siste gjør du feks vesentlig farligere for tohjulinger å kollidere med de. Jeg ville blitt overrasket om det ikke innbar høyere ririko i nsitt å kollidere med en SUV.

 

AtW

8150454[/snapback]

Poenget mitt er at vekt ikke nødvendigvis er et godt argument. Det som eventuelt gjør SUVer farligere for andre motorister, er høyden. Bakkeklaringen er livsfarlig for lavere biler. Vi vet ikke en gang hvordan sikre moderne biler vil klare seg, siden det ikke testes for slike krasj. De eneste som tester for slikt er så vidt jeg vet Volvo.

 

Spesielt sideveis kollisjon er ødeleggende.

Lenke til kommentar

Kom over en litt artig test man kan ta på seg selv på VG i dag.

Der kan man også finne en link til en nettside som har samlet drivstoffinfo samt NCAP spesifikasjoner på en rekke både nye og eldre biler. Siden er dansk, så utgiftene blir jo ikke helt riktig.

For å finne din bil, eller se på andre sjekk her: hvorlangtpaaliteren.dk (Vær obs på at det er km pr liter, og ikke liter pr mil)

 

Forøvrig kan man lese om, eller ta testen på seg selv hos VG her VG klimatesten

Den er ikke spesielt grundig, men er jo litt morsomt å sjekke syns jeg da ;)

 

Som en liten kuriositet nevner jeg også hva som står under overskriften "Viste du at?" "hvis alle VG Netts 1,1 millioner daglige lesere hadde utsatt PC-kjøpet ett år, ville det spart miljøet for omtrent like mye CO2 som 300.000 personbiler slipper ut på et helt år?"

 

He he, etter å ha tatt testen selv, har jeg mye å gå på ifht gjennomsnittet, og jeg burde nok heller angripes for min ukritiske utskiftning av datautstyr, enn hvorvidt bilen min bruker 0.9 eller 1.2l pr mil...

Lenke til kommentar
Forøvrig kan man lese om, eller ta testen på seg selv hos VG her VG klimatesten

Den er ikke spesielt grundig, men er jo litt morsomt å sjekke syns jeg da ;)

 

post-3851-1174047002_thumb.png

Jeg er ikke fornøyd. Ikke bare har jeg hatt unormalt mange flyturer det siste året, men jeg har praktisk talt ikke noe alternativ. Det går jo som kjent ikke noe Tog hele veien mellom Trondheim og Tromsø, og båt er jo svindyrt og tar ~3 døgn. Bil har jeg ikke, leie er svindyrt, bussmulighetene er elendige (ca 1,5 døgn inkludert en rekke bussbytter og venting). Hadde bare staten bygd ut jernbanen til Tromsø med gode spor (200 km/t eller mer) så hadde både jeg og mange andre kunnet spart klimaet for mye CO2.

 

Som en liten kuriositet nevner jeg også hva som står under overskriften "Viste du at?" "hvis alle VG Netts 1,1 millioner daglige lesere hadde utsatt PC-kjøpet ett år, ville det spart miljøet for omtrent like mye CO2 som 300.000 personbiler slipper ut på et helt år?"

8166785[/snapback]

Godt jeg gjør mitt for å forlenge levetiden på PCer som ellers ville gått på dynga. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...