Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

Hvorfor er Volvo 240 og gamle BMW-er dratt inn i denne diskusjonen? Min 240 bruker 0,7-0,9l på mila ved blandet kjøring, og det er slett ikke det verste som ruller rundt. Generelt kan man vel si at eldre biler bruker mer bensin, og da er ikke avgifter veien å gå hvis man vil ha nyere bilpark.

 

Det er helt utrolig at man må betale skjorta og slipset for å få seg en fornuftig familiebil, når økonomien til f.eks småbarnsfamilier er presset nok allerede. Heldigvis blir biler som VW Passat med TDI-motorer billigere på nyåret, men uansett er det ille enda.

 

Men on topic: Stygge, amerikanske bensinslukere? Så det er bedre hvis Toyota, som lager feite V8-ere som ikke akkurat genererer hundevalper, produserer motorene? Jeg skjønner ikke hvorfor bilenes hjemland dras inn i dette. Trodde ikke du av alle, Simen1, ville slenge ut slike ugjennomtenkte kommentarer.

7205927[/snapback]

 

 

 

Mente ingenting gale med 240! Bare dro den inn da mange kjører disse bilene i dårlig stand som kan foråsake til større bensinforbruk, og at de må kjøre med dette fordi di ikke har råd til nyere biler :(

Endret av Datacalibel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mange av disse bilene er da virkelig ikke spesielt stygge. Smaken er som baken delt i to, ..

7203553[/snapback]

 

Jeg ser det er en del som har en annen smak enn meg og da vil jeg bare minne om følgende:

Denne tråden dedikerer jeg til andre med de samme frustrasjonene.

7203180[/snapback]

 

At noen av de ikke er produsert i amerika eller bruker diesel spiller forsåvidt liten rolle for tråden. Det jeg vil frem til er at den typen biler er stygge, sluker drivstoff, tar for stor plass, er frafikkfarlige, bråkete og har en rekke andre ulemper som plager andre trafikanter.

 

Jeg vil med det samme si at det er flott å se at regjeringen prøver å lage mer miljøriktige avgifter, noe som i stor grad vil å gå over slike biler, og at fremtidige avgiftsøkninger på slike biler er velkomne. :)

7203639[/snapback]

 

At noen av de ikke er Amerikanske og bruker diesel burde jo spille en rolle med den topicen!

Lenke til kommentar
Men on topic: Stygge, amerikanske bensinslukere? Så det er bedre hvis Toyota, som lager feite V8-ere som ikke akkurat genererer hundevalper, produserer motorene? Jeg skjønner ikke hvorfor bilenes hjemland dras inn i dette. Trodde ikke du av alle, Simen1, ville slenge ut slike ugjennomtenkte kommentarer.

7205927[/snapback]

Jeg mente store stygge bensinslukere som er i typisk amerikansk stil. Beklager at jeg koblet det til nasjonalitet. For å forhindre fremtidige misforståelser så har jeg fikset litt på emnetittelen og første innlegg.

 

Datacalibel: Har man behov for stor bil så får man vurdere kjøpet opp mot kostnaden. Har man ikke behov men bare lyst og foretrekker stor bil så får man også vurdere det opp mot kostnaden. Jo større og jo mer drivstoffslukende jo mer forurenser det og jo mer bør man betale i "straff" for forurensingen sin.

 

Har man ikke råd til å ha 20 unger, buss, hus til å huse dem og gi de en skikkelig oppdragelse så bør man ikke lage 20 unger heller. Det samme gjelder 5 unger.

 

Som sagt tidligere, å prøve å sette meg i bås ved å slenge ut påstander om at jeg er kommunist fører ingen vei. Det viser bare at du er desperat og tom for argumenter.

Lenke til kommentar
Men on topic: Stygge, amerikanske bensinslukere? Så det er bedre hvis Toyota, som lager feite V8-ere som ikke akkurat genererer hundevalper, produserer motorene? Jeg skjønner ikke hvorfor bilenes hjemland dras inn i dette. Trodde ikke du av alle, Simen1, ville slenge ut slike ugjennomtenkte kommentarer.

7205927[/snapback]

Jeg mente store stygge bensinslukere som er i typisk amerikansk stil. Beklager at jeg koblet det til nasjonalitet. For å forhindre fremtidige missforståelser så har jeg fikset litt på emnetittelen og første innlegg.

 

Datacalibel: Har man behov for stor bil så får man vurdere kjøpet opp mot kostnaden. Har man ikke behov men bare lyst og foretrekker stor bil så får man også vurdere det opp mot kostnaden. Jo større og jo mer drivstoffslukende jo mer forurenser det og jo mer bør man betale i "straff" for forurensingen sin.

 

Har man ikke råd til å ha 20 unger, buss, hus til å huse dem og gi de en skikkelig oppdragelse så bør man ikke lage 20 unger heller. Det samme gjelder 5 unger.

 

Som sagt tidligere, å prøve å sette meg i bås ved å slenge ut påstander om at jeg er kommunist fører ingen vei. Det viser bare at du er desperat og tom for argumenter.

7207444[/snapback]

 

Herregud, det dummeste jeg har hørt!

Hva hjelper det at du kommer med argumenter når de er helt på jorde?

 

Så p.g.a avgiftene på et fremkomstmiddel så skal man ikke få lov å ha så mange barn man vil? :no:

 

Og hva har bilens utsjående med hva den skal straffes for? Utsående har da ingen verdens ting med avgifter å gjøre!

Du bør finne deg noe annet å klage over vis du ikke finner på bedre enn dette!

:thumbdown:

 

 

Men dere sosialister skal jo klage over alt, og dere vil bestemme alt, nå til og med hva folk skal kjøre i.....

 

Hører du virkelig ikke selv hvor idiotisk det du sier er?

At hvis man av visse grunner må velge stor bil, så må man betale ekstra for dette!

 

Og når bilene kommer til landet, så blr det lagt på avgifter og avgifter i bøtter og spann, når man betaler 50% av pris til staten, og det syns du er rettferdig!

Lenke til kommentar
*snip*

7205927[/snapback]

Mente ingenting gale med 240! Bare dro den inn da mange kjører disse bilene i dårlig stand som kan foråsake til større bensinforbruk, og at de må kjøre med dette fordi di ikke har råd til nyere biler :(

7205959[/snapback]

Det er sant, men det gjelder utrolig mange flere eldre biler enn 240.

 

 

*snip*

7205927[/snapback]

Jeg mente store stygge bensinslukere som er i typisk amerikansk stil. Beklager at jeg koblet det til nasjonalitet. For å forhindre fremtidige missforståelser så har jeg fikset litt på emnetittelen og første innlegg.

7207444[/snapback]

Da blir saken annerledes. :)

 

Jeg kan til en viss grad forstå at fustrasjon er noen av følelsene forbundet til store SUV-er, men saken er jo litt den at man har faktisk større sjanse til å overleve i en Suburban med kufanger av massivt stål ved en frontkollisjon (kommer selvfølgelig an på hva man planter inn i fronten), enn man har i en spinkel Hyundai Accent med frontparti laget av plast. Jeg kan ærlig innrømme at jeg føler meg tryggere i en Volvo XC90 (som med 2,4l D5 slett ikke er den verste miljøtrusselen) enn jeg gjør i en VW Polo, og da skjønner man kanskje hvorfor mange velger slike biler som familiebiler. Men såklart, bilkjøp burde i alle tilfeller vurderes opp mot behov. Er man familiefar som trenger egen bil til jobben, så er ikke en stasjonsvogn med 5 dører nødvendigvis det rette valget... :)

Lenke til kommentar

At noen av de ikke er produsert i amerika eller bruker diesel spiller forsåvidt liten rolle for tråden. Det jeg vil frem til er at den typen biler er stygge, sluker drivstoff, tar for stor plass, er frafikkfarlige, bråkete og har en rekke andre ulemper som plager andre trafikanter.

 

 

Bare lurte på en ting..

 

"den type biler er stygge" : Dette er jo en smakssak, men ok. Du mener at små biler som bruker lite drivstoff i stor grad er søte og pene?

 

"sluker drivstoff" : En feriepakket normal personbil sluker drivstoff den også. For å ikke snakke om en undermotorisert bil som ønsker å trekke en campingvogn. Finnes en god del tusen av dem i Norge - eiere her burde kanskje vært sendt til en annen planet? Hva med de som har 4-5 barn og trenger en stor bil? Bedre å kjøre to små eller?

 

"tar for stor plass" : Hva mener du egentlig? På veien? Stjeler de store stygge ulvene en ekstra meter på veien? Eller mener du på parkeringshusene i Norges land hvor man egentlig ikke får plass til en tråbil engang?

 

"trafikkfarlige" : I forhold til hva da? Skal vi forby alt av biler over 1,5 tonn da disse ansees som direkte trafikkfarlige og råskumle å krasje med? Eller bør vi heller ta tak i kjernen i problemet : utbedre Europas dårligste veinett?

 

"bråkete" : I forhold til hva da? Elbiler? I dag har vi soverom drøyt 6 meter fra gamle E18, og skal jeg være helt ærlig med deg så hører jeg veldig mye bedre en bil med 2500 rpm ratte forbi enn en som klarer seg med 1500 rpm. Du skjønner; en 8 sylindret motor trenger definitivt IKKE være mer støyende enn en 4 sylindret. Dessuten kommer vindstøy inn i bildet også. Menne, ingenting er vel mer stille enn en 1998 Honda Civic 1,5L med 3" eksosanlegg?? Heldigvis bruker den ikke så mye bensin da.. :) (ja, både raggers med amcar og råners med japse KAN bytte eksosanlegg på bilene sine - kanskje vi skal forby alt annet enn originalt eksosanlegg i Norge?)

 

Jeg er ikke direkte uenig med deg, men jeg ønsker å sette ting virkelig på spissen. Når det gjelder å ha biler som bruker lite drivstoff, så er vel det strengt tatt noe ALLE ønsker seg! Og husk: Norge er desidert ikke de værste i klassen her da de fleste i vårt land rett og slett ikke har råd til biler med stor motor - ta heller turen innom et tysk eller svensk forum.

Lenke til kommentar

Litt spennende lesning forresten:

 

Fra januar til september i år ble det registrert følgende biler i Norge som blir straffet med høyere avgifter pga. mye co2 utslipp:

 

2306 Suzuki Grand Vitara

2432 Toyota RAV4

998 Nissan X-Trail

1068 Honda CR-V

101 Toyota Landcruiser

178 Audi Q7

437 Hyundai Santa Fe

... + mange fler...

 

Det litt morsomme er at det faktisk blir litt småvrient å passere 100 store stygge amerikanske "bensinsluk" i samme periode (nei, Chevrolet Nubira er ingen stor stygg bensinslukende sak).

 

Rettelse: Det finnes dieselvarianter av RAV4 og Honda CR-V som blir rimeligere, så tallene blir ikke helt korrekte (hentet fra siste Autofil).

Endret av TomasK
Lenke til kommentar

Smak å behag men syntes du VIRKELIG at disse er stygge :)

Har kjørt den jeepen der mye med 4,7 liters bensin motor når man trår klampen i bånn da skal jeg si deg den drikker bensin (kjørecomputer) men ved rolig kjøring er det ikke så galt.. Dessuten trur jeg opeln min med 2 liters motor ( orig eksos) bråker mere ihverfall mere slitsom lyd.

Endret av freddy85
Lenke til kommentar
Noe av det som irriterer meg mest, er sosialister som klager på "bensinslukende amerikanske biler", og ikke har peiling på hva de prater om.

7207818[/snapback]

Nehei? Kan du gi meg eksempler på noen mye solgte amerikanske biler som bruker lite drivstoff? F.eks 0,5 liter per mil eller mindre?

 

Men nå har jeg også rettet opp i det med nasjonalitet. Det jeg mener er selvsagt store biler og ikke nødvendigvis amerikanske (selv om stor og amerikansk ofte sammenfaller).

 

Hvor har du fra at jeg er sosialist?

 

freddy85: Ja, jeg synes de er stygge og harry.

 

SupremeX: Takk for at du kommer med saklige og godt gjennomtenkte motargumenter. Det er et eksempel til etterfølgelse :)

 

Når det kommer til størrelse og trygghet så har du rett i at større er tryggere for de som sitter inni den store bilen. Men for andre trafikanter er det farligere. F.eks om en fiesta på 1 tonn kræsjer med en Cherokee på 3 tonn så er det dårlige odds for fiestaen. En annen ting er at massivt stål i kufangeren faktisk gjør det farligere enn myke kufangere. Dette er noe bilindustrien fant ut for rundt 40 år siden og det så smått begynnte å bli populært med støtfangere som bøyer seg for å gi en myk kræsj og videre til moderne biler som har svært bøyelige kræsjsoner rundt hele bilen. Mest i fronten selvsagt. Det jeg vil frem til er at det er sikrere om biler har nogenlunde samme størrelse enn om de har svært ulik størrelse. Nå kan man sikkert argumentere med at alle bilene burde vært store i stedet for små. Det vil selvsagt gå ut over miljøet* og plassen på parkeringsplasser og behov for veibredde. Jeg synes det er bedre om gjennomsnittsbilene er relativt små. (Jeg har akkurat vært i Italia en tur og sett hvor glimrende det fungerer der. Omtrent 90% har små biler der, 10% mellomstore og 0% store.) Jeg mener det er et godt kompromiss å favorisere relativt små biler (1-1,5 tonn) for å minke konsekvensene av alle kræsjene som skjer i Norge hvert år.

 

* Husk at det å produsere en bil belaster miljøet omtrent like mye som alle utslippene den vil ha i hele sin levetid. Miljøbelastning ved produksjon er omtrent proposjonal med vekta på bilen. En bil på 3 tonn vil dermed forurense svært mye mer enn en bil på 1 tonn i løpet av sin levetid.

 

Når det gjelder alderen på bilparken og at bilene blir eldre jo dyrere det er å kjøpe ny så er jeg enig i at det er en ulempe. Jeg har dog et forslag til løsning på dette problemet: Økt vrakpant, kanskje en vrakpant som øker for hvert år bilen blir eldre og mer usikker og miljøfientlig.

Lenke til kommentar
Noe av det som irriterer meg mest, er sosialister som klager på "bensinslukende amerikanske biler", og ikke har peiling på hva de prater om.

7207818[/snapback]

Nehei? Kan du gi meg eksempler på noen mye solgte amerikanske biler som bruker lite drivstoff? F.eks 0,5 liter per mil eller mindre?

 

Men nå har jeg også rettet opp i det med nasjonalitet. Det jeg mener er selvsagt store biler og ikke nødvendigvis amerikanske (selv om stor og amerikansk ofte sammenfaller).

 

Hvor har du fra at jeg er sosialist?

 

 

Trenger ikke akkurat å være Petter Smart for å finne ut det!

 

1 - Miljøfreak

2 - Vil at alle skal kjøre rundt i pittesmå dieselbiler

3 - Skal behandle alle likt

4 - Klarer ikke å akseptere at folk er forskjellige og at noen skal få lov å ha hobbyer uten at de måtte straffes for det!

Lenke til kommentar
Noe av det som irriterer meg mest, er sosialister som klager på "bensinslukende amerikanske biler", og ikke har peiling på hva de prater om.

7207818[/snapback]

Nehei? Kan du gi meg eksempler på noen mye solgte amerikanske biler som bruker lite drivstoff? F.eks 0,5 liter per mil eller mindre?

 

Men nå har jeg også rettet opp i det med nasjonalitet. Det jeg mener er selvsagt store biler og ikke nødvendigvis amerikanske (selv om stor og amerikansk ofte sammenfaller).

 

Hvor har du fra at jeg er sosialist?

 

freddy85: Ja, jeg synes de er stygge og harry.

 

SupremeX: Takk for at du kommer med saklige og godt gjennomtenkte motargumenter. Det er et eksempel til etterfølgelse :)

7208149[/snapback]

 

 

Okay, du har tatt bort "amerikanske", så la oss ta for oss "bensinslukende biler" da som du sier det. De bilene du snakker om er som regel litt større enn andre biler og gjerne med 4x4. Mange i Norge trenger slike biler for å komme frem, da veistandarden ofte er helt elendig, og snømengdene enorme. Disse "bensinslukende" bilene er ofte dieselbiler som ikke har så veldig stort forbruk, mange av de bruker mindre drivstoff en det mindre bensinbiler gjør. Jeg skjønner heller ikke hva du har imot størrelsen på bilene, jo større biler, jo mer mennesker eller ting kan du frakte på en gang. Det må jo være ønskelig fra et miljøhensyn. At du personlig mener at noen av disse bilene er stygge, kan da ikke være et hinder for at noen skal få lov å kjøpe disse bilene?

 

At du er sosialist skinner jo gjennom til de grader. ;)

Endret av Wildbill
Lenke til kommentar

Jeg er ueni i karakteristikken din, men tar tak i det jeg er mest uenig i:

4 - Klarer ikke å akseptere at folk er forskjellige og at noen skal få lov å ha hobbyer uten at de måtte straffes for det!

7208236[/snapback]

Jeg mener slett ikke at folk skal straffes for å ha hobbyer. Tvert i mot synes jeg det er flott at folk har hobbyer og trives med det.

 

Det er ikke hobbyer som skal straffes, men unødvendig miljøsvineri. Jeg tviler på det er mange som har miljøsvineri generellt som hobby, men om noen har det synes jeg selvsagt at de skal straffes for det. Om det er snakk om å dumpe kjøleskap i sjøen eller svi av 100 liter drivstoff gjennom en 40 år gammel motor (med datidens "renseteknologi") spiller liten rolle for meg. Noen har hund som hobby og det synes jeg er helt greit så lenge de ikke driter på trappa hos meg eller der andre folk ferdes. Klarer man å ha hobbyen uten å forsøple for andre så er det helt greit. Det samme gjelder biler. Det er flott at du har bil som hobby, men vennligst ikke "drit" i vår alles atmosfære.

 

At du er sosialist skinner jo gjennom til de grader. ;)

7208287[/snapback]

Beklager men du tar nok feil. Kan vi avslutte denne forsøke-å-sette-i-bås-greia nå?

 

Jeg skjønner heller ikke hva du har imot størrelsen på bilene, jo større biler, jo mer mennesker eller ting kan du frakte på en gang. Det må jo være ønskelig fra et miljøhensyn.

Det er jo greit om store biler faktisk blir brukt til det du nevner her. Dessverre tror jeg det er en sjeldenhet. Noen folk kjøper bil etter den maksimale lasten de tror de noen gang vil trenge å ha plass til og kjører rundt med den og matpakken sin til daglig.

Lenke til kommentar
Er du politiker Simen1?

7208404[/snapback]

Sporer ikke tråden helt av nå? Kan vi ikke prøve å spore oss litt inn på temaet igjen. Og for å minne om hva det er så siterer jeg meg selv:

 

Denne tråden dedikerer jeg til andre med de samme frustrasjonene.

7203180[/snapback]

Lenke til kommentar
SupremeX: Takk for at du kommer med saklige og godt gjennomtenkte motargumenter. Det er et eksempel til etterfølgelse :)

7208149[/snapback]

Hehe. Er ikke verre enn å ikke brase ut med de første tankene man får når man leser ting, men tygge litt på det.

 

At Simen1 kan høres ut som en politiker for en litt over gjennomsnittlig bilinteressert person skjønner jeg forsåvidt når han viser negativitet til faste og kjente goder. Jeg tror at mange som er bilinteressert, ser på politikere som bilfiendtlige. Det sier seg jo selv at når noen som har stor innflytelse på lover og regler aktivt går inn for å gjøre endringer som direkte påvirker interesseområdet ditt negativt, så blir det bråk. Men saken er den at den gemene hop helst ikke vil ofre noe som sees på som et gode, og at ikke nevnte hop ser at godet til dels fører til at den eneste planeten vi har å bo på for tiden forfaller i økende grad. Dette tror jeg har sammenheng med at man ikke tror at det er fullgode alternativer til det vi har nå, at miljøvennlige biler ikke er "like gode" som de miljøfiendtlige. Som kjent er nordmenn flest redde for store forandringer, dette kan vi se når det snakkes om at miljøhensyn må taes, men ingen vil gjøre det. Det samme ser vi når noe som er en stor del av hverdagen må endres på. Nøkkelen her tror jeg ligger i opplysning, og dette må de høyere hold ta seg av.

 

Sporet vel litt av nå, men jeg gidder ikke slette noe jeg brukte en liten stund på å skrive, når jeg

synes det er litt relevant til diskusjonen. :p

Endret av SupremeX
Lenke til kommentar
Jeg er ueni i karakteristikken din, men tar tak i det jeg er mest uenig i:
4 - Klarer ikke å akseptere at folk er forskjellige og at noen skal få lov å ha hobbyer uten at de måtte straffes for det!

7208236[/snapback]

Jeg mener slett ikke at folk skal straffes for å ha hobbyer. Tvert i mot synes jeg det er flott at folk har hobbyer og trives med det.

 

Det er ikke hobbyer som skal straffes, men unødvendig miljøsvineri. Jeg tviler på det er mange som har miljøsvineri generellt som hobby, men om noen har det synes jeg selvsagt at de skal straffes for det. Om det er snakk om å dumpe kjøleskap i sjøen eller svi av 100 liter drivstoff gjennom en 40 år gammel motor (med datidens "renseteknologi") spiller liten rolle for meg. Noen har hund som hobby og det synes jeg er helt greit så lenge de ikke driter på trappa hos meg eller der andre folk ferdes. Klarer man å ha hobbyen uten å forsøple for andre så er det helt greit. Det samme gjelder biler. Det er flott at du har bil som hobby, men vennligst ikke "drit" i vår alles atmosfære.

 

At du er sosialist skinner jo gjennom til de grader. ;)

7208287[/snapback]

Beklager men du tar nok feil. Kan vi avslutte denne forsøke-å-sette-i-bås-greia nå?

 

Jeg skjønner heller ikke hva du har imot størrelsen på bilene, jo større biler, jo mer mennesker eller ting kan du frakte på en gang. Det må jo være ønskelig fra et miljøhensyn.

Det er jo greit om store biler faktisk blir brukt til det du nevner her. Dessverre tror jeg det er en skjeldenhet. Noen folk kjøper bil etter den maksimale lasten de tror de noen gang vil trenge å ha plass til og kjører rundt med den og matpakken sin til daglig.

7208317[/snapback]

 

Ok, det er vel mulig å ikke like biler og ikke være sosialist. Men det hører til sjeldenhetene. :)

 

Forøvrig er jeg for at folk kan kjøpe en større bil en det de strengt tatt trenger. Avgiftssystemet i dette landet er også laget slik at det ofte er billigere å kjøpe en større bil med færre seter som forurenser mer, enn å kjøpe en mindre stasjonsvogn med mer enn to seter som forurenser mindre. Tenker da på varebil og personbilavgiftene.

Lenke til kommentar
Er du politiker Simen1?

7208404[/snapback]

Sporer ikke tråden helt av nå? Kan vi ikke prøve å spore oss litt inn på temaet igjen. Og for å minne om hva det er så siterer jeg meg selv:

 

Denne tråden dedikerer jeg til andre med de samme frustrasjonene.

7203180[/snapback]

7208433[/snapback]

 

Hehe, du kan ikke starte en sånn tråd uten å erte på deg bilinteresserte folk. ;)

Lenke til kommentar

Greit, jeg skal hjelpe til med å få tråden inn på rett spor igjen. Jeg skal prøve å svare saklig og skikkelig, selv om jeg ikke helt klarer å sette meg inn i din frustrasjon.

 

Jeg er ganske frustrert over at store, stygge bensinslukere (ofte amerikanske) blir stadig mer populære i Norge. De er stygge, bråkete, trafikkfarlige (for alle andre bilister), tar alt for mye plass på parkeringsplasser og er unødvendig mye forurensende både i produksjon og bruk. Og nevnte jeg stygge?

 

Denne tråden dedikerer jeg til andre med de samme frustrasjonene.

7203180[/snapback]

 

Mange personer kjøper "slike" biler på grunn av statusen det gir (eller den statusen de tror de får ved å kjøre en slik bil). Kun et fåtall trenger egentlig 6 liters v8 motorer med 360hk, 7 seter, firehjulstrekk, automatgir osv osv for å kjøre ungene til barnehage eller seg selv (og matpakken som vi ikke må glemme!) til jobb.

 

At de er stygge og bråker mye er dine subjektive meninger. De skal du få lov til å ha i fred for min del.

 

At det er farligere å krasje med en stor (amerikansk må vite) bensinsluker enn en golf når man selv kjører en ford mondeo trenger man ikke være rakettforsker for å skjønne. Dette punktet er ikke til å vri seg unna, så jeg skal heller ikke prøve.

 

Parkeringsproblemene skjønner jeg ikke helt. En normal parkeringsplass er 2,5x5meter og det brukes vanligvis ca 7 meter mellom parkeringsradene for enkel inn og utkjøring. En stor amerikansk bensinsluker (vi kan ta en 2007 chevrolet suburban som eksempel) er omtrent 2x5,6m. Høres da ikke så ille ut det? At folk som kjører slike biler parkerer som noen fehuer er en annen sak...

 

Noen som har oversikt over hvor mye utslipp det blir av å produsere en 2006 modell Aigo, kontra en 2006 modell bensinsluker?

Lenke til kommentar

mennesker står for rundt 3% av CO2 utslipp, resten er fra naturen selv.

 

fra Wikipedia: NOAA research estimates that 97% of atmospheric CO2 created each year is from natural sources and approximately 3% is from human activities

 

Link

 

Eks et vulkan utbrudd forrurenser mer vær dag enn det flytrafikken gjør på 1 år. så kan ikke dere miljøaktivister heller stille dere med sånn plakater eller binde dere fast langst en fjellside som har vulkanutbrud og hindre dette :)

 

Eller skogbranner?

 

 

på min bil har jeg fjernet katalysatoren så min har et ganske fint utslipp for å få litt mere HK :)

og med de syke avgiftene her i norge gjør jeg mest mulig for å slippe ut mest mulig per kr jeg betalter :w00t:

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...