Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

Om du mener det, så foreslår jeg du skriver det, de fleste forskere mener at mennesker skaper klimaendringer.

7840272[/snapback]

Det er en sannhet med modifikasjoner. Det er forskere som mener det, og forskere som mener det stikk motsatte. Personlig tror jeg at vi påvirker miljøet, men jeg vet ikke, og det gjør faktisk ikke du heller.

 

Som sagt, jeg tror på det, men vet ikke. Informasjon er bra, misinformasjon er aldri bra.

7840665[/snapback]

2500 klimaforskere er ganske unisone og konkluderer med at klimautviklingen er menneskeskapt. Konklusjonen er selvsagt ikke 100% sikker men jeg har mye større tillit til dette enn noen halvtullinger i Frp som tviholder på at klimautviklingen ikke er menneskeskapt (nb! jeg er selv medlem).

 

Vi trenger miljøavgifter som gjør at hver enkelt av oss tar mer ansvar for våre handlinger. Men vi trenger ikke det avgiftshysteriet på bil i Norge som først og fremst har til oppgave å skaffe penger til statskassen.

 

Differensiert årsavgift, drivstoffavgift pluss en innkjøpsavgift på nybil basert på utslippsprofil (CO2, Nox) virker som en fornuftig løsning. Bomstasjoner, hk-avgift og vektavgift mener jeg må vekk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om du mener det, så foreslår jeg du skriver det, de fleste forskere mener at mennesker skaper klimaendringer.

7840272[/snapback]

Det er en sannhet med modifikasjoner. Det er forskere som mener det, og forskere som mener det stikk motsatte. Personlig tror jeg at vi påvirker miljøet, men jeg vet ikke, og det gjør faktisk ikke du heller.

 

Som sagt, jeg tror på det, men vet ikke. Informasjon er bra, misinformasjon er aldri bra.

7840665[/snapback]

2500 klimaforskere er ganske unisone og konkluderer med at klimautviklingen er menneskeskapt. Konklusjonen er selvsagt ikke 100% sikker men jeg har mye større tillit til dette enn noen halvtullinger i Frp som tviholder på at klimautviklingen ikke er menneskeskapt (nb! jeg er selv medlem).

 

Vi trenger miljøavgifter som gjør at hver enkelt av oss tar mer ansvar for våre handlinger. Men vi trenger ikke det avgiftshysteriet på bil i Norge som først og fremst har til oppgave å skaffe penger til statskassen.

 

Differensiert årsavgift, drivstoffavgift pluss en innkjøpsavgift på nybil basert på utslippsprofil (CO2, Nox) virker som en fornuftig løsning. Bomstasjoner, hk-avgift og vektavgift mener jeg må vekk.

7841576[/snapback]

 

 

 

Er enig der, SÅ LENGE, at dem har det til fornuftige priser!

 

Og det betyr at mange av dagens biler MÅ halveres i pris, altså ned til svenske priser!

Lenke til kommentar

En annen ting jeg gjerne ønsker å se, er at det bør ha utbytte å chippe en motor, om dette fører til lavere utslipp (noe det meget gjerne kan føre til).

 

Dessuten vil du i mange tilfeller få en situasjon der du har lavere drivstofforbruk enn før.

 

Hvorfor skal ikke dette ha noe utbytte?

Lenke til kommentar
Det som virkelig irriterer meg er hvorfor de har en avgift(ekstra avgift) på 177hk??

 

Hva er pointet med det liksom?

 

En suv med 177hk kan bruke mye mer drivstoff enn enn med 220hk!

7847042[/snapback]

Det er ikke noe fornuft i det. Eneste formål er å få inn mer penger som Staten kan sløse ut til kreti og pleti. Det ligger sikkert også en sosialdemokratisk tanke i det også, nemlig at mye hestekrefter er luksus og skal beskattes. Hele bilbeskatningen gjør meg kvalm. Stemte tidligere Høyre men ingenting skjedde de årene de var i regjering så jeg skiftet til et annet parti som er litt mer progressive mhp. reduksjon av avgifter og skatter :w00t:

Lenke til kommentar
Det som virkelig irriterer meg er hvorfor de har en avgift(ekstra avgift) på 177hk??

 

Hva er pointet med det liksom?

 

En suv med 177hk kan bruke mye mer drivstoff enn enn med 220hk!

7847042[/snapback]

Det er ikke noe fornuft i det. Eneste formål er å få inn mer penger som Staten kan sløse ut til kreti og pleti.

7847363[/snapback]

 

At det ikke er noe poeng er jo litt feil å si, større motorer betyr oftest større utslipp. Bortsett fra størrelsen teller jo ting som bilens vekt og aerodynamikk, motorens effektivitet, drivverk o.l. på hvor mye utslippet blir til slutt, men generelt kan en jo si at store motorer forurenser mer. At regjeringen setter større avgift på motorer med høy ytelse er for å redusere kjøp av slike biler.

 

Men selv om en forstår hvorfor slikt blir avgiftsbelagt trenger en ikke være enig. Jeg synest det norske avgiftssystemet er ballerasp. Jeg vet ikke om et eneste land som tar større del av kaka når en privatperson ønsker å kjøpe en ny bil.

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar
Det som virkelig irriterer meg er hvorfor de har en avgift(ekstra avgift) på 177hk??

 

Hva er pointet med det liksom?

 

En suv med 177hk kan bruke mye mer drivstoff enn enn med 220hk!

7847042[/snapback]

Det er ikke noe fornuft i det. Eneste formål er å få inn mer penger som Staten kan sløse ut til kreti og pleti.

7847363[/snapback]

 

At det ikke er noe poeng er jo litt feil å si, større motorer betyr oftest større utslipp. Bortsett fra størrelsen teller jo ting som bilens vekt og aerodynamikk, motorens effektivitet, drivverk o.l. på hvor mye utslippet blir til slutt, men generelt kan en jo si at store motorer forurenser mer. At regjeringen setter større avgift på motorer med høy ytelse er for å redusere kjøp av slike biler.

 

*snip*

7883327[/snapback]

HK-avgiften på biler som har oppgitt CO2 utslipp har ett eneste mål og det er inntekter til forvaltningen. Avgift på CO2 utslipp er redskap god nok hvis det er 'miljøvennlighet' det er snakk om. Men nå er det nå engang slik at avgiftsomleggingen ikke skal gi mindre inntekter og derfor beholder man komponenter som HK og vekt i avgiftsberegningen.

 

Ha en fin dag. :)

Lenke til kommentar

Da er vel egentlig spørsmålet, er det oppgitt CO2 utslipp på alle nybiler?

Jeg trodde ikke det var tilfellet, men stemmer det så er jeg jo enig i at det burde være gjeldene istedenfor motorstr. og vekt.

 

Men det staten heller burde gjøre var å bygge et bedre veinett. Køkjøring hver dag hjelper vertfall ikke på miljøet (og bilisten sitt sinne;)).

 

Slik jeg har forstått kommer bare en brøkdel av avgiftene vi betaler, oss til gode.

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

jeg vedder en tier på at golfen min gasser 3 tonn mer en de aller fleste nye SUV'er. når den dumme røde regjeringen er ute med avgiftspisken sin regner de på magisk vis med at vi alle skal kjøpe Fiat Punto, for di vi har alle så masse masse penger i verdens rikeste land.

 

problemets hovedpunkt er ikke nye amerikanskje SUV's, der er gamle flak uten vedlikehold eller oppdatert teknologi.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg kom akkurat på ennå et argument mot store biler: De har en større blindsone bak bilen enn små og derfor lettere for å rygge på ting man ikke skal rygge på. (Hunden, barn som leker, en sykkel, fotgjenger etc.) Når man kikker i speilet så er det både lengre bak til bakruta og den nedre kanten av bakruta høyere opp fra bakken. Det gjør at blindsonen bak der blir mye større enn på små biler. Også blindsonene nede langs sidene av bilen blir større.

Lenke til kommentar
Bare synd det partiet ikke er i regjering!

 

 

Sosialistene er en penge regjering som kun tenker på seg selv å mest mulig penger!

 

De ødelegger dette landet på alle måter!

 

Hehe, ja!

Luksus med over 177hk :p

7847422[/snapback]

 

Luksus med over 100 hester per tonn er bedre og si ;) er du ikke enig? :)

Lenke til kommentar
Vi kan kan gjøre  det på enn mer rettferdig måte enn å straffe bilistene!

Dem er nok straffet før denne endringen!

 

Pluss at jeg tror ikke global oppvarming har så mye med menneskene å gjøre!

 

Jordas bane har de siste årene kommet nærmere å nærmere sola, å da sier det seg selv at det blir varmere!

 

Jeg tror det er hovedårsaken til økt global oppvarming!

7839964[/snapback]

 

Kan du henvise til noen kilder? Har aldri hørt om dette utsagnet før, og bryter jo mot all logikk... Da ville jo f.eks. antall dager i året blitt mindre, eller jorden går seinere og seinere rundt sola :whistle:

Lenke til kommentar
Simen1 Postet i dag, 19:20

  Jeg kom akkurat på ennå et argument mot store biler: De har en større blindsone bak bilen enn små og derfor lettere for å rygge på ting man ikke skal rygge på. (Hunden, barn som leker, en sykkel, fotgjenger etc.) Når man kikker i speilet så er det både lengre bak til bakruta og den nedre kanten av bakruta høyere opp fra bakken. Det gjør at blindsonen bak der blir mye større enn på små biler. Også blindsonene nede langs sidene av bilen blir større.

Joda, men selvfølgelig med untak har de også større og bedre speil, og spesielt amerikanerne har jo vært flinke til å bruke kraftig vidvinkel, (du vet disse med "Warning: Objects in mirror is closer than they appear") som hjelper mye ifht side- dødvinkel. Man må bare huske at bikkja er nærmere enn man tror :p

 

Det med bak/bakluke/vindu må jeg vel bare gi det rett i sånn generelt sett. Trøsten får være at skikkelige SUV'er har ryggesensor/kamera, og speil som reguleres automatisk for bedre sikt når man rygger. Dette er jo blandt godene man gjerne får hvis man virkelig velger å støtte staten ved bilkjøp ;)

 

ATWindsor Postet i dag, 19:25

  http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=156758

 

"som viser at SUVene i vinterhalvåret er utsatt for dobbelt så mange utforkjøringer som den øvrige norske bilparken."

Stemmer jo det, men hvis man leser teksten fremkommer det jo mye som peker i retning av at dette bla handler vel så mye om typiske SUV sjåfører, som om kjøretøyet i seg selv.

Jeg tror dette handler mye om uvitenhet og holdninger. Hvis man kjører ut fra kjøretøyets egenskaper, snarere enn inspirert av helgens rally runde, eller Cayenne Turbo'n to biler foran i køen, føler jeg meg fortsatt tryggere i en SUV.

 

Det jeg derimot er ening med dere i er at det ikke er noe hyggelig å tenke på at flere og flere slike idioter potensielt kommer sidelengs mot meg i neste sving. Men det ser for meg ikke ut som skyhøye avgifter gjør noe nevneverdig nyttig ifht den problematikken, annet enn da å øke status ytterligere.

Lenke til kommentar

Hvor stor andel av SUV-bilparken tror du har ryggekamera? Vidvinkel-speil og justering av speil fungerer som du sier, kun på sidene bak sjoføren.

 

Ok, da får jeg starte tråden "Frustrasjon over store stygge sjofører av bensinslukere" ehh.. "Frustrasjon over sjofører av store stygge bensinslukere" mener jeg :p

Lenke til kommentar
http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=156758

 

"som viser at SUVene i vinterhalvåret er utsatt for dobbelt så mange utforkjøringer som den øvrige norske bilparken."

 

AtW

8138716[/snapback]

Mjo, men det går mer på overdreven tiltro til maskineriet. Så lenge du ikke kjører over kjøretøyets og egen evne klarer du deg fint, og firehjulstrekk gir mer grep på hvert enkelt drivhjul, noe som gir en fordel i seg selv. Åpenbart.

 

Bremsing, er kanskje en av de største syndebukkene, AWD stopper ikke bilen raskere om du uansett kjører for fort før en sving og må bremse hardt, og da bærer det uttafor.

Lenke til kommentar
http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=156758

 

"som viser at SUVene i vinterhalvåret er utsatt for dobbelt så mange utforkjøringer som den øvrige norske bilparken."

 

AtW

8138716[/snapback]

Mjo, men det går mer på overdreven tiltro til maskineriet. Så lenge du ikke kjører over kjøretøyets og egen evne klarer du deg fint, og firehjulstrekk gir mer grep på hvert enkelt drivhjul, noe som gir en fordel i seg selv. Åpenbart.

 

Bremsing, er kanskje en av de største syndebukkene, AWD stopper ikke bilen raskere om du uansett kjører for fort før en sving og må bremse hardt, og da bærer det uttafor.

8140955[/snapback]

 

Ja, det hadde vært interessant å se om det er folk med overdreven tiltro til seg selv som kjøper SUV, eller om SUVer gjør at folk overvurderer egne evner. For de andre i trafikken er det forsåvidt heller ikke så relevant, de er jo åpenbart en større fare når de er tyngre og kjører av veien dobbelt så ofte...

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...