Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

Tenk også over at dersom bilene hadde vært som moduler, så ville vi kanskje byttet delene oftere? Går noen år, så er ikke døra 'god nok' lengre, og en må ha det nyeste og beste. Jeg tror mange ville hatt den mentaliteten, og dermed ville det ikke hatt noe for seg med tanke på miljøhensyn...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

He he, du er en kreativ kar Simen, det skal du jammen ha for :thumbup:

Men jeg syns Muffinman har på en veldig fin måte redegjort for hvorfor dette sansyneligvis ikke er noen veldig gjennomførbar, eller god ide.

 

Jeg syns kanskje også du møter deg selv litt i døren hvis feks jeg skal kjøre rundt i en potensiell 7 seter (uten seter i) fordi det er oppgraderbart en gang i fremtiden da jeg kanskje trenger det. Da kjører jeg jo rundt i en unødvendig stor bil?

 

Og som Tronni_87 er inne på, modulene skal jo produseres de også. Det er vel først og fremst produksjonen av delene som er miljøfientlig, ikke monteringen. Så hvis man skal bytte ut "alle" delene på bilen i løpet av levetiden er jeg ikke overbevist om miljøgevinsten.

 

Jeg trodde også den miljømessig ideelle levealderen for biler var kortere enn det som kanskje var utgangspuktet for din ide om moduler, nærmer 10 enn 25 år...

Men det kan hende jeg ikke er godt nok informert på dette altså.

 

Jeg trodde også konkurransen på produksjon av deler var ganske høy, blifabrikkene kjøper jo gjerne delene fra eksterne underleverandører.

Det er vel heller designmessige årsaker til at det ikke er mer modulært enn det allerede er tror jeg. Tenker da på ting som dynamo, elmotorer, bensintaker, girkasser, deler av elsystem, innsprøytningsystem, bremser, eksosannlegg, osv, og forsjåvidt også av og til motoren er jo ting som gjerne kommer fra andre enn bilprodusenten selv.

 

Uansett, hvis det er slik at bilene miljømessig sett burde vare i 25 år+ burde man jo gå hardere ut mot fabrikantene på dette. Fabrikantene er jo presset hardt for å skape mer miljøvennlige biler, men det jobbes nok ikke så hardt med økning av levetid. Snarer tvert i mot, er nok ikke biler i dag ment å vare 25 år+

Lenke til kommentar
Ergo gir det ingen fortjeneste til bilprodusenten om bilen varer 30 år kontra 10 liksom..

7821512[/snapback]

Så det du sier er at et godt rykte ikke hjelper noen?

Et godt rykte er vanskelig å få men lett å miste, dette ser man hele tiden.

Spør folk om den og den bilmodellen, "nei den må du ikke kjøpe for de hadde problemer med elektronikken for 15 år siden" :roll:

Lenke til kommentar
Ikke nødvendigvis, er enda de som tror (Litt feilaktig, kanskje?) at Mercedes-Benz er helt uten problemer, evighetsbiler, og på ingen måte har kvalitetsproblemer.

 

Noe som stemmer med 190E, men neppe med C-klasse.

7825993[/snapback]

 

Hehe, da håper jeg ikke du tror på det du selv skrev i en annen tråd. Se under

 

Bygd i Frankrike? Alt som bygges i Frankrike får et interiør som faller fra hverandre øyeblikkelig du har signert kjøpskontrakten. :p

7802592[/snapback]

Lenke til kommentar

Syns vi burde drite i dette tomsete miljø avgifta å tro at lille Norge skal redde verden med å gå over til mer miljø vennlige biler, og heller innføre akkurat samme avgift system som Sverige har!

 

Så får vi et rettferdig system som gjør slik at folk flest får råd til sikre og nye biler!

Lenke til kommentar
Syns vi burde drite i dette tomsete miljø avgifta å tro at lille Norge skal redde verden med å gå over til mer miljø vennlige biler, og heller innføre akkurat samme avgift system som Sverige har!

 

Om man skal få en endring, så må folk delta. Man kan jo alltid si "det har ikke noe å si at jeg alene snyter på skatten" eller hva som helst annet. Poenget er at alle kan ikke tenke "vi er for små til å gjøre noe alene".

 

AtW

Lenke til kommentar
Syns vi burde drite i dette tomsete miljø avgifta å tro at lille Norge skal redde verden med å gå over til mer miljø vennlige biler, og heller innføre akkurat samme avgift system som Sverige har!

 

Om man skal få en endring, så må folk delta. Man kan jo alltid si "det har ikke noe å si at jeg alene snyter på skatten" eller hva som helst annet. Poenget er at alle kan ikke tenke "vi er for små til å gjøre noe alene".

 

AtW

7839821[/snapback]

 

 

Vi kan kan gjøre det på enn mer rettferdig måte enn å straffe bilistene!

Dem er nok straffet før denne endringen!

 

Pluss at jeg tror ikke global oppvarming har så mye med menneskene å gjøre!

 

Jordas bane har de siste årene kommet nærmere å nærmere sola, å da sier det seg selv at det blir varmere!

 

Jeg tror det er hovedårsaken til økt global oppvarming!

Lenke til kommentar
Syns vi burde drite i dette tomsete miljø avgifta å tro at lille Norge skal redde verden med å gå over til mer miljø vennlige biler, og heller innføre akkurat samme avgift system som Sverige har!

 

Om man skal få en endring, så må folk delta. Man kan jo alltid si "det har ikke noe å si at jeg alene snyter på skatten" eller hva som helst annet. Poenget er at alle kan ikke tenke "vi er for små til å gjøre noe alene".

 

AtW

7839821[/snapback]

 

Så sant så sant. Alle må bidra for at det skal monne. Sånn sett likte jeg faktisk denne ideen om å forby vanlige lyspärer til fordel for sparepärer. Dette krever tross alt ingen modifisering av eksisterende el.anlegg, og er en enkel og grei måte å kutte strömforbruket dramatisk på, uten at det på noen som helst måte påvirker noens liv negativt.

 

Men jeg er også enig i det DoReMi skriver om å drite i de såkalte "miljöavgiftene" i Norge, som i praksis ikke har noe som helst med miljö og gjöre, og bare tjener som en (ofte meget skjevt fordelt) ekstrainntekt for Staten. Bristen i DoReMis logikk er bare at Sverige faktisk HAR langt mer miljöfokus enn Norge. Og det gjelder ikke bare bil. Noen momenter som kan nevnes er f.eks. diverse incentiver for kjöp av såkalte miljöbiler (hybrid, biodrivstoff o.l.), både for privat- og firmabiler, utstrakt bruk av kildesortering og resirkulering, utstrakt bruk av fjernvarme og alternative oppvarmingsmåter (der vi i norge sverger til elektrisk oppvarming, oljefyring og/eller vedfyring), og i det hele tatt en hel rekke andre tiltak som sammen monner. Forskjellen kan man blant annet se gjennom svenskenes oppsiktsvekkende nedgang i CO2-utslipp fra begynnelsen av 90-tallet og frem til nå, i forhold til Norges heller begredelige statistikk på området. Jeg finner dessverre ikke fram til avisartikkelen jeg nylig leste på området, men litt googling kan sikkert finne fram til den dersom tallene skulle väre av interesse.

 

Dette ble riktignok fryktelig off-topic når det gjelder "store bensinslukere", men okei... :blush: Hovedkonklusjonen er at Norge på ingen måte er noe miljönasjon, selv om vi har en av verden höyste "miljöavgifter" på noe så essensielt som bil.

 

EDIT: Fant forresten denne artikkelen, som burde underbygge mitt poeng med en smule fakta: http://www.aftenposten.no/nyheter/miljo/article1589516.ece :)

Endret av Swe
Lenke til kommentar
Syns vi burde drite i dette tomsete miljø avgifta å tro at lille Norge skal redde verden med å gå over til mer miljø vennlige biler, og heller innføre akkurat samme avgift system som Sverige har!

 

Om man skal få en endring, så må folk delta. Man kan jo alltid si "det har ikke noe å si at jeg alene snyter på skatten" eller hva som helst annet. Poenget er at alle kan ikke tenke "vi er for små til å gjøre noe alene".

 

AtW

7839821[/snapback]

 

Så sant så sant. Alle må bidra for at det skal monne. Sånn sett likte jeg faktisk denne ideen om å forby vanlige lyspärer til fordel for sparepärer. Dette krever tross alt ingen modifisering av eksisterende el.anlegg, og er en enkel og grei måte å kutte strömforbruket dramatisk på, uten at det på noen som helst måte påvirker noens liv negativt.

 

Men jeg er også enig i det DoReMi skriver om å drite i de såkalte "miljöavgiftene" i Norge, som i praksis ikke har noe som helst med miljö og gjöre, og bare tjener som en (ofte meget skjevt fordelt) ekstrainntekt for Staten. Bristen i DoReMis logikk er bare at Sverige faktisk HAR langt mer miljöfokus enn Norge. Og det gjelder ikke bare bil. Noen momenter som kan nevnes er f.eks. diverse incentiver for kjöp av såkalte miljöbiler (hybrid, biodrivstoff o.l.), både for privat- og firmabiler, utstrakt bruk av kildesortering og resirkulering, utstrakt bruk av fjernvarme og alternative oppvarmingsmåter (der vi i norge sverger til elektrisk oppvarming, oljefyring og/eller vedfyring), og i det hele tatt en hel rekke andre tiltak som sammen monner. Forskjellen kan man blant annet se gjennom svenskenes oppsiktsvekkende nedgang i CO2-utslipp fra begynnelsen av 90-tallet og frem til nå, i forhold til Norges heller begredelige statistikk på området. Jeg finner dessverre ikke fram til avisartikkelen jeg nylig leste på området, men litt googling kan sikkert finne fram til den dersom tallene skulle väre av interesse.

 

Dette ble riktignok fryktelig off-topic når det gjelder "store bensinslukere", men okei... :blush: Hovedkonklusjonen er at Norge på ingen måte er noe miljönasjon, selv om vi har en av verden höyste "miljöavgifter" på noe så essensielt som bil.

 

EDIT: Fant forresten denne artikkelen, som burde underbygge mitt poeng med en smule fakta: http://www.aftenposten.no/nyheter/miljo/article1589516.ece :)

7840097[/snapback]

 

 

Jeg mente ikke at Sverige ikke hadde en miljøpolitikk, men at Norge kun tenker pener å ikke miljø idet hele tatt!

 

Regjeringa er noen grisk drittsekker som kun tenker på inntekter å inntekter!

 

Jeg er faktisk utrolig enig med deg her, Sverige tar dette problemet serriøst, å ved å ha lave avgifter så blir jo bilene billigere, å da sier det seg også selv at billigere biler, desto flere kjøper nye biler, som da også bruker mindre drivstoff!

 

Men vi kan vel egentlig bare drømme om å oppnå den rettferdigheten og gode tankegangen svenskene har fått til, og fortsette å leve i dettte avgift landet!

 

Synd at vi ikke har noen gode å smarte og rettferdige politikere i Norge, så fremt Frp ikke kommer i regjering å ender dette til noe i nærheten av det svenskene har.

Lenke til kommentar

 

Jeg mente ikke at Sverige ikke hadde en miljøpolitikk, men at Norge kun tenker pener å ikke miljø idet hele tatt!

 

Regjeringa er noen grisk drittsekker som kun tenker på inntekter å inntekter!

 

Jeg er faktisk utrolig enig med deg her, Sverige tar dette problemet serriøst, å ved å ha lave avgifter så blir jo bilene billigere, å da sier det seg også selv at billigere biler, desto flere kjøper nye biler, som da også bruker mindre drivstoff!

 

Men vi kan vel egentlig bare drømme om å oppnå den rettferdigheten og gode tankegangen svenskene har fått til, og fortsette å leve i dettte avgift landet!

 

Synd at vi ikke har noen gode å smarte og rettferdige politikere i Norge, så fremt Frp ikke kommer i regjering å ender dette til noe i nærheten av det svenskene har.

7840166[/snapback]

 

Om du mener det, så foreslår jeg du skriver det, de fleste forskere mener at mennesker skaper klimaendringer. Såklart er det trist at politikere ikke angriper problemet på en rasjonell måte. Ellers så koster det energi å produsere bilene også.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ellers så koster det energi å produsere bilene også.

 

AtW

7840272[/snapback]

 

Og dersom det er dette som ligger bak de hinsides höye, og "miljömotiverte", bilavgiftene i Norge så synes jeg i anstendighetens navn at politikerne kan si det rett ut også: "Vi vil ikke at dere skal kjöpe nye biler. Kjör i vrakene deres til de faller fra hverandre". Enkelt og greit ;)

Lenke til kommentar

 

Jeg mente ikke at Sverige ikke hadde en miljøpolitikk, men at Norge kun tenker pener å ikke miljø idet hele tatt!

 

Regjeringa er noen grisk drittsekker som kun tenker på inntekter å inntekter!

 

Jeg er faktisk utrolig enig med deg her, Sverige tar dette problemet serriøst, å ved å ha lave avgifter så blir jo bilene billigere, å da sier det seg også selv at billigere biler, desto flere kjøper nye biler, som da også bruker mindre drivstoff!

 

Men vi kan vel egentlig bare drømme om å oppnå den rettferdigheten og gode tankegangen svenskene har fått til, og fortsette å leve i dettte avgift landet!

 

Synd at vi ikke har noen gode å smarte og rettferdige politikere i Norge, så fremt Frp ikke kommer i regjering å ender dette til noe i nærheten av det svenskene har.

7840166[/snapback]

 

Om du mener det, så foreslår jeg du skriver det, de fleste forskere mener at mennesker skaper klimaendringer. Såklart er det trist at politikere ikke angriper problemet på en rasjonell måte. Ellers så koster det energi å produsere bilene også.

 

AtW

7840272[/snapback]

 

 

Skriver hva?

 

Ja, selvfølgelig skaper vi klima endringer, men vi skal ikke legge all skylden på oss, og det er det vi gjør, slik at de som f.eks kjører bil blir ekstra ekstra hardt straffet fordi regjeringen ser dette som en mulighet til å legge på enda mer avgifter!

 

 

Jeg mener hoved årsaken er jordas bane, som stadig kommer nærmere å nærmere solen, det er ikke det samme som å si at vi mennesker er helt uskyldig!

Lenke til kommentar
Ellers så koster det energi å produsere bilene også.

 

AtW

7840272[/snapback]

 

Og dersom det er dette som ligger bak de hinsides höye, og "miljömotiverte", bilavgiftene i Norge så synes jeg i anstendighetens navn at politikerne kan si det rett ut også: "Vi vil ikke at dere skal kjöpe nye biler. Kjör i vrakene deres til de faller fra hverandre". Enkelt og greit ;)

7840344[/snapback]

 

 

Jepp, Norge har en så misforstått (eller grisk og egoistisk) miljøpolitikk son det ikke finnes maken til!

 

Desverre :no:

Lenke til kommentar
Ellers så koster det energi å produsere bilene også.

 

AtW

7840272[/snapback]

 

Og dersom det er dette som ligger bak de hinsides höye, og "miljömotiverte", bilavgiftene i Norge så synes jeg i anstendighetens navn at politikerne kan si det rett ut også: "Vi vil ikke at dere skal kjöpe nye biler. Kjör i vrakene deres til de faller fra hverandre". Enkelt og greit ;)

7840344[/snapback]

 

 

Jepp, Norge har en så misforstått (eller grisk og egoistisk) miljøpolitikk son det ikke finnes maken til!

 

Desverre :no:

7840358[/snapback]

 

Hehe. Jeg glemte å legge til: "Kjör i vrakene deres til de faller fra hverandre, og når de har falt fra hverandre så kan dere importere tyskernes vrak og kjöre dem til de faller fra hverandre" :D

Lenke til kommentar
Ellers så koster det energi å produsere bilene også.

 

AtW

7840272[/snapback]

 

Og dersom det er dette som ligger bak de hinsides höye, og "miljömotiverte", bilavgiftene i Norge så synes jeg i anstendighetens navn at politikerne kan si det rett ut også: "Vi vil ikke at dere skal kjöpe nye biler. Kjör i vrakene deres til de faller fra hverandre". Enkelt og greit ;)

7840344[/snapback]

 

 

Jepp, Norge har en så misforstått (eller grisk og egoistisk) miljøpolitikk son det ikke finnes maken til!

 

Desverre :no:

7840358[/snapback]

 

Hehe. Jeg glemte å legge til: "Kjör i vrakene deres til de faller fra hverandre, og når de har falt fra hverandre så kan dere importere tyskernes vrak og kjöre dem til de faller fra hverandre" :D

7840383[/snapback]

 

 

HEhe, på den betingelsen av vi skal ha 250% av bilens nypris i engangsavgift (a)

 

 

 

Men om regjeringen hadde brydd seg om miljøet, istedenfor å lure oss, så burde dem med en jævla gang, halvert priser på buss, tog osv!

Dette ville ført til at flere brukte disse transport midlene som er mye mer økonomisk enn at alle kjørte biler!

 

Men gjør de det? Nei :hmm:

Lenke til kommentar
Om du mener det, så foreslår jeg du skriver det, de fleste forskere mener at mennesker skaper klimaendringer.

7840272[/snapback]

Det er en sannhet med modifikasjoner. Det er forskere som mener det, og forskere som mener det stikk motsatte. Personlig tror jeg at vi påvirker miljøet, men jeg vet ikke, og det gjør faktisk ikke du heller.

 

Som sagt, jeg tror på det, men vet ikke. Informasjon er bra, misinformasjon er aldri bra.

Lenke til kommentar
Om du mener det, så foreslår jeg du skriver det, de fleste forskere mener at mennesker skaper klimaendringer.

7840272[/snapback]

Det er en sannhet med modifikasjoner. Det er forskere som mener det, og forskere som mener det stikk motsatte. Personlig tror jeg at vi påvirker miljøet, men jeg vet ikke, og det gjør faktisk ikke du heller.

 

Som sagt, jeg tror på det, men vet ikke. Informasjon er bra, misinformasjon er aldri bra.

7840665[/snapback]

 

Blant klimaforskere er det ganske stor enighet om at det finnes menneskeskapte klimeforandringer. Man kan aldri vite noe 100%, spesielt på et så komplekst felt. Men man må forholde seg til det man har av informasjon i dag, og utifra det er det liten grunn til å anta at man ikke har menneskeskapte klimaforandringer.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...