Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

Det spørs om man mener kjøring av bil er en adferd som bør reguleres eller ikke, det er mye som tyder på at bilavgiftene ikke bare er en inntektskilde, men også ment til å regulere adferd. Å ikke være enig i at staten skal i så stor grad regulere adferd med avgifter er greit nok, men når den først gjør det ville det vært idiotisk å ikke bruke pengene der man mener de gjør mest nytte for seg.

 

AtW

7636895[/snapback]

 

Ifölge tidligere samferdselsminister Torild Skogsholms (davärende) rådgivere så er bilavgiftene rene fiskalavgifter, altså utelukkende ment for å öke Statens inntekter. Dette backes jo igrunnen bra opp når man ser på hvor ulogiske disse avgiftene (med unntak av bensinavgiften) er. De er bare ment å gi inntekter. Så får man heller diskutere om man er enig eller uenig i dette.

 

Den eneste bilavgiften i Norge i dag som ikke er en ren fiskalavgift er igrunnen bompenger, der bruken (når de latterlig höye administrasjonskostnadene er trukket fra) stort sett blir öremerket til ting som har noe, i större eller mindre grad, med samferdsel å gjöre. Heller ikke bompengeavgiftene har noe med å regulere folks adferd å gjöre, og kan ikke sammenlignes med bomringer rundt enkelte storbyer i utlandet, der målet er å begrense trafikken inn i og ut av sentrumskjernen. Det eneste formålet til de norske bomstasjonene er å nå et ökonomisk mål, og dersom trafikken gjennom bomstasjonene synker (noe som ville värt et tegn på suksess i tidligere nevnte storbyer), så må avgiftene ökes, innkrevingstiden forlenges, og andre tiltak settes i kraft for å skvise mer penger ut av de bilistene som fremdeles passerer bomstasjonene. Altså, mindre biler = enda mer brutal innkreving av penger fra de gjenvärende.

 

At bilavgiftene skal regulere folks adferd er, om ikke annet, en ypperlig sovepute for inkompetente norske samferdselspolitikere, og et glimrende argument for å lene seg godt tilbake og la alt skure og gå som det alltid har gjort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det spørs om man mener kjøring av bil er en adferd som bør reguleres eller ikke, det er mye som tyder på at bilavgiftene ikke bare er en inntektskilde, men også ment til å regulere adferd. Å ikke være enig i at staten skal i så stor grad regulere adferd med avgifter er greit nok, men når den først gjør det ville det vært idiotisk å ikke bruke pengene der man mener de gjør mest nytte for seg.

 

AtW

7636895[/snapback]

 

Ifölge tidligere samferdselsminister Torild Skogsholms (davärende) rådgivere så er bilavgiftene rene fiskalavgifter, altså utelukkende ment for å öke Statens inntekter. Dette backes jo igrunnen bra opp når man ser på hvor ulogiske disse avgiftene (med unntak av bensinavgiften) er. De er bare ment å gi inntekter. Så får man heller diskutere om man er enig eller uenig i dette.

 

Det må de gjerne mene, men jeg ser ikke noen god grunn til å anta det, om det er tilfellet så er det for det første meningsløst å ha difrensierte avgifter etter CO2-utslipp. Og i tillegg er det en tungvint måte å få inn penger på, kontra skatt og andre ting. Nå skal det sies at politikere har en hang for å hente inn penger på en tungvint og unødvendig dyr måte (de fleste bomstasjoner er jo som du nevner et godt eksempel på dette) men allikevel finner jeg det lite sannsynlig at avgiften er rent pengemessig motivert, med så stort skille mellom forskjellige biler.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det spørs om man mener kjøring av bil er en adferd som bør reguleres eller ikke, det er mye som tyder på at bilavgiftene ikke bare er en inntektskilde, men også ment til å regulere adferd. Å ikke være enig i at staten skal i så stor grad regulere adferd med avgifter er greit nok, men når den først gjør det ville det vært idiotisk å ikke bruke pengene der man mener de gjør mest nytte for seg.

 

AtW

7636895[/snapback]

 

Ifölge tidligere samferdselsminister Torild Skogsholms (davärende) rådgivere så er bilavgiftene rene fiskalavgifter, altså utelukkende ment for å öke Statens inntekter. Dette backes jo igrunnen bra opp når man ser på hvor ulogiske disse avgiftene (med unntak av bensinavgiften) er. De er bare ment å gi inntekter. Så får man heller diskutere om man er enig eller uenig i dette.

 

Det må de gjerne mene, men jeg ser ikke noen god grunn til å anta det, om det er tilfellet så er det for det første meningsløst å ha difrensierte avgifter etter CO2-utslipp. Og i tillegg er det en tungvint måte å få inn penger på, kontra skatt og andre ting. Nå skal det sies at politikere har en hang for å hente inn penger på en tungvint og unødvendig dyr måte (de fleste bomstasjoner er jo som du nevner et godt eksempel på dette) men allikevel finner jeg det lite sannsynlig at avgiften er rent pengemessig motivert, med så stort skille mellom forskjellige biler.

 

AtW

7639678[/snapback]

 

Vel, da får du prate med dem om det ;) Jeg husker mange brikker falt på plass for meg da jeg leste intervju med en av dem (husker ikke navnet i farten) i bladet Bil for en tre-fire år siden. Prat om skyhöye engangsavgifter på bil, etterfulgt av setningen "hvem skal ellers betale for skoler, sykehus og politi?" var igrunnen godt nok. Skulle prövd å finne dette bladet, og sitert litt mer, men det blir dessverre vanskelig nå. Dersom noen andre har dette bladet og husker denne artikkelen, feel free til å supplere med mer eller mindre artige sitater! Aldri har vel norsk samferdselspolitikk värt mer logisk enn i denne artikkelen, der konklusjonen fra departementets hold helt enkelt og greit var at "bilen er en melkeku for Staten - hverken mer eller mindre". Dette har jo også blitt uttalt av flere politikere de siste årene (var ikke Sponheim sistemann til å ytre dette nå nylig?), både i posisjon og i opposisjon, så jeg ser ingen grunn til å betvile at dette er den eneste motivasjonen med norske bilavgifter. Enten det, eller så har norske politikere funnet ut noe som ingen andre land i verden (utenom Danmark da...) har funnet ut. Og joda, greit nok at det er "typisk norsk å väre god", men det får da finnes grenser, hehe.

 

Og du nevner jo selv politikernes hang til dyre og byråkratiske måter å kreve inn penger på, som ikke nödvendigvis henger spesielt godt sammen med hva de önsker å oppnå. Se bare på NRK-lisensen, og det enorme DDR-maskineriet som settes i gang der, med angivere og spioner og det er ikke måte på, bare for å kreve inn en ekstra skatt som like gjerne kunne värt tatt inn over skatteseddelen uten noe ekstra byråkrati. Hvorfor gjöre det enkelt når man kan gjöre det dyrt og komplisert?

Lenke til kommentar

Jeg og min familie er ansvarlige for 2,1 tonn co2 hver ifølge kalkulatoren til miljøvernforbundet. Dette er langt under landsgjennomsnittet. Vi har som mål å redusere utslippene våre til 1 tonn pr person innen 2009. For å få dette til, har vi planer om å anskaffe oss en bil som kjører på hydrogen, men foreløpig er prisnivået for høyt. Dette er også pga avgiftene til staten. Bilen slipper ikke ut det spøtt co2, men avgiftene er alikevel høyere enn ifjor. Denne nye "miljøbevisste" avgiften gjør bilen ca 7.000,- dyrere. 151.417,- i avgifter på en hydrogenbil er ufattelig mye, spesiellt når man tenker på merutgiftene man har ved å velge en slik bil.

Endret av spiffers
Lenke til kommentar
Jeg og min familie er ansvarlige for 2,1 tonn co2 hver ifølge kalkulatoren til miljøvernforbundet. Dette er langt under landsgjennomsnittet. Vi har som mål å redusere utslippene våre til 1 tonn pr person innen 2009. For å få dette til, har vi planer om å anskaffe oss en bil som kjører på hydrogen, men foreløpig er prisnivået for høyt. Dette er også pga avgiftene til staten. Bilen slipper ikke ut det spøtt co2, men avgiftene er alikevel høyere enn ifjor. Denne nye "miljøbevisste" avgiften gjør bilen ca 7.000,- dyrere.  151.417,- i avgifter på en hydrogenbil er ufattelig mye, spesiellt når man tenker på merutgiftene man har ved å velge en slik bil.

7641123[/snapback]

 

En annen ting å tenke på er jo hvor du har tenkt å fylle opp tanken på denne rakkeren de kommende årene :D

 

Og bare av ren nysgjerrighet, hvilken hydrogenbil er det egentlig du/dere har i kikkerten? Det er jo ikke akkurat noe masseprodusert fenomen vi snakker om dette her!

Lenke til kommentar
Jeg og min familie er ansvarlige for 2,1 tonn co2 hver ifølge kalkulatoren til miljøvernforbundet. Dette er langt under landsgjennomsnittet. Vi har som mål å redusere utslippene våre til 1 tonn pr person innen 2009. For å få dette til, har vi planer om å anskaffe oss en bil som kjører på hydrogen, men foreløpig er prisnivået for høyt. Dette er også pga avgiftene til staten. Bilen slipper ikke ut det spøtt co2, men avgiftene er alikevel høyere enn ifjor. Denne nye "miljøbevisste" avgiften gjør bilen ca 7.000,- dyrere.  151.417,- i avgifter på en hydrogenbil er ufattelig mye, spesiellt når man tenker på merutgiftene man har ved å velge en slik bil.

7641123[/snapback]

 

En annen ting å tenke på er jo hvor du har tenkt å fylle opp tanken på denne rakkeren de kommende årene :D

 

Og bare av ren nysgjerrighet, hvilken hydrogenbil er det egentlig du/dere har i kikkerten? Det er jo ikke akkurat noe masseprodusert fenomen vi snakker om dette her!

7641496[/snapback]

 

 

 

Sikkert en Toyota Prius kan jeg tenke meg!

Lenke til kommentar
Jeg og min familie er ansvarlige for 2,1 tonn co2 hver ifølge kalkulatoren til miljøvernforbundet. Dette er langt under landsgjennomsnittet. Vi har som mål å redusere utslippene våre til 1 tonn pr person innen 2009. For å få dette til, har vi planer om å anskaffe oss en bil som kjører på hydrogen, men foreløpig er prisnivået for høyt. Dette er også pga avgiftene til staten. Bilen slipper ikke ut det spøtt co2, men avgiftene er alikevel høyere enn ifjor. Denne nye "miljøbevisste" avgiften gjør bilen ca 7.000,- dyrere.  151.417,- i avgifter på en hydrogenbil er ufattelig mye, spesiellt når man tenker på merutgiftene man har ved å velge en slik bil.

7641123[/snapback]

 

En annen ting å tenke på er jo hvor du har tenkt å fylle opp tanken på denne rakkeren de kommende årene :D

 

Og bare av ren nysgjerrighet, hvilken hydrogenbil er det egentlig du/dere har i kikkerten? Det er jo ikke akkurat noe masseprodusert fenomen vi snakker om dette her!

7641496[/snapback]

 

 

 

Sikkert en Toyota Prius kan jeg tenke meg!

7641544[/snapback]

 

Hydrogen og hydrogen fru blom :tease:

Lenke til kommentar
Jeg og min familie er ansvarlige for 2,1 tonn co2 hver ifølge kalkulatoren til miljøvernforbundet. Dette er langt under landsgjennomsnittet. Vi har som mål å redusere utslippene våre til 1 tonn pr person innen 2009. For å få dette til, har vi planer om å anskaffe oss en bil som kjører på hydrogen, men foreløpig er prisnivået for høyt. Dette er også pga avgiftene til staten. Bilen slipper ikke ut det spøtt co2, men avgiftene er alikevel høyere enn ifjor. Denne nye "miljøbevisste" avgiften gjør bilen ca 7.000,- dyrere.  151.417,- i avgifter på en hydrogenbil er ufattelig mye, spesiellt når man tenker på merutgiftene man har ved å velge en slik bil.

7641123[/snapback]

 

En annen ting å tenke på er jo hvor du har tenkt å fylle opp tanken på denne rakkeren de kommende årene :D

 

Og bare av ren nysgjerrighet, hvilken hydrogenbil er det egentlig du/dere har i kikkerten? Det er jo ikke akkurat noe masseprodusert fenomen vi snakker om dette her!

7641496[/snapback]

 

 

 

Sikkert en Toyota Prius kan jeg tenke meg!

7641544[/snapback]

 

Hydrogen og hydrogen fru blom :tease:

7641647[/snapback]

 

 

DOGH :blush:

 

 

Tenkte hybrid jeg nå :whistle:

Lenke til kommentar
En annen ting å tenke på er jo hvor du har tenkt å fylle opp tanken på denne rakkeren de kommende årene :D

 

Og bare av ren nysgjerrighet, hvilken hydrogenbil er det egentlig du/dere har i kikkerten? Det er jo ikke akkurat noe masseprodusert fenomen vi snakker om dette her!

7641496[/snapback]

 

Statoil holder på å utruste en rekke bensinstasjoner i strekket mellom Stavanger og Oslo for fylling av hydrogen. Den første stasjonen på Forus (Stavanger) ble åpnet i sommer som var, og en stasjon i Oslo er neste ut. Da er det i allefall mulig å kjøre Stavanger/Oslo på hydrogen. I Danmark og Tyskland er det flere slike stasjoner, så en tur nedover kontinentet er heller ikke umulig. Selvsagt har man ikke den rekkevidden og friheten med en hydrogenbil som vanlig drivstoff, men til mitt og unger og kjerrings bruk holder det.

En slik bil vil gjøre noe drastisk med våre utslipp. Nå "kjøper" vi 5 tonn co2 utslipp fra miljøvernforbundet, men det er med en bismak. Hadde vært bedre om utslippene våre ble redusert.

Opel leverer Safira stasjonsvogn med hydrogendrift. Den må riktignok importeres fra Tyskland, siden den norske importøren ikke ser noen vits i å gjøre det.

Endret av spiffers
Lenke til kommentar
En annen ting å tenke på er jo hvor du har tenkt å fylle opp tanken på denne rakkeren de kommende årene :D

 

Og bare av ren nysgjerrighet, hvilken hydrogenbil er det egentlig du/dere har i kikkerten? Det er jo ikke akkurat noe masseprodusert fenomen vi snakker om dette her!

7641496[/snapback]

 

Statoil holder på å utruste en rekke bensinstasjoner i strekket mellom Stavanger og Oslo for fylling av hydrogen. Den første stasjonen på Forus (Stavanger) ble åpnet i sommer som var, og en stasjon i Oslo er neste ut. Da er det i allefall mulig å kjøre Stavanger/Oslo på hydrogen. I Danmark og Tyskland er det flere slike stasjoner, så en tur nedover kontinentet er heller ikke umulig. Selvsagt har man ikke den rekkevidden og friheten med en hydrogenbil som vanlig drivstoff, men til mitt og unger og kjerrings bruk holder det.

En slik bil vil gjøre noe drastisk med våre utslipp. Nå "kjøper" vi 5 tonn co2 utslipp fra miljøvernforbundet, men det er med en bismak. Hadde vært bedre om utslippene våre ble redusert.

Opel leverer Safira stasjonsvogn med hydrogendrift.

7641986[/snapback]

 

 

Zafira er en muv, eller hva det heter, slik multifamiliebil, og fås kun som det :p

Ikke noe stv, hehe!

Lenke til kommentar
Opel leverer Safira stasjonsvogn med hydrogendrift.

7641986[/snapback]

 

Spennende gitt! Og den er kompatibel med hydrogenstasjonene i Norge? Mener å huske at jeg leste noe om BMW 7-serie med hydrogendrift, som ikke kunne bruke hydrogenen som man tenker å bygge ut i Norge... Var det flytende/gass-problematikk eller noe sånt mon tro? Har ikke fulgt spesielt med i hydrogendebatten må jeg innrömme. Har faktisk ikke fått med meg at det var mulig å få kjöpt seg en hydrogen-Safira, men så har jeg ikke fulgt spesielt godt med i motorpressen den siste tiden heller :D

 

EDIT: At den norske importören ikke ser noe poeng i å ta inn Safira beror vel kanskje på mangelen på infrastruktur for öyeblikket. Blir ikke mye penger av å selge en bil som kan fylles på en eneste stasjon, hehe. Vi får vel anta at det blir mer interessant etter hvert når (eller hvis) infrastrukturen blir bra nok!

Endret av Swe
Lenke til kommentar
Zafira er en muv, eller hva det heter, slik multifamiliebil, og fås kun som det :p 

Ikke noe stv, hehe!

7642035[/snapback]

 

It looks like a duck, it walks like a duck, it quacks like a duck. Probably its a duck! Ser ut som en stasjonsvogn for meg, og de fleste andre. MUV har vel de færreste hørt om, så for enkelhetens skyld kaller jeg det fortsatt en stasjonsvogn.

Lenke til kommentar
Zafira er en muv, eller hva det heter, slik multifamiliebil, og fås kun som det :p 

Ikke noe stv, hehe!

7642035[/snapback]

 

It looks like a duck, it walks like a duck, it quacks like a duck. Probably its a duck! Ser ut som en stasjonsvogn for meg, og de fleste andre. MUV har vel de færreste hørt om, så for enkelhetens skyld kaller jeg det fortsatt en stasjonsvogn.

7642055[/snapback]

 

MPV hva det det het ;)

 

Og den er jo endel høyere en stv`er :p

Lenke til kommentar
Spennende gitt! Og den er kompatibel med hydrogenstasjonene i Norge? Mener å huske at jeg leste noe om BMW 7-serie med hydrogendrift, som ikke kunne bruke hydrogenen som man tenker å bygge ut i Norge... Var det flytende/gass-problematikk eller noe sånt mon tro? Har ikke fulgt spesielt med i hydrogendebatten må jeg innrömme. Har faktisk ikke fått med meg at det var mulig å få kjöpt seg en hydrogen-Safira, men så har jeg ikke fulgt spesielt godt med i motorpressen den siste tiden heller  :D

 

EDIT: At den norske importören ikke ser noe poeng i å ta inn Safira beror vel kanskje på mangelen på infrastruktur for öyeblikket. Blir ikke mye penger av å selge en bil som kan fylles på en eneste stasjon, hehe. Vi får vel anta at det blir mer interessant etter hvert når (eller hvis) infrastrukturen blir bra nok!

7642042[/snapback]

 

Blir som bensinstasjonseigeren i dalum. Han sa at det aldri var kunder etter klokken fem. På spørsmål om når stasjonen stengte, sa han at den aldri hadde hatt åpent lenger enn til fem. Med andre ord så vil det ikke være lønnsomt med stasjoner før det er biler, eller biler før det er stasjoner. Noen må bite i det og rulle ut teknologien. Er flott at Statoil har fått ut fingeren.

Opelen ble testkjørt fra nordkapp til sydspissen av Portugal om jeg ikke husker feil, og Statoil har basert seg på samme fyllesystem som det mobile fyllesystemet som fulgte bilen, så jeg går ut ifra at det skulle være kompatibelt. Men man kjøper ikke en hydrogendrevet bil over natten, det gjenstår en god del research før det handles ;) Har enda ut året på å finne noe.

Lenke til kommentar
MPV hva det det het ;)

 

Og den er jo endel høyere en stv`er :p

7642061[/snapback]

 

MPV dah. Og den ser fortsatt ut som en stasjonsvogn. :p

Prøv å si MPV til en som ikke har peiling på bil, da ser dem ut som et spørsmålstegn. Alle vet hva en stasjonsvogn er. Om den er høyere, so what.

(Ja, er i kveruleringsmodus nå)

Lenke til kommentar
MPV hva det det het ;)

 

Og den er jo endel høyere en stv`er :p

7642061[/snapback]

 

MPV dah. Og den ser fortsatt ut som en stasjonsvogn. :p

Prøv å si MPV til en som ikke har peiling på bil, da ser dem ut som et spørsmålstegn. Alle vet hva en stasjonsvogn er. Om den er høyere, so what.

(Ja, er i kveruleringsmodus nå)

7642109[/snapback]

 

 

Hehe, og det skrives Zafira, ikke safira ^^

 

Nejda, skal ikke erte deg :p

Lenke til kommentar
Hehe, og det skrives Zafira, ikke safira ^^

 

Nejda,  skal ikke erte deg :p

7642124[/snapback]

 

Stemmer, du har rett :D

 

Og mens jeg er i mottakelig modus for kritikk, så legger jeg meg langflat at jeg skrev "miljøvernforbundet" og ikke "Norges Naturvernforbund".

Endret av spiffers
Lenke til kommentar
Men man kjøper ikke en hydrogendrevet bil over natten, det gjenstår en god del research før det handles ;) Har enda ut året på å finne noe.

7642096[/snapback]

 

Du sier noe. Kjedelig å ende opp som en prövekanin i flerehundretusenkronersklassen! :!:

 

En annen interessant ting er hvordan driftskostnadene er i forhold til en vanlig bensin-/dieselbil. Hvor mye koster en hydrogenbil pr. mil? Og serviceutgiftene?

 

Dersom regnestykket ser bra ut så får jeg bare smöre meg med tålmodighet og vente til de virkelig spennende bilene (for min del altså) kommer i hydrogenversjoner.

Lenke til kommentar
Du sier noe. Kjedelig å ende opp som en prövekanin i flerehundretusenkronersklassen!  :!:

 

En annen interessant ting er hvordan driftskostnadene er i forhold til en vanlig bensin-/dieselbil. Hvor mye koster en hydrogenbil pr. mil? Og serviceutgiftene?

 

Dersom regnestykket ser bra ut så får jeg bare smöre meg med tålmodighet og vente til de virkelig spennende bilene (for min del altså) kommer i hydrogenversjoner.

7642147[/snapback]

 

Kjenner enda ikke nok til dette, er lite informasjon å oppdrive. Følgende er årsak til at jeg vil gå for en slik ordning:

1. Får utslippene våre ned på ca 1 tonn pr år, som er målet for Kyoto-avtalen.

2. Er et ledd i en dokumentarfilm om nettopp en familie som klarer dette målet.

3. Blir massiv mediadekning av norges første familie som kjøper seg hydrogenbil, og da blir også politikerne oppmerksomme på det. Da kan man utøve press på dem slik at de kan gjøre noe med avgifter og infrastruktur.

Lenke til kommentar
ATWindsor  i dag, 00:16 

Er det noen god grunn til å anta at jeg mener kun de rikeste skal kunne kjøre bil? Har jeg gitt uttrykk for noe i nærheten av det?

Som nevnt tror jeg ikke det er din intensjon, nei :) .

Men når man forsøker å regulere noe (i dette tilfellet antallet biler) ved å øke avgiften så mye at man tvinger folk til å avstå fra å ha bil, er det jo lett å trekke slutningen om at de som rammes hardest av dette er de som ikke har så mye?

 

Jeg har heller ikke noe i mot miljødifrensieringen på nye biler, men dette med økte årsagifter for gamle biler, og økt omregistrering for gamle biler er jeg skeptisk til. Hvis du leste den rapporten/anbefalningen jeg viste til var jo dette tenkt som virkemidler nettopp for å få inn like mye penger. Hvis man altså var så "uheldig" at folket valgte fornuftige ny-biler slik at inntektene synker...

 

Uansett tror ikke jeg det kommer til å skje, at inntektene synker altså. De som har godt med penger vil fortsette å kjøpe sine XC90, jo mer latterlig dyre de er, jo mer status gir de. Og generelt har jo folk godt med penger, noe topic i denne tråden vel er et symtom på; "fler og fler folk kjøper større enn de trenger"

He he, jeg vil antagelig kjøre rundt i en enda dårligere bil fordi hovedkostnaden med gammel bil blir miljøavgift...

 

Vel vel, dette siste er bare ren synsing fra min side, kan godt hende jeg tar feil. La oss håpe det ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...