Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

grunnen til at den brukte mindre har ingen ting med saken å gjere så lenge den brukte mindre

7619170[/snapback]

 

Forden blir fremdeles å bruke mye drivstoff når vogna er koblet fra, det gjør ikke volvoen. Mao forden kan rettferdigjøre sin eksistens 1 uke i året? et virkelig godt argument for å eie den ja...

 

men så skal det og seiast at ein 2002 G270CDI (ifølge bilen sjøl iallefall) brukar 1,3-1,5l/mil på dei 8 kilometerane mellom meg og nermaste sivilisasjon. og det er ikkje betydeleg mindre enn forden.

7619225[/snapback]

 

Nå er Forden og Gelandewagen i samme klasse.

7619974[/snapback]

 

 

I FOrden kan man sikkert ha minst 9 personer i!

 

Altså du kan frakte mange personer om gangen!

 

Hvis man nå sier at de har 1 F-350 via 2 Volvoer!

 

Mor og far puler som noen kaniner og har 8 unger!

 

 

De kjører ungene hver dag til barnehage å skole osv!

 

Forden vil da frakte de med et fobruk på 1,3 liter mila!

 

Volvo 1 liter på mila, x2 stk! = 2 liter på mila!

 

Da vinner Ford`en til slutt da den frakter flere personer, så den vinner igjen på forbruket!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

9 personer? Høh? Er det en minibuss? En pickup tar normalt 5 personer, en Volvo XC90 tar 7, det samme gjør en Land Rover Disco 3 (her har du faktisk god plass på tredje seterad, sies det), men jeg kan ikke huske å ha hørt om noen svære amerikanere for salg i Norge med plass til 9?

 

Edit:

 

I følge Ford US kan en E350 frakte 12 personer. Det er en del.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar
9 personer? Høh? Er det en minibuss? En pickup tar normalt 5 personer, en Volvo XC90 tar 7, det samme gjør en Land Rover Disco 3 (her har du faktisk god plass på tredje seterad, sies det), men jeg kan ikke huske å ha hørt om noen svære amerikanere for salg i Norge med plass til 9?

 

Edit:

 

I følge Ford US kan en E350 frakte 12 personer. Det er en del.

7621491[/snapback]

 

 

La oss si 8 stk da!

 

Og når man tenker på norske bilpriser, så er en E-350 mye mye billigere enn enn XC90 og de dyre eksemplene du nevenr!

 

Og er ikke alle som liker de bilene heller!

Lenke til kommentar
9 personer? Høh? Er det en minibuss? En pickup tar normalt 5 personer, en Volvo XC90 tar 7, det samme gjør en Land Rover Disco 3 (her har du faktisk god plass på tredje seterad, sies det), men jeg kan ikke huske å ha hørt om noen svære amerikanere for salg i Norge med plass til 9?

 

Edit:

 

I følge Ford US kan en E350 frakte 12 personer. Det er en del.

7621491[/snapback]

 

 

9 var kun et eksempel så ingen grunn til å vere i barnehagen.

 

 

E350 blir levert som 7seter, men 9seter er ingen problem (3 framme + seks kapteinstolar bak) litt usikker på korleis det blir med avgifter, må du ut med personbilavgift blir d iallefall to dyre sitteplassar, men minibuss er jo et alternativ

Lenke til kommentar
I FOrden kan man sikkert ha minst 9 personer i!

 

Altså du kan frakte mange personer om gangen!

 

Hvis man nå sier at de har 1 F-350  via  2 Volvoer!

 

Mor og far puler som noen kaniner og har 8 unger!

 

De kjører ungene hver dag til barnehage å skole osv!

 

Forden vil da frakte de med et fobruk på 1,3 liter mila!

 

Volvo 1 liter på mila, x2 stk!  = 2 liter på mila!

 

Da vinner Ford`en til slutt da den frakter flere personer, så den vinner igjen på forbruket!

7620987[/snapback]

 

Hørt om VW Caravelle? billigere, mer driftsikker, lavere forbruk , Lettere. 8 personer kan fraktes med vanlig klasse B så du sparer penger da du ikke trenger klasse C lappen.

 

The king is dead!, long live the king! :p

Lenke til kommentar
I FOrden kan man sikkert ha minst 9 personer i!

 

Altså du kan frakte mange personer om gangen!

 

Hvis man nå sier at de har 1 F-350  via  2 Volvoer!

 

Mor og far puler som noen kaniner og har 8 unger!

 

De kjører ungene hver dag til barnehage å skole osv!

 

Forden vil da frakte de med et fobruk på 1,3 liter mila!

 

Volvo 1 liter på mila, x2 stk!  = 2 liter på mila!

 

Da vinner Ford`en til slutt da den frakter flere personer, så den vinner igjen på forbruket!

7620987[/snapback]

 

Hørt om VW Caravelle? billigere, mer driftsikker, lavere forbruk , Lettere. 8 personer kan fraktes med vanlig klasse B så du sparer penger da du ikke trenger klasse C lappen.

 

The king is dead!, long live the king! :p

7621865[/snapback]

 

 

har du hørt om bil-følelser?

Kanskje man ikke vil ha en Caravelle!

Og kan ikke se at det skulle være noe problem å velge en E-350!

 

Syns det er helt latterlig dette bil-politikken i norge!

 

At de tror at det å innføre en slik bil-avgift skal redde verden, haha!

Tror ikke det vi gjør med å minske utslippene i lille norge har noe å si for verden!

 

Det er de store landene så må skjerpe seg!

Lenke til kommentar

Problemet er at de som skal er for slike uaksetable og åndsvake avgifter ikke skjønner at bil ikke bare er fra a til b!

 

Og de bryr seg heller ikke en dritt om bil, men skal avgiftbelegge å straffe dem noe utrolig!

 

Det har alltid vært slik i Norge, regjeringene har alltid hatet biler, aldri prioritert å lage veier, alltid hatt ekstreme avgifter!

 

 

Grunnen til at je flytter til Sverie til våren er at jeg ikke lenger har råd å bo i Norge på grunn av avgiftene jeg må ut med på bilene mine!

 

Betaler over 150.000,- per år i forksjellige avgifter på mine 3 biler, noe som skulle væt forbudt !

Lenke til kommentar

Alle jeg kjenner som har hatt Caravelle sier "ja, den er naa i det minste funksjonell", omtrent like bra som aa hoere ei dame si "du er i det minste ikke voldelig" naar hun proever aa finne noe positivt aa si om deg.

 

Men, en F350 brukes ikke av mange hverdagsfolk i USA heller. Mest gartnere/landscapere som har gressklippere og traktorer hengende bak og mange arbeidere i baksetene. Det er en lastebil og den kjoerer som en lastebil og kan dra omtrent like mye vekt som en norsk semi-trailer. Ikke noe man handler for bilfoelelse men for funksjon.

 

Jeg blir lei av at amerikanere stort sett fremstilles som komplette naut som kjoper store biler fordi de kan ikke fordi de trenger det. Ja det finnes enkelte som tar litt av der akkurat slik det finnes enkelte her i landet med 4" ettermontert eksos annlegg paa Civic'er..

 

Norsk avgiftspolitikk er bak maal fordi den overformynder menneskene i landet, rammer urettferdig smaabarnsfamilier og fordi nye sikre biler er alt for dyre. Biler som Nissan Note, Toyota Avensis, Peugot 307 o.l. er helt paa trynet prisa her i landet.

 

:-)

 

-

Per Christian

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

Ikke bygger veier? Har du noen gang sett hvordan veiene var for, la oss si 30 år siden? :)

 

Jeg er enig i at avgiftspolitikken er feilslått, men det er en annen sak.

 

I forhold til amerikanere, det er da mange som virkelig ikke trenger en svær pickup, som likevel kjører det fordi de tror det gir en viss status.

 

Det gjelder forøvrig SUVs osv også.

 

Personlig foretrekker jeg nok heller noe med en litt mindre masseprodusert følelse enn en svær amerikaner. :)

 

En kan ha komfort, fartsressurser, drivstofføkonomi og kjøreegenskaper samtidig. :tease:

Lenke til kommentar

Bilavgifter er med på å betale mye annet enn veier, og det er klart at noen avgifter må betale for annet. F.eks så må sykehus, skole, trygder og militær betales på en måte, og dette skaper ikke akkurat penger direkte. For å dra lasset må noen betale, og da er avgifter på biler en måte å bidra.

 

Det med at man må betale avgifter på biler som forurenser er en selvfølge, da dette stammer fra forurensningens natur. Det er da at man ikke ønsker eksterne virkninger som det ikke betales for (altså eksterne virkninger). Forurenser du mye, lokalt eller globalt, så må du betale for det, og lite skal gi deg rett til å ikke gjøre det.

 

Og vi mennesker er ikke i noen enestående posisjon her på jorda, vi er avhengige av det, og lite kan sette oss i sentrum, da det er lite som skiller oss fra resten av verden. Det har vært skrevet mye antroprosentrisk tullball her, og mye av det er egoisme istedenfor antroprosentisme. Store landområder vil ligge under vann, hvis havet stiger en meter, og der bor det faktisk mange mennesker. Hva med å tenke på de menneskene når man forurenser og bidrar til den globale oppvarminga (fornekt ikke den globale oppvarminga.) Endringa av innholdet i atmosfæren etter den industrielle revolusjon er ganske betydelig, da det ikke er mange årene det er snakk om.

 

Co2 forurensning fører dessuten til surere havvann, og biologien i vannet kan endre seg drastisk da dyr med kalkskall kan forsvinne.

 

Dette er grunner til hvorfor alle må tvinges til å velge mer miljøvennlige alternativer når det gleder valg av bil med mer. Tydeligvis tenker mange ikke over konsekvensene av sine egen aktivitet, og mange har ikke forståelse for fysikk, miljø, samfunnsvitenskap eller økonomi (andre emner er også viktige) som tilsvarer obligatorisk skolegang i Norge engang.

 

Men miljøutfordringene skaper ny og spennende utvikling, og kanskje i fremtiden har vi enda høyere levestandard, og flere som opplever dette, med nærmest ubegrenset tilgang på energi osv. Tenk bare på alle de som skal arve jorda vår. Den er vårt ansvar.

Lenke til kommentar

Co2 forurensing fra biler hadde jo gått kraftig ned om folk hadde hatt råd til aa handle nyere biler med mindre utslipp. Derfor mener jeg avgiftspolitikken er helt feilslaatt. Om bilpriser paa mindre forurensende biler holdes kunstig oppe for å betale sykehus, skole, trygder og militær osv. som skatt og moms skal dekke har man ingen rett til kjefting om forurensing fra eldre biler. Man får det man fortjener som samfunn.

 

"Bilen – en forurensningskilde

 

Biler bidrar til lokal forurensning og klimagassutslipp.1 Norske personbiler står årlig for 15 % av våre samlede CO2-utslipp, og slipper i snitt ut ca. 180 gram CO2 per kjørte kilometer. Snittet for EU15-området er 160 gram per kilometer.

 

Norges forpliktelser etter Kyoto-avtalen gjør at utslippene bør reduseres. Endringer i avgiftssystemet er det viktigste virkemiddelet for å gjøre dette "

...

"Volkswagen Golf tilbys bl.a. med bensinmotorer på 1.6 liter med hhv. 102 og 115 hk, og CO2-utslipp på hhv. 173 og 154 gram pr kilometer. Den sterkeste motoren har lavest utslipp fordi den er mest energieffektiv, men engangsavgiften er kr. 6.000 høyere på grunn av sterkere motor og noe høyere bilvekt.

"

 

http://www.teknologiradet.no/Teknologir%C3..._r6NJ8.pdf.file

 

Skulle gjerne ha sett en rapport sette opp faktiske bil-utslipp vs bil-avgifts politikk.

 

-

Per Christian

(redigerte bort noen ekstra space'r i quoten)

Endret av Flippo
Lenke til kommentar
9 personer? Høh? Er det en minibuss? En pickup tar normalt 5 personer, en Volvo XC90 tar 7, det samme gjør en Land Rover Disco 3 (her har du faktisk god plass på tredje seterad, sies det), men jeg kan ikke huske å ha hørt om noen svære amerikanere for salg i Norge med plass til 9?

 

Edit:

 

I følge Ford US kan en E350 frakte 12 personer. Det er en del.

7621491[/snapback]

 

Bare for ordens skyld:

Dodge Ram (Gamle typen, van altså) Hadde 9 seter :)

Vet ikke om dere bare snakket om ny-biler nå, men mja. Dodge Ram var såfall tilsalgs her til lands en eller annen gang.

(Ikke at jeg hevder at den er drivstoffs økonomisk, 150 hk versionen hadde vell noen tall i området 3L/mil. Fra fabrikk.)

 

Edit:

9 seter = Klasse B sertifikat. (Om noen skulle være i tvil)

Endret av gsn
Lenke til kommentar

personbil, ja, klasse b, nja. den er så stor at det blir uansett mest vanlig med klasse c1 (men ikkje lastebil med mindre avgifter) men då er det lurare med klasse d1 (minibuss) sidan det er mindre avgifter enn personbil på registrering.

 

men alt dette var egentig off topic.

 

 

men eg syns det er feil at vi skal betale avgifter for forurensing to gangar (engangsavgift + ~70% av drivstoffprisen)

 

 

edit: leif..

Endret av Semikolon
Lenke til kommentar
Bilavgifter er med på å betale mye annet enn veier, og det er klart at noen avgifter må betale for annet. F.eks så må sykehus, skole, trygder og militær betales på en måte, og dette skaper ikke akkurat penger direkte. For å dra lasset må noen betale, og da er avgifter på biler en måte å bidra.

 

Dessverre ikke en spesielt heldig måte. Jeg kan ikke i min villeste fantasi forestille meg hvordan skyhöye, flate avgifter uten fradragsmuligheter, på en for mange mennesker helt nödvendig vare og aktivitet, kan erstatte allminnelig skatt. Men i Norge kan det beklageligvis det. Konsekvensen er naturligvis at de med minst penger blir hardest rammet. Bilavgiftene gjör jo som kjent ikke forskjell på fattig og rik.

 

Ser ikke problemet med å gjöre som i andre land, og la skatten betale for sykehus, skole og forsvaret. :roll:

Lenke til kommentar
Bilavgifter er med på å betale mye annet enn veier, og det er klart at noen avgifter må betale for annet. F.eks så må sykehus, skole, trygder og militær betales på en måte, og dette skaper ikke akkurat penger direkte. For å dra lasset må noen betale, og da er avgifter på biler en måte å bidra.

 

Dessverre ikke en spesielt heldig måte. Jeg kan ikke i min villeste fantasi forestille meg hvordan skyhöye, flate avgifter uten fradragsmuligheter, på en for mange mennesker helt nödvendig vare og aktivitet, kan erstatte allminnelig skatt. Men i Norge kan det beklageligvis det. Konsekvensen er naturligvis at de med minst penger blir hardest rammet. Bilavgiftene gjör jo som kjent ikke forskjell på fattig og rik.

 

Ser ikke problemet med å gjöre som i andre land, og la skatten betale for sykehus, skole og forsvaret. :roll:

7631946[/snapback]

 

 

 

Fordi at regjerignene som har vært i Norge har vært idiot regjeringer!

Norge er et idiotisk land, men idiotiske avgifter, å med den åndsvake sosialistike regjeringen nå blir alt mye verre enn før!

 

Alle skal behandles likt, en fattig må betale like mye i avgifter som en rik!

Er så glad jeg skal vekk fra dette drittlandet om 1 måned!

Lenke til kommentar
å med den åndsvake sosialistike regjeringen nå blir alt mye verre enn før!

 

Alle skal behandles likt, en fattig må betale like mye i avgifter som en rik!

Er så glad jeg skal vekk fra dette drittlandet om 1 måned!

7632581[/snapback]

 

Å betale like mye i avgifter når man er rik, som når man er fattig, er jo en veldig lite sosialistisk tankegang. Det virker som du ønsker deg en mer sosialistisk bilavgift.

 

AtW

Lenke til kommentar
å med den åndsvake sosialistike regjeringen nå blir alt mye verre enn før!

 

Alle skal behandles likt, en fattig må betale like mye i avgifter som en rik!

Er så glad jeg skal vekk fra dette drittlandet om 1 måned!

7632581[/snapback]

 

Å betale like mye i avgifter når man er rik, som når man er fattig, er jo en veldig lite sosialistisk tankegang. Det virker som du ønsker deg en mer sosialistisk bilavgift.

 

AtW

7632684[/snapback]

 

 

Ja, det var det jeg ville poengtere!

Men sa det vel litt feil!

 

Regjeringen idag skal liksom våre så sosialistisk å alle skal behandles likt!

 

Men ALLTID når det kommer til bil og motoriserte kjøretøy i Norge, så skal det være noe som straffer alle like hardt, noe som gjør folks økonomi mye vanskeligere, hadde vi nå bare hatt det slik som svenskene gjør med bil-avgiften!

 

Norske bil-avgifter har alltid gjort det vanskelig for folk å få råd til sikre og nye biler, som er miljøvennlige, og idag blir folk sett ned på om de ikke kjører en liten diesel bil som slipper ut mye!

 

Uansett om de ikke liker bilen, eller trenger større bil,så driter folk i ordet ``bilfølelser``. de blir sett ned på, på grunn av at alle tror at store biler ødelegger miljøet så utrolig mye mer enn små biler!

 

DU får liksom ikke lenger velge dem bilen man liker, man må velge en liten bil, ellers blir man sett ned på eller må betale ekstreme avgifter som påvirker økonomien i veldig negativ retning!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...