Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

Hvor de skal ta det inn vet jeg ikke, men syns det skal bli billigere, slik pris som svenskene har!

Jeg spurte fordi jeg ville ha et svar. Dersom du ikke har noen klare formeninger om hvor pengene skal tas fra så antar jeg at du vil at vi må betale inn avgiftene på en annen måte. F.eks ved heving av momsen fra 25% til 35%, via økt antall bomringer og bompengepriser eller f.eks legge ned samtlige barne og ungdomskoler i landet. Kutt har sine konsekvener og jeg vil at du skal forklare hvor det skal kuttes. Kanskje det ikke er så dumt at staten tar inn avgifter likevel?

 

Når Norge skal ta så mye penger fra oss, så kan de IDET MINSTE bruke dem på veier også!

7463211[/snapback]

Husk at Norge er oss. Det er vi som er Norge. Betaler vi mindre til Norge så betaler vi mindre til oss selv. Hvis vi kutter f.eks 30% av bilavgiftene (15 milliarder) så må staten kutte like mye på utgiftssiden også. Da passer det jo fint at det totale veibudsjettet også er 15 milliarder. Bort med 30% avgifter og vi får la veiene råtne til vil blir lei av dårlige veier og øke avgiftene igjen så vi får gjort noe med veistandarden.

 

Alle vil ha mer, men ingenting er gratis her i verden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor de skal ta det inn vet jeg ikke, men syns det skal bli billigere, slik pris som svenskene har!

Jeg spurte fordi jeg ville ha et svar. Dersom du ikke har noen klare formeninger om hvor pengene skal tas fra så antar jeg at du vil at vi må betale inn avgiftene på en annen måte. F.eks ved heving av momsen fra 25% til 35%, via økt antall bomringer og bompengepriser eller f.eks legge ned samtlige barne og ungdomskoler i landet. Kutt har sine konsekvener og jeg vil at du skal forklare hvor det skal kuttes. Kanskje det ikke er så dumt at staten tar inn avgifter likevel?

 

Når Norge skal ta så mye penger fra oss, så kan de IDET MINSTE bruke dem på veier også!

7463211[/snapback]

Husk at Norge er oss. Det er vi som er Norge. Betaler vi mindre til Norge så betaler vi mindre til oss selv. Hvis vi kutter f.eks 30% av bilavgiftene (15 milliarder) så må staten kutte like mye på utgiftssiden også. Da passer det jo fint at det totale veibudsjettet også er 15 milliarder. Bort med 30% avgifter og vi får la veiene råtne til vil blir lei av dårlige veier og øke avgiftene igjen så vi får gjort noe med veistandarden.

 

Alle vil ha mer, men ingenting er gratis her i verden.

7463427[/snapback]

 

 

Kan du da forklare hvordan svenskene har greie priser på bilene, og veldig gode veier, selv om Norge er mye mye rikere enn Sverige?

 

 

Norge har mer enn nok penger, men prioriterer dem aldri på veier!

Lenke til kommentar
Kan du da forklare hvordan svenskene har greie priser på bilene, og veldig gode veier, selv om Norge er mye mye rikere enn Sverige?

 

Norge har mer enn nok penger, men prioriterer dem aldri på veier!

7463511[/snapback]

Jeg kan da ikke begynne å forklare hele det svenske skatte og avgiftssystemet fra A til Ö. For det første har jeg ikke noen fullgod oversikt over nøyaktig hva svenskene gjør så annerledes enn oss på det området, for det andre så sporer vel dette grundig av fra trådens emne.

 

Men du har fortsatt ikke svart på de relevante spørsmålene fra mitt forrige innlegg. Kan du ikke svare?

Lenke til kommentar
Simen1

Hvis du vil at det totale avgiftsnivået på bil skal ned så vil jeg spørre hvor mye du vil at det skal ned? Og hvor mener du staten skal ta inn de pengene fra i stedet for? Evt. hvis du ikke mener de skal ta inn de pengene andre plasser, hvor vil du at staten skal kutte tilsvarende i utgiftene?

Tør jeg foreslå; Ta det fra subsider til jordbruksnæringen...!?

 

Men når det gjelder dette med sverige og bil må man huske på at i kjøpekraft er ikke bilene så mye billigere i Sverige som den direkte sammenliknede prisen får det til og se ut som.

Men svenskene har nok tradisjonelt hatt en helt annen holdning til trafikk og biler enn vi har her, og gode trygge veier prioriteres høyere enn hva som har vært tilfelle i Norge. Vi er glad i å skylde på at vi har så vanskelige forhold her, men når man ser veistandarden på hovedveinettet ligger de en del år foran oss gitt, også under like forhold...

 

Jeg er ikke så sikker på om jeg syns bilene MÅ bli billigere (sånt rent personlig ville jeg jo selvsagt likt det) men at man ikke innser at samfunnet vil tjene på veiforbedringer i langt høyere tempo enn dagens forstår jeg ikke.

Når folk sitter i 1,5 time i kø fra Asker til Oslo burde det være et signal om at noe med infrastrukturen ikke er helt på topp. Og jeg kan ikke komme på et eneste argument mot å gjøre noe med det snarest, om man så må ta penger fra oljefondet.

Lenke til kommentar
Kan du da forklare hvordan svenskene har greie priser på bilene, og veldig gode veier, selv om Norge er mye mye rikere enn Sverige?

 

Norge har mer enn nok penger, men prioriterer dem aldri på veier!

7463511[/snapback]

Jeg kan da ikke begynne å forklare hele det svenske skatte og avgiftssystemet fra A til Ö. For det første har jeg ikke noen fullgod oversikt over nøyaktig hva svenskene gjør så annerledes enn oss på det området, for det andre så sporer vel dette grundig av fra trådens emne.

 

Men du har fortsatt ikke svart på de relevante spørsmålene fra mitt forrige innlegg. Kan du ikke svare?

7464129[/snapback]

 

 

Vi kan kutte ut mye av det vi gir til uland, og prøve å bruke de pengene til å rydde opp i vårt eget land med ting folk er veldig misfornøyde med, så ville vi fått penger til veier da!

 

Det svenskene gjør er at de har mye lavere pris på biler, aka, flere kjøper nyerere biler og da blir det mye mer penger i kassa deres!

Lenke til kommentar
Jepp, biler er generellt billigere i Sverige uten at jeg vet sikkert om det gjelder absolutt alle biler. (Vi har en en del store avgiftslettelser på blant annet campingbiler og jobbbiler som jeg ikke vet om svenskene har like gode avgiftslettelser på)

 

I Sverige betaler man moms (25%) på bilens pris. Altså beskattes ikke bilen på noen annen måte enn andre forbruksvarer i innkjöp. Enkelt, greit og oversiktlig. I snitt kan man si at bilene i Sverige ligger på omtrent halve prisen av tilsvarende bil i Norge. Og da tar jeg ikke hensyn til valutakursen, men regner 1 SEK = 1 NOK. De aller minste og billigste bilene er kanskje bare noen titusener billigere, mens de dyreste bilene er godt under halvparten av den norske prisen.

 

Til gjengjeld er årsavgiften variabel, basert på co2-utslipp og miljöklasser.

 

Dette til informasjon :D

 

Når det gjelder dette med å kutte bilavgiftene, og hvordan disse kuttene skal finansieres... Jeg må jo si at å lese argumentasjonen din, Simen1, er omtrent som höre en ekte Venstrepolitiker tale, hehe. "Hvordan skal vi finansiere skoler og barnehager dersom ikke bilistene betaler?" :!: Ikke noe galt i et slikt resonnement, dersom man virkelig mener det, men det naturlige og enkle svaret, dersom man forutsetter at hver tapte avgiftskrone må erstattes, er jo at man betaler slike fellesgoder over skatteseddelen, og på den måten fordeler byrden på flere personer, og lar disse betale etter evne. Dessuten gir dette en hyggelig bieffekt i mindre byråkrati. Dette blir särlig aktuelt dersom man kvitter seg med alle bomselskapene som sitter som småkonger rundt omkring i landet og svir av omkring 10% av inntektene fra bilistene i "administrasjonsutgifter" (inkl. romslige styrehonorarer til politikere som har vedtatt bomprosjekter, og dermed får lov til å sitte i styrene, julebord, studieturer til utlandet, o.s.v.) ;)

 

Men nok om det. Man kan vel si at det er et ideologisk skille mellom dem som vil at bilavgiftene skal finansiere ulike samfunnsoppgaver, og dem som ikke önsker det. Jeg tilhörer sistnevnte, i tilfelle noen var i tvil, hehe.

 

EDIT: Skriveleifer.

Endret av Swe
Lenke til kommentar
For å ta et eksempel på hvor idiotisk, galt og sprøtt det norske avgiftsystemet er!

 

En koenigsegg koster 3 mill i Sverige!

I Norge koster det 4 millioner i AVGIFTER :O  :?

Pluss 3 mill for selve bilen!

 

Det sier litt hva som er galt!

 

Vi har mye å lære fra søta bror! veldig mye!

7474738[/snapback]

 

Hehe, akkurat dette eksempelet er vel mer av akademisk interesse for de fleste :!: Men ja, hva gjelder bil og samferdsel generelt så er svenskene et par lysår foran oss. På enkelte andre områder er det omvendt. Totalt sett kommer jeg uansett mye bedre ut her i Sverige, så jeg er i hvert fall fornöyd :thumbup:

Lenke til kommentar
Det verste eksemplet på avgiftsutysket i Norge er kanskje Chevrolet Corvette C6. Bilen koster rundt 350.000 NOK i USA, med norske avgifter og alt inkl. lander prisen på ~1.340.000 NOK.

 

En kan si hva en vil, men det er en urmelig prisdifferanse.

7474941[/snapback]

 

 

Ihvertfall for en bil med bladfjærer :p

Spm Jeremy Clarkson sa, eller hva han nå heter!

Lenke til kommentar
Når det gjelder dette med å kutte bilavgiftene, og hvordan disse kuttene skal finansieres... Jeg må jo si at å lese argumentasjonen din, Simen1, er omtrent som höre en ekte Venstrepolitiker tale, hehe. "Hvordan skal vi finansiere skoler og barnehager dersom ikke bilistene betaler?"  :!: Ikke noe galt i et slikt resonnement, dersom man virkelig mener det, men det naturlige og enkle svaret, dersom man forutsetter at hver tapte avgiftskrone må erstattes, er jo at man betaler slike fellesgoder over skatteseddelen, og på den måten fordeler byrden på flere personer, og lar disse betale etter evne. Dessuten gir dette en hyggelig bieffekt i mindre byråkrati. Dette blir särlig aktuelt dersom man kvitter seg med alle bomselskapene som sitter som småkonger rundt omkring i landet og svir av omkring 10% av inntektene fra bilistene i "administrasjonsutgifter" (inkl. romslige styrehonorarer til politikere som har vedtatt bomprosjekter, og dermed får lov til å sitte i styrene, julebord, studieturer til utlandet, o.s.v.)  ;)

 

Jeg er helt enig med deg. Man burde effektivisere driften av avgiftsinnkrevingsmaskinen som er den norske stat, slik at mindre av vinninga går opp i spinninga.

Lenke til kommentar
Jeg er helt enig med deg. Man burde effektivisere driften av avgiftsinnkrevingsmaskinen som er den norske stat, slik at mindre av vinninga går opp i spinninga.

7479818[/snapback]

 

Jepp, så enkelt kan det sies. Med fare for at tråden sporer helt av her, så kan man jo bare se på denne artikkelen. Hva kunne man ikke da oppnådd av besparelser dersom hele spetakkelet ble lagt ned, og pengene bevilget over statsbudsjettet? Anyway, det sitter nok en og annen bomselskapstyreleder og stritter heftig imot å samle "Norge til et bomrike", og med den politiske innflytelsen disse utyskene har så kan vi nok bare se langt etter noe effektivisering.

Lenke til kommentar

pcp160: Jepp, å flytte penger fra subsidier til jordbruksnæringen en svært god idé. der traff du spikeren på hodet :thumbup:

Men det monner fortsatt lite. Staten gir "bare" ca 13 milliarder i direkte støtte til bøndene. bilavgiftene er totalt på ca 50 milliarder.

 

Datacalibel: Å ta fra ulandsstøtten er svært egoistisk. Har du vært i et såkalt uland og sett forholdene der? Da tenker jeg ikke bare på korte innslag på TVen, men virkelig opplevd det. Dessuten så monner heller ikke det så mye. Ca 10 milliarder totalt.

 

Swe: forslaget om å flytte avgiftene helt over fra bil til skatteseddelen liker jeg denvis. Dvs. det er en mye enklere å billigere innkrevingsmetode som vil spare befolkningen for mye. Det jeg ikke liker så godt er at det vil kanskje føre til for rask utskiftning av biler. Det er jo ikke akkurat miljøvennlig å produsere en bil så det er ikke bra for miljøet med for mye bruk og kast av biler. En annen ting er at alt for billige biler og bruk av de vil føre til langt mer trafikk. Det tror jeg det er svært mange som ikke blir veldig fornøyd med. Blant annet bilistene selv når de må stå i lengre køer i og rundt byer hver dag, sliter ennå mer med å finne parkeringsplasser. I tillegg har vi astmatikere, alle i norge som bor i nærheten av veier og blir utsatt for støyen derfra, syklister, fotgjengere osv. Samt at kostnadene for utbedring av veier vil øke og miljøbelastningen både lokalt og globalt vil øke. Men når vi går over til bompenger så er jeg helt enig. Det bør fjernes og forbys over hele landet. Stat og kommune bør ta inn den kostnaden via skatteseddelen eller andre effektive metoder. (F.eks via påslag på bensinprisen slik det er gjort i Tromsø. Dette er en svært effektiv innkrevingsmetode. Godt under 1% går med til administrering)

 

Datacalibel: Hva et koenigsegg koster er vel ganske irrelevant for folk flest. At man får loppet de som er unødvendig styrtrike for 4 millioner i avgifter betyr neppe så mye for dem, men 4 millioner inn i statskassa kan bety ganske mye for samfunnet. F.eks er det nok til 8-10 ekstra årsverk på et sykehus.

Lenke til kommentar
Swe: forslaget om å flytte avgiftene helt over fra bil til skatteseddelen liker jeg denvis. Dvs. det er en mye enklere å billigere innkrevingsmetode som vil spare befolkningen for mye. Det jeg ikke liker så godt er at det vil kanskje føre til for[/] rask utskiftning av biler. Det er jo ikke akkurat miljøvennlig å produsere en bil så det er ikke bra for miljøet med for mye bruk og kast av biler. En annen ting er at alt for billige biler og bruk av de vil føre til langt mer trafikk. Det tror jeg det er svært mange som ikke blir veldig fornøyd med. Blant annet bilistene selv når de må stå i lengre køer i og rundt byer hver dag, sliter ennå mer med å finne parkeringsplasser. I tillegg har vi astmatikere, alle i norge som bor i nærheten av veier og blir utsatt for støyen derfra, syklister, fotgjengere osv. Samt at kostnadene for utbedring av veier vil øke og miljøbelastningen både lokalt og globalt vil øke. Men når vi går over til bompenger så er jeg helt enig. Det bør fjernes og forbys over hele landet. Stat og kommune bør ta inn den kostnaden via skatteseddelen eller andre effektive metoder. (F.eks via påslag på bensinprisen slik det er gjort i Tromsø. Dette er en svært effektiv innkrevingsmetode. Godt under 1% går med til administrering)

 

Ikke misforstå meg her, jeg snakker ikke om å fjerne absolutt alle bilrelaterte avgifter. Drivstoffavgiften, f.eks, er en glimrende, direkte miljörelatert avgift som er skrekkelig enkel og billig å administrere. Dersom stat og kommune tok sitt lovpålagte ansvar til å bygge og vedlikeholde veinettet så ville man ikke värt nödt til å ha en bensinavgift oppå den eksisterende drivstoffagtiften i Tromsö (minner meg om gamle Donald Duck-tegneserier der Onkel Skrue krever "rente, rentesrente og rente på rentesrente"). Egentlig er det jo komplett latterlig, selv om det prinsipielt er langt bedre enn bompenger til tilsvarende formål.

 

At billigere nye biler vil före til langt mer trafikk tar jeg dog med en stor klype salt. Det er jo ikke slik at man lar väre å kjöpe bil i Norge i dag bare fordi nye biler er håplöst dyre. Da velger man heller en billigere, brukt bil, som passer budsjettet. Derav den höye snittalderen på biler i Norge. Blir nye biler billigere så vil disse bli mer aktuelle i stedet. Med denne forutsetningen så faller resten av argumentasjonen din om miljöbelastning og trafikkproblemer litt i fisk. Eneste problemet som gjenstår er dersom utskiftningen av bilparken går for raskt, og det blir for mye "bruk og kast" som du påpeker. Spörsmålet er om det finnes noe "gyllent punkt" for når det er mest "miljövennlig" å kvitte seg med bilen? Ikke vet jeg! Erfaring fra andre land viser nok likevel at folk ikke er helt desperate etter å bytte ut bilene sine bare fordi bil er billig. Det er tross alt ikke en ubetydelig investering, selv om den nye Volvo V50'en din koster 180.000 kroner i stedet for 299.000 kroner. Skjönt, på en annen side, kanskje man i Norge ville fått et sånt "barn i leketöysbutikken"-syndrom dersom bilprisene for förste gang i historien sank til et anstendig nivå. Med en desperat trang til å kjöpe de feteste bilene man har råd til, og bytte dem ut ofte, bare for moro skyld. Det kan jeg forsåvidt relatere meg til, for jeg hadde absolutt en slik periode etter flyttingen min til Sverige, hehe :D Fornuften tar imidlertid over etter hvert, når man blir vant til de nye prisene og "nyhetsfaktoren" forsvinner.

Lenke til kommentar
Ikke misforstå meg her, jeg snakker ikke om å fjerne absolutt alle bilrelaterte avgifter. Drivstoffavgiften, f.eks, er en glimrende, direkte miljörelatert avgift som er skrekkelig enkel og billig å administrere. Dersom stat og kommune tok sitt lovpålagte ansvar til å bygge og vedlikeholde veinettet så ville man ikke värt nödt til å ha en bensinavgift oppå den eksisterende drivstoffagtiften i Tromsö (minner meg om gamle Donald Duck-tegneserier der Onkel Skrue krever "rente, rentesrente og rente på rentesrente"). Egentlig er det jo komplett latterlig, selv om det prinsipielt er langt bedre enn bompenger til tilsvarende formål.

Jepp, det kom ikke fram i innlegget mitt, men jeg er helt enig her. Bompenger er en ekstra måte å drive statlig beskatning på. Bare at private selskaper tillates å stikke av med en ofte stor posjon av pengene som kreves inn. Bompengeselskapene fungerer som privatiserte likningskontorer som tar en del av pengene selv og optimaliserer for egen profitt. Det samme gjelder NRK-lisensen som er en statlig avgift som går via et statlig innkrevingsselskap med 40 årsverk og tilhørende kostnader. Hadde dette gått over skatteseddelen ville kundene blitt spart for å drive det unødvendige statlige innkrevingsselskapet. (Huff.. jeg håper den avsporingen stopper her)

 

At billigere nye biler vil före til langt mer trafikk tar jeg dog med en stor klype salt. Det er jo ikke slik at man lar väre å kjöpe bil i Norge i dag bare fordi nye biler er håplöst dyre. Da velger man heller en billigere, brukt bil, som passer budsjettet. Derav den höye snittalderen på biler i Norge. Blir nye biler billigere så vil disse bli mer aktuelle i stedet.

Godt poeng, men jeg tror ikek etterspørselkurven er så uelastisk som du sier. Jeg tror det er et betydelig antall studenter og unge som i dag sykler, går og tar buss i stedet for å kjøre egen bil. Dersom prisen på nye biler blir lavere tror jeg det blir mye mer fristende med bil. Det er slett ikke alle som er komfortabel med å kjøpe en gammel bil som vil trenge reparasjoner ofte. Mange pensjonister og minstepensjonister foretrekker også buss og å gå fremfor bil. Bil er kostbart, selv om man kjører lite, og da blir ofte buss mer økonomisk. I dag velger også mange som jobber i byene kollektivtransport fremfor egen bil etter en avveining mellom frihet og kostnader. Dersom bil blir billigere tror jeg det vil bli færre brukere av kollektivtransport og flere bilister. Barnefamilier som i dag har en bil kan også komme til å velge to i stedet for en. Den økte fleksibiliteten tror jeg vil gjøre at man tar seg tid til flere og lengre kjøreturer. Altså flere km per familie per år.

 

Jeg har ikke noen tall å basere dette på, men har en magefølelse av at en halvering av nybilprisene kan føre til rundt 20-50% mer biltrafikk på 5-10 års sikt. (målt i antall km totalt for alle biler i Norge per år).

 

Med denne forutsetningen så faller resten av argumentasjonen din om miljöbelastning og trafikkproblemer litt i fisk. Eneste problemet som gjenstår er dersom utskiftningen av bilparken går for raskt, og det blir for mye "bruk og kast" som du påpeker. Spörsmålet er om det finnes noe "gyllent punkt" for når det er mest "miljövennlig" å kvitte seg med bilen? Ikke vet jeg!

Livsløpsanalyser viser at det finnes et slikt punkt. Men punktet er ulikt for ulike typer biler så det er ikke noe enkelt fasitsvar. Generellt er den optimale levealderen til en bil i dag mellom 10 og 20 år, når man kun ser på miljø og ikke på sikkerhet. Dvs. at den optimale gjennomsnittsalderen til bilparken (igjen kun med hensyn på miljø) er halvparten av dette. Ca. 5-10 år. I Norge har gjennomsnittsalderen på bilparken vært stabilt ca 10 år i lang tid. I EU og USA er denne ca 7-8 år.

 

Erfaring fra andre land viser nok  likevel at folk ikke er helt desperate etter å bytte ut bilene sine bare fordi bil er billig. Det er tross alt ikke en ubetydelig investering, selv om den nye Volvo V50'en din koster 180.000 kroner i stedet for 299.000 kroner. Skjönt, på en annen side, kanskje man i Norge ville fått et sånt "barn i leketöysbutikken"-syndrom dersom bilprisene for förste gang i historien sank til et anstendig nivå. Med en desperat trang til å kjöpe de feteste bilene man har råd til, og bytte dem ut ofte, bare for moro skyld. Det kan jeg forsåvidt relatere meg til, for jeg hadde absolutt en slik periode etter flyttingen min til Sverige, hehe  :D  Fornuften tar imidlertid over etter hvert, når man blir vant til de nye prisene og "nyhetsfaktoren" forsvinner.

7490184[/snapback]

Det kan godt hende det blir en barn-i-leketøysbutikken-effekt i norge av det, men det er uansett en kortvarig effekt. Akkurat som da vrakpanten ble hevet fra 1000 til 6000kr i 1996. Da sank gjennomsnittsalderen på norske biler (ca 1,8 millioner biler) med ca 0,5 år.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke noen tall å basere dette på, men har en magefølelse av at en halvering av nybilprisene kan føre til rundt 20-50% mer biltrafikk på 5-10 års sikt. (målt i antall km totalt for alle biler i Norge per år).

 

Vel, da har vi åpenbart ganske ulike magefölelse hva akkurat dette angår, uten at vi har noe konkret å slå i bordet med, hehe. Jeg tror som sagt at alle som föler at de behöver en bil i Norge i dag kjöper seg en bil, selv om dette eventuelt måtte bli en eldre bruktbil, og at billigere nybilpriser i seg selv bare ville fört til en nyere bilpark.

 

Som en kuriositet når det gjelder dette med kollektivbruk i storbyene... I Stockholm, hvor bilene altså koster halvparten så mye som i Norge, så har de en kollektivandel på 83% når det gjelder arbeidsreiser inn til eller gjennom sentrum av byen. Jeg synes dette tallet er imponerende bra, med tanke på at vi snakker om en by der de aller fleste har minst en bil, og der det per dags dato ikke finnes noen kunstig trafikkreguleringsmekanisme i form av bomring og lignende. Finnes det liknende tall for Oslo, Trondheim eller Bergen? Kunne värt morsomt å sammenligne!

 

Ellers takk for info. ang. "den gyldne middelvei" når det gjelder skroting av biler! :thumbup:

Lenke til kommentar

"Jeg tror det er et betydelig antall studenter og unge som i dag sykler, går og tar buss i stedet for å kjøre egen bil. Dersom prisen på nye biler blir lavere tror jeg det blir mye mer fristende med bil. Det er slett ikke alle som er komfortabel med å kjøpe en gammel bil som vil trenge reparasjoner ofte."

 

Det er såfall jeg svært så skeptisk til, du skal ikke se bort fra at flere kjøper bil, men at stundenter og unge som heller ville gått/sykklet/tatt buss kjøper nye biler?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...