Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan kan du påsta at de som bruker mer drivstoff er mer farlig i trafikken`?

Det  er bare tull,  og det avgiftsystem som er idag er så absolutt ei stor melkeku for staten, med extremt overdrevne avgifter på biler!

7444529[/snapback]

 

Om man ser alle biler,så er nok biler som bruker mer drivstoff tyngre, tyngre biler er farligere for andre i trafikken, så det er veldig liten grunn til å anta at det ikke er en korrelasjon mellom forbruk og "farlighet".

 

Og ja, det finnes helt sikkert eneklt-eksempler på det motsatte. Men jeg snakker om de store linjene.

 

Forøvrig er det kanskje verd å merke seg at han ikke påstår at de som bruker mer drivstoff er farligere i trafikken, han sier "Miljøfaktoren kobles til biltypen og hvor mye den forurenser og er en fare i trafikken.",altså at den skal bestemmes av hvor mye den forurenser,OG trafikkfaren, ikke at den ene nødvendivis er bestemt avden andre.

 

Mao; 1. Simen har ikke påstått det du sier at han har påstått. 2. Om han skulle ha stått bak påstanden,såer det stor grunn til åannta at den er riktig.

 

AtW

Lenke til kommentar
Avgiftsnivået bør selvfølgelig settes sånn at det ikke blir noen melkeku for staten. Altså at summen av alle innbetalte avgifter forblir lik det den er i dag.

 

Hehe. Er det bare jeg som reagerer på selvmotsigelsen i den förste setningen her? :D Jada, jeg vet selvsagt hva du mener Simen1, men likevel, ordene bil og melkeku hörer jo sammen som siamesiske tvillinger i Norge, og selv politikerne nekter ikke for det :tease:

 

For å väre litt mer on-topic så kan jeg ikke si at jeg deler frustrasjonen over store biler generelt. Mange av dem er meget vellykede rent designmessig, og jeg kjörer selv en rimelig stor bil, som jeg er veldig fornöyd med. Store OG stygge biler derimot... :thumbdown: Men det blir jo rimelig subjektivt da.

Lenke til kommentar

Simen1: Mitt poeng er bare at når prisene på SUVene går opp, vil folk som faktisk vil ha / TRENGER en stor bil med 4x4 kjøpe den brukt. Og det er ikke til å sku under en stol at Norge har en av Europas elste bilparker (det baserer jeg på absolut ingenting, har hørt det. Du må gjerne rette på meg om det er feil).

 

Hvis de skal beskatte store biler så sabla hardt som de gjør nå burde man isåfall få MYE mer i vrakpant på miljøfiendtlige biler også.

Lenke til kommentar
Simen1: Mitt poeng er bare at når prisene på SUVene går opp, vil folk som faktisk vil ha / TRENGER en stor bil med 4x4 kjøpe den brukt. Og det er ikke til å sku under en stol at Norge har en av Europas elste bilparker (det baserer jeg på absolut ingenting, har hørt det. Du må gjerne rette på meg om det er feil).

 

Hvis de skal beskatte store biler så sabla hardt som de gjør nå burde man isåfall få MYE mer i vrakpant på miljøfiendtlige biler også.

7447200[/snapback]

 

 

Det er sant, vi har en av europas eldste bil parker p.g.a at Norge overbeskatter bilene noe extremt overdrevent, og da de ikke bruker penger på veier heller så har folk latt seg irritere i maaaange år!

Men politikerne tror vel de kan fortsette med dette og innfører nå denne misforståtte miljø politikken for å tjene enda mer penger (mange flere biler blir dyrere enn billigere) og da blir det mer penger i kassa som brukes atter en gang på ting som det ikke skal brukes på!

Lenke til kommentar
Hvordan kan du påsta at de som bruker mer drivstoff er mer farlig i trafikken`?

Det  er bare tull,  og det avgiftsystem som er idag er så absolutt ei stor melkeku for staten, med extremt overdrevne avgifter på biler!

7444529[/snapback]

 

Om man ser alle biler,så er nok biler som bruker mer drivstoff tyngre, tyngre biler er farligere for andre i trafikken, så det er veldig liten grunn til å anta at det ikke er en korrelasjon mellom forbruk og "farlighet".

 

Og ja, det finnes helt sikkert eneklt-eksempler på det motsatte. Men jeg snakker om de store linjene.

 

7444557[/snapback]

 

Det er mer rett å si at biler som bruker mer drivstoff, har større og kraftigere motorer. Det er MANGE biler som veier 1,5 tonn (som har blitt definert som tung bil flere ganger her), og bruker 0.5l pr mil. Ergo: motorkraftige "vanlige" personbiler bør definitivt gå under "stygge bensinsluk". Ingen har tross alt behov for en Subrau STI bare fordi den går styggfort? En slik bil bør definitivt sees på som like ubrukelig som en Hummer H2.

Lenke til kommentar
Hvordan kan du påsta at de som bruker mer drivstoff er mer farlig i trafikken`?

Det  er bare tull,  og det avgiftsystem som er idag er så absolutt ei stor melkeku for staten, med extremt overdrevne avgifter på biler!

7444529[/snapback]

 

Om man ser alle biler,så er nok biler som bruker mer drivstoff tyngre, tyngre biler er farligere for andre i trafikken, så det er veldig liten grunn til å anta at det ikke er en korrelasjon mellom forbruk og "farlighet".

 

Og ja, det finnes helt sikkert eneklt-eksempler på det motsatte. Men jeg snakker om de store linjene.

 

7444557[/snapback]

 

Det er mer rett å si at biler som bruker mer drivstoff, har større og kraftigere motorer. Det er MANGE biler som veier 1,5 tonn (som har blitt definert som tung bil flere ganger her), og bruker 0.5l pr mil. Ergo: motorkraftige "vanlige" personbiler bør definitivt gå under "stygge bensinsluk". Ingen har tross alt behov for en Subrau STI bare fordi den går styggfort? En slik bil bør definitivt sees på som like ubrukelig som en Hummer H2.

7447804[/snapback]

 

 

Biler med for liten motor bruker mye mer drivstoff en enn bil med stor motor!

 

Undermotoriserte biler bruker faktisk mye!

 

Selvfølgelig har noen behov for en slik bil!

Det er ikke bare motor som er mer i en Sti

Lenke til kommentar
Er denne bilen en fare for andre trafikanter? Ikke? Vel, den går opp 200 000 til neste år...

7448128[/snapback]

 

Hva er poenget med alle disse enkelteksemplene? Det er antakelig en korrelasjon mellom drivstoffforbruk og hvor sikker en bil er for andre, har man noe å si imot det,så versågod, men enkelteksempler er verdiløst i så måte. Og hvem her inne er det som har forslått å bare gå etter utslipp for å avgiftsbeleggebiler for sikkerheten?

 

AtW

Lenke til kommentar

Er denne bilen en fare for andre trafikanter? Ikke? Vel, den går opp 200 000 til neste år...

7448128[/snapback]

 

Hva er poenget med alle disse enkelteksemplene? Det er antakelig en korrelasjon mellom drivstoffforbruk og hvor sikker en bil er for andre, har man noe å si imot det,såversågod,men enkelteksempler er verdiløst i så måte. Og hvem her inne er det som har forslått å bare gå etter utslipp for å avgiftsbeleggebiler for sikkerheten?

 

AtW

7448166[/snapback]

 

 

Det er jio dere som syter og gneller over den stakkars Co2 utslippet hele tiden!

 

Bruker enkelt eksempled dere som erimot å, f.eks H2

Lenke til kommentar

Er denne bilen en fare for andre trafikanter? Ikke? Vel, den går opp 200 000 til neste år...

7448128[/snapback]

 

Hva er poenget med alle disse enkelteksemplene? Det er antakelig en korrelasjon mellom drivstoffforbruk og hvor sikker en bil er for andre, har man noe å si imot det,såversågod,men enkelteksempler er verdiløst i så måte. Og hvem her inne er det som har forslått å bare gå etter utslipp for å avgiftsbeleggebiler for sikkerheten?

 

AtW

7448166[/snapback]

 

 

Det er jio dere som syter og gneller over den stakkars Co2 utslippet hele tiden!

 

Bruker enkelt eksempled dere som erimot å, f.eks H2

7448180[/snapback]

 

Hvem "dere"? Har jeg brukt H2 som eksempel? Har noen sagt noe alla "denne H2en slipper ut mye,ergo slipper store biler ut mye"?

 

AtW

Lenke til kommentar

Er denne bilen en fare for andre trafikanter? Ikke? Vel, den går opp 200 000 til neste år...

7448128[/snapback]

 

Hva er poenget med alle disse enkelteksemplene? Det er antakelig en korrelasjon mellom drivstoffforbruk og hvor sikker en bil er for andre, har man noe å si imot det,såversågod,men enkelteksempler er verdiløst i så måte. Og hvem her inne er det som har forslått å bare gå etter utslipp for å avgiftsbeleggebiler for sikkerheten?

 

AtW

7448166[/snapback]

 

 

Det er jio dere som syter og gneller over den stakkars Co2 utslippet hele tiden!

 

Bruker enkelt eksempled dere som erimot å, f.eks H2

7448180[/snapback]

 

Hvem "dere"? Har jeg brukt H2 som eksempel? Har noen sagt noe alla "denne H2en slipper ut mye,ergo slipper store biler ut mye"?

 

AtW

7448208[/snapback]

 

Jeg mener at når f.eks Simon1 og du skal skrive om hvor trafikkfarlige biler er p.g.a bensinforbruket så nevner H2 magne ganger gjennom denne debatten!

Lenke til kommentar
Avgiftsnivået bør selvfølgelig settes sånn at det ikke blir noen melkeku for staten. Altså at summen av alle innbetalte avgifter forblir lik det den er i dag.
Hehe. Er det bare jeg som reagerer på selvmotsigelsen i den förste setningen her? :D Jada, jeg vet selvsagt hva du mener Simen1, men likevel, ordene bil og melkeku hörer jo sammen som siamesiske tvillinger i Norge, og selv politikerne nekter ikke for det :tease:

7446308[/snapback]

Hehe.. Ja jeg ser selvmotsigelsen. Litt dårlig formulert. Jeg ville bare at fordelingen av avgiftene skulle endre seg og ikke den totale avgiftspotten. Den går jo til mange viktige samfunnsoppgaver. Så lenge den totale avgiftspotten forblir lik så kan ikke argumentet om at staten vil øke inntektene sine og heller ikke argumentet om at bilistene vil redusere avgiftene på bekostning av samfunnsoppgaver.

 

Simen1: Mitt poeng er bare at når prisene på SUVene går opp, vil folk som faktisk vil ha / TRENGER en stor bil med 4x4 kjøpe den brukt. Og det er ikke til å sku under en stol at Norge har en av Europas elste bilparker (det baserer jeg på absolut ingenting, har hørt det. Du må gjerne rette på meg om det er feil).

7447200[/snapback]

La oss anta at antall biler som selges per år forblir konstant etter avgiftsjusteringen som går like mye opp i ene enden som ned i andre enden. Da vil nok kjøpere etter justeringen oftere velge litt mindre biler enn ellers. Det er ikke snakk om å kjøpe Polo i stedet for SUV, men å f.eks kjøpe en litt lavere, lettere og miljøvennlig 7-seter i stedet for SUVen. Folk som før avgiftsøkningen ville kjøpt en middels stor 5-seter ville kanskje kjøpt en liten 5-seter i stedet for. Osv.

Lenke til kommentar
Avgiftsnivået bør selvfølgelig settes sånn at det ikke blir noen melkeku for staten. Altså at summen av alle innbetalte avgifter forblir lik det den er i dag.
Hehe. Er det bare jeg som reagerer på selvmotsigelsen i den förste setningen her? :D Jada, jeg vet selvsagt hva du mener Simen1, men likevel, ordene bil og melkeku hörer jo sammen som siamesiske tvillinger i Norge, og selv politikerne nekter ikke for det :tease:

7446308[/snapback]

Hehe.. Ja jeg ser selvmotsigelsen. Litt dårlig formulert. Jeg ville bare at fordelingen av avgiftene skulle endre seg og ikke den totale avgiftspotten. Den går jo til mange viktige samfunnsoppgaver. Så lenge den totale avgiftspotten forblir lik så kan ikke argumentet om at staten vil øke inntektene sine og heller ikke argumentet om at bilistene vil redusere avgiftene på bekostning av samfunnsoppgaver.

 

Simen1: Mitt poeng er bare at når prisene på SUVene går opp, vil folk som faktisk vil ha / TRENGER en stor bil med 4x4 kjøpe den brukt. Og det er ikke til å sku under en stol at Norge har en av Europas elste bilparker (det baserer jeg på absolut ingenting, har hørt det. Du må gjerne rette på meg om det er feil).

7447200[/snapback]

La oss anta at antall biler som selges per år forblir konstant etter avgiftsjusteringen som går like mye opp i ene enden som ned i andre enden. Da vil nok kjøpere etter justeringen oftere velge litt mindre biler enn ellers. Det er ikke snakk om å kjøpe Polo i stedet for SUV, men å f.eks kjøpe en litt lavere, lettere og miljøvennlig 7-seter i stedet for SUVen. Folk som før avgiftsøkningen ville kjøpt en middels stor 5-seter ville kanskje kjøpt en liten 5-seter i stedet for. Osv.

7448980[/snapback]

 

 

Helt grusomt at de nye avgiftene får folk til ikke å velge den bilen de hadde før (i nyere modell) p.g.a de høye prisene som kommer!

 

La folk få velge selv, til en FORNUFTIG pris!

 

Og ingen biler har idag fornuftige priser i dette `hater-bil` landet!

Lenke til kommentar
Helt grusomt at de nye avgiftene får folk til ikke å velge den bilen de hadde før (i nyere modell)

Datacalibel: Tror du dagens valg av biler er upåvirket av den norske politikken? Det virker sånn. Jeg trodde det var høye avgifter du var i mot og ikke endringer i seg selv.

 

p.g.a de høye prisene som kommer!

Du glemmer å ta med at prisene i avgiftsforslaget mitt også gir billigere biler.

 

La folk få velge selv, til en FORNUFTIG pris!

Folk får da vittelig velge selv både før og etter forslaget. Du får kjøpt biler i alle prisklasser. Hva du legger i fornuftig skal jeg ikke legge meg opp i, men uansett beløp du mener er fornuftig så skal du nok klare å finne en bil til den prisen. (innenfor rimelighetens grenser selvsagt)

 

Og ingen biler har idag fornuftige priser i dette `hater-bil` landet!

7449061[/snapback]

Du får faktisk bil fra 1 krone her i landet. Det er selvsagt ikke noen flunkende ny sportsbil, men det kan man vel heller ikke forvente. Eller hva? Som sagt, hva du legger i "fornuftig pris" skal jeg ikke legge meg bort i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...