Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

SV vil forby salg av bensin- og dieselbiler innen 6 år

 

"I 2015 er sannsynligvis teknologien kommet så langt at det er fullt mulig å kreve utslippsfrie biler. SV vedtar det nå som et mål, men det må selvsagt skje i samarbeid med andre land, sier Kristin Halvorsen til Aftenposten."

 

 

 

SV har vært en katastrofe for bilistene siden de kom i regjering, de voldtar bilistene i alle kroppsåpningene i miljøets

navn og kommer med tøvete skatter og avgiftsøkninger for å "oppmuntre" bilistene til å forandre adferd selv om de vet at

det ikke blir å ramme andre en de som er dårlig stilt fra før av. Men slike ideer får en når en er festkompis med

Fredric Hauge, det både snakkes og innhaleres "grønt" der i gård`n... :roll:

 

 

Det som skremmende meg mer en naive miljøkapitalister er naive miljøkapitalister med makt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
SV vil forby salg av bensin- og dieselbiler innen 6 år

 

"I 2015 er sannsynligvis teknologien kommet så langt at det er fullt mulig å kreve utslippsfrie biler. SV vedtar det nå som et mål, men det må selvsagt skje i samarbeid med andre land, sier Kristin Halvorsen til Aftenposten."

 

 

 

SV har vært en katastrofe for bilistene siden de kom i regjering, de voldtar bilistene i alle kroppsåpningene i miljøets

navn og kommer med tøvete skatter og avgiftsøkninger for å "oppmuntre" bilistene til å forandre adferd selv om de vet at

det ikke blir å ramme andre en de som er dårlig stilt fra før av. Men slike ideer får en når en er festkompis med

Fredric Hauge, det både snakkes og innhaleres "grønt" der i gård`n... :roll:

 

 

Det som skremmende meg mer en naive miljøkapitalister er naive miljøkapitalister med makt.

Jeg skjønner virkelig ikke hva du referer til her. Avgiftsøkningen på 10øre /l bensin baserte seg på at enstemmig Storting - Frp. Omleggingen av større effekt av CO2 komponenten gjorde at mange mindre biler ble signifikant billigere og de fleste større familiebiler hadde minimal endring +- 10 000. Og på en bil til omtrent 300k-400k er faktisk 10k en minimal endring. Det er omtrent prisstigningen 1 år. Biler som Porsche Cayenne derimot har merket markant økning i avgiftene, men disse bilene er faktisk ikke bra for miljøet.

I tillegg kommer det nå en massiv satsning på vei i de nye tiltakspakkene. Jeg kan gjøre oppmerksom på at NAF ser ut til å være rimelig enig med vridningen i miljøvennlig retning av bilparken.

 

Cobos

Lenke til kommentar

Hva skjedde med at regjeringen anbefalte dieselbiler, kuttet prisen på de og det ble en salgsboom, og når alle hadde kjøpt diesel økte de dieselprisen til bensinnivå.

For noe lureri.

 

Lokalt i Trondheim er det faksisk sånn at løsningen de har valgt for å løse bilbruken er å lage dårlige veier.

Fjerne dobbelfiler, masse dumper, bomringer, lage et kjøremønster som tvinger bilister til å kjøre sikksakk pga korte biter med kollektivfelt osv.

 

Om en bru med et kryss i er en flaskekork som lager milevis med køer så vil man ikke bygge ny bru, da kjører fler bil man må holde standarden lav-tankegang.

 

 

Selv synnes jeg at man skulle ha redusert avgiftene på bil, sånn at alle kunne kjøpe seg en ny , trygg og mer miljøvennelig bil , men at det var dyrere å kjøre for eks 20kr literen.

 

Eller bygge ut kolektivtransporten i de største byene og ha dem helt gratis.

Nå er det sånn at jeg må ut med 65kr for buss til og fra skolen mens med bil hadde jeg betalt ca 3kr i bensin.

 

 

Edit:

Etter å ha postet fant jeg dette Forby import av biler eldre en 2004 ...

Tydligvis flere som mener det samme.

Endret av War
Lenke til kommentar
Hva skjedde med at regjeringen anbefalte dieselbiler, kuttet prisen på de og det ble en salgsboom, og når alle hadde kjøpt diesel økte de dieselprisen til bensinnivå.

For noe lureri.

 

Lokalt i Trondheim er det faksisk sånn at løsningen de har valgt for å løse bilbruken er å lage dårlige veier.

Fjerne dobbelfiler, masse dumper, bomringer, lage et kjøremønster som tvinger bilister til å kjøre sikksakk pga korte biter med kollektivfelt osv.

 

Om en bru med et kryss i er en flaskekork som lager milevis med køer så vil man ikke bygge ny bru, da kjører fler bil man må holde standarden lav-tankegang.

 

 

Selv synnes jeg at man skulle ha redusert avgiftene på bil, sånn at alle kunne kjøpe seg en ny , trygg og mer miljøvennelig bil , men at det var dyrere å kjøre for eks 20kr literen.

 

Eller bygge ut kolektivtransporten i de største byene og ha dem helt gratis.

Nå er det sånn at jeg må ut med 65kr for buss til og fra skolen mens med bil hadde jeg betalt ca 3kr i bensin.

 

 

Edit:

Etter å ha postet fant jeg dette Forby import av biler eldre en 2004 ...

Tydligvis flere som mener det samme.

 

Lokale avgjørelser i trondheim har vel en ganske perifer tilknytning til at SV sitter i regjering? Og det med diesel kan vel heller neppe kalles en "katastrofe for bilistene". Som vanlig er det snakk om å bruk alt for sterke ord p ting som i praksis ikke er den veldig store greia.

 

AtW

Lenke til kommentar
SV vil forby salg av bensin- og dieselbiler innen 6 år

 

"I 2015 er sannsynligvis teknologien kommet så langt at det er fullt mulig å kreve utslippsfrie biler. SV vedtar det nå som et mål, men det må selvsagt skje i samarbeid med andre land, sier Kristin Halvorsen til Aftenposten."

 

Synes det virker urealistisk at det skal skje så mye på bare 6 år. Å f.eks. kreve at alle nye biler bruker under 0,5 l/mil hadde vært et mer realistisk forslag.

Enig i det. 6 år er urealistisk tidlig, samt at man bør bytte ut forbud med avgiftsøkninger på de miljøfiendtlige og trafikkfarlige bilene og tilsvarende avgiftslette på de mest miljøvennlige og trafikksikre. "Ta fra de slemme og gi til de snille".

Lenke til kommentar
Synes det virker urealistisk at det skal skje så mye på bare 6 år. Å f.eks. kreve at alle nye biler bruker under 0,5 l/mil hadde vært et mer realistisk forslag.

 

Hva er realistisk med det da?

Ingen av de utenlandske bilprodusentene ville fulgt norsk lov på feltet uansett, og alle nybiler ville bare ikke kommet til landet. (edit: skal være nybiler over 0,5l pr mil)

Norges bilsag tilvarer vel så vidt 1% av det totale bilsalget, så at vi lager håpløse regler vil ikke medføre noe som helst bortsett fra enda færre nye biler på veiene her i landet.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
Hva er realistisk med det da? Ingen av de utenlandske bilprodusentene ville fulgt norsk lov på feltet uansett, og alle nybiler ville bare ikke kommet til landet.

Hvorfor bruke ord som ingen og alle når du sikkert skjønner selv at det er feil?

 

Det leveres en rekke biler med så lavt forbruk allerede i dag. Nå aner jeg ikke hvor stor prosentandel det er av det totale utvalget biler, så la oss kalle den andelen for x%. Denne andelen vil stige noe uten politiske endringer på grunn av at biler blir generelt mer energieffektive. Det skjer av to grunner: tekniske fremskritt og økt etterspørsel etter sånne biler.

 

Et bastant forbud mot salg av nye biler som bruker over 0,5 liter/mil vil redusere utvalget av nye biler ganske kraftig. Det vil ikke nødvendigvis redusere antall solgte biler per år. Håper du ser forskjellen.

 

Når det er sagt så har jeg foreslått noe annet enn dette forbudet.

___________________________

 

PS. Jeg fant noen interessante tall på ssb nå nettopp:

I 2006 ble det solgt 206807 nye biler i Norge (inkludert bruktimport).

105324 biler ble vraket mot pant mens bilbestanden økte med 101483 bare i 2006. Gjennomsnittsalderen på registrerte personbiler var 10,2 år per 31. desember 2007.

Lenke til kommentar
Hva er realistisk med det da? Ingen av de utenlandske bilprodusentene ville fulgt norsk lov på feltet uansett, og alle nybiler ville bare ikke kommet til landet.

Hvorfor bruke ord som ingen og alle når du sikkert skjønner selv at det er feil?

 

Det leveres en rekke biler med så lavt forbruk allerede i dag. Nå aner jeg ikke hvor stor prosentandel det er av det totale utvalget biler, så la oss kalle den andelen for x%. Denne andelen vil stige noe uten politiske endringer på grunn av at biler blir generelt mer energieffektive. Det skjer av to grunner: tekniske fremskritt og økt etterspørsel etter sånne biler.

 

Et bastant forbud mot salg av nye biler som bruker over 0,5 liter/mil vil redusere utvalget av nye biler ganske kraftig. Det vil ikke nødvendigvis redusere antall solgte biler per år. Håper du ser forskjellen.

 

Når det er sagt så har jeg foreslått noe annet enn dette forbudet.

___________________________

 

PS. Jeg fant noen interessante tall på ssb nå nettopp:

I 2006 ble det solgt 206807 nye biler i Norge (inkludert bruktimport).

105324 biler ble vraket mot pant mens bilbestanden økte med 101483 bare i 2006. Gjennomsnittsalderen på registrerte personbiler var 10,2 år per 31. desember 2007.

 

Hvorfor bruke slike ord? Fordi ingen av bilprodusentene vil bry seg en døtt om hva norske politikere bestemmer som lovlig, og ikke lovlig.

De vil jo ikke ta noen særhensyn for å få modeller som tidligere gikk greit å selge, mens med et slikt påbud ville vært forbudt lovlige igjen. Disse bilene ville bare blitt solgt til andre land med mer fornuftig politikk i såfall.

Det vil bli et enda tynnere utvalg i bilparken enn hva vi nordmenn allerede har, noe som sett i lys av den trafikkfarlige parken vi allerede har med vrakklare biler i hopetall på veien ikke kan sies å være trafikksikker tankegang.

Først må vi gjøre slik at folk har råd til å skaffe seg nye, mer miljøvenlige og trafikksikre biler, før vi skal skremme svært mange merker vekk fra landet som slike regler her foreslått vil gjøre.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
Hvorfor bruke slike ord? Fordi ingen av bilprodusentene vil bry seg en døtt om hva norske politikere bestemmer som lovlig, og ikke lovlig.

Du sier altså at ingen nybiler vil klare kravet og dermed blir det totalstopp av nye biler til landet:

Ingen av de utenlandske bilprodusentene ville fulgt norsk lov på feltet uansett, og alle nybiler ville bare ikke kommet til landet.

Tror du virkelig på at ikke en eneste ny bil ville klart kravet slik at det i praksis ville blitt importstopp av privatbiler? Hva med alle bilene som allerede klarer under 0,5 l/mil? Slutter produsentene å produsere disse eller hva?

 

De vil jo ikke ta noen særhensyn for å få modeller som tidligere gikk greit å selge, mens med et slikt påbud ville vært forbudt lovlige igjen. Disse bilene ville bare blitt solgt til andre land med mer fornuftig politikk i såfall.

Det kan hende at produsentene ikke gidder å gjøre særlig mye ekstra (i ytterste konsekvens: ingenting ekstra) for å overholde kravene, men det betyr jo ikke at de ikke vil fortsette å selge de bilene som allerede overholder det foreslåtte kravet.

 

Det vil bli et enda tynnere utvalg i bilparken enn hva vi nordmenn allerede har, noe som sett i lys av den trafikkfarlige parken vi allerede har med vrakklare biler i hopetall på veien ikke kan sies å være trafikksikker tankegang.

Her skjer en logisk kortslutning. Du tar utgangspunkt i at trafikksikkerhet og miljøvennlighet ikke kan kombineres i en og samme bil. Mener du det seriøst? I så fall, hva får deg til å tro det?

 

Først må vi gjøre slik at folk har råd til å skaffe seg nye, mer miljøvenlige og trafikksikre biler, før vi skal skremme svært mange merker vekk fra landet som slike regler her foreslått vil gjøre.

Hvorfor ikke gjøre begge deler samtidig? Øke nybilavgiftene på verstingene og senke de tilsvarende på de snilleste?

 

PS. Jeg vil bare presisere at dette ikke er et forsvar for et forbud mot biler som forbruker over 0,5 liter/mil, men et angrep på det jeg mener er feilaktige påstander. La oss holde debatten ryddig nok til unngå ren svada. Det er mye morsommere og konstruktivt å diskutere reell og sannsynlig bilpolitikk enn å tilbakevise svada.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri sagt at nybiler ikke klarer kravet og dermed alle vil bli borte.

Edit: Det er glemt å sette inn "over 0,5l pr mil" der det står at produsentene ikke ville brydd seg en døtt.

 

Jeg sier det vil bli betraktelig mye mindre nybiler å velge i mellom her i landet.

Selvsagt vil det komme nye biler, men altså langt færre pr. idag og 6 år frem i tid om et slikt forbud ville kommet. Ser du forskjellen?

Bilkjøpere vil få langt færre valg enn i dag, noe som jeg ikke ser på som en løsning når svært mange av bilene nordmenn allerede prioriterer å kjøre er livsfarlige for å si det mildt, og ikke forurenser de lite heller. Dette var også hva jeg tok utgangspunkt i når det er snakk om at nyere biler vil være mer sikre enn de gamle vrakene svært mange kjører rundt i idag.

Selvsagt kan alt kombineres i en og samme bil, men hvorfor argumenterer du ikke da for at man kun trenger et miljøvenlig bilmerke, og at alle andre kan forsvinne. Du søker jo en bilpark bestående av like biler, med lik vekt og likt alt annet, og da trengs jo ikke bilprodusentene i det hele tatt. Kun ta den beste og få alle til å kjøpe denne bilen.

Slik vil aldri bilkjøpere akseptere uansett, da smak og følelser spiller inn når folk velger bil, og en bilpark bestående av kun like småbiler er både utenkelig og urealistisk.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
Ingen av de utenlandske bilprodusentene ville fulgt norsk lov på feltet uansett, og alle nybiler ville bare ikke kommet til landet. (edit: skal være nybiler over 0,5l pr mil)
Jeg har aldri sagt at nybiler ikke klarer kravet og dermed alle vil bli borte. Edit: Det er glemt å sette inn "over 0,5l pr mil" der det står at produsentene ikke ville brydd seg en døtt.

Vel, aldri sagt er vel å ta litt i, men du har i hvert fall ryddet opp i feilen nå. ;)

 

Jeg sier det vil bli betraktelig mye mindre nybiler å velge i mellom her i landet.

Da er vi fullstendig enige her :)

 

Selvsagt vil det komme nye biler, men altså langt færre pr. idag og 6 år frem i tid om et slikt forbud ville kommet. Ser du forskjellen?

Jepp. Men hvorfor skulle salget av biler med høyere forbruk enn 0,5 l/mil synke før det foreslåtte forbudet trer i kraft? Forbudet mot salg av nybiler med høyere forbruk enn 0,5 l/mil vil jo selvsagt ikke få tilbakevirkende kraft på allerede solgte biler. Kjøper man en bil med 0,6 l/mil forbruk om 5 år så vil jo ikke myndighetene rive kjøpekontrakten og vognkortet i to senere.

 

Bilkjøpere vil få langt færre valg enn i dag, noe som jeg ikke ser på som en løsning når svært mange av bilene nordmenn allerede prioriterer å kjøre er livsfarlige for å si det mildt, og ikke forurenser de lite heller. Dette var også hva jeg tok utgangspunkt i når det er snakk om at nyere biler vil være mer sikre enn de gamle vrakene svært mange kjører rundt i idag.

Jeg forstår fortsatt ikke logikken din med at et slikt forbud skulle føre til en eldre bilpark. Hvem vet, kanskje salget øker på grunn av lavere avgifter og priser på biler som holder seg innen kravet? Se f.eks på salget av de nye knøttsmå bærbare PCene. Folk kjøper de i hopetall til tross for dårlige spesifikasjoner. Grunnen er lav pris. Som sagt betyr ikke nødvendigvis et sånt forbud lavere salg av nye biler eller mindre vraking av gamle biler. Hvordan mener du et slikt forbud vil øke gjennomsnittlig alder på bilparken?

 

Selvsagt kan alt kombineres i en og samme bil, men hvorfor argumenterer du ikke da for at man kun trenger et miljøvenlig bilmerke, og at alle andre kan forsvinne. Du søker jo en bilpark bestående av like biler, med lik vekt og likt alt annet, og da trengs jo ikke bilprodusentene i det hele tatt. Kun ta den beste og få alle til å kjøpe denne bilen.

Slik vil aldri bilkjøpere akseptere uansett, da smak og følelser spiller inn når folk velger bil, og en bilpark bestående av kun like småbiler er både utenkelig og urealistisk.

Bare ett eneste merke med en eneste modell? Hvor har du det fra? Det er ikke det du sa litt lengre opp i innlegget (rød skrift). Selvsagt er det både urealistisk og uakseptabelt å redusere antallet bilmodeller til 1.

 

Dersom utvalget faller fra f.eks 200 ulike bilmodeller til 70 med et slikt forbud så vil jo ikke det frata folk valgmuligheter ødelegge konkurransen mellom ulike bilprodusenter og distributører. Jeg skjønner ikke hvor du har det fra at utvalget vil reduseres til 1 bilmodell.

Lenke til kommentar

En bilmodell var satt på spissen da, men argumentasjonen med forbud og en masse påpud om utslipp, vekt og sikkerhet vil jo medføre at svært mange populære biler vil forsvinne fra landet.

Gitt at loven om forbruk hadde kommet selsvagt.

Det er jo ved et slikt påpud som ble ansett som realistisk over her at jeg mener merker vil forsvinne, og selvsagt ikke før den tid, men blir jo veldig om og dersom en slik idiotisk lov hadde kommet.

Vi kan starte med å gjøre det lønnsomt å kjøpe nytt, med de beste midlene for utslippsreduskjon osv før vi begynner å lage regler som ikke har noe annet enn mindre valgfrihet og enda mer påpud i seg.

Folk vil selv etterhvert velge det som føles best for dem å kjøre rundt i, (altså miljøvennlig) når den tid kommer, men å tro det vil hjelpe med slike påbud pr.idag mener i hvertfall jeg ikke har noe for seg bortsett fra at merkene det gjelder blir solgt til naboen.

Lenke til kommentar
En bilmodell var satt på spissen da

Jeg skjønner det, men sånne overdrivelser ødelegger dessverre den interessante delen av debatten. Det siste innlegget ditt var en fornøyelse å lese. Nå er vi inne på de interessante delene av debatten. :thumbup:

 

Vi kan starte med å gjøre det lønnsomt å kjøpe nytt, med de beste midlene for utslippsreduskjon osv før vi begynner å lage regler som ikke har noe annet enn mindre valgfrihet og enda mer påpud i seg.

Enig i det. Jeg forsvarer som sagt ikke forslaget om et forbud mot nybiler som bruker over 0,5 l/mil, men ønsker heller en avgiftsdifferensiering som gjør det billigere å kjøpe miljøvennlige og sikre nybiler og tilsvarende dyrere for miljøfiendtlige og trafikkfarlige biler (Både nye og gamle).

Lenke til kommentar

Ja, generelt enig i at avgifter er et bedre virkemiddel enn forbud.

 

I en perfekt verden burde det blitt innført en høy, global drivstoffavgift justert etter kjøpekraft/økonomi i hvert enkelt land. Andre land burde også fulgt Norges linje med høye engangsavgifter på biler med høyt forbruk. Da blir det slik at de som absolutt må ha vanlige bensin/diesel-biler fortsetter med det, mens resten går over på elbiler, hybrid, biler med svært lavt forbruk eller velger å klare seg uten bil.

 

Bensinbiler vil nok uansett eksistere i 20-30 år framover.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
heller en avgiftsdifferensiering som gjør det billigere å kjøpe miljøvennlige og sikre nybiler og tilsvarende dyrere for miljøfiendtlige og trafikkfarlige biler (Både nye og gamle).

Det er jo allerede slik..?

 

For å ta hester i bilen, så koster de første 65 kW 127,44 pr kW. Deretter øker det eksplosivt. Hver kW over 130 f.eks, koster 2 654,98 , altså 20 ganger så mye!

 

Et eksempel på en fiktiv bil, 2000kg, 3000ccm, 300HK:

 

Resultat

Bilens nettopris: 500 000

+ MVA (25%): 125 000

+ Vrakpant: 1 300

+ Engangsavgift (se tabell under for detaljer) 631 671

- Bruksfradrag (0%): 0

= Total kostnad inkl. kjøp av bil: 1 257 971

 

 

Engangsavgift

 

Vektavgift:

Første 1 150 kg : 1 150 *35,04 = 40 296

Neste 250 kg : 250 * 76,37 = 19 093

Neste 100 kg : 100 * 152,76 = 15 276

Alt over 1 500 kg : 500 * 177,65 = 88 825

Sum: 163 490

 

Volumavgift:

Første 1 200 cm3 : 1 200 * 13,61 = 16 332

Neste 600 cm3 : 600 * 35,63 = 21 378

Neste 400 cm3 : 400 * 83,80 = 33 520

Alt over 2 200 cm3 : 800 * 104,68 = 83 744

Sum: 154 974

 

Effektavgift (220,65 kW):

Første 65 kW : 65 * 127,44 = 8 284

Neste 25 kW : 25 * 531,00 = 13 275

Neste 40 kW : 40 * 1 274,39 = 50 976

Alt over 130 kW : 91 * 2 654,98 = 240 673

Sum: 313 207

 

Som vi ser er det en enorm eksponensiell økning i avgiftene.

 

http://www.dinside.no/104524/importkalkula...;utslippstype=2

Lenke til kommentar
heller en avgiftsdifferensiering som gjør det billigere å kjøpe miljøvennlige og sikre nybiler og tilsvarende dyrere for miljøfiendtlige og trafikkfarlige biler (Både nye og gamle).

Det er jo allerede slik..?

Jeg får presisere: billigere enn i dag og dyrere enn i dag.

 

Ellers så liker jeg ikke dagens avgiftsystem. Hverken effekt eller volum er "problemer" man bør redusere ved hjelp av avgifter. Vekt er til dels et problem for trafikksikkerheten, men der bør man optimalisere mot en bestemt vekt. F.eks at vektavgiften er lavest rundt 1300 kr og dyrere både over og under det. Effektavgiften og volumavgiften bør byttes ut med utslippsavgifter basert på antall kjørte km og målt utslipp (under EU-test). Nye biler bør bare trenge en slik test per modell hos forhandlerene. (Kjøper de inn 100 stk prikk like biler så skal de ikke trenge å teste hver enkelt for avgiftsberegning.)

Lenke til kommentar
Effektavgiften og volumavgiften bør byttes ut med utslippsavgifter basert på antall kjørte km og målt utslipp (under EU-test). Nye biler bør bare trenge en slik test per modell hos forhandlerene. (Kjøper de inn 100 stk prikk like biler så skal de ikke trenge å teste hver enkelt for avgiftsberegning.)

Antall kjørte km individuelt? Altså linket mot km-telleren til hver enkelt bil? Det blir vel ganske omfattende..

Man kan jo allerede bytte ut volum-avgift med CO2-avgift, men effekt-avgift kommer uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...