Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

Xander: Voks opp!

 

Miljø er selvsagt viktig. Jeg kan ikke begripe om du ikke skjønner det.

 

Selvfølgelig forstår jeg det! Men jeg forstår også at det er nytteløst.. Så lenge det er penger å tjene så kommer ikke menneskene til å endre tankegang..

 

"voks opp" .. heh :roll:

 

Edit: Hvor mange kW bruker datamaskinene dine i året?

Ser du har listet opp minst syv som er i bruk + 10 andre

Endret av Xander^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Akkurat det er vel en sannhet med modifikasjoner. Både diesel og bensin forurenser ganske mye, men de forurenser på litt forskjellige måter. Måler man CO2 så blir diesel miljøvinneren og måler man partikkelutslipp så er bensin den klare miljøvinneren av de to. Med andre ord kan man fremprovosere en miljøfavoritt bare ved å velge kildemateriale. Å si at den ene forurenser langt mer enn den andre avslører bare at man er svært partisk og ønsker å fremme sin personlige favoritt.

 

Tidene endrer seg, og bilprodusentene er under press for å senke snitt-utslippet av Co2. Et av virkemidlene på bensinsiden er å benytte direkte innsprøytning DI (må ikke misforstås med indirekte innsprøytning) og lean-burn syklus. Rett nok klarer man å senke Co2-utslippet og forbruket ved hjelp av DI, men, riset bak speilet er en betydelig økning av partikkelutslipp. Faktisk har RotoTest målt høyere partikkelutslipp av DI-bensinmotorer enn dieselmotorer uten partikkelfilter.

 

Når Euro VI er en realitet, så kommer det til å bli nødvendig å bruke partikkelfilter også på bensinbiler med DI.

 

Utover dette har jeg ingen problemer med store stygge bensinslukere, det får da være måte på hva jeg skal irritere meg over her i verden.

Endret av fcuk_IT
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Xander: Voks opp!

 

Miljø er selvsagt viktig. Jeg kan ikke begripe om du ikke skjønner det.

 

Selvfølgelig forstår jeg det! Men jeg forstår også at det er nytteløst.. Så lenge det er penger å tjene så kommer ikke menneskene til å endre tankegang..

 

"voks opp" .. heh :roll:

 

Edit: Hvor mange kW bruker datamaskinene dine i året?

Ser du har listet opp minst syv som er i bruk + 10 andre

 

Det er også miljøskadelige stoffer i PC. F.eks brom.

Skulle vært en lov som sa det kun er tillatt med en PC pr husstand.

Har men behov for mer, måtte man leid pc på internettkafè

Lenke til kommentar

Dette har også mye å gjøre med mengde. Er det snakk om 1 person med 1 hummer vs 1 person som er avhengig av amerikansk mykt dopapir? Eller er det snakk om ~300 millioner amerikanske brukere av mykt toalettpapir vs 0,3 millioner amerikanske hummere?

 

Statistikk kan lett misbrukes.

 

Ellers så er det jo en "smule" inkonsekvent å argumentere med at dopapir fra gammel skog er mye verre enn å kjøre Hummer når det gjelder forurensing og global oppvarming fordi det går ut over et modent økosystem som påvirker dyrelivet og mindre planter som lever mellom trærne.

 

Det blir som å si at rød saft smaker mye bedre enn gul fordi fargen er rød.

Lenke til kommentar
Det er også miljøskadelige stoffer i PC. F.eks brom.

Skulle vært en lov som sa det kun er tillatt med en PC pr husstand.

Har men behov for mer, måtte man leid pc på internettkafè

Brom er et grunnstoff, og kan da av natur ikke være miljøskadelig. Det kan derimot være giftig for levende vesner å bli utsatt for det i større konsentrasjoner. Så lenge ikke komponentene som inneholder brom (eller andre grunstoff som også kan være giftig, som tungmetaller) blir kastet/resirkulert på en ordentlig måte er det ingen ting å bekymre seg for i miljøsammenheng. Mengden brom på jorda er konstant, det er bare på hvilken plass og oksidasjonstilstand det befinner seg i som forandres.

 

Forslaget om en lov for regulering av PCer per husstand undergraver kraftig rettighetene man har i et fritt samfunn.

 

Å tilby mindre avgift på miljøvenlige produkter (inkludert PCkomponenter som bruker lite strøm, eller er effektive strøm pr arbeid) vil være en fin vei å gå IMO.

Lenke til kommentar

Jaja, noe godt kommer ut av finanskrisen:

 

Ford solgte bare 96.000 kjøretøy i februar, mot 185.000 i samme måned i fjor, altså nesten en halvvering.

 

Salget av de populære truckene, inkludert bestselgeren F-Series pickup, falt 51,6 prosent, mens personbilmarkedet sviktet 40,8 prosent,

 

GM’s dealers sold 127,296 vehicles last month, down 52.9% from February 2008, the company said.

 

Sales declined for every GM brand, with Hummer leading the drop-off, with a 69% decline in February, compared to the same month a year ago.

 

Truck i trynet for bilgigantene

Fleet sales to blame

 

Forhåpentligvis er store bensinslukere som bruker godt over 1 liter på mila historie når man er ferdig med finanskrisen.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Det går fint ann for oss europeere å kombinere høy kjørestilling (SUV) og relativt lavt drivstoffsforbruk (jeg syntes alt under 1l/10km er akseptabelt som snitt) så dette med at SUV-er skal bli tvunget til å dø ut syntes jeg bare er tullete. Det som det bør brukes mest penger på er å utvikle nye motorer som utnytter drivstoff mye bedre med mindre energitap(?)..

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Håper ikke folk plasserer feks en hummer h2 og en range rover vouge tdi på samme fat? Eller en xc90 og h2 for å ta et annet eksempel.

 

 

Er jo en kjennsgjerning at amerikanerne er ubrukelige når de kommer til å få hk ut av sylindervolum eller hva det nå heter. Du kan ha en 4.8 L med 300 hk i USA, mens de i Japan har en 2 L med 300 hk.

Lenke til kommentar
Det er klart det fortsatt kan gjøres mye mer på mer effektive motorer, men det er nok mest å spare på lavere vekt og mindre hestekrefter. Alle personbiler under 0,5 l/mil bør være et greit mål de neste ti årene.

 

Folk kommer ikke til å dø i bilulykker, men av kjedsomhet bak rattet om dette blir en realitet

Lenke til kommentar

Det er fult mulig å få bedre akselerasjon og fart ved å gå ned på vekt og kW*. For de som klør seg i hodet nå så kan jeg avsløre løsningen: Gå mer ned i vekt enn i kW. F.eks vil 40% redusert vekt og 30% redusert motoreffekt gi ~17% bedre akselerasjon under ellers sammenlignbare forhold.

 

*Hestekrefter er for folk som sammenligner bilen med hest og kjerre.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

SV vil forby salg av bensin- og dieselbiler innen 6 år

 

"I 2015 er sannsynligvis teknologien kommet så langt at det er fullt mulig å kreve utslippsfrie biler. SV vedtar det nå som et mål, men det må selvsagt skje i samarbeid med andre land, sier Kristin Halvorsen til Aftenposten."

 

 

Synes det virker urealistisk at det skal skje så mye på bare 6 år. Å f.eks. kreve at alle nye biler bruker under 0,5 l/mil hadde vært et mer realistisk forslag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...