Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

Elbiler har alt for kort rekkevidde, for liten effekt/kapasitet og plass. Kommer aldri til å bli noe reelt alternativ for vanlige mennesker.
Virker som enkelte her ikke har tatt innover seg at olje er en begrenset ressurs.
Det hjelper lite når de tilgjengelige alternativene er regelrett dårlige.

Min utheving. Virkeligheten kommer til å slå hardt i ansiktet for enkelte. At olje er en begrenset ressurs betyr at oljeprisene kommer til å stige "uendelig" mye på sikt. Prisen er lav akkurat nå på grunn av finansikrise og midlertidig fall i forbruket, men det er ting som går over. Hvis ikke forbruket faller, f.eks på grunn av overgang til andre energikilder, så kommer prisene til å øke i det "uendelige". Dvs. til det blir så dyrt at forbruket faller pga prisen alene. Selv ikke Frp i regjering klarer å motvirke en slik langsiktig trend med all verdens avgiftskutt. Avgiftskutt kommer kun til å bremse nedgangen i forbruket og dermed holde oljeprisen høyere enn om avgiftene ble beholdt. Med andre ord vil tiltakene koste veldig mange penger uten å gi lavere utsalgspriser. Noen vil sikkert bli veldig skuffet når de oppdager sannheten bak korttenkt/populistisk politikk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste eksperter er enig i at vi nå er omtrent på toppen når det gjelder hva verden greier å produsere av olje.

 

Økt global etterspørsel og mindre olje betyr økte priser. Mitt tips er at vi har en bensinpris på rundt 40 kroner om ti år. Da vil elbiler tvinge seg fram også uten subsidier.

Lenke til kommentar
Dvs. til det blir så dyrt at forbruket faller pga prisen alene. Selv ikke Frp i regjering klarer å motvirke en slik langsiktig trend med all verdens avgiftskutt. Avgiftskutt kommer kun til å bremse nedgangen i forbruket og dermed holde oljeprisen høyere enn om avgiftene ble beholdt. Med andre ord vil tiltakene koste veldig mange penger uten å gi lavere utsalgspriser. Noen vil sikkert bli veldig skuffet når de oppdager sannheten bak korttenkt/populistisk politikk.

At oljeprisen på lang sikt vil stige som et resultat av at det er en begrenset resurs, og under forutsetning av at etterspørselen opprettholdes tror jeg også FRP ser. Men du snakker om globale trender på lang sikt, mens det FRP prøver å score poeng på her er jo at norske forbrukere skal få billigere bensin, hvilket de også vil få dersom staten halverer sin avgift på dette. At prisen om 10-20 år likevel vil komme på et tilsvarende eller høyere utsalgspris enn i dag, selv uten helt avgift, vil skje uansett. Spørsmålet/ueningheten er vel heller om hvorvidt det er riktig og fornuftig at vi ved pumpen skal betale "3 gangeren" til enhver tid gjeldene oljepris.

Det er vel ikke mange som tror at det er norges avgifter på bensin som regulerer oljeprisen, slik du får det til å høres ut her. (hvis jeg da forstår deg rett ;) )

 

Så for å fortsette å gjøre dette til partipolitikk, så er det nok bare sosilaistene som tror at norske forbrukeres enorme innbetalinger for Co2 utslipp, eller latterlig høye avgift på olje har noen nevneverdig global betydning.

Lenke til kommentar

Bensinavgifter på 5-6 kroner literen er ikke noe særnorsk fenomen, men et særeuropeisk fenomen. Drar du til Istanbul eller Roma har de omtrent like høy bensinpris som i Oslo, men de har langt fra like stor kjøpekraft.

 

Takket være de høye bensinavgiftene bruker en gjenomsnittlig europeer bare en fjerdedel så mye bensin som en amerikaner. Og selvfølgelig er dette med på å holde oljeprisen nede og forsinke den dagen det faktisk blir reell knapphet på olje.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Bensinavgifter på 5-6 kroner literen er ikke noe særnorsk fenomen, men et særeuropeisk fenomen. Drar du til Istanbul eller Roma har de omtrent like høy bensinpris som i Oslo, men de har langt fra like stor kjøpekraft.

 

Takket være de høye bensinavgiftene bruker en gjenomsnittlig europeer bare en fjerdedel så mye bensin som en amerikaner. Og selvfølgelig er dette med på å holde oljeprisen nede og forsinke den dagen det faktisk blir reell knapphet på olje.

Sammenligner man amerikanske priser og utvalg med Europeisk så ser man at det er store forskjeller pga historisk stor forskjell i bensinpriser. Små motorer under 1,5 liter er knapt nok mulig å få tak i. Dette er grunnen til at Prius'en og Smart Fortwo er såpass populære i USA. Der er de faktisk noen av de mest miljøvennlige bilene du får tak i. Prius fylte lenge den rollen kompaktbiler som Polo/Golf fyller her i Norge, altså relativt billige praktiske biler som fungerer for 2+1 barnefamilier.

 

En annen forskjell er at små biler med mye utstyr er rimelig ukjent i USA, kanskje med unntak av Mini. Sammenlign Yaris i Norge med Yaris i USA. For det første er den minste motoren i USA en 1,5L mens i Norge er det 1,0. I Norge er ESP standard på alt annet enn den aller billigste modellen, og kan kjøpes med tillegg på den billigste. Såvidt jeg kan se er det ikke MULIG å få ESP på den amerikanske modellen og dette serut til å være uansett form eller modell. En annen forskjell sånn sett er at pga godkjenningsregler så er det bare 1 motor for Yaris i USA mens det er 4 bensin og 2 diesel i Norge. Aygo får du naturligvis ikke i USA i det hele tatt.

 

Cobos

Lenke til kommentar

Ja, kan også legge til at de fleste amerikanere ser på automat som standard og med det i tankene så kommer Prius ganske bra ut forbruksmessig. Diesel er så og si kun begrenset til lastebiler. Når bensin uansett er så billig ser man ikke poenget med en dieselbil med noe lavere forbruk.

 

For å ikke snakke om bilprisene. 200,000 kroner for en splitter ny Jeep Grand Cherokee gjør sitt for å drive opp bensinforbruket. Hadde alle SUV-ene kostet under 250k i Norge også hadde vi nok hatt en helt annen bilpark.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
For å ikke snakke om bilprisene. 200,000 kroner for en splitter ny Jeep Grand Cherokee gjør sitt for å drive opp bensinforbruket. Hadde alle SUV-ene kostet under 250k i Norge også hadde vi nok hatt en helt annen bilpark.

 

Så du tror at alle ville kjørt rundt i SUV om nye biler generelt kostet lite? Javel, men om folk vil kjøre rundt i det så ser jeg ikke noe i veien for det. Hvorfor skal staten på et kommunistisk vis styre hva slags bil folk kjøper? Jeg syntes det er helt latterlig. Folk må få lov til å kjøre hva de vil.

Lenke til kommentar
For å ikke snakke om bilprisene. 200,000 kroner for en splitter ny Jeep Grand Cherokee gjør sitt for å drive opp bensinforbruket. Hadde alle SUV-ene kostet under 250k i Norge også hadde vi nok hatt en helt annen bilpark.

 

Så du tror at alle ville kjørt rundt i SUV om nye biler generelt kostet lite? Javel, men om folk vil kjøre rundt i det så ser jeg ikke noe i veien for det. Hvorfor skal staten på et kommunistisk vis styre hva slags bil folk kjøper? Jeg syntes det er helt latterlig. Folk må få lov til å kjøre hva de vil.

 

hør hør.

 

Man trenger kanskje ikke kutte SUV prisene så mye, men det generelle prisnivået burde kuttes. Norges bilpriser er bak veggen latterlige (uansett hva dere treklemmende miljøaktivsiter sier). Den dagen man har et brukbart alternativ på markedet som kan erstatte dagens biler, DA kan man øke prisene på bensin/diselbiler. Jeg mener ikke vi skal spy ut co2 til jorden vår kreperer, men det er jo ikke så mye annet å gjøre?

 

Elbiler vil som mange sier aldri bli en skikkelig erstatning for bensindrevne biler, de kan kanskje lette litt på storbytrafikken, men ikke mye mer en det. Hydrogenbiler er nok det nærmeste vi kan komme den perfekte bilen men teknologien ligger dessverre.

 

Men gratulerer at den norske stat klarte å gjøre SUVs til et statussymbol.

 

 

by the way, hørte det var snakk om at norge kanskje ble nødt til å kutte bilprisene pga vårt støttmedlemskap i eu? Wuhu endelig noe positivt ut av det.

 

 

 

Lurer på hvilke ruskehoder som bestemmer i dette landet her, åpenbart noen som tror på den beroligende stemmen til en gammel mann fra snåsa og muligheten til å stoppe blødninger med bønnevers. De kan jo skryte av; høyere bilavgifter, båtsertifikat for småbåter (vi har en 15/16 fot med 50 hk, den må jeg liksom ha båtlappen for å kjøre, tror jeg også, no money for you griske staten), og denne nye loven om at det skal være forbudt å krenke religioner?!?!?! Da burde det bli forbudt å si noe imot alle som tror på alle slags fabeldyr, julenissen og ufoer..

Lenke til kommentar
Hva hadde bilverdnen vært uten mustanger, vipere og Amg,M og rs?

 

Meget meget kjedelig =)

 

 

Men det at noen faktisk har en genuin interesse for biler, og faktisk kjøper dem pga hvordan de ser ut, hvordan de oppfører seg, hvordan de høres ut og hvor raske de er, møtes med vantro øyne av noen. Man kjøper dem ikke bare fordi man vil forurense mest mulig.

Lenke til kommentar

Xander: Elbiler vil ikke bety slutt på oljeforbruk (i hvert fall ikke på svært lang tid). Men elbiler fjerner i hvert fall låsingen til olje som eneste mulige drivstoff. Elektrisitet kan lages på så mange måter. Oljeforbruket til elbiler følger altså andelen oljedrevet elektrisitet i det europeiske kraftmarkedet.

Lenke til kommentar
Hva hadde bilverdnen vært uten mustanger, vipere og Amg,M og rs?

 

Meget meget kjedelig =)

 

 

Men det at noen faktisk har en genuin interesse for biler, og faktisk kjøper dem pga hvordan de ser ut, hvordan de oppfører seg, hvordan de høres ut og hvor raske de er, møtes med vantro øyne av noen. Man kjøper dem ikke bare fordi man vil forurense mest mulig.

 

hør hør hvem kaan motstå lyden av en dobblet supercharged rs6?

Lenke til kommentar
Hva hadde bilverdnen vært uten mustanger, vipere og Amg,M og rs?

 

Meget meget kjedelig =)

 

 

Men det at noen faktisk har en genuin interesse for biler, og faktisk kjøper dem pga hvordan de ser ut, hvordan de oppfører seg, hvordan de høres ut og hvor raske de er, møtes med vantro øyne av noen. Man kjøper dem ikke bare fordi man vil forurense mest mulig.

 

hør hør hvem kaan motstå lyden av en dobblet supercharged rs6?

 

Liker når "fornuftige" audi smeller en v10 twinturbo motor fra lamborghini i en familiestasjonsvogn, that's the spirit =D

Lenke til kommentar
Hva hadde bilverdnen vært uten mustanger, vipere og Amg,M og rs?

 

Meget meget kjedelig =)

 

 

Men det at noen faktisk har en genuin interesse for biler, og faktisk kjøper dem pga hvordan de ser ut, hvordan de oppfører seg, hvordan de høres ut og hvor raske de er, møtes med vantro øyne av noen. Man kjøper dem ikke bare fordi man vil forurense mest mulig.

 

hør hør hvem kaan motstå lyden av en dobblet supercharged rs6?

 

Liker når "fornuftige" audi smeller en v10 twinturbo motor fra lamborghini i en familiestasjonsvogn, that's the spirit =D

 

da blir det liksom ok og dra på lang kjøre tur til bestemor elns.

en for plass til bikja selv om den har mer power enn en ferrari f50 0.o

Lenke til kommentar
Hva hadde bilverdnen vært uten mustanger, vipere og Amg,M og rs?

 

Meget meget kjedelig =)

 

 

Men det at noen faktisk har en genuin interesse for biler, og faktisk kjøper dem pga hvordan de ser ut, hvordan de oppfører seg, hvordan de høres ut og hvor raske de er, møtes med vantro øyne av noen. Man kjøper dem ikke bare fordi man vil forurense mest mulig.

 

hør hør hvem kaan motstå lyden av en dobblet supercharged rs6?

 

Liker når "fornuftige" audi smeller en v10 twinturbo motor fra lamborghini i en familiestasjonsvogn, that's the spirit =D

 

da blir det liksom ok og dra på lang kjøre tur til bestemor elns.

en for plass til bikja selv om den har mer power enn en ferrari f50 0.o

Yepp!

 

Men viss ein skal tenke litt realistisk(for meg og ein del andre trur eg) så vil jo mercedes E320 cdi eller BMW535 td vere greie bilar å reise på langtur med og. Ikkje at dei er verdens beste på forbruk, men i alle fall litt bedre...

Lenke til kommentar
Hva hadde bilverdnen vært uten mustanger, vipere og Amg,M og rs?

 

Meget meget kjedelig =)

 

 

Men det at noen faktisk har en genuin interesse for biler, og faktisk kjøper dem pga hvordan de ser ut, hvordan de oppfører seg, hvordan de høres ut og hvor raske de er, møtes med vantro øyne av noen. Man kjøper dem ikke bare fordi man vil forurense mest mulig.

 

hør hør hvem kaan motstå lyden av en dobblet supercharged rs6?

 

Liker når "fornuftige" audi smeller en v10 twinturbo motor fra lamborghini i en familiestasjonsvogn, that's the spirit =D

 

da blir det liksom ok og dra på lang kjøre tur til bestemor elns.

en for plass til bikja selv om den har mer power enn en ferrari f50 0.o

Yepp!

 

Men viss ein skal tenke litt realistisk(for meg og ein del andre trur eg) så vil jo mercedes E320 cdi eller BMW535 td vere greie bilar å reise på langtur med og. Ikkje at dei er verdens beste på forbruk, men i alle fall litt bedre...

litt mere realistiske de men de maler ikke så godt som m5,rs6 eller e 63 amg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...