Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

Jeg vet du har vanskelig for å skjønne det, men det finnes faktisk noen av oss som er genuint interessert i bil og derfor tar en biltur kun for å kjøre.

På det grunnlaget ser jeg ikke på elbiler som noe reelt alternativ for vanlige bensin- eller dieselbiler.

 

Om du eksempelvis hadde hatt ca 300 000 på å bruke på bil ville du kanskje kjøpt noe sånt:

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...amp;WT.svl=Link

 

Jeg på den annen side, ville heller kjøpt noe sånt:

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...amp;WT.svl=Link

 

Comprende?

 

Vennligst legg av det dårlige forsøket på å dreie dette over på at jeg ikke skjønner at folk har forskjellige ønsker/behov. Du påstå man ikke kan ha tesla som eneste bil, det er tull, man kan ha tesla som eneste bil. Det avhenger helt etter ønske og behov.

 

AtW

 

Snakker om å være kverulant.

I et land som Norge må du vel si deg enig i at det er helt latterlig, noen ganger opptil umulig, å kjøre rundt i en Tesla på bl.a. vinterføre. Jeg forstår hva du vil frem til, men det er unødvendig å komme med disse argumentene på et grunnlag som tilsier at man skal kjøpe en bil til 900.000 kroner for deretter og leie biler i hytt og pine. Dette henger vel strengt tatt ikke på greip.

 

Er tesla så dårlig egnet til vinterføre? Det er da en god del her i landet som kjører rundt med sportsbiler på vinteren, kanskje ikke det beste kjøretøyet, men det går tilsynelatende helt fint an. Personlig er jeg forsåvidt i en liknende situasjon, da jeg kjører MC, og om vinteren klarer jeg meg uten kjøretøy. Og jeg trenger ikke å leie biler i "hytt og pine", det finnesbilkollektiv, og man klarer seg til det meste uten bil, såklart lettere i en by, men jeg ser ikke på det som kverrlurering, at man ikke kan ha tesla som enste bil er tull.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se min forrige post, ATWindsor. Tesla og MX-5 må kunne regnes i samme leie når det kommer til hvor gode vinterbiler de er. Med unntak av å ha det morsomt på tomme parkeringsplasser er de særdeles upraktiske.

 

Dog, med en Tesla ville jeg hatt noe bedre grep av den ekstreme vekten batteriene påfører den.

 

Om man bor på steder hvor med mindre bra kollektivtilbud, kan man fortsatt ha Tesla som eneste bil, men det er upraktisk! Det er hele poenget her. Ja, det fungerer. Nei, det fungerer ikke bra.

Endret av Atald
Lenke til kommentar

Hva om du skal kjøre lengre en det batteriene holder? Kjempekult å kjøre en del av strekningen, stoppe så mange timer det tar å lade opp før man kjører videre (husker en eller annen ga meg en skikkelig overhøvling sist gang jeg ga det tallet jeg trodde var ritkig)

 

Tesla som eneste bil er ganske dumt, sportsbiler fra selvstendige produsenter har et ikke ufortjent rykte på seg for å bryte sammen uten grunn til tider. Men hvem vet.

 

Skjønner at noen tenner på alle plugger når det kommer til biler, men da håper jeg at dere ikke er ute å flyr noe særlig. Leste et sted at en flytur tur/retur (eller var det en vei) til syden forurenser like mye per person som gj.snitt utslipp for en bil på et år. Kom ikke her å si at du betaler miljøavgift i flybilletten når du kan få den for under 1000 lappe, bare se på de latterlige avgiftene vi har i bilnorge.

 

Leste et annet sted på forumet her om dagen, en som hadde dratt til usa med 600 000 NOK. Holdt på å kjøpe en splitter ny a4 i norge men i USA kjøpte han seg heller en Bentley continental flying spur. Dere anti\"Raske biler med stor motor\" folk synes kanskje at det er helt greit med tanke på at den samme bilen i norge vil koste godt over 2 000 000.

 

Jeg er en autofil person, og jeg vil uansett hva folk sier kjøpe meg akkurat den bilen jeg har lyst på. Jeg skal ikke ha meg en SUV, ja noen av dem ser fryktelig kule ut (range rover, Q7) men fryktelig upraktiske.

 

Skjønner virkelig ikke at bilnorge skal lide så veldig under denne klimakrisen (som kan være mindre en man først trodde men jeg holder meg nøytral her). Hva med å redusere flytraffiken? Tenk hvor mye man ville spart i utslipp hvis man kuttet ned på rutene.

 

Og til dere som lovpriser kollektiv: Her jeg bor går bussene hvert 30 min, hver time. Komme seg til toget betyr å bytte buss halveis. En billett koster 32 kr.

Synes dette tilbudet er latterlig derfor bruker jeg bilen så ofte jeg kan. Mer komfortabelt er det også + halverer reisetiden.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Hør, selv om Clarity er svindyr så tror jeg fortsatt at det er veien å gå. Bare se på datamaskinene, i starten ble de regnet som ubrukelige for den vanlige borgeren og man så for seg et rent militært bruk. Svindyre var de også. Nå får vi pcer som er uhorvelig mye bedre for en bitteliten brøkdel av prisen.

Hovedproblemet er ikke at den er svindyr, hovedproblemet er at den er et blindspor. La meg ta en rask sammenligning med en batteridrivet elbil kontra en brenselcelleelbil.

 

1 Den baserer seg på en brenselcelle som ER svindyr, i tillegg har den problemer med at brenselcellene har begrenset levetid og når de feiler så er de helt død, siden de får kortslutning.

Batterier derimot er tyngre ved lang rekkevidde, men er mye mye billigere og har en synkende virkningsgrad over tid istedet for å feile momentant.

 

2 Hydrogenet er knapt nok mulig å få tak idag. Skal det bygges ut en infrastruktur for dette er det ikke økonomisk å gjøre det nå, så staten må isåfall inn og støtte. Hvilke veiprosjekter er det du vil kutte for å frigjøre de enorme summene som trengs for det? Omtrent 5-10 millioner koster det per pumpe. Batterier finnes det lademuligheter for ved enhver garasje, og å bygge ut ladepunkter ved jobbparkering f.eks. koster rundt 5-10k per punkt.

 

3 Hydrogenet blir idag utvinnet via reformering av metan, dermed får man CO2 utvikling og miljøaspektet forsvinner. Alternativt kan man elektrolysere vann, og da er den prosessen i beste fall 50% effektiv. Større anlegg er mer effektive en små anlegg, men bruker man store anlegg må hydrogenet fraktes med tankbil eller man bygger dyre rør for distribusjon. Strøm derimot utvinnes på mange forskjellige måter, mange av de miljøvennlige, spesielt i Norge med vannkraften.

 

4 Lagring av hydrogen er vanskelig, det kan komprimeres som bare koster rundt 20% effektivitet, men gir dårlig krafttetthet (dermed lav rekkevidde). Denne tanken lekker også hydrogen slik at hvis bilen står noen uker har du tom tank. Det kan fryses slik at hydrogenet kondenserer, det er rundt 50% effektivt men gir større rekkevidde og det damper ikke vekk så lett. Eller det kan lagres i fast form i et materiale som ikke er oppfunnet enda. Det koster bare rundt 5% å lade et batteri, mindre hvis man gjør det sakte som over natta.

 

Så brenselceller er dyrere, dårligere rekkevidde og mye, mye mindre effektivt. Prisen på brenselcellene vil nok falle, men husk at f.eks. laptopbatterier idag øker lagringensmulighetene rundt 7-8% hvert år, og prisene faller der også. Slik at hvis ikke du mener brenselcelleprisene vil falle veldig mye FORTERE enn batteriprisene blir de aldri prismessig gunstig.

 

Jeg har flere ganger i denne tråden sagt hva jeg mener om norske bilavgifter, og jeg mener at de rammer helt feil folk. En fornuftig familiebil blir truffet av de samme utgiftene som en Mercedes M klasse feks. Den norske stat har virkelig bommet her, og hver gang jeg snakker med folk fra feks England og nevner bilprisene så får de bakoversveis og tror at jeg tuller.

 

Det er mulig at du legger noe annet i fornuftig familiebil enn meg, men la oss ta noen eksempler. En populær familiebil er Ford Focus stv, ta 1.6 TDCi med 109hk. Den starter på til deg i Trend utførelse: 247 750. Av det utgjør avgiftene 25 590. Resten er betaling til Ford og MVA. Gjør du sammenligningen jeg gjorde lenger opp med lønnsnivået i England er det faktisk ikke så gal pris. Hvis familien ikke har råd til de 25k ekstra i avgifter har de mest sannsynlig ikke egentlig råd til barn heller... En M-klasse derimot er en luksusbil med et for de aller fleste av eierne totalt unyttig offroadmuligheter. Den derimot starter på 870 000, så den er ikke priset til vanlige familier. Men det er den jo i ingen andre land heller. Til den prisen har den 404 000 i avgifter, og 25 590 er ikke det samme som 404 000.

 

Per dags dato svømmer Norge i olje. Oljen forsvinner men jeg tror ikke Norge blir slått konkurs om de kanskje lemper litt på avgiftene, feks fjerne engangsavgiften. Du kan kjøpe en bil for 250 000 i tyskland og møte på en engangsavgift på 250 000. Det er en helt syk avgift (litt som dokumentskatt og arveskatt, ubrukelig)

Norge går ikke konkurs om de fjerner bilavgiftene, men de pengene må dras inn et annet sted. Jeg personlig har ikke lyst til å betale mer skatt siden du ikke vil betale for din bensinsluker. Det er enten det eller minske støtte til skoler, veier, sykehus, eldre osv.

 

Jeg kan ikke se for meg at engang miljøaktivisten simen1 synes at norske bilavgifter er på topp, systemet kunne bli massivt forbedret. Men per dags dato betyr det penger i kassen for den Norske stat så jeg tror nok ikke det skjer noe med de avgiftene med det første.

Naturligvis ikke, de virker jo, som det ble nevnt bare noen poster opp, så tenker folk seg om en gang til før de kjøper en miljøfientlig bil. I tillegg til at de finansierer masse andre offentlige tjenester.

 

Like før jeg kjøper en stor bensinsluker på pur f.

 

Er du så misfornøyd med avgiftene ville jeg fortsatt anbefale Tesla Roadster, da får du en supersportsbil uten en krone i avgifter til staten. Alternativt er jeg veldig fornøyd med at din store bensinsluker ihvertfall gir et pent bidrag til statskassa.

 

Cobos

 

Cobos, vi klarte da å utvikle bilen, månerakketer, atombomber og datamaskiner. Da burde vi vel for fanken klare å utvikle en mer effektive brenselceller og finne opp en bedre måte å utvinne/lagre hydrogen på (han som finner ut det blir steinrik). Det jeg mener om elbiler er at man bare skyver problemet under teppet. I Norge er jo ikke det et problem siden våre supergrønne fosser proudserer den strømmen vi trenger, men hva med land som bruker kullkraftverk, da er vi jo tilbake der vi startet.

 

Men tilbake til familiebil, ford focus kan bli i det minste laget for mange. Var noen tidligere i denne tråden som påpekte avgiftene ford S-max ble rammet av (hvorpå noen fulgte på med et innlegg om at man ikke burde få så mange barn om jeg ikke husker helt feil).

 

Jeg er som sagt en autofil person og jeg er ikke et miljøsvin, det eneste området jeg ikke klarer å være grønn er bil. Ja vi kan godt betale miljøavgift, men jeg synes noe skurrer når du finner biler til 1 million i norge når tilsvarende modeller i USA koster 100 000. I norske bilblader så står det jo som oftest \"pris i england XXX XXX, gang med to for å få norsk pris\". Først skatter du på inntekten, så er det bensinavgift og veiavgift og snart blir det sikkert avgift for å dekke papirarbeidskostnadene for de andre avgiftene.

 

Du skal ha tommel opp og pluss i boka for et meget informativt innlegg Cobos.

 

Men jeg mener og tror fortsatt at hydrogen brenselceller er fremtiden så snart teknologien tar igjen ideene. Man har da strukket gass og oljeledninger over halve jordkloden, og det burde jo være fullt mulig å gjøre det samme med hydrogen. Det er en lang vei igjen å gå men den er alt annet en umulig =)

Endret av drz
Lenke til kommentar
Se min forrige post, ATWindsor. Tesla og MX-5 må kunne regnes i samme leie når det kommer til hvor gode vinterbiler de er. Med unntak av å ha det morsomt på tomme parkeringsplasser er de særdeles upraktiske.

 

Dog, med en Tesla ville jeg hatt noe bedre grep av den ekstreme vekten batteriene påfører den.

 

Om man bor på steder hvor med mindre bra kollektivtilbud, kan man fortsatt ha Tesla som eneste bil, men det er upraktisk! Det er hele poenget her. Ja, det fungerer. Nei, det fungerer ikke bra.

 

Hvis poenget er at noe er upraktisk om gitte utevendige forutsetninger er til stede, så skriver man at noe er upraktisk, ikke at det ikke er mulig.

 

AtW

Lenke til kommentar
Den avfeide du galant,

nå er du bare fryktelig kverulant.

 

Hva avfeide jeg galant? Jeg skrev før ditt innlegg at sportsbiler neppe er det beste kjøretøyet om vinteren, men at det går ann å bruke de, og at noen gjør det, du ser jo i det store og det hele ut til å være enig i det, du mener at de er upraktisk.

 

Om det er kverrulant å etterlyse presise formuleringer, så får jeg heller være en kverrulant. For meg er det en vesentlig forskjell mellom ting som ikke går ann, og ting som er upraktisk. Det går ann å ha tesla som eneste bil, for endel vil det være upraktisk.

 

AtW

Lenke til kommentar

ATWindsor har et poeng, det behøver ikke være noen problem å ha en bakhjulsdrevet toseter uansett hva den drives av, være seg bensin eller elektrisitet på vinterstid (da holder vi rekkevidde ect..ect utenfor) Så lenge det er godt med vekt over drivhjulene så er det ikke noe problem, faktisk så tror jeg tesla har en aldri så liten fordel siden batteriene og motoren står over drivhjulene, setter du piggdekk på tesla så tror jeg den klarer seg bedre en andre tilsvarende bakhjulsdrevne biler.

 

tesla-eckh-01.jpg

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar
Hvor mange av de som støtter (og noen ganger skryter de opp i skyene) elbiler, i denne tråden, har faktisk kjørt en elbil over en nevneverdig distanse?

Skal absolutt ikke skryte på meg de helt store langturene, det har vel stort sett begrenset seg til under 20 km... Men jeg har kjørt mange el-biler; Think, Citroen, Pegeout, Buddy, REVA(i), og til og med el-SUVen Toyota RAV4-EV, for å nevne de jeg husker. Jeg syns jo i grunn de er litt morsomme å kjøre jeg da, men det er vel litt med disse som det er med feks Range-Rover Sport, det er jo litt artig, men jeg har visse innvendiger mot å skulle hatt noe sånt som eneste vanlige bil.

 

Mitt syn på el-bil er naturlig nok litt preget av egne erfaringer, men jeg ser jo at det nå kommer en rekke nye modeller som tilsynelatende ikke har noe annet til felles med de jeg allerede har prøvd, enn at de fortsatt går på strøm. Hvis man nå får mer "normal" størrelse, og problemene med rekkevidde og lang ladetid blir kraftig forbedret, blir det straks mer interessant for noe mer enn ren "til/fra jobb kjøring" også. Men som sagt, jeg tror vi må over på noe hybridløsninger slik at man ikke er avhengig av flere timer stopp, om dette virkelig skal bli en verdig konkurrent for "vanlige" folk, som ser seg råd til kun 1stk "vanlig" bil.

 

Hehe, aporopå rekkevidde; en Jeep Grand Cherokee V8 bensin har jammen ikke rare rekkevidden den heller, den slurper gladelig i seg 2 liter pr mil, og har 60 liters tank, men forskjellen er jo at det bare tar 5 minutter og en god slump penger å fornye rekkevidden. :)

Lenke til kommentar
Hehe, aporopå rekkevidde; en Jeep Grand Cherokee V8 bensin har jammen ikke rare rekkevidden den heller, den slurper gladelig i seg 2 liter pr mil, og har 60 liters tank, men forskjellen er jo at det bare tar 5 minutter og en god slump penger å fornye rekkevidden. :)

 

Du satte nettopp fingeren på hvorfor mannen på gata kvier seg for å kjøpe Elbil. Kunne for min del aldri i verden tenkt meg en elbil, hele ladeopplegget er ikke noe jeg er så fasinert over.

 

"Da kan du jo kjøpe deg en prius, den har jo både bensintank og elmotor!"

Bare for å få det klart, prius er et oppskrytt ikon for hollywood kjendiser som ser en enkel løsning på hvordan virke miljøvennelig. En VW polo blue motion bruker mye mindre en den på mila.

 

Men Lexus LS 600H skulle jeg ikke hatt noe imot å eie =)

Lenke til kommentar
"Da kan du jo kjøpe deg en prius, den har jo både bensintank og elmotor!"

Bare for å få det klart, prius er et oppskrytt ikon for hollywood kjendiser som ser en enkel løsning på hvordan virke miljøvennelig. En VW polo blue motion bruker mye mindre en den på mila.

Ja, men Polo og Prius er ikkje akkurat så veldig like bilar heller då? Bittelitt størrelsesforskjell.

Lenke til kommentar
Lexus LS 600 H ja. Fin og miljøvennlig 5 liters V8-er i den. :)

 

neineinei, er jo hybrid =D

 

 

"Da kan du jo kjøpe deg en prius, den har jo både bensintank og elmotor!"

Bare for å få det klart, prius er et oppskrytt ikon for hollywood kjendiser som ser en enkel løsning på hvordan virke miljøvennelig. En VW polo blue motion bruker mye mindre en den på mila.

Ja, men Polo og Prius er ikkje akkurat så veldig like bilar heller då? Bittelitt størrelsesforskjell.

 

Mente bare at i forhold til utslipp så er priusen "hypet" for mye opp. Den er ikke så fantastisk

Lenke til kommentar

Men de fleste idioter kjører SUV på vanlig vei, ofte på helårsdekk. Med høy bakkeklaring og trekk på alle fire hjul er det sjelden noe problem å ta seg fram selv om veien er ubrøytet. Men det betyr også at det er vanskeligere å oppdage hvor glatt det kan være på veien. Derfor er SUVer overrepresentert i en del typer ulykker. SUV er falsk trygghet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...