Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

Enig med rebel rider.

 

Når dette er i boks

 

1: Effektiv måte å utvinne hydrogen på

2: Teknologien fra Hondas hydrogenbrennselcellers bil må bli gjort tilgjengelig for allmenheten og ikke koste huset.

 

da kan vi virkelig begynne å mase på at folk må kjøre mer miljøvennelige biler. Per dags dato synes jeg det er litt unyttig, siden det ikke er gode nok alternativer for alle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her var det mye rare oppfatninger om elbiler.

Når det gjelder blindsporet med hydrogen foreslår jeg en titt på den posten jeg gjorde tidligere i tråden. Alle dere som venter spent på hydrogen er velkomne til å argumentere mot den, og ikke hold pusten. :)

 

Rebel-rider: Jeg skjønner virkelig ikke hvor ideen at Li-ion batterier er så innmari giftige kommer fra. De er IKKE giftige, dette er en myte. Noen varianter har derimot problemer med brann hvis de blir for varme. Bly og Nikkel derimot er giftige tungmetaller, men disse batteriene brukes kun i Hybrider og små lavhastighetselbiler som Buddy.

 

hansjqrg1: Ta en titt her, dette er de beste dataene jeg har sett på forskjellene mellom dinosaurjuice biler og elbiler når det gjelder utslipp. Det er uansett et poeng at spesielt for land med mye kullkraftverk er det veldig nyttig med elbiler. Problemet med kullkraftverk og kjernekraftverk er at de er vanskelig å justere etter dagsforbruk i motsetning til f.eks. vannkraft. Det betyr at det er masse ledig kraft i strømnettet om natten som er det elbilene vil bruke. Det gjør også at elbilene vil ikke drepe strømnettet som mange mener. Videre apropos Tesla... la meg se på vekten... En Caterpillar 320D L ser ut som en vanlig gravemaskin og veier 21 900kg, en Porsche 911 GT2 (som i teorien matcher 0-100 tiden på en Tesla Roadster Sport) veier 1515kg og en Tesla Roadster veier 1248kg. Hele poenget med en elbil er at den skal være lett. Det er også et poeng at elbiler er de aller beste flexifuel bilene, de går på alt fra kull og kjernekraft til vannkraft og solceller. Det er også bedre for det lokale miljøet uten tvil med elbiler enn bensinbiler, og problemet med kullkraftverkene er enda et godt argument for å avvikle kullkraft. Norge har faktisk vært en netto eksportør av kraft de siste 3-5 årene så i Norge vil en elbil utelukkende gå på vannkraft.

 

pcb160: Det er ikke tvil om at for barnefamilier klarer ikke dagens små elbiler som Think å dekke alt transportbehov, men de fleste familiene blir overrasket over hvor mye av behovene som kan dekkes av f.eks. en Think. Ser man også på Chevrolet Volt er det ikke tvil om at den vil kunne dekke behovet for mange familier og bruke ytterst lite bensin.

 

Cobos

Lenke til kommentar

Jeg favoriserer ingen batteritype, men det at lithium ion batterier ikke er giftige medførter ikke riktighet. En annen ting er at du ikke kan slukke en lithium brann med vann. Dessuten så foregår det mye intressant i utvikling brenselceller, det handler om så mye mer en om hydrogen som du brukte 3 av dine 4 pukter på i din argumentasjon mot brenselceller, snever og dårlig begrunnet.

 

 

http://www.lenntech.com/Periodic-chart-elements/li-en.htm

 

Health effects of Lithium

 

Effects of exposure to Lithium: Fire: Flammable. Many reactions may cause fire or explosion. Gives off irritating or toxic fumes (or gases) in a fire. Explosion: Risk of fire and explosion on contact with combustible substances and water. Inhalation: Burning sensation. Cough. Laboured breathing. Shortness of breath. Sore throat. Symptoms may be delayed. Skin: Redness. Skin burns. Pain. Blisters. Eyes: Redness. Pain. Severe deep burns. Ingestion: Abdominal cramps. Abdominal pain. Burning sensation. Nausea. Shock or collapse. Vomiting. Weakness.

 

Effects of short-term exposure: The substance is corrosive to the eyes, the skin and the respiratory tract. Corrosive on ingestion. Inhalation of the substance may cause lung oedema. The symptoms of lung oedema often do not become manifest until a few hours have passed and they are aggravated by physical effort. Rest and medical observation is therefore essential. Immediate administration of an appropriate spray, by a doctor or a person authorized by him/her, should be considered.

 

 

http://bipolar-disorder.suite101.com/artic...ty_or_poisoning

 

Symptoms of Lithium Toxicity:

 

* Increasing diarrhea

* Vomiting

* Anorexia

* Muscle weakness

* Lethargy

* Giddiness

* Ataxia

* Poor coordination

* Tinnitus (ringing in the ears)

* Blurred vision

* Tremor of the extremities

* Tremor of the jaw

* Muscle hyperirritability

* Choreoathetoid movements (rapid and jerky involuntary movements)

* Dysarthia (poor speechy articulation)

* Drowsiness

* Nephrogenic diabetes insipidus

 

More severe symptoms of acute lithium toxicity can also include stupor, seizures, coma, and cardiac symptoms that could lead to heart failure in patients with underlying heart disease.

Lenke til kommentar
Norge har faktisk vært en netto eksportør av kraft de siste 3-5 årene så i Norge vil en elbil utelukkende gå på vannkraft.

Elbiler har utvilsomt en mange store miljøfordeler, men akkurat dette argumentet mener jeg er feil fordi vi har et internasjonalt kraftmarked. Bruker man 1 kWh mer i Norge så minker også eksporten tilsvarende. Etterspørselen vil selvsagt tilfredsstilles av andre kraftleverandører i utlandet. Derfor vil konsekvensen av økt bruk av elbil i Norge bli økte kraftproduksjon fra kullkraft, gass, olje eller kjernekraft.

 

Rebel-Rider: Rent metallisk litium brukes ikke i batterier. Det er snakk om Oksider av litiumlegeringer. Det har ikke den giftigheten som rent litium-metall har.

Lenke til kommentar

Ok de forskjellige batteritypene har noen fordeler og ulemper, og jeg skjønner da at man kan argumentere for det ene fremfor det andre mellom disse batteritypene.

Men er det virkelig så ille ifht brannfare og/eller giftighet, når man sammenliker med bensin, alkohol, eller hydrogen?

 

Cobos Lagt til I dag, 10:03

pcb160: Det er ikke tvil om at for barnefamilier klarer ikke dagens små elbiler som Think å dekke alt transportbehov, men de fleste familiene blir overrasket over hvor mye av behovene som kan dekkes av f.eks. en Think. Ser man også på Chevrolet Volt er det ikke tvil om at den vil kunne dekke behovet for mange familier og bruke ytterst lite bensin.

Ok da er vi nok litt ueninge når det gjelder Think, men jeg er jo den første til å innrømme at dette jo er teknologi i hurtig endring, og mine erfaringer er basert på bla Think før den modellen som kom nå nylig. De blir brukt til og fra jobb, og noe særlig utover det er de ikke spesielt egnet for. Det er plass til kun en pasasjer, og kjøretiden er i praksis kort, ikke minst nå på vinteren.

 

Jeg tror så absolutt dette kan bli mer interessant når det nå begynner å komme en del mer vanlig størrelse biler, og med dobbel+ kjøretid, klattladning, osv, men er likevel tvilende til at rene el-biler vil "ta over" i overskuelig fremtid.

Chevrolet Volt er såvidt jeg vet en plugin hybrid, og dette har jeg som sagt større tro på en ren el-bil. Skulle gjerne hatt en selv, og jeg liker som nevnt ideen med å kunne kjøre null-utslipp lokalt, og jeg liker ideen om at selve driften er helt eller delvis elektrisk, og at man gjennom det også kan ta vare på noe av all retardasjons energien som ellers bare går til spille.

Er ikke sikker på at vi er så ueninge her Cobos, jeg følger deg langt på vei, men er kanskje noe mer skeptisk til rene el-biler. :)

Lenke til kommentar
Jeg favoriserer ingen batteritype, men det at lithium ion batterier ikke er giftige medførter ikke riktighet. En annen ting er at du ikke kan slukke en lithium brann med vann. Dessuten så foregår det mye intressant i utvikling brenselceller, det handler om så mye mer en om hydrogen som du brukte 3 av dine 4 pukter på i din argumentasjon mot brenselceller, snever og dårlig begrunnet.

 

Li-ion batterier er som det aller meste av moderne produkter ikke anbefalt å spise. Slik sett er de giftige, men dette gjelder alle typer batterier. Derimot hvis du dumper Li-ion i naturen vil dette IKKE skade naturen utenom den visuelle forsøplingen. Dette i kontrast til batterier som inneholder tungmetaller. Hadde du faktisk lest litt i den kilden din hadde du sett at alkaliemetallene som Li er en del av aldri finnes i naturen siden de reagerer voldsomt med vanndampen i lufta. Li er slik alltid bundet opp som et mineral og et Li-ion batteri vil ha verdi ved resirkulering og dermed vil sjansen for at noen dumper det i naturen også være mindre.

Det er på samme måte med en Li brann som med en brann i et organisk stoff som, la meg ta et tilfeldig eksempel... bensin, ikke mulig å slukke effektivt med vann.

Jeg vil veldig gjerne at du finner en troverdig kilde som spesifikt sier at Li-ion batterier er et problem når det kastes i søpla.

 

Ja da er jeg veldig spent på hvilke brenselceller som har bedre virkningsgrad eller er billigere eller på noen måte er bedre til biler som finnes ? Jeg sier ikke at brenselceller ikke har noe for seg, det er mulig at for fly vil det være gunstig med en løsning av kombinert brenselcelle og batteri. Derimot har jeg til gode å se en løsning av brenselceller som faktisk slår batterier som energibærer til en elbil. Selv Honda sin Clarity FCX som alle skryter av bruker et batteri som støtte for brenselcellen siden den ikke klarer å levere nok energi ved akkselerasjon.

 

Cobos

Lenke til kommentar
Hvor mange av de som støtter (og noen ganger skryter de opp i skyene) elbiler, i denne tråden, har faktisk kjørt en elbil over en nevneverdig distanse?

Jeg vil ikke si at jeg skryter de opp i skyene, jeg bare liker stillheten, ytelsene og miljøaspektet av de nyere elbilene som er på vei. Personlig kjører jeg en bensinbil de få tusen km hvert år jeg faktisk kjører mens jeg sparer til en nyere bil. Tesla sin Model S høres ut som noe jeg kunne tenke meg, men må jo se den først. Av elbiler jeg faktisk har kjørt er det utelukkende Tesla Roadster'en men da kun en kort prøvetur.

 

Cobos

Lenke til kommentar
Ok de forskjellige batteritypene har noen fordeler og ulemper, og jeg skjønner da at man kan argumentere for det ene fremfor det andre mellom disse batteritypene.

Men er det virkelig så ille ifht brannfare og/eller giftighet, når man sammenliker med bensin, alkohol, eller hydrogen?

Som jeg svarte på over så er det ikke det. Med tanke på all den meget eksplosive og giftige dampen man får fra bensin er batterier i de fleste tilfeller bedre.

 

Ok da er vi nok litt ueninge når det gjelder Think, men jeg er jo den første til å innrømme at dette jo er teknologi i hurtig endring, og mine erfaringer er basert på bla Think før den modellen som kom nå nylig. De blir brukt til og fra jobb, og noe særlig utover det er de ikke spesielt egnet for. Det er plass til kun en pasasjer, og kjøretiden er i praksis kort, ikke minst nå på vinteren.

 

Jeg tror så absolutt dette kan bli mer interessant når det nå begynner å komme en del mer vanlig størrelse biler, og med dobbel+ kjøretid, klattladning, osv, men er likevel tvilende til at rene el-biler vil "ta over" i overskuelig fremtid.

Chevrolet Volt er såvidt jeg vet en plugin hybrid, og dette har jeg som sagt større tro på en ren el-bil. Skulle gjerne hatt en selv, og jeg liker som nevnt ideen med å kunne kjøre null-utslipp lokalt, og jeg liker ideen om at selve driften er helt eller delvis elektrisk, og at man gjennom det også kan ta vare på noe av all retardasjons energien som ellers bare går til spille.

Er ikke sikker på at vi er så ueninge her Cobos, jeg følger deg langt på vei, men er kanskje noe mer skeptisk til rene el-biler. :)

Tja plugin hybrid er lite spesifikt. Chevrolet Volt er en Range Extended Electric Vehicle, REEV som GM liker å kalle det. I det ligger det at det utelukkende er en elmotor som driver hjulene, og bensinmoteren er en ren generator. Kjører du mindre enn den rekkevidden man har på batteriet, ca 60km, hver dag og så lader hver natt bruker du aldri bensin. Et potensielt problem er faktisk at bensinen blir dårlig hvis man generelt kjører kortere strekninger hver dag. Det spesielle med Volt kontra Toyota sine løsninger er at elmotoren er sterk nok alene og rekkevidden på batteri er god nok for de fleste som oftest. Dermed går bensinforbruket drastisk ned for en "normal" bruker. Størrelsen på bilen er heller ikke gal, med 4 voksne sitteplasser.

Og neida, vi er nok ikke så uenige :)

 

Cobos

Lenke til kommentar
Ok de forskjellige batteritypene har noen fordeler og ulemper, og jeg skjønner da at man kan argumentere for det ene fremfor det andre mellom disse batteritypene.

Men er det virkelig så ille ifht brannfare og/eller giftighet, når man sammenliker med bensin, alkohol, eller hydrogen?

 

Vel.. alkohol, bensin og hydrogen brenner på tradisjonellt vis. Batterier.. det er dessverre ikke så enkelt,

mange av batteriene består alkaliske metaller/oksider (de reagerer med vann) eller tungmetaller som utvikler

farlige gasser når de brenner. Poenget er at vanlige biler som koliderer, brenner pga tekniske feil eller at de

brenner av utenforliggende årsaker behøver stort sett ikke noen særbehandling og utgjør ikke noen større fare for

omgivelsene.

Batterier derimot består av alkaliske metaller/legeringer og tungmetaller, og kjemiske branner er ikke til å spøke med.

De er ustabile og må ofte slukkes med mindre konvensjonelle slukkemiddel som den vanlige "brannman sam" ikke har

tilgang på eller ikke har noen betydelig mengder av.

 

Ikke missforstå dette, jeg er ikke imot elektriske biler eller hybrider, jeg mener bare at vi burde se etter andre

løsninger på en tryggere/mer miljøvennlig energikilde til disse kjøretøyene.

Lenke til kommentar
Hvor mange av de som støtter (og noen ganger skryter de opp i skyene) elbiler, i denne tråden, har faktisk kjørt en elbil over en nevneverdig distanse?

Jeg vil ikke si at jeg skryter de opp i skyene, jeg bare liker stillheten, ytelsene og miljøaspektet av de nyere elbilene som er på vei. Personlig kjører jeg en bensinbil de få tusen km hvert år jeg faktisk kjører mens jeg sparer til en nyere bil. Tesla sin Model S høres ut som noe jeg kunne tenke meg, men må jo se den først. Av elbiler jeg faktisk har kjørt er det utelukkende Tesla Roadster'en men da kun en kort prøvetur.

 

Cobos

 

En vanlig Tesla Roadster koster 900 000 kroner. Ikke spesielt billig, men den kan ikke brukes som den eneste bilen man har uansett.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
Hvor mange av de som støtter (og noen ganger skryter de opp i skyene) elbiler, i denne tråden, har faktisk kjørt en elbil over en nevneverdig distanse?

Jeg vil ikke si at jeg skryter de opp i skyene, jeg bare liker stillheten, ytelsene og miljøaspektet av de nyere elbilene som er på vei. Personlig kjører jeg en bensinbil de få tusen km hvert år jeg faktisk kjører mens jeg sparer til en nyere bil. Tesla sin Model S høres ut som noe jeg kunne tenke meg, men må jo se den først. Av elbiler jeg faktisk har kjørt er det utelukkende Tesla Roadster'en men da kun en kort prøvetur.

 

Cobos

 

En vanlig Tesla Roadster koster 900 000 kroner. Ikke spesielt billig, men den kan ikke brukes som den eneste bilen man har uansett.

 

Selvsagt kan den det. Dog kan det vel sikkert diskuteres for hvor mange det er praktisk å ha det som eneste bil.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvordan drar man på biltur med en bil som bare har en rekkevidde på drøyt 2-300km?

 

Hvordan drar man på biltur uten å eie en bil? Og til tross for det, så kan jeg faktisk klare meg uten bil, noe jeg har gjort i ca 9 år. Så for å svare på spørsmålet ditt, man leier en bil, man låner en bil, man sitter på med andre, man lar være å ta turen med bil, og utrolig nok, så klarer man seg. Det er like meningsfylt som å argumentere for at man ikke kan bruke en stasjonsvogn som sin eneste bil, for hva gjør man om man skal frakte en container? Til det trenger man jo en lastebil..

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Jeg vet du har vanskelig for å skjønne det, men det finnes faktisk noen av oss som er genuint interessert i bil og derfor tar en biltur kun for å kjøre.

På det grunnlaget ser jeg ikke på elbiler som noe reelt alternativ for vanlige bensin- eller dieselbiler.

 

Om du eksempelvis hadde hatt ca 300 000 på å bruke på bil ville du kanskje kjøpt noe sånt:

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...amp;WT.svl=Link

 

Jeg på den annen side, ville heller kjøpt noe sånt:

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...amp;WT.svl=Link

 

Comprende?

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
Vel.. alkohol, bensin og hydrogen brenner på tradisjonellt vis. Batterier.. det er dessverre ikke så enkelt,

mange av batteriene består alkaliske metaller/oksider (de reagerer med vann) eller tungmetaller som utvikler

farlige gasser når de brenner. Poenget er at vanlige biler som koliderer, brenner pga tekniske feil eller at de

brenner av utenforliggende årsaker behøver stort sett ikke noen særbehandling og utgjør ikke noen større fare for

omgivelsene.

Batterier derimot består av alkaliske metaller/legeringer og tungmetaller, og kjemiske branner er ikke til å spøke med.

De er ustabile og må ofte slukkes med mindre konvensjonelle slukkemiddel som den vanlige "brannman sam" ikke har

tilgang på eller ikke har noen betydelig mengder av.

 

Ikke missforstå dette, jeg er ikke imot elektriske biler eller hybrider, jeg mener bare at vi burde se etter andre

løsninger på en tryggere/mer miljøvennlig energikilde til disse kjøretøyene.

Faktisk brenner alkohol, bensin og hydrogen på vidt forskjellige måter. Bensin og til en viss grad alkohol kan legge seg oppå personene og tingene inni en bil ved en kollisjon, da blir tingene/menneskene stekt. Hydrogen derimot siden det er så lett vil pent å pyntelig forsvinne ut av vraket og opp i atmosfæren.

 

Problemet med disse oksidene er at de IKKE brenner, et annet navn for oksider er keramer, sånn som i keramikk. Li-ion batterier har et varmegangsproblem under bruk ikke ved en kollisjon. Når det gjelder tungmetaller er poenget at man ikke får damp før de når sitt kokepunkt og det er 2900+ for Ni og 1700+ for Pb. Til informasjon er en vanlig brann rundt 1000-1200 grader varm.

 

Hvis du er redd for brann i biler så ikke kjør rundt med stoffer som ved lave temperaturer lager eksplosive og meget brannfarlige blandinger med luft, også kjent som bensin. Det er tross alt primært stål og plastikk en bil er laget av, evt aluminium, og ingen av de tar så veldig lett fyr. Jeg skulle gjerne sett deg gi meg en kilde på at hybrid eller elbiler er så mye mer brannfarlig. Spesielt hvis du holder Li-ion batterier utenom.

 

Cobos

Lenke til kommentar
Jeg vet du har vanskelig for å skjønne det, men det finnes faktisk noen av oss som er genuint interessert i bil og derfor tar en biltur kun for å kjøre.

På det grunnlaget ser jeg ikke på elbiler som noe reelt alternativ for vanlige bensin- eller dieselbiler.

 

Om du eksempelvis hadde hatt ca 300 000 på å bruke på bil ville du kanskje kjøpt noe sånt:

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...amp;WT.svl=Link

 

Jeg på den annen side, ville heller kjøpt noe sånt:

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...amp;WT.svl=Link

 

Comprende?

 

Vennligst legg av det dårlige forsøket på å dreie dette over på at jeg ikke skjønner at folk har forskjellige ønsker/behov. Du påstå man ikke kan ha tesla som eneste bil, det er tull, man kan ha tesla som eneste bil. Det avhenger helt etter ønske og behov.

 

AtW

Lenke til kommentar
Faktisk brenner alkohol, bensin og hydrogen på vidt forskjellige måter. Bensin og til en viss grad alkohol kan legge seg oppå personene og tingene inni en bil ved en kollisjon, da blir tingene/menneskene stekt. Hydrogen derimot siden det er så lett vil pent å pyntelig forsvinne ut av vraket og opp i atmosfæren.

 

Jeg sa: "alkohol, bensin og hydrogen brenner på tradisjonellt vis.". Alkohol, bensin i brann produserer avgasser som er relativt ufarlige og krever ikke noen forhåndregler utenom det vanlige branner gjør (da holder vi katastrofer som eksploderende tankanlegg utenom dette).

 

 

Problemet med disse oksidene er at de IKKE brenner, et annet navn for oksider er keramer, sånn som i keramikk. Li-ion batterier har et varmegangsproblem under bruk ikke ved en kollisjon. Når det gjelder tungmetaller er poenget at man ikke får damp før de når sitt kokepunkt og det er 2900+ for Ni og 1700+ for Pb. Til informasjon er en vanlig brann rundt 1000-1200 grader varm.

 

Alkaliske batterier og da snakker vi spessielt om oppladbare batterier består av av mange lag, ødelegges seperasjonen mellom disse lagene så oppstår det intern kortsluttning i batteriet og de kan smelte eller ta fyr. Ikke nok med det men med den store antall celler som er i disse batteriene så kreves det bare at 1 celle tar fyr så får du en kjedereaksjon der de andre cellene takker for seg i tur og orden.

 

Søk på "Lithium fire" på youtube nok av eksempler på det

 

http://www.youtube.com/watch?v=QJCZ4ayioCU

 

 

Hvis du er redd for brann i biler så ikke kjør rundt med stoffer som ved lave temperaturer lager eksplosive og meget brannfarlige blandinger med luft, også kjent som bensin. Det er tross alt primært stål og plastikk en bil er laget av, evt aluminium, og ingen av de tar så veldig lett fyr. Jeg skulle gjerne sett deg gi meg en kilde på at hybrid eller elbiler er så mye mer brannfarlig. Spesielt hvis du holder Li-ion batterier utenom.

 

Dette handler ikke om hvorvidt hybridbiler er statistisk mer utsatt for branner en det andre biler er, her snakker vi om hva batteriene tåler eller ikke og konsekvensene om de ev skulle ta fyr.

Siden vi er inne på fakta/fiksjon: Det blir det skjelden noe igjen av aluminiumsbiler når de brennner fordi aluminium smelter allerede på 660 grader, Stål smelter ved ca 1370 °C (kommer litt ann på legeringen)

Lenke til kommentar
Jeg vet du har vanskelig for å skjønne det, men det finnes faktisk noen av oss som er genuint interessert i bil og derfor tar en biltur kun for å kjøre.

På det grunnlaget ser jeg ikke på elbiler som noe reelt alternativ for vanlige bensin- eller dieselbiler.

 

Om du eksempelvis hadde hatt ca 300 000 på å bruke på bil ville du kanskje kjøpt noe sånt:

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...amp;WT.svl=Link

 

Jeg på den annen side, ville heller kjøpt noe sånt:

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...amp;WT.svl=Link

 

Comprende?

 

Vennligst legg av det dårlige forsøket på å dreie dette over på at jeg ikke skjønner at folk har forskjellige ønsker/behov. Du påstå man ikke kan ha tesla som eneste bil, det er tull, man kan ha tesla som eneste bil. Det avhenger helt etter ønske og behov.

 

AtW

 

Snakker om å være kverulant.

I et land som Norge må du vel si deg enig i at det er helt latterlig, noen ganger opptil umulig, å kjøre rundt i en Tesla på bl.a. vinterføre. Jeg forstår hva du vil frem til, men det er unødvendig å komme med disse argumentene på et grunnlag som tilsier at man skal kjøpe en bil til 900.000 kroner for deretter og leie biler i hytt og pine. Dette henger vel strengt tatt ikke på greip.

Lenke til kommentar

I dag skulle jeg ønske jeg hadde en stor, stygg firehjulstrekker, i stedet for min mors MX-5. Satt meg fast to ganger bare på den lille turen for å fylle bensin. Hadde ingen mulighet til å komme meg opp den lille bakken her uten dyttehjelp.

 

Vi bor i Norge, og alle kan ikke ha en Think! Vel, hadde jeg hatt en Think kunne jeg gått ut av den og bært den opp bakken, men det er lite ønskelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...