Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje er produksjonsantalet så lavt at det har lite å sei, men om elbilar skal vere framtida innen miljøvenlig trafikkavvikling, må vi vel hente straumen ein plass?

 

Eg skjønnar godt at folk veler 4x4 framfor klima om ein må velge. Sikkerheita går framfor det meste når eg skal velge bil :yes:

Lenke til kommentar
Kanskje er produksjonsantalet så lavt at det har lite å sei, men om elbilar skal vere framtida innen miljøvenlig trafikkavvikling, må vi vel hente straumen ein plass?

Det er viktig å merke seg at energi ikke er det samme som en gitt mengde CO2-utslipp eller andre forurensninger.

 

Strøm kan lages fra en rekke forskjellige energikilder. Kull, olje, gass, trevirke, planteavfall, dyrefett, vind, sol, saltkraft, tidevann, jordvarme osv. Bensin og diesel kan omtrent bare hentes fra olje. Elbiler har altså en stor fleksibilitet i hvilke energikilder som kan benyttes. Går prisen på det ene opp så bytter man enkelt til en annen kilde. Priser kan påvirkes mye gjennom diverse miljøavgifter. Slik kan hele markedet påvirkes til å bruke bestemte energikilder dersom myndighetene ser det som hensiktsmessig.

 

En annen fordel med strøm er at det er svært billig å frakte over korte og mellomlange avstander. Det gjør at man kan tanke bilen svært mange flere steder enn man kan med bensin. Jeg vil gjette på at det finnes ca 1500 bensinstasjoner her i landet mens det finnes ca 100 millioner stikkontakter i landet. Man behøver altså ikke kjøre langt for å kunne fylle elbilen.

 

Produksjon av strøm skjer i store kraftverk, der det er enkelt å ha kostnadseffektive renseanlegg. Å ha egne renseanlegg (katalysator etc) drassende med selve kjøretøyene gjør at rensingen blir laber på grunn av kompromisser med vekt, plass, osv. Utslippene fra kraftverk skjer som regel mye lengre fra der folk oppholder seg og puster, enn utslipp fra biler.

Lenke til kommentar
Det er ikke vits i å legge ut el-biler for salg før vi får all strømmen vår fra fornybare energikilder.

 

Hvorfor ikke? Er det ingen vits med forbedring, sålenge systemet ikke blir perfekt på første forsøk?

 

AtW

 

Er ikke helt sikker på hva du mener i dette innlegget, men biler kan jo testes o.l. før de legges ut for salg.

En el-bil som ikke får strøm fra er fornybar energikilde er i de aller fleste tilfeller plutselig ikke så miljøvennlig lenger.

Lenke til kommentar
Det er ikke vits i å legge ut el-biler for salg før vi får all strømmen vår fra fornybare energikilder.

 

Hvorfor ikke? Er det ingen vits med forbedring, sålenge systemet ikke blir perfekt på første forsøk?

 

AtW

 

Er ikke helt sikker på hva du mener i dette innlegget, men biler kan jo testes o.l. før de legges ut for salg.

En el-bil som ikke får strøm fra er fornybar energikilde er i de aller fleste tilfeller plutselig ikke så miljøvennlig lenger.

 

Det jeg mener er at påstanden din ikke gir mening, om vi nå ser litt enkelt på det, og antar at en elektrisk bil som får elektrisitet fra kun fossile kilder forurenser like mye som en bensinbil (det er nok ikke tilfellet, men argumentet er det samme i alle tilfeller). Hvorfor må vi da vente til all strømmen kommer fra fornybare kilder? Om 90% av vår strøm kommer fra det, så vil bilen forurense 90%, om 50% kommer fra det vil den forurense 50%, hva er problemet med disse scenarioene? Hvorfor må vi ha et perfekt system fr vi kan implmentere det, når et ikke-perfekt system også gir forbedring? Logikken din henger ikke på greip.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er ikke vits i å legge ut el-biler for salg før vi får all strømmen vår fra fornybare energikilder.

 

Hvorfor ikke? Er det ingen vits med forbedring, sålenge systemet ikke blir perfekt på første forsøk?

 

AtW

 

Er ikke helt sikker på hva du mener i dette innlegget, men biler kan jo testes o.l. før de legges ut for salg.

En el-bil som ikke får strøm fra er fornybar energikilde er i de aller fleste tilfeller plutselig ikke så miljøvennlig lenger.

 

Det jeg mener er at påstanden din ikke gir mening, om vi nå ser litt enkelt på det, og antar at en elektrisk bil som får elektrisitet fra kun fossile kilder forurenser like mye som en bensinbil (det er nok ikke tilfellet, men argumentet er det samme i alle tilfeller). Hvorfor må vi da vente til all strømmen kommer fra fornybare kilder? Om 90% av vår strøm kommer fra det, så vil bilen forurense 90%, om 50% kommer fra det vil den forurense 50%, hva er problemet med disse scenarioene? Hvorfor må vi ha et perfekt system fr vi kan implmentere det, når et ikke-perfekt system også gir forbedring? Logikken din henger ikke på greip.

 

AtW

 

Skjønner hva du sikter til. Men i land som nesten kun får sin energi fra fossile brensler og ikke fornybare energikilder vil en el-bil forursense den også. Og dette på toppen av alle de andre negative aspektene med el-bil, så tror jeg ikke folk flest er villige til å gå til innkjøp av f.eks. en Buddy per dags dato.

Lenke til kommentar
Det er ikke vits i å legge ut el-biler for salg før vi får all strømmen vår fra fornybare energikilder.

 

Hvorfor ikke? Er det ingen vits med forbedring, sålenge systemet ikke blir perfekt på første forsøk?

 

AtW

Jaudå. Men eg trur hansjqrg1 er inne på eit lite poeng her. Nokre spår at elbilar aldri kjem til å bli det mest miljvenlige alternativet. Straumen må vi få tak i ein plass og så lenge mykje av straumen kjem frå forurensande kraftverk ser ikkje eg den enorme miljøgevinsten, men viss nokon har tal på temaet hadde det gjort diskusjonen noko lettare. Eg tenker på forurensing frå kraftverk vs bilar, i begge endar av skalaen av utslepp.

 

Det er litt vekkasta å bruke store ressursar på elbilar VISS dette berre er ein mellombels teknologi som på sikt ikkje vil bli det store.

 

Utslippene fra kraftverk skjer som regel mye lengre fra der folk oppholder seg og puster, enn utslipp fra biler.

Ja, men fortsatt i ein del av vårt økosystem.

Det er viktig å merke seg at energi ikke er det samme som en gitt mengde CO2-utslipp eller andre forurensninger.

Ja, men det å overføre energien til ei nyttig form fører ofte med seg utslepp.

 

Man behøver altså ikke kjøre langt for å kunne fylle elbilen.

Dei aller aller aller fleste plassar er det ikkje så langt mellom bensinstasjonane at ein må kjøre dit kun for å fylle bensin. Eg vil tru dei fleste fyller på veg dit dei skal. Det er uansett dårleg planlegging viss dei ikkje gjer det, dei fleste bilar har ein tankmålar som viser kor mykje bensin bilen har att på tanken.

 

Eit anna poeng er at linjene i Noreg mange stader er gamle og ein så stor auke i energibehovet som ein overgang til elbil vil føre med seg, vil sannsynligvis resultere i eit svært stort behov for oppgradering av linjenett i Noreg. Eg seier ikkje at det er umogleg, men det vil kreve store ressursar og føre til vidare øydelegging av den norske naturen med høgspent på kryss og tvers av fjell og fjordar.

Endret av thamule
Lenke til kommentar
Det er ikke vits i å legge ut el-biler for salg før vi får all strømmen vår fra fornybare energikilder.

 

Hvorfor ikke? Er det ingen vits med forbedring, sålenge systemet ikke blir perfekt på første forsøk?

 

AtW

Jaudå. Men eg trur hansjqrg1 er inne på eit lite poeng her. Nokre spår at elbilar aldri kjem til å bli det mest miljvenlige alternativet. Straumen må vi få tak i ein plass og så lenge mykje av straumen kjem frå forurensande kraftverk ser ikkje eg den enorme miljøgevinsten, men viss nokon har tal på temaet hadde det gjort diskusjonen noko lettare. Eg tenker på forurensing frå kraftverk vs bilar, i begge endar av skalaen av utslepp.

 

Det er litt vekkasta å bruke store ressursar på elbilar VISS dette berre er ein mellombels teknologi som på sikt ikkje vil bli det store.

 

Utslippene fra kraftverk skjer som regel mye lengre fra der folk oppholder seg og puster, enn utslipp fra biler.

Ja, men fortsatt i ein del av vårt økosystem.

Det er viktig å merke seg at energi ikke er det samme som en gitt mengde CO2-utslipp eller andre forurensninger.

Ja, men det å overføre energien til ei nyttig form fører ofte med seg utslepp.

 

Man behøver altså ikke kjøre langt for å kunne fylle elbilen.

Dei aller aller aller fleste plassar er det ikkje så langt mellom bensinstasjonane at ein må kjøre dit kun for å fylle bensin. Eg vil tru dei fleste fyller på veg dit dei skal. Det er uansett dårleg planlegging viss dei ikkje gjer det, dei fleste bilar har ein tankmålar som viser kor mykje bensin bilen har att på tanken.

 

Eit anna poeng er at linjene i Noreg mange stader er gamle og ein så stor auke i energibehovet som ein overgang til elbil vil føre med seg, vil sannsynligvis resultere i eit svært stort behov for oppgradering av linjenett i Noreg. Eg seier ikkje at det er umogleg, men det vil kreve store ressursar og føre til vidare øydelegging av den norske naturen med høgspent på kryss og tvers av fjell og fjordar.

 

Hvilket alternativ er det du kan tenke deg som ikke bruker kraftverk til produkasjonen da? Jeg kan forsåvidt være enig i at det godt kan hende at el-biler ikke blir det store, men de fleste saklige måter å forbedre situasjonen på, drivstoffmessig støtter seg på alternativer der man må bruke elektristet for å produsere drivstoffet. Hvor mye det lønner seg vil variere etter hvor fornuftig man bygger opp et lands kraftproduksjon.

 

Og jeg har liten tiltro til at litt større linjekapasitet fører til noe større ressursbruk enn å bygge, drifte, vedlikeholde og bemanne tusenvis av bensinstasjoner.

 

AtW

Lenke til kommentar
En el-bil som ikke får strøm fra er fornybar energikilde er i de aller fleste tilfeller plutselig ikke så miljøvennlig lenger.

Neivel? Hvor mange prosent vil du gjette følgende utslipp blir redusert med om man bytter ut en bensinbil med en elbil drevet med strøm fra et gasskraftverk og holder alle andre faktorer likt:

- CO2

- CO

- NOx

- SO2

- PAH

- Støy

- Svevestøv som stammer fra bilen (motor, drivstoff etc)

- Svevestøv som stammer fra asfalt

 

Jeg forventer at du kopierer denne listen og gir et prosentvis anslag for reduksjonen.

 

Skjønner hva du sikter til. Men i land som nesten kun får sin energi fra fossile brensler og ikke fornybare energikilder vil en el-bil forursense den også.

Ingen (normale) land har separat elektrisitetsforsyning. Det utføres hele tiden handel med strøm over grensene. Elbiler gjør det altså enkelt å skifte fra mye forurensende til mindre forurensende energiproduksjon, uten at hele bilparken må byttes. Miljøinitiativet hviler altså ikke lengre på bileierene, men på kraftprodusentene. Når myndigheter legger mer og mer til rette for miljøvennlig elektrisitetsproduksjon så følger hele elbilparken etter, uten at bileierne behøver å løfte en finger ekstra. De som kjører bensin/diesel-drevne biler forblir hengende fast i eldgammel forurensende teknologi.

 

Og dette på toppen av alle de andre negative aspektene med el-bil, så tror jeg ikke folk flest er villige til å gå til innkjøp av f.eks. en Buddy per dags dato.

Hvilke negative aspekter?

Hvorfor akkurat buddy av de sikkert over hundre forskjellige modellene som finnes?

Ikke glem at bensin/diesel-drevne biler har en rekke negative aspekter som vil bli veid opp mot elbilenes negative aspekter.

Lenke til kommentar
Det er litt vekkasta å bruke store ressursar på elbilar VISS dette berre er ein mellombels teknologi som på sikt ikkje vil bli det store.

Ikke bli etterpåklok på forskudd nå da :p

 

Ja, men det å overføre energien til ei nyttig form fører ofte med seg utslepp.

Jepp, det er det jeg prater om. Frakt av olje, bensin og diesel over korte og mellomlange avstander medfører store utslipp av mange forskjellige uønskede stoffer. Frakt av strøm over de samme avstandene medfører et lite tap av strøm. Uten at jeg har noen tall på det så tipper jeg det er snakk om mye større utslipp for frakt av olje, bensin og diesel enn for strøm.

 

Eit anna poeng er at linjene i Noreg mange stader er gamle og ein så stor auke i energibehovet som ein overgang til elbil vil føre med seg, vil sannsynligvis resultere i eit svært stort behov for oppgradering av linjenett i Noreg. Eg seier ikkje at det er umogleg, men det vil kreve store ressursar og føre til vidare øydelegging av den norske naturen med høgspent på kryss og tvers av fjell og fjordar.

Det er et poeng, men ikke et godt et. Mange av linjene i Norge er for svake, selv uten en eneste elbil. Mange av linjene, særlig i Midtnorge, Møre og mellom Nordtrøndelag og Troms bør oppgraderes uavhengig av elbiler. Forøvrig kan i teorien rundt 30% "ekstra" kapasitet hentes ut ved å oppgradere eksisterende bygg med varmepumper og etterisolasjon. Bedre døgnbasert lastutjevning vil kunne redusere toppene så mye at det kan overføres ytterligere rundt 30% mer energi enn i dag, uten å endre linjene.

 

Potensialet for forbedringer er altså stort, men det innebærer ikke nødvendigvis så mye oppgradering av linjenettet.

 

AtW, personlig tror jeg brenselcelle-baserte biler vil være det mest attraktive.

Brenselcellebiler er elbiler der batteriet er byttet ut med en gasstank + brenselcella som omsetter gassen til strøm. Brenselceller er interessant teknologi, men enn så lenge både for dyr og har store sikkerhetsaspekter ved seg. Batteri er billig, enkelt, lett å gjenvinne og faktisk ikke så forurensende som mange tror.

 

Redigert: Jeg fant noen interessante tall: En gjennomsnittlig husstand bruker ca 1600 liter diesel/bensin per år i følge SSB. I følge samme kilde er det ca 2,1 millioner husstander i Norge. Dvs. et totalt privat forbruk på ca 3,35 milliarder liter bensin/diesel per år. I følge kalkulatoren til TU tilsvarer det en energi på ca 32 milliarder kWh. Hadde man byttet ut denne energien med strøm og samtidig antatt like dårlig virkningsgrad på elbilmotorer (~30%) så ville elektrisitetsbehovet økt med 32 milliarder kWh per år dersom alle husholdninger gikk fullstendig over til elbiler. Det tilsvarer ~27% av dagens elektrisitetsforbruk i Norge. (~120 TWh/år)

 

Om ALLE gikk over til elbiler så vil det altså øke elektrisitetsforbruket omtrent like mye som elektrisitetsforbruket vil minke dersom ALLE etterisolerte husene sine og installerte varmepumper. Det kan kanskje umiddelbart høres ut som vinninga går opp i spinninga, men husk at man samtidig reduserer forbruket av bensin/diesel med ca 3,35 milliarder liter per år og dermed rundt 7,9 milliarder kg CO2. I tillegg kommer selvsagt reduksjonen av CO, NOx, SO2, støy, svevestøv fra bilen osv.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Hvilke negative aspekter?

Hvorfor akkurat buddy av de sikkert over hundre forskjellige modellene som finnes?

Ikke glem at bensin/diesel-drevne biler har en rekke negative aspekter som vil bli veid opp mot elbilenes negative aspekter.

Buddy blir formodenlig bare nevnt fordi det vel kan sies å være ytterpunktet av det mange oppfatter som negative aspekter med el-bil. Akkurat som Hummer eller Cayenne Turbo er mye omtalte representanter i sine kategorier.

Det mest negative med el-bil, slik jeg ser det, er at det er litt for mange begrensninger til at noen stor masse vil se dette som et fullgodt alternativ. Og uten at jeg kjenner detaljene i det så vil jeg tro at batteriene representerer en ikke ubetydelig miljøbelastning, med sin relativt korte levetid. Men her er det jo store endringer og jeg vet ikke hvor problematisk det er. Men både dette og produksjon bør jo i hvertfall med i det totale regnestykket.

 

Jeg tror personlig aldri vi vil få se noen nevneverdig stor andel rene el-biler, men det mest positive med dem er etter mitt syn effekten på lokalmiljø. Altså som bybiler syns jeg det er utmerket at man kan få 0 utslipp lokalt, fremfor diesel-driten vi har fått så alt for mange av. Skulle gjerne sett el-busser også jeg, som vel brukes i en del andre land. Og selv om jeg ikke er fullt så opptatt av støy som AtW så er jo stillheten også en bonus. Når det er sagt så er det nok i liten grad motorstøy som er problemet for de som bor ved en hovedvei, men i et bymiljø blir det nok litt stillere.

 

Uansett, jeg kommer gjennom jobb en del borti el-biler, og jeg har flere bekjente som har en. Det de alle har til felles er at dette er bil nr 2 eller 3, de bor slik at el-bil= 30 min spart tid hver vei til jobb pga kollektivfelt, gratis bom, gratis enkelt parkering. Og det er dette som er grunnen til at noen vil ha en el-bil, uten disse godene samt en bil nr 2 når man skal ha med noe, eller noen, og skal lenger enn til jobb er det nesten verdiløst.

 

Da har jeg mer tro på hybridløsninger som gir lokalgevinsten, men også kan dekke flere behov. Men jeg har forstått at de lærde strides litt om dette faktisk har noen stor miljøgevinst, og uten de nevnte godene, mangler det vel litt på gode grunner til å skaffe seg en. :)

Lenke til kommentar

Ja, så også nyheten om e6 nettopp.

 

Angående hvor mange prosent mer miljøvennlig en el-bil er i forhold til en bensinbil (tatt i betraktning at strømmen kommer fra ikke fornybare energikilder) kan jeg tenke meg er en plass rundt 20 %. Dette er selvfølgelig vill gjetning, og jeg har intet grunnlag for denne påstanden. Hvis du har informasjon som er nyttig for andre her på forumet foreslår jeg at du deler denne istedenfor å prøve og drite ut enkeltpersoner.

 

El-biler har mange negative aspekter, og jeg vet at jeg deler denne meningen med mange. Jeg blir nødt til å generalisere dem i denne listen:

- Stygge.

- Veldig upraktiske.

- Ikke de tryggeste bilene.

- Passer ikke i land som Norge.

- Dårlig komfort.

- Lav ytelse (ikke dra frem eksempler som Tesla nå. Vi vet alle at den er rask, men den veier like mye som en gravemaskin).

- Kort kjørelengde.

- Lang oppladningstid (her kunne jo jeg brukt Tesla som eksempel selv, hehe).

 

Det er sikkert flere negative aspekter, og det er jo selvfølgelig mange positive også. Jeg tror dette simpelthen ikke holder mål for at folk skal ville kjøpe en el-bil.

 

Miljøinitiativet hviler altså ikke lengre på bileierene, men på kraftprodusentene.

Det er vel det eksakte poenget jeg har forsøkt å få frem her.

Lenke til kommentar
Hvilket alternativ er det du kan tenke deg som ikke bruker kraftverk til produkasjonen da? Jeg kan forsåvidt være enig i at det godt kan hende at el-biler ikke blir det store, men de fleste saklige måter å forbedre situasjonen på, drivstoffmessig støtter seg på alternativer der man må bruke elektristet for å produsere drivstoffet. Hvor mye det lønner seg vil variere etter hvor fornuftig man bygger opp et lands kraftproduksjon.

Og jeg har liten tiltro til at litt større linjekapasitet fører til noe større ressursbruk enn å bygge, drifte, vedlikeholde og bemanne tusenvis av bensinstasjoner.

AtW

 

Eg tenker at energibehovet har ei bratt stigningskurve og elbilar vil ikkje akkurat hjelpe med dette. Samtidig vil vel prisane på strøm stige, men eg har ikkje så mykje greie på økonomi. At vi bruker strøm til å framstille andre typar drivstoff er jo ein ting ja, men elektrisitetsbehovet er vel veldig forskjellig ved dei 2 alternativa. Eller?:

1. Strøm som "drivstoff"

2. Strøm til å framstille andre drivstoff

 

Og vi treng vel ikkje bygge så voldsomt mange bensinstasjonar, men drifte og vedlikehalde dei må vi. Kanskje ikkje så dumt at vi må heller. Det skapar arbeidsplassar og kioskane dei fører med seg skadar ikkje i distrikta for å sei det slik :)

 

Ikke bli etterpåklok på forskudd nå da :p

 

Eg er berre realistisk og lar meg ikkje bli "blown away" med ein gong. Det er jo ikkje nokon vits i å hoppe på det første og beste. Eg ønskjer ei mest mogeleg miljøvenleg trafikkavvikling og eg er ikkje heilt overbevist om at elbilar er nettopp løysinga på det.

 

Uten at jeg har noen tall på det så tipper jeg det er snakk om mye større utslipp for frakt av olje, bensin og diesel enn for strøm.

 

Ja kanskje. Men det krev og store ressursar å bygge ut straumnettet i landet. Tenk og på kor sårbare vi blir. Uten straum kjem jo trafikken til å stoppe opp. Då må vi til med store batteri på ladestasjonane. Dei er i alle fall ikkje miljøvenlege når dei skal kasserast.

 

Det er et poeng, men ikke et godt et. Mange av linjene i Norge er for svake, selv uten en eneste elbil. Mange av linjene, særlig i Midtnorge, Møre og mellom Nordtrøndelag og Troms bør oppgraderes uavhengig av elbiler. Forøvrig kan i teorien rundt 30% "ekstra" kapasitet hentes ut ved å oppgradere eksisterende bygg med varmepumper og etterisolasjon. Bedre døgnbasert lastutjevning vil kunne redusere toppene så mye at det kan overføres ytterligere rundt 30% mer energi enn i dag, uten å endre linjene.

 

Potensialet for forbedringer er altså stort, men det innebærer ikke nødvendigvis så mye oppgradering av linjenettet.

Her er det voldsomt med sjølvmotseiingar. Du seier at linjenettet mange stader allereie er gammalt og må bytast ut, men samtidig seier du at oppgraderingar av linjenettet kanskje ikkje er nødvendig. Det er vel ikkje noko poeng i å diskutere noko vi er einige i(virkar litt som desperate argument for å vere ueinig), men fakta er at linjenettet forfell som alt anna av infrastruktur i landet vårt. Det krev vedlikehald og etterslepet bygger seg opp her som alle andre stader. Linjer blir kvar dag bytt ut i landet vårt og nye linjer vert planlagt. Dette krev store ressursar frå før og vil reve større ressursar i framtida om linjene i tillegg må oppgraderast. Eit enormt problem er ikkje dette, men det er ein faktor som må takast med i diskusjonen om elbilar vil føre med seg meir miljøvenleg biltrafikk i forhold til små bensinmotorar eller annan teknologi.

Lenke til kommentar

Jeg har liten tro på tradisjonelle batterier som energikilde til elbiler.

 

 

Blybatterier produserer alt for lite energi og krever for mye plass/er for tung til å være nyttig

 

Lithium Ion batterier har høy kapasitet og tåler klattlading, men er meget giftig og brannfarlig

 

Nikel metall batterier tryggere en lithium batterier, men har ikke samme kapasiteten og tåler ikke klattlading

 

Jern batterier er miljøvennlige siden de består av jern og skal ha 50% høyere kapasitet en blybatterier, kan være lovende.

 

 

Jeg har mer tro på brennselceller som kan tankes opp med feks alkohol eller hydrogen, for da kan vi benytte de bensinstasjonene

vi har i dag til å også være "påfyllingstasjoner" for brennselscelle biler, alkohol kan lett produseres av restavfall og er mye

mer miljøvennlig en å å produsere tradisjonelle oppladbare batterier, det letter byrden på returordninger for batterier, de skal

vær like trygge å bruke som vanlige forbrenningsmotorer, du slipper oppladingstid siden de er raskt å fylle opp igjen, du sparer

strømnettet for de enorme belastningene batteridrevede "plug in" hybrider/elbiler ville påføre systemet, og vi slipper å importere

forurensende energi for å imøtekomme energibehovet dette vil medføre.

 

For å nevne noen av fordelene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...