Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det der er rent pisspreik. Bondevikregjeringa har selvsagt gjort mye for veinettet, som alle andre regjeringer, men du må gjerne være uenig i om de har gjort nok.

Greit, dei gjorde noko, men ikkje på langt nær så mykje at ein kan sitte å legge all skylda på Navarsete. Det var det som var poenget mitt i den samtalen og det forstod nok du og hadde du lest sammenhengen og ikkje berre sitert uttalelsen min aleine.

 

Kan ikke se hvorfor vi bilister skal betale for syke folk

Nei, for biltrafikk fører jo ikkje til sjukdom, død, fortvilelse, sorg, enorme kostnadar for samfunnet osv...? :whistle:

Lenke til kommentar
Til å ha en bil som avatar syntes jeg ditt politiske ståsted virker relativt anti-bil, thamule. ;)

Hehe, nei antibil er eg aboulutt ikkje. Men eg er frå ein stad, og har tenkt å busette meg ein stad der eg er avhengig av bil. Ein treng bil for å komme seg til både jobb, skule og butikk. Det at eg er bilinteressert kjem i tillegg til behovet eg har for å ha bil.

 

MEN eg inrømmer at biltrafiken kostar samfunnet enorme summar. Hadde bilen vorten oppfunnen i dag er eg temmeleg sikker på at den hadde vorte gjort ulovleg. Derfor må ein arbeide for at bilen skal minske dei skadane den gjer på samfunnet. Når aksjemeglarar kjører rundt med store firhjulstrekkarar då er det noko som skurrar litt for meg.

 

Folk må forstå det at samfunnet er litt større og meir komplekst enn at vi med FrP-pinsen på jakka vår kan stå og sei at alle pengar som kjem inn frå biltrafikk skal brukast på å bygge vei(Samtidig kan forresten alkohol gjerast gratis og vi kan skjenke sprit heile natta :p .) Vi treng bompengar for å realisere betre veg og kollektivtransport der det er mogeleg. Og det skal vere dyrare å kjøre stor miljøfiendtleg bil. Men det kan samtidig ikkje bli for dyrt å eige bil, enkelte stader treng ein faktisk bilen. :yes:

Lenke til kommentar
Til å ha en bil som avatar syntes jeg ditt politiske ståsted virker relativt anti-bil, thamule. ;)

Hehe, nei antibil er eg aboulutt ikkje. Men eg er frå ein stad, og har tenkt å busette meg ein stad der eg er avhengig av bil. Ein treng bil for å komme seg til både jobb, skule og butikk. Det at eg er bilinteressert kjem i tillegg til behovet eg har for å ha bil.

 

MEN eg inrømmer at biltrafiken kostar samfunnet enorme summar. Hadde bilen vorten oppfunnen i dag er eg temmeleg sikker på at den hadde vorte gjort ulovleg. Derfor må ein arbeide for at bilen skal minske dei skadane den gjer på samfunnet. Når aksjemeglarar kjører rundt med store firhjulstrekkarar då er det noko som skurrar litt for meg.

 

Folk må forstå det at samfunnet er litt større og meir komplekst enn at vi med FrP-pinsen på jakka vår kan stå og sei at alle pengar som kjem inn frå biltrafikk skal brukast på å bygge vei(Samtidig kan forresten alkohol gjerast gratis og vi kan skjenke sprit heile natta :p .) Vi treng bompengar for å realisere betre veg og kollektivtransport der det er mogeleg. Og det skal vere dyrare å kjøre stor miljøfiendtleg bil. Men det kan samtidig ikkje bli for dyrt å eige bil, enkelte stader treng ein faktisk bilen. :yes:

 

Hadde ikke bilen blit oppfunnet før idag så ville ikke samfunnet vårt sett ut slikt det gjør. Bilen har bidratt enormt, og i dagens samfunn er man praktisk talt avhengig av bil og per idag finnes det ingen alternative løsninger som er gode nok til at alle kan kutte ut bilen

 

Staten fremmer avgiftsfrie biler (wuhu prius, som er en dårlig bil, ble 15 000 kr billigere eller noe)

men det jeg ikke skjønner er hvordan de kan øke avgiftene på litt større biler enda mer, det er jo helt bak veggen. Grunnen er at per idag finnes det ikke en løsning på hvordan bilene skal bli merkbart snillere mot trærne.

 

Du har hybridbiler, priusen har jo blitt et symbol på det. En VW blue motion har et mindre utslipp enn en prius.

 

Du har elbiler, men da må energien komme fra noe miljøvennelig som feks vannkraft. Dessuten finnes det ingen batterier som tilfredstiller gjennomsnittsbehovet. De går ikke langt nok og det tar tid å lade dem opp. Mennesker har blitt vant til at man kjører, fyller på og kjører mer. Ikke kjører, lader og venter noen timer, for å så kjøre mer.

 

Det eneste alternativet jeg ser på som sannsynlig er hydrogen+elmotor. Du fyller på hydrogen som på en eller annen fantastisk måte gir strøm til en elmotor som driver bilen fremover. Honda har bygget en som selges i california og den fungerer. Eneste som gjenstår nå er å finne en mer effektiv måte å utvinne hydrogen på.

 

Det eneste statens avgiftsøkninger fører til nå er at standarden på biler på norske veier synker, noe som fører til større risiko. De snakker jo støtt og stadig om å minke antallet dødsulykker på norske veier, en start kunne vært å få folk ut av blikkbokser og inn biler som NPAC sier er sikre.

 

Jeg er så hinsides imot avgiften du møter i bilnorge idag, ihvertfall når du ser hvor mye norges biler forurenser i forhold til flytrafikk. Kanskje staten skulle finne noen andre å hakke på en bare bilistene.

 

Et eksempel: Øke miljøavgiftene for flyselskaper.

Kan føre til dyrere flybilletter for oss men det bryr jeg meg egentlig ikke om så lenge avgiftene på bil blir senket.

 

Forbehold om skrivefeil, blir alltid så irritert når jeg skriver temaer som omhandler bil og den norske stat =)

Lenke til kommentar
Det er iallefall noen som prioriterer feil. Vi har råd til å kjøpe opp hele Island for mange milliarder, men ikke råd til å asfaltere noen nye veier.

Nevn ett eneste år etter 2. verdenskrig der norske veier ikke har blitt asfaltert. Kort sagt, det er tullprat. Det er også utrolig lett å skylde på at "noen prioriterer feil" uten å si hvem. Som sagt er det utrolig lett å sitte å rope på penger til gode formål så lenge man slipper å si hvilke andre gode formål pengene skal tas fra.

 

Ja, enig, ikke en jævla krone av avgifter relatert til bil burde gå til syke, u-land og slikt. Kanskje til nøds litt penger til trafikkskade avdelingene da. Men flere 4-felts / 100kmt veier i dette landet burde man ta seg rå til.

Det er ikke sånn den norske stat fungerer. Hver sektor kan ikke være selvstendige "bedrifter" som sørger for inntektene sine selv. Det MÅ nødvendigvis være en fordeling av midler uavhengig av hvor de hentes fra. Men jeg skal gi deg ros for å si hvilke gode formål du vil prioritere ned for å prioritere opp veinettet.

Lenke til kommentar
Det er iallefall noen som prioriterer feil. Vi har råd til å kjøpe opp hele Island for mange milliarder, men ikke råd til å asfaltere noen nye veier.

Nevn ett eneste år etter 2. verdenskrig der norske veier ikke har blitt asfaltert. Kort sagt, det er tullprat. Det er også utrolig lett å skylde på at "noen prioriterer feil" uten å si hvem. Som sagt er det utrolig lett å sitte å rope på penger til gode formål så lenge man slipper å si hvilke andre gode formål pengene skal tas fra.

 

Jeg snakker om at regjeringen klager på forurensning av biler, noe vei standarden spiller en stor rolle i. Så plutselig er Island i trøbbel, og vips så har klarer de å skrape sammen mange milliarder som de fint kan gi bort. Vi har milliardbeløper vi kan gi til Island, men ikke nok penger til å gi eldre mennesker pleie når de trenger det som mest? Detter er forøvrig en annen diskusjon.

Poenget er at de som sitter høyest prioriterer feil. Alle de avgiftene vi betaler relatert til bil, så kan vi vel kreve at det brukes på veinettet og lignende og ikke sendes til Island? Se på Sverige i forhold. Flott veinett og flott for bil entusiaster og bo. Mye lavere avgifter på omtrent alt som er relatert til bil. Hvordan får de dette til? Vet ikke jeg, men det virker som de har skjønt hvordan man skal prioritere riktig.

Lenke til kommentar
Det er iallefall noen som prioriterer feil. Vi har råd til å kjøpe opp hele Island for mange milliarder, men ikke råd til å asfaltere noen nye veier.

Nevn ett eneste år etter 2. verdenskrig der norske veier ikke har blitt asfaltert. Kort sagt, det er tullprat. Det er også utrolig lett å skylde på at "noen prioriterer feil" uten å si hvem. Som sagt er det utrolig lett å sitte å rope på penger til gode formål så lenge man slipper å si hvilke andre gode formål pengene skal tas fra.

 

Jeg snakker om at regjeringen klager på forurensning av biler, noe vei standarden spiller en stor rolle i. Så plutselig er Island i trøbbel, og vips så har klarer de å skrape sammen mange milliarder som de fint kan gi bort. Vi har milliardbeløper vi kan gi til Island, men ikke nok penger til å gi eldre mennesker pleie når de trenger det som mest? Detter er forøvrig en annen diskusjon.

Poenget er at de som sitter høyest prioriterer feil. Alle de avgiftene vi betaler relatert til bil, så kan vi vel kreve at det brukes på veinettet og lignende og ikke sendes til Island? Se på Sverige i forhold. Flott veinett og flott for bil entusiaster og bo. Mye lavere avgifter på omtrent alt som er relatert til bil. Hvordan får de dette til? Vet ikke jeg, men det virker som de har skjønt hvordan man skal prioritere riktig.

 

Jeg slenger til Danmark, som på mange områder brukes som målestokk i helsevesenet for institusjoner i Norge.

 

Både flotte veier og bra helsevesen!

Lenke til kommentar
Jeg er så hinsides imot avgiften du møter i bilnorge idag, ihvertfall når du ser hvor mye norges biler forurenser i forhold til flytrafikk. Kanskje staten skulle finne noen andre å hakke på en bare bilistene.

 

Et eksempel: Øke miljøavgiftene for flyselskaper.

Kan føre til dyrere flybilletter for oss men det bryr jeg meg egentlig ikke om så lenge avgiftene på bil blir senket.

 

Forbehold om skrivefeil, blir alltid så irritert når jeg skriver temaer som omhandler bil og den norske stat =)

Helt fram hit er det mykje fornuft i det du skriv, men så velger du plutseleg eit heilt anna spor. DU bryr deg egentlig ikkje om å fly blir dyrare, men bilen skal vere billig. Men trur du dette gjeld for alle i heile Noreg? Ein kan ikkje sitte å kritisere dei som skal bestemme her i landet for at dei ikkje tar hensyn til fantastiske meg som er viktigast i heile verden, når du ikkje ein gong på eit forum med null økonomiske konsekvensar bak din uttalelse, kan ta hensyn til mange av dei som driv med stor verdiskapning her til lands og brukar fly aktivt fordi det er einaste brukandes reisemåten. Du burde sjå litt på verden rundt deg(The big picture) og ikkje berre på kva problem du har og kva som blir best for deg.

Lenke til kommentar
ahpadt: Hvem er dere som ikke bruker penger på vei?

 

Det er forskjell på å gjøre det i teorien og i praksis. Det eneste veiarbeidet jeg har satt rundt der hvor jeg bor har faktisk skjedd nå nylig, er at de la på ny asfalt på 2 små veistrekninger som forøvrig har skriki etter asfalt i mange, mange år. Har ikke skjedd en annen verdens ting som jeg kan huske.

 

At vi først i 2008 har fått motorvei helt ut landet (til Svergie) er faen meg en skam. Jeg driter i hva dere sier om fjell og daler. Er ikke mange fjell i østfold.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
Så ditt norgeskart dekker kun så langt du kan se fra stuevinduet ditt?

 

Det er motorvei (90 km/t) mellom Norge og Sverige ved mange av grenseovergangene. (Regner med du ser Svinesund fra stuevinduet ditt slik du formulerer deg)

 

Det er beklagligvis her jeg bor, så hvordan veiene er i Kautokeino eller på en øy hvor det bor 3 mann bryr jeg meg pent lite om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...