Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

Båttrafikk er en miljømessig ganske bra måte å frakte varer på sammenlignet med veitransport.
Ja, og å bli drept av ei kule i hovudet er ein ganske bra måte å dø samanlikna med å brenne ihjel, men det er ikkje særlig kjekt uansett. Tar du poenget? Ein kan alltids samanlikne med noko dårlegare og føle seg bra, men det gjer ikkje noko med problemet. Der er eit enormt potensiale i å redusere utsleppa til skipsfarten, og det kan ingen legge under ein "stol/bord(?)"

Den der uttalelsen slår jo ganske hardt tilbake på de som mener at alt annet enn veitrafikk må ta ansvaret for miljøtiltak.

 

Hvis du leser innlegget mitt på nytt så står det at jeg gjerne skulle sett miljøtiltak for både sjøtrafikken og veitrafikken. Videre forteller jeg om problemene man har med gjennomføring av sånne tiltak i sjøtrafikken pga internasjonal konkurranse. Det betyr at hele verden må samarbeide om å få innført tiltak for båter. Det skjer neppe. Da må vi heller fokusere på ting som virkelig kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Båttrafikk er en miljømessig ganske bra måte å frakte varer på sammenlignet med veitransport.

Ja, og å bli drept av ei kule i hovudet er ein ganske bra måte å dø samanlikna med å brenne ihjel, men det er ikkje særlig kjekt uansett. Tar du poenget? Ein kan alltids samanlikne med noko dårlegare og føle seg bra, men det gjer ikkje noko med problemet. Der er eit enormt potensiale i å redusere utsleppa til skipsfarten, og det kan ingen legge under ein "stol/bord(?)"

 

Vi sankker jo om hva som relativt sett er mest effektivt å redusere, da er det jo ganske meningsløst av deg å kritisere en rbetraktning av relativ forurensing. Det er enormt potensial i å redusere utslipp fra biltrafikk også.

 

AtW

Forstår ikkje heilt kva du meiner, vart for mange "relativt" der for meg. Kan du omformulere litt slik at ei enkel sjel som meg kan forstå kva du meiner?

 

Du vil satse på tiltak der man får mest effekt per krone, mao der man får senket forureningen mest per investerte krone. Simen1 sier at båttrafikk er ganske miljøvennlig i forhold til biler når det gjelder frakt. Dermed er det mer å hente på bilfronten. Og dermed kan man kanskje anta at det også er billigere å senke utslippene, siden det er mer å hente. Når du først argumenterer for å gjøre tiltak der det hjelper mest, så virker det merkelig å senere argumentere med "den ene er kanskje verre, men begge er ille".

 

AtW

Lenke til kommentar
Du vil satse på tiltak der man får mest effekt per krone, mao der man får senket forureningen mest per investerte krone. Simen1 sier at båttrafikk er ganske miljøvennlig i forhold til biler når det gjelder frakt. Dermed er det mer å hente på bilfronten.

 

AtW

Hehe, ja det kan man vel trygt si, og jo "flinkere" politikere er med miljøvern jo mer penger tikker inn. Det er jo ikke snakk om å investere noe som helst.

Lenke til kommentar
Du vil satse på tiltak der man får mest effekt per krone, mao der man får senket forureningen mest per investerte krone. Simen1 sier at båttrafikk er ganske miljøvennlig i forhold til biler når det gjelder frakt. Dermed er det mer å hente på bilfronten.

 

AtW

Hehe, ja det kan man vel trygt si, og jo "flinkere" politikere er med miljøvern jo mer penger tikker inn. Det er jo ikke snakk om å investere noe som helst.

 

Selvsagt er det snakk om å investere, vi har en begrenset mengde ressurser, som vi kan velge å bruke på det ene eller det andre. Man kan jo godt være uenig i politikeres prioriteringer dog.

 

AtW

Lenke til kommentar
Selvsagt er det snakk om å investere, vi har en begrenset mengde ressurser, som vi kan velge å bruke på det ene eller det andre. Man kan jo godt være uenig i politikeres prioriteringer dog.

 

AtW

Ja jeg er i hverfall sterkt uenig slik beskatning av bil praktiseres i dag, og at alle de såkalt miljørelaterte avgiftene jeg betaler, i praksis gir en god miljøgevinst pr krone har jeg dessverre litt problemer med å tro på. Men at det er lettere å gjennomføre noe som ser ut som miljøvern gjennom bilavgifter, enn å gå på feks utslipp fra skipsfart kan jeg være ening i.

Men bilavgifter er en glimrende måte for politikere å late som de driver miljøvern, uten å bruke en krone. Penger i statskassen har jo andre fordeler som også gagner meg, men jeg tror rett og slett ikke noe på miljøalibiet, og jeg syns også det generelt er en lite rettferdig form for beskatning.

 

Et eksempel på hvorfor jeg ikke tror på at det er en genuin interesse for miljøet som ligger til grunn blir jeg minnet på hver dag jeg står i stillestående kø, og betaler latterlige 37 kroner i bomavgift på en vei parallelt med et T-banespor som har vært nedlagt noen år, og vil være det noen år til. Årsak: staten blir ikke ening med seg selv hvilken etat som skal drifte T-banen.

Vi snakker da om en T-bane med 4 vogner og ståplasser hver morgen og ettermiddag før den ble stengt ned. Det de samme etatene fikk til på rekordfart var å få opp en ekstra bom slik at alle de som gjerne skulle tatt T-banen får betalt godt for seg mens de venter. 30% av det jeg betaler i bom nr 1 av 2 i løpet av noen få km, går ironisk nok til kollektiv-trafikk. For det høres jo kjempefint ut; hvis du er så hensynsløs at du kjører bil, fremfor å bruke den stengte T-banen får du være så god å betale litt ekstra, ditt miljøsvin!

 

(Bom nr 2 går forresten til en vei jeg meget vel aldri vil komme til å bruke. For øvrig en ordning jeg ikke vet om noe annet land i verden som praktiserer.)

 

Hadde bilavgifter vært formet som vi har snakket om mange ganger i tråden, altså i soleklar relasjon til utslipp, skulle det vært litt lettere å tro på det. Er ikke sikkert jeg hadde likt det, men kunne trodd det hadde noe med miljø å gjøre. Slik det fungerer i dag er det kun en skatt, en ekstremt provoserende en, og har svært liten miljøeffekt. De eneste som vel kan si det er god effekt pr krone er de som ikke har bil.

Lenke til kommentar

^ At man som bilfører skal betale for at andre kan få ta kollektivtransport er noe jeg personlig er sterkt i mot. Om man faen meg tar bussen, toget eller trikken får man spytte inn penger selv for at tilbudet skal være bra.

 

Bilrelaterte avgifter skal gå til utbygging av veier og/eller bilrelaterte ting.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
Dermed er det mer å hente på bilfronten.

Korleis kan det vere meir å hente på bilfronten når den står for 10% av all transport?

Det må då vere meir å hente på den store posten av transport og ikkje fokusere på ein bitte liten del.

Skipsfarten er miljøvenleg per kg frakt ja. Men skipsfarten slepp ut enrome mengder klimagassar. Enormt mykje meir enn biltrafikken. Ein redusksjon per båt her vil derfor gi mykje større utslag enn ein reduksjon per bil. Poenget mitt er derfor at pengane skulle blitt brukt til å fokusere på ting der det er svært stort potensial. Å redusere 10% av utsleppa til alle bilar blir peanuts i forhold til 10% av all skipstrafikk. Derfor er det dumt å fokusere så voldsomt på bilane og i staden burde Norge engasjert seg meir i IMO og gitt dei store ressursar til disposisjon slik at eit skikkelig klimaforlik kan forhandlast fram der det verkeleg kan gjere ein stor forskjell for den globale oppvarminga.

Den der uttalelsen slår jo ganske hardt tilbake på de som mener at alt annet enn veitrafikk må ta ansvaret for miljøtiltak.

Mulig det, og eg står 100% inne for den. Veitrafikken er ein stor utsleppspost, men ikkje i forhold til skipsfart. Det burde derfor tenkast miljø i bilsamanheng og, men ikkje på ein slik måte at bensinen f.eks kostar 25 kroner per liter(foreslått av nokon) eller at det skal ligge enorme avgifter på nye sikre bilar.

Endret av thamule
Lenke til kommentar
Bilrelaterte avgifter skal gå til utbygging av veier og/eller bilrelaterte ting.

Nei det fungerar ikkje. Viss politkken skal vere slik betyr det at:

Pengane til vei skal komme frå veiavgift

Pengane til kollektivtransport skal komme frå billettinntekter

Pengane til sjukehus, barnehagar(evig lang liste) skal komme frå................... Ja kor skal den komme frå? Alt heng saman, ein kan ikkje skrive "vei" på tusenlappane som kjem derifrå og passe på at dei blir gitt tilbake til navarsete når ho skal bygge vei.

Lenke til kommentar

Så lenge at staten setter av penger til veiutbygging og ikke setter opp nye bommer hvert 5 sekund, bryr jeg meg ikke. Problemet er at staten faktisk bruker utrolig lite på veier. At vi ikke før nå har fått motorvei helt ut til grensa mot svergie - i 200-og fuckings-8 - er faen meg latterlig.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
Så lenge at staten setter av penger til veiutbygging og ikke setter opp nye bommer hvert 5 sekund, bryr jeg meg ikke. Problemet er at staten faktisk bruker utrolig lite på veier. At vi ikke før nå har fått motorvei helt ut til grensa mot svergie - i 200-og fuckings-8 - er faen meg latterlig.

Problemet er at folk som deg ikkje bryr seg. Vi lev alle på ein klode og eit fellesskap. Hadde folk vore mindre egoistiske (noko det for meg virkar som du er ut i frå innlegget ditt) hadde verden vore ein betre plass å leve. Skulle staten brukt meir pengar på veg må dei pengane takast frå ein annan plass. Frå kven? Dei rike sjukehusa våre? Dei endå rikare kommunane våre? Pensjonsfondet som "eldrebølga" skal leve på når dei blir pensjonistar? Nei skal alt gå opp, må det takast mange hensyn, og ikkje berre di meining om bompengar.

Lenke til kommentar

Meste av skylden for øyeblikket er vel grunnet vår komplett talentløse samferdselsminister som egentlig ikke vet hva jobben hennes går ut på. Hadde vært fint å for en gangs skyld få en samferdselsminister som vet hva landet trenger av infrastruktur.

 

Problemet er at folk som deg ikkje bryr seg. Vi lev alle på ein klode og eit fellesskap. Hadde folk vore mindre egoistiske (noko det for meg virkar som du er ut i frå innlegget ditt) hadde verden vore ein betre plass å leve.

 

Jeg sier kun det jeg virkelig mener.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Samferdeslsminister er ikke det største problemet i regninga, det er Finansminister/Miljøkapitalist Kristin Halvorsen

som er fluen i suppa. Jeg lurer virkelig på hva Jens tenkte på da han valgte en SV`er til finansminister og så Kristing Halvorsen

av alle?, for makan til større **** skal du lete lenge etter. Hun er den eneste i regjeringen som har gjort noe jeg har lagt

merke til, å øke årsavgiften på dieselbiler uten partikkelfilter....

Lenke til kommentar
Meste av skylden for øyeblikket er vel grunnet vår komplett talentløse samferdselsminister som egentlig ikke vet hva jobben hennes går ut på.

Korleis kan det vere Navarsete sin feil at veiane ser ut slik som dei gjer i dag? Ho har jo ikkje såte ein stortingsperiode som minister ein gong. Bondevikregjeringa har jo såte i 8(?) år og ikkje gjort ein drit og så sit dei no og klaga på det enrome etterslepet på vedlikehaldet av veiane våre. Det er jo deira eigen feil. Heile infrastrukturen til Noreg kan ikkje utbetrast på 3 år. Nasjonal transportplan trur eg kan bli bra greier og eg trur det vil føre til eit godt løft av veistandarden på sikt.

Endret av thamule
Lenke til kommentar

"Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de."

 

De som har veldig stort behov for slike biler kjøper selvfølgelig 2-seters varebiler, som faller i en helt annen avgiftsklasse. Spørsmålet blir vel heller å øke avgiften(e) på SUVer registrert som personbiler, som folk i mindre grad har behov for, eller hva?

Lenke til kommentar
Korleis kan det vere Navarsete sin feil at veiane ser ut slik som dei gjer i dag? Ho har jo ikkje såte ein stortingsperiode som minister ein gong. Bondevikregjeringa har jo såte i 8(?) år og ikkje gjort ein drit og så sit dei no og klaga på det enrome etterslepet på vedlikehaldet av veiane våre.

Det der er rent pisspreik. Bondevikregjeringa har selvsagt gjort mye for veinettet, som alle andre regjeringer, men du må gjerne være uenig i om de har gjort nok.

 

PS. Ikke glem at hele statsbudsjettet selvsagt ikke kan gå til vei. Veinettet må konkurrere med hauger av andre offentlige tjenester og prioriteringer. Det er utrolig lett å sitte og rope på mer penger, men det er veldig få som kan fortelle hvilke andre poster pengene skal tas fra. Det er ikke vanskelig å finne gode formål å bruke penger på. Det vanskelige arbeidet til regjeringene er å finne ut hvor pengene skal tas fra.

Lenke til kommentar
Ikke glem at hele statsbudsjettet selvsagt ikke kan gå til vei. Veinettet må konkurrere med hauger av andre offentlige tjenester og prioriteringer. Det er utrolig lett å sitte og rope på mer penger, men det er veldig få som kan fortelle hvilke andre poster pengene skal tas fra. Det er ikke vanskelig å finne gode formål å bruke penger på. Det vanskelige arbeidet til regjeringene er å finne ut hvor pengene skal tas fra.

 

Dette er høyeste forståelig, men når man får inntrykket at veinettet får 2 skiver av kaka og helsevesenet 20 skiver må man nesten si ifra.

Lenke til kommentar

Ingen som har sagt at hele budsjettet burde gå til vei, men rett skal være rett:

Pengene fra bensinavgift,omregisteringsavgift, nybilavgift,veiavgift og bompenger burde gå utelukkende til transport, og herunder veier.

 

Er bare rett og rimlig at vi som legger igjen milliarder på milliarder til staten via bilene våre får noe igjen.

Lenke til kommentar
Ingen som har sagt at hele budsjettet burde gå til vei, men rett skal være rett:

Pengene fra bensinavgift,omregisteringsavgift, nybilavgift,veiavgift og bompenger burde gå utelukkende til transport, og herunder veier.

 

Er bare rett og rimlig at vi som legger igjen milliarder på milliarder til staten via bilene våre får noe igjen.

Ja, enig, ikke en jævla krone av avgifter relatert til bil burde gå til syke, u-land og slikt. Kanskje til nøds litt penger til trafikkskade avdelingene da. Men flere 4-felts / 100kmt veier i dette landet burde man ta seg rå til. Ser frem til den dagen jeg kan cruise over fjellet fra Oslo til Bergen med 110 i snitt hele veien. Eller, hva faen skal jeg egentlig i Bergen når jeg tenker meg om?

 

En annen ting er at ca 50% av alle disse bil relaterte skattene oppdrives i Østlandsområdet rundt Oslo, så da er det også rett og rimelig at flesteparten av pengene brukes der, siden det er flest biler der. Alt for galt at men skal betale en masse bompenger og piggdekkavgift i Oslo, når avgifter vi betaler inn på andre måter er mer enn nok til å dekke alle nye utbygninger og vedlikehold i dette området. Ikke faen om jeg vil betale for en bru til 1mrd på vestlandet til ei øy med 100 bebore på!!

Endret av Misantropen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...