Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Alle personbiler som bruker mer enn 1 liter/mil bør forbys fra 1.januar 2010.

Ja, for det er jo vanvittig miljløvenlig. Forferdelig snartentk forslag. Kva med alle dei som har ein bil med mange gonger høgare bruksverdi enn salgsverdi? Dei vil kanskje ikkje ha råd til å kjøpe seg ein ny bil til sitt bruk.

 

Blir oppgitt av slike forslag altso.

Lenke til kommentar
Alle personbiler som bruker mer enn 1 liter/mil bør forbys fra 1.januar 2010.

 

Det virker som et gjennomtenkt forslag du kommer med der...

 

Men hvis noen så den nyeste top gear episoden så tester de en ny hyundai som mest sannsynlig er fremtiden innen bilindustri. Du fyller bilen med hydrogen, som driver en hydrogenbrenselcelle (eller hva det nå heter), den igjen driver en elmoter som er drivkraften til bilen. Denne bilen blir av de fleste ansett som den viktigste bilen siden Model T

Lenke til kommentar
Alle personbiler som bruker mer enn 1 liter/mil bør forbys fra 1.januar 2010.

 

Og alle som kjører Reva City Car eller lignende elbiler blir etter 01/01-2009 skutt.

 

Her er forresten et bilde av skjønnheten:

 

biler.jpg

 

Forøvrig så spyr en Golf TDI som kjøres hver eneste dag ut mye mer avgasser enn en Porsche eller Ferrari som tas ut på varme solskinnsdager gjør.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
Men hvis noen så den nyeste top gear episoden så tester de en ny hyundai som mest sannsynlig er fremtiden innen bilindustri. Du fyller bilen med hydrogen, som driver en hydrogenbrenselcelle (eller hva det nå heter), den igjen driver en elmoter som er drivkraften til bilen. Denne bilen blir av de fleste ansett som den viktigste bilen siden Model T

Honda FCX Clarity het den. :) Foreløpig bare til salgs i California, men forhåpentlig kan denne og andre biler med samme teknologi spre seg. Så ut som en helt grei hverdagsbil, også kan de som har råd til det ha en morsom bil i helgene, eller på fine dager.

 

http://automobiles.honda.com/fcx-clarity/

Endret av Atald
Lenke til kommentar
Alle personbiler som bruker mer enn 1 liter/mil bør forbys fra 1.januar 2010.

Ja, sikkert greit hvis det følges opp av USA, og at bilprisene i Norge senkes til Svensk/Tysk nivå. Men alt dette er selvsagt ren utopi og kommer aldri til å skje. Fatter ikke at vi her i landet skal syte så hardt over ørlitt CO2-utslipp fra det lille antallet biler vi har her i landet. CO2 kan jo knapt kalles en klimagass uansett...

Lenke til kommentar
kan jo knapt kalles en klimagass uansett...

Forklar?

CO2 har vel den eienskapen (som alle andre klimagassar som CH4, H2O, NOx) at den absorberer terrestrisk stråling?

Ja, CO2 absorberer ca 1/100 til 1/1000 av de andre gassene du nevner der ja. Så om man hadde konsentrert som å redusere utslipp av disse i steden så hadde verden blitt et bedre sted å bo?

Lenke til kommentar
Om biler over 1l/m skal forbys, må vi avskaffe sosialismen (rød-grønn) og fjerne avgiftene.

 

Birger :)

 

I følge BMW så klarer M3'en blandet kjøring på 1,24l/mila. Tror de hadde klart å presse det under 1l om de bare gadd... :p

 

Tror at bilindustrien fortsatt har veldig, veldig langt igjen på hvor mye en motor kan utnytte drivstoff.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Misantropen: Ikke se deg blind på CO2-hysteriet. Ikke glem at bilforurensning er veldig mye mer enn CO2.

 

Men sånn for å være litt mer seriøs, så synes jeg en vrakpant på 10 000 kroner for biler med over 1 l/mil er en rimelig god idé. Spesielt nå hvor vi ser nybilsalget stuper kan det være et bra initiativ også rent samfunnsøkonomisk.

Det hørtes ut som et bra forslag! Men jeg ser flere andre områder de også kunne gitt ekstra vrakpant. F.eks på lastebiler/busser/båter med høye utslipp av PAH, NOx, "dieselpartikler", etc.

 

Eller subsidiert oppgradering av partikkelfilter og katalysator.

 

Dette kan gjerne dras til andre områder enn bil også. F.eks subsidering av varmepumper og oppgradering av gamle vedovner med etterbrenningskammer. Ved bør samtidig få utslippsavgifter slik flytende drivstoff har.

Lenke til kommentar

Det jeg ikke skjønner, er det evige jaget etter å "ta" bileierne. Mener nå at det er mye annet som forurenser enn akkurat den enkelte bil. Greit at om de blir flere biler, forurenser disse mere tilsammen. Men fortsatt mener jeg vi har faktisk noen andre steder å se før vi skal ta ifra fremkomsmiddlet til folk flest.

 

Birger :)

Lenke til kommentar
Det jeg ikke skjønner, er det evige jaget etter å "ta" bileierne. Mener nå at det er mye annet som forurenser enn akkurat den enkelte bil. Greit at om de blir flere biler, forurenser disse mere tilsammen. Men fortsatt mener jeg vi har faktisk noen andre steder å se før vi skal ta ifra fremkomsmiddlet til folk flest.

 

Birger :)

 

Hvilke tiltak er det du ikke affsierer "folk felst"? Av direkte utslipp blant folk er det bil, reise, og forsåvidt elektrisitet som gjør noe monn, eventuelt kan man gjøre det dyrere med produksjon generelt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Vi burde satse på områder der det verkeleg går an å få effekt av kvar krone. Og med det meiner eg skipsfarten. 90% av all transport foregår på havet og her blir det spydd ut enorme mengder klimagassar.

 

Norge og andre nasjonar som vil framstå som miljøvenlege og vil gjere ein innsats, burde sette i gong strakstiltak når det kjem til skipsfart i staden for å mase om 1 liter på mila eller 0,8 liter på mila, partikkelfilter og bla bla bla. Klart alt hjelper, men først synest eg vi burde fokusere på dei områda der det er mest å hente og vi får igjen mest for kvar krone.

 

EDIT: Leif.

Endret av thamule
Lenke til kommentar
Vi burde satse på områder der det verkeleg går an å få effekt av kvar krone. Og med det meiner eg skipsfarten. 90% av all transport foregår på havet og her blir det spydd ut enorme mengder klimagassar.

Vel, det er riktignok et stort potensiale i miljøforbedringer på båtmotorer, men enn så lenge konkurransen på verdenshavene ikke er særlig bundet av landenes lover og regler så vil store skjerpelser for båttransporten kun føre til utflagging og ingen miljøforbedringer. Det som trengs for å få miljøskjerpelser på sjøen er et storstilt internasjonalt samarbeid. Enn så lenge diverse skatteparadiser og diverse regimer velger å spolere et sånt samarbeid så blir det heller ikke noe av.

 

Et annet moment er at når store mengder varer skal fraktes over store avstander og det er konkurranse mellom veitransport og sjøtransport så vil nok sjøtransporten være langt mer miljøvennlig siden det kan fraktes svært mye i en samlet last og man slipper tusenvis av svinger, kryss, oppbremsing og akselerasjoner. I tillegg til lavere utslipp av klimagasser, NOx og PAH per tonn fraktet vare så vil man også slippe to andre miljøproblemer: Veistøv og støyforurensing i folkenære områder.

 

Kort oppsummert: Båttrafikk er en miljømessig ganske bra måte å frakte varer på sammenlignet med veitransport.

Lenke til kommentar
Båttrafikk er en miljømessig ganske bra måte å frakte varer på sammenlignet med veitransport.

Ja, og å bli drept av ei kule i hovudet er ein ganske bra måte å dø samanlikna med å brenne ihjel, men det er ikkje særlig kjekt uansett. Tar du poenget? Ein kan alltids samanlikne med noko dårlegare og føle seg bra, men det gjer ikkje noko med problemet. Der er eit enormt potensiale i å redusere utsleppa til skipsfarten, og det kan ingen legge under ein "stol/bord(?)"

Lenke til kommentar
Båttrafikk er en miljømessig ganske bra måte å frakte varer på sammenlignet med veitransport.

Ja, og å bli drept av ei kule i hovudet er ein ganske bra måte å dø samanlikna med å brenne ihjel, men det er ikkje særlig kjekt uansett. Tar du poenget? Ein kan alltids samanlikne med noko dårlegare og føle seg bra, men det gjer ikkje noko med problemet. Der er eit enormt potensiale i å redusere utsleppa til skipsfarten, og det kan ingen legge under ein "stol/bord(?)"

 

Vi sankker jo om hva som relativt sett er mest effektivt å redusere, da er det jo ganske meningsløst av deg å kritisere en rbetraktning av relativ forurensing. Det er enormt potensial i å redusere utslipp fra biltrafikk også.

 

AtW

Lenke til kommentar
Båttrafikk er en miljømessig ganske bra måte å frakte varer på sammenlignet med veitransport.

Ja, og å bli drept av ei kule i hovudet er ein ganske bra måte å dø samanlikna med å brenne ihjel, men det er ikkje særlig kjekt uansett. Tar du poenget? Ein kan alltids samanlikne med noko dårlegare og føle seg bra, men det gjer ikkje noko med problemet. Der er eit enormt potensiale i å redusere utsleppa til skipsfarten, og det kan ingen legge under ein "stol/bord(?)"

 

Vi sankker jo om hva som relativt sett er mest effektivt å redusere, da er det jo ganske meningsløst av deg å kritisere en rbetraktning av relativ forurensing. Det er enormt potensial i å redusere utslipp fra biltrafikk også.

 

AtW

Forstår ikkje heilt kva du meiner, vart for mange "relativt" der for meg. Kan du omformulere litt slik at ei enkel sjel som meg kan forstå kva du meiner?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...