Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

Jeg skal ikke nekte på at jeg har krøpet litt over fartsgrensen av og til, men jeg syns det er litt rart at noen her inne mener at det er det er greit at man kjører i 120-130 i 80 sonen.

Selvfølgelig kan man være ekstremt gode sjåfører, noe jeg ikke tviler på at disse er, men tenk hvor gode sjåfører man blir i 80 sonen om man faktisk kjører i 80 og ikke 120.

 

Ta et eksempel der en bil bytter fil og sjåføren ikke har sett deg. Selvsagt er det personen som bytter fil som har vikeplikt, men om man ligger i 130 er det nok mindre sjanse for at man klarer å bremse ned tidsnok, i forhold til om man holder fartgrensen, evt ligger 5-10 km/t over.

 

Jeg er helt enig i at fartsgrensene i norge ofte kan være helt latterlig lave, men det betyr ikke nødvendigvis at det er helt greit å kjøre lang over grensen.

Endret av rublings
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og ha så lite respekt for trafikkreglene som noen åpenbart har viser jo i seg selv bare hvor dårlige sjåfører det er.

Det er forskjell på en teknisk god sjåfør og en god sjåfør.

 

Det dukker med jevne mellomrom opp poster her på forumet om folk som kjører som svin, og det er svært ofte forsvart med helt gudommelige kjøreferdigheter. Nå viser jo undersøkelser at dette ofte er kroneksempelet for det som dreper/lemlester i trafikken.

 

Når du tar lappen så testes dine tekniske ferdigheter dessverre så testes ikke mentaliteten og handling/konsekvens ferdigheten.

 

Det og tro at en har så god kontroll over alle situasjoner er i seg selv en svært dårlig egenskap. Lær og se dine egne begrensninger og bli en bedre sjåfør.

Lenke til kommentar

GM lägger ned utveckling av stora suvar

Nu kommer chockbeskedet för alla amerikanska hockeymorsor och guldtandsförsedda hip-hopare. De kommer inte att kunna byta in sin Cadillac Escalade mot en efterföljare. General Motors tänker nämligen inte utveckla någon. GM har beslutat att lägga ned det gigantiska CXX-projektet som skulle ge en ny generation stora suvar, en investering på omkring 16 miljarder kronor. Det var en enhällig GM-ledning som nyligen beslutade att ta livet av bilar som Chevrolet Suburban, Tahoe, Cadillac Escalade och GMC Yukon – 1990-talets storsäljare för GM.

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
GM lägger ned utveckling av stora suvar

Nu kommer chockbeskedet för alla amerikanska hockeymorsor och guldtandsförsedda hip-hopare. De kommer inte att kunna byta in sin Cadillac Escalade mot en efterföljare. General Motors tänker nämligen inte utveckla någon. GM har beslutat att lägga ned det gigantiska CXX-projektet som skulle ge en ny generation stora suvar, en investering på omkring 16 miljarder kronor. Det var en enhällig GM-ledning som nyligen beslutade att ta livet av bilar som Chevrolet Suburban, Tahoe, Cadillac Escalade och GMC Yukon – 1990-talets storsäljare för GM.

:thumbup:

Verden går videre ser jeg :D

 

Dinosaurene døde jo også ut en gang i tida til fordel for mindre og kjappere dyr.

Lenke til kommentar

Nye tall viser at C02-utslippene står omtrent på stedet hvil i Norge med 158 gram/km i snitt. Målet er 120 gram/km. Kun Toyota Prius oppfyller dette kravet av de mest solgte bilene her til lands.

 

Verstingbilene som trekker opp snittet er Volvo V70, Mitsubishi Outlander, Volkswagen Tiguan, Toyota Rav4, Honda CR-V og Nissan X-Trail.

Lenke til kommentar
Verstingbilene som trekker opp snittet er Volvo V70, Mitsubishi Outlander, Volkswagen Tiguan, Toyota Rav4, Honda CR-V og Nissan X-Trail.

Dette er typisk litt for store biler, mend god luftmotstand og som har litt for små motorer. Vanligste Tiguan-varianten på veiene i dag er den med 2.0 TDI (sikkert den gamle skranglevarianten), og det er jo for pokker en Golf-motor!

Lenke til kommentar

Ja, jeg tror jeg skjønner hva du vil frem til Misantropen, og jeg har selv kjørt en god del med Chrysler Grand Voyager med henholdsvis 2,4 liter 4 syl bensin, og 3,3 liter V6 bensin begge med automatgir. I praksis kan jeg ikke se at den lille motoren bruker noe mindre bensin, den er bare veldig mye mer masete å kjøre med, og ved 90kmt på landevei girer den ned til et voldsomt turtall ved minste stigning eller motvind, der V6 varianten murrer koselig og uanstrengt på lavt turtall.

 

Men jeg tror ikke teorien din, eller erfaringen min har noe å si for de tallene man betaler avgift, eller regner ut rikes tilstand ifht gjennomsnittlig utslipp...

Har ikke sjekket tall for Voyager, men tittet for morro skyld på Volvo V70 som var på listen til kilik. I følge oppgitte tall øker CO2 utslippsverdien jevnt og trutt oppover for hver eneste HK, hele veien fra den minste 136HK 4syl (157g) til 3,2L 6syl (251g).

Men en faktor som vel oftere drar opp litt på de litt større bilene er jo utstyr som automatgir, og/eller firhjulstrekk. Ser at den vanlige 5 sylindrede 185HK V70 slipper ut 178g.

Med AWD økes det med ca 15g, og med automat økes det med noe rundt 20g, slik at samme bil med samme motor går fra 178 til 214g.

 

Blir jo uansett bare detaljer i forhold til AllFathers utslipp. Vi får klamre oss til håpet om at fremtidig forskning vil vise at det er mangel på CO2... ;)

Lenke til kommentar

He he, ja Simen, noe har jeg da i alle fall lært i denne tråden. Jeg håper du har lagt merke til hvor utrolig flink jeg har vært til å skrive CO2, etter at du lærte meg dette for noe rundt 100 sider siden?

Mange vil sikkert mene at jeg ikke vet hva jeg snakker om i noen av tilfellene, men når vi begynner å diskutere Di-kobolt, ja da er jeg virkelig på tynn is..! :D

 

Det var interessant informasjon du hadde der RCP-88. At man kan kalle det symbolpolitikk er i og for seg ikke overraskende, men jeg var i grunn ikke klar over hvilke endringer som ble gjort med resten av regnestykket da man fjernet volum- avgiften.

Mitt inntrykk er at de aller fleste faktisk mener at HK- avgift også er fjollete og bør fjernes, men det ser ut til at det vil ta sin tid, og jeg lurer på hvorfor.

 

Altså hvem er FOR denne avgiften, og hva er grunnen til dette? :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...