Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

Swe: Ikke overraskende ser bilnorge.no på avgiftsenringer som ensidig negativt. Hvorfor trekker de ikke frem alt som blir billigere? Hvorfor korrigerer de ikke avgiftene for konsumprisen? Kun for å nøre opp under et hat mot avgiftsystemet?

 

Fordi det er et medium for bilinteresserte. Og for bilinteresserte er negative avgiftsendringer nettopp negative. At et lite mindretall av modellene på markedet i dag, som for de fleste er rimelig ukurante, blir billigere spiller liten rolle i den sammenhengen.

 

Hvorfor går ikke SV ut og sier at "nå gir vi familiebilene et slag i trynet", i stedet for å fokusere all sin energi på at en håndfull biler blir billigere? Fordi de ikke er et medium for bilinteresserte, men snarere avgiftsinteresserte.

 

EDIT: Eller kanskje fordi de er avgiftsinteresserte men innser at dette neppe er noe å vinne et valg på, og dermed forsøker å skjule alt det negative i disse avgiftsendringene. Da er det jo greit å si at "miljøsvinet Porsche Cayenne blir 400.000 kroner dyrere" og "Toyota Aygo blir hele 5000 kroner biligere!", og ikke fokusere på alt midt imellom.

Endret av Swe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tar gladlig utfordringen :) Skaffer du til veie en Aygo, og en en barnevogn som er egnet til å pakkes litt sammen, og gjerne et lite barnestol som kan disponeres under forsøket så er jeg med jeg. (evt på annet vis gjør det greit for meg å få tilgang til forsøksmaterielet en kortere periode) Jeg skaffer selv to personer.

Jah.. er det greit jeg kjøper deg en Aygo og en barnevogn da eller? :p

 

Spøk til side..

 

Nå er det slik at de aller fleste barnevogner tar plass når de er sammenslått - mye plass. En Aygo er vel mindre en Yaris'en også, hvis jeg ikke husker helt feil, så med andre ord er lastekapasiteten lik hanskerommet på min bil.

 

Heldigvis kommer det endel biler fra VW, Skoda og sikkert flere med god plass og liten strikkmotor :)

Lenke til kommentar

Ren idioti at CO2 skal være grunnlaget for engangsavgiften. Det viser det lave kunnskapsnivået til de som sitter og styrer. Her bør de heller se på utslipp som svovel, sot, NOx, CO, Benzen osv., ting som faktisk har stor innvirkning på miljøet vårt. Og det er ikke nødvendigvis noen direkte sammenheng mellom disse stoffene og CO2.

Lenke til kommentar
Er det usaklig å være en pådriver for avgifter og byråkrati?

 

Nei, men da er det jo heller ikke usaklig av meg å påpeke dette.

 

jeg mener det er useriøst å tilegge meg meninger jeg ikke har forfekter. Å si at jeg mener at byråkrati er løsningen på alle problemer er omtrent like saklig som om jeg hadde sagt at du mente at ingen statlig intervensjon var løsningen på alle problemer.

 

Du skriver selv at du er pådriver for avgifter og byråkrati. At jeg da bruker et velkjent språklig virkemiddel og overdriver denne iveren, er slett ikke useriøst. Det kalles å sette ting litt på spissen. Og du får gjerne tillegge meg påstanden at ingen statlig intervensjon er løsningen på alle problemer.

 

Du mente jeg heller ikke var sakligheten selv, og begrunnet dette med å være en pådriver for avgifter og byråkrati (noe jeg forøvrig ikke ser meg selv som, men selv om jeg skulle vært det, så hadde det ikke vært usaklig å være det)

 

Nei, jeg skriver ikke at jeg er det, jeg spør om det er usaklig å være det, da du virker til å bruke det som argument for at jeg ikke er saklig.

 

At det er et velkjent virkemiddel er greit nok, det er mange velkjente virkemidler som ikke fremmer en god diskusjon.

 

AtW

Lenke til kommentar
Opel Zafira blir 4512 - 12.821 kroner dyrere.

Volkswagen Touran blir 4249 - 7264 kroner dyrere.

Mazda 5 blir 4635 - 6370 kroner dyrere.

Konsumprisjustert (3%):

Opel Zafira blir 0,98 - 1,89 % billigere.

Volkswagen Touran blir 1,32 - 1,69 % billigere.

Mazda 5 blir 1,26 - 1,55 % billigere.

 

Hver prosent tilsvarer ca 3-6 tusenlapper.

Lenke til kommentar
Nå er det slik at de aller fleste barnevogner tar plass når de er sammenslått - mye plass. En Aygo er vel mindre en Yaris'en også, hvis jeg ikke husker helt feil, så med andre ord er lastekapasiteten lik hanskerommet på min bil.

Stemmer sikkert, men nå mener jeg at det jevnt over er mer fornuftig å kjøpe en barnevogn etter bilen, enn en bil etter barnevogna, om det er det som er alternativene :)

 

AtW

Lenke til kommentar
Opel Zafira blir 4512 - 12.821 kroner dyrere.

Volkswagen Touran blir 4249 - 7264 kroner dyrere.

Mazda 5 blir 4635 - 6370 kroner dyrere.

Konsumprisjustert (3%):

Opel Zafira blir 0,98 - 1,89 % billigere.

Volkswagen Touran blir 1,32 - 1,69 % billigere.

Mazda 5 blir 1,26 - 1,55 % billigere.

 

Hver prosent tilsvarer ca 3-6 tusenlapper.

 

Ja, jeg kan ikke skjønne at ikke alle avgifter konsumprisjusteres hvert år. Det ville jo vært helt perfekt. "Økt avgiftene? Det har vi da slett ikke gjort, vi har bare konsumprisjustert dem!". Smart. :roll:

 

Du mente jeg heller ikke var sakligheten selv, og begrunnet dette med å være en pådriver for avgifter og byråkrati (noe jeg forøvrig ikke ser meg selv som, men selv om jeg skulle vært det, så hadde det ikke vært usaklig å være det)

 

Nei, jeg begrunnet det ikke med dine meninger, som synes å være representative for gjengen her på HW.no. I så fall ville det ikke vært mange seriøse folk igjen her.

Lenke til kommentar
Ren idioti at CO2 skal være grunnlaget for engangsavgiften. Det viser det lave kunnskapsnivået til de som sitter og styrer. Her bør de heller se på utslipp som svovel, sot, NOx, CO, Benzen osv., ting som faktisk har stor innvirkning på miljøet vårt. Og det er ikke nødvendigvis noen direkte sammenheng mellom disse stoffene og CO2.

 

 

CO2 er da en mye mer "rettferdig" måte å avgiftsbelegge biler på enn vekt og effekt, i allefall

 

Du vet, vi lever jo i disse klimadager... alt skal jo måles i gram co2...

Lenke til kommentar
Ja, jeg kan ikke skjønne at ikke alle avgifter konsumprisjusteres hvert år. Det ville jo vært helt perfekt. "Økt avgiftene? Det har vi da slett ikke gjort, vi har bare konsumprisjustert dem!". Smart. :roll:

Eksempler på avgifter som justeres automatisk:

G

Mva

Inntektskatt

 

Tenk om stortinget hadde satt inntektskatten til 1000 kr/mnd i 1950 og kronebeløpet skulle vært justert hver år. Prosentvis inntektskatt tar nettopp høyde for at konsumprisen er i kontinuerlig forandring. Hadde bilavgiftene vært satt på samme måte så ville du neppe reagert på samme måte.

Lenke til kommentar

Så de gjør biler som allerede er så dyre at ingen har råd til dem, enda dyrere?

 

At småbiler blir 5 lapper billigere er forøvrig et piss i havet. Sett med med 5 siffer så snakker vi.

 

Porsche 911 har forøvrig fått helt ny motor så den bør vel bli billigere med det nye systemet?

 

EDIT: At Norge kunne godtgjøre at bilfabrikanter forbedrer utslippet på motorene sine var kanskje litt for mye å forvente.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
Ren idioti at CO2 skal være grunnlaget for engangsavgiften. Det viser det lave kunnskapsnivået til de som sitter og styrer. Her bør de heller se på utslipp som svovel, sot, NOx, CO, Benzen osv., ting som faktisk har stor innvirkning på miljøet vårt. Og det er ikke nødvendigvis noen direkte sammenheng mellom disse stoffene og CO2.

Jeg er helt enig i at det fokuseres alt for ensidig på CO2. Forurensnignsavgiften burde tatt med mange andre stoffer og vært direkte proporsjonal med mengden av hvert forurensningselement. f.eks

 

10000 km * 0,140 kg CO2/km * 5 kr/kg = 7000 kr

10000 km * 0,005 kg SO2/km * 50 kr/kg = 2500 kr

10000 km * 0,002 kg NOx/km * 100 kr/kg = 2000 kr

osv.

_________________________________________________

SUM: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11500 kr

 

NB. Dette er bare et eksempel på gjøremåten, ikke de konkrete verdiene.

Lenke til kommentar
Nei, og da hadde neppe en Porsche Cayenne blitt 400.000 kroner dyrere over natten.

Det stemmer, selv om det er mulig å justere avgiftsprosenten også, slik f.eks merverdiavgiften har blitt justert flere ganger de siste tiårene.

 

Så de gjør biler som allerede er så dyre at ingen har råd til dem, enda dyrere?

Nei, når noe blir billigere etter at prisen er konsumprisjustert betyr at folk lettere for råd til de.

 

Porsche 911 har forøvrig fått helt ny motor så den bør vel bli billigere med det nye systemet?

Det kommer an på CO2-utslippet. Dersom den nye motoren gir lavere CO2-utslipp per km så blir avgiftene lavere på den nye i 2009 enn den er på den gamle i 2009.

 

At småbiler blir 5 lapper billigere er forøvrig et piss i havet. Sett med med 5 siffer så snakker vi.

Dette faller på sin egen urimelighet.

Lenke til kommentar

Generelt sett har bensin- og dieselmotorer veldig ulikt forhold mellom CO2 og NOx.

 

Jeg ville ha basert avgiften kun på drivstofforbruk.
Det bør være en sammenheng mellom hvor mye bilen brukes og avgiftene.

 

Om deler av avgiftene blir forflyttet fra innkjøp til forbruk, så vil det stimulere folk til å erstatte gamle drivstoffslukende biler med nye mer miljøvennlige biler. (det det er stor nok forskjell selvsagt)

Lenke til kommentar
Jeg ville ha basert avgiften kun på drivstofforbruk.

To problemer med det:

- Dersom hele miljøavgiftene på biler skulle gått via drivstoffavgifter så ville det blitt store handelslekkasjer.

- Urovekkende mange evner ikke å tenke forbrukskostnader når de kjøper nytt.

 

Men jeg skjønner tankegangen. Hvis vi ser bort fra de nevnte problemene og innfører en sånn ordning så er det ytterlgiere ett problem: Utslipp som følge av produksjon blir ikke avgiftsbelagt. Utslipp i forbindelse med produksjon står faktisk for en stor del av en bils totale utslipp gjennom hele dens levetid (livssyklusanalyse). De utslippene bør man også betale avgift for. Det er alt for mange som kjøper en bil de ikke trenger. F.eks familier med 3-4 biler i oppkjørselen. Det er mye bedre for miljøet om den nevnte familien eier og bruker 1 bil 40000 km/år i stedet for 4 biler 10000 km/år hver. Det er også mer økonomisk (mindre innkjøpskostnader) og man får "brukt opp" bilen før den blir utdatert. Det er bare tragisk å se 20 år gamle biler som har kjørt totalt 30 000 km bli skrotet. Det er dårlig utnyttelse av de råvarene til bilen en gang var.

Lenke til kommentar

Tror dere misforsto meg. Jeg vil at engangsavgiften utelukkende skal baseres på drivstofforbruket til hver enkelt bil. Ikke vekt, Co2, nox, hk, bensin, diesel eller noe annet. Dette vil gjøre systemet mindre byråkratisk og enklere for folk å forstå.

 

Når det gjelder ressursbruken og utslippene i selve produksjonen av bilen, så bør dette ramme bilprodusentene direkte i form av kraftige avgifter som gjør det mer lønnsomt å lage mer miljøvennlige biler, men her snakker vi globale skatter...

Lenke til kommentar
Porsche 911 har forøvrig fått helt ny motor så den bør vel bli billigere med det nye systemet?

Det kommer an på CO2-utslippet. Dersom den nye motoren gir lavere CO2-utslipp per km så blir avgiftene lavere på den nye i 2009 enn den er på den gamle i 2009.

 

En vanlig C2 gikk opp med 34k og en C2S gikk opp med 36k.

Lenke til kommentar
Porsche 911 har forøvrig fått helt ny motor så den bør vel bli billigere med det nye systemet?

Det kommer an på CO2-utslippet. Dersom den nye motoren gir lavere CO2-utslipp per km så blir avgiftene lavere på den nye i 2009 enn den er på den gamle i 2009.

 

En vanlig C2 gikk opp med 34k og en C2S gikk opp med 36k.

 

Påstanden var vel at den nye ville være billigere i 2009-avgifter enn den gamle i 2009-avgofter om motoren slipper ut mindre. Ikke nødvnedigvis at det vil være billigere enn 2008-avgifter.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...