Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

Biler som Audi A3, WW Golf og BMW1-serien blir billigere.

 

Gode nyheter for unge småbarnsforelde! Nå er det bare å stappe barnevogn, bleier og alt som er i bagasjerommet på den nye 1-serien, og dra på juleferie til bestemor.

 

Eller vent...kanskje man ikke får plass til alt dette? Huff da.

 

Og jo, alle biler som slipper ut mer CO2 enn 120 g/km, hvilket inkluderer alle SUV'er, sportsbiler og kanskje vel så interessant, alle familiebiler, vil få en avgiftsøkning. Avgiftsøkningen på en bil som slipper ut 140 g/km blir ca. 1500 kroner. Videre oppover øker avgiftene progressivt, som vanlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Biler som Audi A3, WW Golf og BMW1-serien blir billigere.

 

Gode nyheter for unge småbarnsforelde! Nå er det bare å stappe barnevogn, bleier og alt som er i bagasjerommet på den nye 1-serien, og dra på juleferie til bestemor.

 

Eller vent...kanskje man ikke får plass til alt dette? Huff da.

 

Og jo, alle biler som slipper ut mer CO2 enn 120 g/km, hvilket inkluderer alle SUV'er, sportsbiler og kanskje vel så interessant, alle familiebiler, vil få en avgiftsøkning. Avgiftsøkningen på en bil som slipper ut 140 g/km blir ca. 1500 kroner. Videre oppover øker avgiftene progressivt, som vanlig.

 

Kanskje de vil få folk vekk fra å kjøpe biler etter bruk de bare har et par ganger i året? Egentlig burde de kanskje sørget for et tilsvarende skattefradrag fror småbarnsfamilier, så hadde man aknskje sluppet at småbarnsfamiler til stadighet ble brukt som vikarierende argument for å ikke ha store biler dyre? :)

 

AtW

Lenke til kommentar
Kanskje de vil få folk vekk fra å kjøpe biler etter bruk de bare har et par ganger i året? Egentlig burde de kanskje sørget for et tilsvarende skattefradrag fror småbarnsfamilier, så hadde man aknskje sluppet at småbarnsfamiler til stadighet ble brukt som vikarierende argument for å ikke ha store biler dyre? :)

 

AtW

 

Klart, det er jo bare et par ganger i året man behøver å frakte barna til barnehagen, eller ta dem med et eller annet sted. Egentlig, når jeg tenker meg om, er det jo unødvendig luksus å skulle transportere seg rundt med barn, eller bagasje utover et par handleposer fra Rema for den saks skyld. Man bør heller holde seg hjemme. Jeg synes dette er et glimrende tiltak av de rødgrønne. Og jeg er fryktelig glad for at jeg ikke lengre bor i dette molbolandet. Men dere andre synes jo å trives godt under avgiftstyranniet, så da er jo egentlig alle fornøyde her.

Lenke til kommentar
Kanskje de vil få folk vekk fra å kjøpe biler etter bruk de bare har et par ganger i året? Egentlig burde de kanskje sørget for et tilsvarende skattefradrag fror småbarnsfamilier, så hadde man aknskje sluppet at småbarnsfamiler til stadighet ble brukt som vikarierende argument for å ikke ha store biler dyre? :)

 

AtW

 

Klart, det er jo bare et par ganger i året man behøver å frakte barna til barnehagen, eller ta dem med et eller annet sted. Egentlig, når jeg tenker meg om, er det jo unødvendig luksus å skulle transportere seg rundt med barn, eller bagasje utover et par handleposer fra Rema for den saks skyld. Man bør heller holde seg hjemme. Jeg synes dette er et glimrende tiltak av de rødgrønne. Og jeg er fryktelig glad for at jeg ikke lengre bor i dette molbolandet. Men dere andre synes jo å trives godt under avgiftstyranniet, så da er jo egentlig alle fornøyde her.

 

Nå var jo ikke dette eksemplet ditt, eksemplet ditt var å dra hjem til jul. Å frakte unger til barnehagen er fint mulig i bilene som var nevnt. Det gjelder også de frakbehov som den gjengse barnefamile har til vanlig. SÅ kan man eventuelt foreta seg noe spesielt når man har ekstraordinære behov en gang i mellom.

 

AtW

 

Nei, takk. Barnefamilier får nok av alle mulige stønader fra før. Har man valgt å få barn får man ta ekstrakostnadene som kommer til.

 

Greit nok, men det hadde nesten vært verd det bare for å slippe at alle dytter småbarnsfamiler foran seg hver eneste gang det kommer bilutgifter de ikke liker.

 

AtW

Lenke til kommentar
Nå var jo ikke dette eksemplet ditt, eksemplet ditt var å dra hjem til jul. Å frakte unger til barnehagen er fint mulig i bilene som var nevnt. Det gjelder også de frakbehov som den gjengse barnefamile har til vanlig. SÅ kan man eventuelt foreta seg noe spesielt når man har ekstraordinære behov en gang i mellom.

 

Prøv gjerne å pakke 1-2 barn med tilhørende barnevogn, kanskje et par handleposer og din kone inn i en BMW 1-serie eller Toyota Aygo. Jeg synes jeg ser det for meg. Men som sagt, du trives i avgiftstyranniet, og mener byråkrati er løsningen på alle problemer, jeg trives utmerket godt uten, og kan att på til unne meg en romslig og komfortabel bil, så da er vi fornøyde begge to.

Lenke til kommentar

Swe: Nå tar du også de verste eksemplene. Eksempler på spreke familiebiler med ikke alt for høyt drivstofforbruk: Opel Zafira, Volkswagen Touran og Mazda 5.

 

VW Golf VI 1.6 TDI 105Hk, som i Bluemotion-utgave slipper ut 99g/km blir hele 20 000 kr. billigere med det nye avgiftsregimet.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Swe: Nå tar du også de verste eksemplene. Eksempler på spreke familiebiler med ikke alt for høyt drivstofforbruk: Opel Zafira, Volkswagen Touran og Mazda 5.

 

Ja, man skulle jo tro at dette var kurante biler, selv for Kristin Halvorsen. Men nei, de skal også straffes, miljøsvin som de er:

Opel Zafira blir 4512 - 12.821 kroner dyrere.

Volkswagen Touran blir 4249 - 7264 kroner dyrere.

Mazda 5 blir 4635 - 6370 kroner dyrere.

 

Kilde: bilnorge.no

 

EDIT: Særlig spreke er de vel ikke heller (alt er riktignok relativt), med mindre man går for en Touran med største motoren, som da blir 12.821 kroner dyrere fra nyttår.

Endret av Swe
Lenke til kommentar

Det som i hvertfall virker klart er at man vil dra inn betydelig mer penger på bil, og det er vel tross alt hovedmålet her. SV har alltid stått for en bilfientlig politikk, bil er unødvendig luksus. (Miljøalibiet må jo oppleves som en ren gudegave?)

Grensen for hvor det blir rimligere og hvor det blir dyrere ligger såvidt jeg kan se langt under gjennomsnittet. Men det er vel forholdsvis gode nyheter for enslige nybilkjøpere, samt de som vurderer bil nummer to.

Lenke til kommentar
Men det er vel forholdsvis gode nyheter for enslige nybilkjøpere

 

Rettelse: Enslige nybilkjøpere som ikke er opptatt av motor og kjøreglede ;) En Subaru Justy med minste motoren gir neppe spesielt mye av noe av dette, med forbehold om at jeg ikke har kjørt en slik selv :!:

Lenke til kommentar
Swe: Nå tar du også de verste eksemplene. Eksempler på spreke familiebiler med ikke alt for høyt drivstofforbruk: Opel Zafira, Volkswagen Touran og Mazda 5.

 

Ja, man skulle jo tro at dette var kurante biler, selv for Kristin Halvorsen. Men nei, de skal også straffes, miljøsvin som de er:

Opel Zafira blir 4512 - 12.821 kroner dyrere.

Volkswagen Touran blir 4249 - 7264 kroner dyrere.

Mazda 5 blir 4635 - 6370 kroner dyrere.

 

Kilde: bilnorge.no

 

EDIT: Særlig spreke er de vel ikke heller (alt er riktignok relativt), med mindre man går for en Touran med største motoren, som da blir 12.821 kroner dyrere fra nyttår.

 

Er det problematisk at biler som ikke er særlig spreke (etter ditt utsagn), men forurensde blir dyrere? Dette er ikek en avgift som er ment til å straffe spreke kjøretøy som sådan.

 

AtW

Lenke til kommentar
Nå var jo ikke dette eksemplet ditt, eksemplet ditt var å dra hjem til jul. Å frakte unger til barnehagen er fint mulig i bilene som var nevnt. Det gjelder også de frakbehov som den gjengse barnefamile har til vanlig. SÅ kan man eventuelt foreta seg noe spesielt når man har ekstraordinære behov en gang i mellom.

 

Prøv gjerne å pakke 1-2 barn med tilhørende barnevogn, kanskje et par handleposer og din kone inn i en BMW 1-serie eller Toyota Aygo. Jeg synes jeg ser det for meg. Men som sagt, du trives i avgiftstyranniet, og mener byråkrati er løsningen på alle problemer, jeg trives utmerket godt uten, og kan att på til unne meg en romslig og komfortabel bil, så da er vi fornøyde begge to.

 

Mener du at du ikke får 1 unge en barnevogn et par handleposer og foreldre inn i en Aygo? Jeg er villig til å vedde ganske mye på at jeg skulle fått til dette.

 

Ellers så er det lettere å ta innleggende dine seriøst uten stråmannstull som "du trives i avgiftstyranniet" og "mener byråkrati er løsningen på alle problemer".

 

AtW

Lenke til kommentar
Er det problematisk at biler som ikke er særlig spreke (etter ditt utsagn), men forurensde blir dyrere? Dette er ikek en avgift som er ment til å straffe spreke kjøretøy som sådan.

 

AtW

 

Det er naturligvis problematisk at alle biler, med unntak av de aller minste modellene man finner på markedet, og som ikke er egnet for annet en enslige og muligens banrnløse par, blir dyrere. Dette er en avgift som er ment å straffe alle kjøretøy som slipper ut mer enn 120 gram CO2 per kilometer, hvilket i praksis betyr den overveldende største delen av bilparken. Ergo blir den eneste faktiske begrunnelsen for en slik avgiftsendring å få inn mer penger i statskassen med miljøet som et svært tynt alibi. Vanskeligere er det ikke. Noe mer jeg kan hjelpe med?

Lenke til kommentar
Nå var jo ikke dette eksemplet ditt, eksemplet ditt var å dra hjem til jul. Å frakte unger til barnehagen er fint mulig i bilene som var nevnt. Det gjelder også de frakbehov som den gjengse barnefamile har til vanlig. SÅ kan man eventuelt foreta seg noe spesielt når man har ekstraordinære behov en gang i mellom.

 

Prøv gjerne å pakke 1-2 barn med tilhørende barnevogn, kanskje et par handleposer og din kone inn i en BMW 1-serie eller Toyota Aygo. Jeg synes jeg ser det for meg. Men som sagt, du trives i avgiftstyranniet, og mener byråkrati er løsningen på alle problemer, jeg trives utmerket godt uten, og kan att på til unne meg en romslig og komfortabel bil, så da er vi fornøyde begge to.

 

Mener du at du ikke får 1 unge en barnevogn et par handleposer og foreldre inn i en Aygo? Jeg er villig til å vedde ganske mye på at jeg skulle fått til dette.

 

Ellers så er det lettere å ta innleggende dine seriøst uten stråmannstull som "du trives i avgiftstyranniet" og "mener byråkrati er løsningen på alle problemer".

 

AtW

 

Jeg har heldigvis eid en Aygo i halvannet år, og jeg kan bekrefte at du ikke får noen barnevogn baki den, den svelger en bag eller et par smart club poser, men det er også det.

Lenke til kommentar
Mener du at du ikke får 1 unge en barnevogn et par handleposer og foreldre inn i en Aygo? Jeg er villig til å vedde ganske mye på at jeg skulle fått til dette.

 

Du kan jo prøve, og ta et bilde og legge det ut her. Jeg ser frem til å se det.

 

Ellers så er det lettere å ta innleggende dine seriøst uten stråmannstull som "du trives i avgiftstyranniet" og "mener byråkrati er løsningen på alle problemer".

 

AtW

Du fremstår vel ikke som sakligheten selv. Og du later jo faktisk til å være en sterk pådriver for mest mulig avgifter og byråkrati (ulike særfradrag for ymse grupper i samfunnet), så å kalle det useriøst når jeg påpeker dette holder vel ikke helt vann. Korriger meg gjerne om jeg tar feil, og at du vil se avgiftslettelser og mindre offentlig byråkrati.

Lenke til kommentar
Mener du at du ikke får 1 unge en barnevogn et par handleposer og foreldre inn i en Aygo? Jeg er villig til å vedde ganske mye på at jeg skulle fått til dette.

 

Du kan jo prøve, og ta et bilde og legge det ut her. Jeg ser frem til å se det.

 

Ellers så er det lettere å ta innleggende dine seriøst uten stråmannstull som "du trives i avgiftstyranniet" og "mener byråkrati er løsningen på alle problemer".

 

AtW

Du fremstår vel ikke som sakligheten selv. Og du later jo faktisk til å være en sterk pådriver for mest mulig avgifter og byråkrati (ulike særfradrag for ymse grupper i samfunnet), så å kalle det useriøst når jeg påpeker dette holder vel ikke helt vann. Korriger meg gjerne om jeg tar feil, og at du vil se avgiftslettelser og mindre offentlig byråkrati.

 

Jeg tar gladlig utfordringen :) Skaffer du til veie en Aygo, og en en barnevogn som er egnet til å pakkes litt sammen, og gjerne et lite barnestol som kan disponeres under forsøket så er jeg med jeg. (evt på annet vis gjør det greit for meg å få tilgang til forsøksmaterielet en kortere periode) Jeg skaffer selv to personer.

 

Er det usaklig å være en pådriver for avgifter og byråkrati? Forøvrig er det ikke motargumenter i seg selv jeg mener er useriøst, jeg mener det er useriøst å tilegge meg meninger jeg ikke har forfekter. Å si at jeg mener at byråkrati er løsningen på alle problemer er omtrent like saklig som om jeg hadde sagt at du mente at ingen statlig intervensjon var løsningen på alle problemer.

 

Det er mange avgifter jeg gjerne kunne ha sett lettet, og mye byråkrati som kunne vært effektivisert eller skjært bort, men det avhenger av hvilke avgifter og hvilket dyråkrati det er snakk om. Jeg mener ikke at alle avgifter er for høye.

 

AtW

Lenke til kommentar
Nå er du vel fornøyd simen1 ? =) http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/10/07/549425.html

 

Men 100 000 mer for en suv, de er jo allerede svindyre. Latterlig med tanke på at noen faktisk trenger slike biler.

- De meste forurensende SUVene vil koste hele 100.000 kroner mer i engangsavgift, sier Holmås.

Heldigvis er ikke alle biler mest forurensende. Det virker som en del her glemmer det.

 

Litt merkelig med en så kraftig økning fra 120 til 121 g. f.eks...

Enig. Tragisk at de må tenke i trappetrinn og ikke evner å tenke jevnere kurver. F.eks CO2-avgift = konstant * CO2-utslipp i gram.

 

Swe: Ikke overraskende ser bilnorge.no på avgiftsenringer som ensidig negativt. Hvorfor trekker de ikke frem alt som blir billigere? Hvorfor korrigerer de ikke avgiftene for konsumprisen? Kun for å nøre opp under et hat mot avgiftsystemet?

Lenke til kommentar
Er det usaklig å være en pådriver for avgifter og byråkrati?

 

Nei, men da er det jo heller ikke usaklig av meg å påpeke dette.

 

jeg mener det er useriøst å tilegge meg meninger jeg ikke har forfekter. Å si at jeg mener at byråkrati er løsningen på alle problemer er omtrent like saklig som om jeg hadde sagt at du mente at ingen statlig intervensjon var løsningen på alle problemer.

 

Du skriver selv at du er pådriver for avgifter og byråkrati. At jeg da bruker et velkjent språklig virkemiddel og overdriver denne iveren, er slett ikke useriøst. Det kalles å sette ting litt på spissen. Og du får gjerne tillegge meg påstanden at ingen statlig intervensjon er løsningen på alle problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...