Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

Du har ikke sagt i mot noe, men du vrir ganske mye på det. Flere sier at kjørestil har alt å si, mens du kritiserer antall tester som er gjort på forskjellige stiler.

Denne delen av diskusjonen startet med at en postet videoen fra Fifth Gear og brukte den som "bevis" for at kjørestilen spiller inn. Jeg synes ikke det er å vri på noe når jeg sier at videoen er verdiløs som bevismateriale for at kjørestil spiller inn. Det vil ikke si at jeg mener det motsatte. Bare at videoen slett ikke fører det bevismaterialet den påstår.

 

Det ER kjørestil det kommer an på når man snakker forbruk - samme hva bilen koster eller ser ut som.

Jepp, kjørestil spiller helt klar inn på forbruket.

 

Han testet da vitterlig to kjørestiler i den testen. Priusen kjørte hardt, M3'en kjørte rolig.

Bilene holder nøyaktig samme tempo. Nøyaktig samme kjørestil. Klart M3-en har mulighet for en mye mer aggressiv kjørestil enn det som er vist, mens Priusen ikke har det, men det tester han ikke.

 

Det han tester er ulike biler med nøyaktig samme kjørestil. Konklusjonen burde vært at gitt en spesifikk kjørestil så bruker M3-en mindre enn Priusen. Ikke at ulike kjørestiler fører til ulikt forbruk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Herregud simen1 hvor trangsynt skal du være da. Ville det ikke vært bedre å få igang en kampanje om hvordan kjøre mest mulig økonomisk og vise hvor mange penger man kan spare?

 

Nyttig tråd: Hvordan kjøre økonomisk? :)

 

Uansett hvor frustrert du er over "bensinslukerne" (som i mange tilfeller er praktiske familiebiler) så vil de fortsatt selge.

 

Førsteposten din med "eksempler" er amerikanske biler (og en renault 7seter, hva i h*** gjør den der?). Hvor mange i Norge kjører rundt i en hummer eller escalade? Fåtall.

 

Leste faktisk førsteposten din nå og den "hva synes du om utseende på...". Kan du ikke skifte navnet på tråden til "Hat mot store stygge amerikanske bensinslukere"?

Du har skrevet 21 innlegg i denne tråden og bør dermed ha fått med deg at temaet har dreid seg en god del i løpet av tråden. Blant annet har jeg ryddet opp i en del misforståelser angående førsteinnlegget. Jeg har blitt oppmuntret til å ikke endre førsteinnlegget fordi det ville ført de første sidene av tråden ut av konteksten sin. Hvis noe skal gjøres annerledes så starter jeg heller med blanke ark: en ny tråd. Tiden vil vise om jeg gjør det.

Lenke til kommentar
https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=972103 var knalltips =D likte spesielt
22. Unngå bøter
. Tror jeg deler ditt syn på flere punkter, er vel bare når det kommer til bil at jeg har en litt mer overbærende holdning til typen bil =) Ja det er bra å tenkte på miljøet og ja, det er bra å kjøre økonomisk men la nå de som har lyst til å bruke 1 mill på bilen sin få lov til å gjøre det, bil er dyrt nok som det er =)
Lenke til kommentar
Du har ikke sagt i mot noe, men du vrir ganske mye på det. Flere sier at kjørestil har alt å si, mens du kritiserer antall tester som er gjort på forskjellige stiler.

Denne delen av diskusjonen startet med at en postet videoen fra Fifth Gear og brukte den som "bevis" for at kjørestilen spiller inn. Jeg synes ikke det er å vri på noe når jeg sier at videoen er verdiløs som bevismateriale for at kjørestil spiller inn. Det vil ikke si at jeg mener det motsatte. Bare at videoen slett ikke fører det bevismaterialet den påstår.

Vi er enige om saken ang. videoen. Den beviser ingen ting, men den viser at kjørestil (og spesielt kjørestil i forhold til hvilken bil man har,) har nesten alt å si :)

Lenke til kommentar
Det han tester er ulike biler med nøyaktig samme kjørestil.

Nei. De har nøyaktig samme tempo rundt banen. Føreren av Prius`en grisekjørte det han var god for, mens BMW-føreren sannsynligvis oppfattet sin kjøring som middels søndagskjøring. Det er ikke samme kjørestil. Om man overførte samme kjørestil som Prius`en til BMW`en ville tempoet blitt mye høyere for BMW`en sin del, og selvfølgelig også drivstoff-forbruket.

Lenke til kommentar

Ok, mulig man kan kalle det ulik kjørestil det de to ulike bilene hadde selv om de holdt samme tempo. Men konklusjonen er fortsatt på bærtur.

 

Hvis vi kaller kjørestil for X og biltype for Y så tester de X1*Y1 vs X2*Y2 og får ulikt resultat. Ut fra det konkluderer de med at X1 er ulik X2. Noe som slett ikke behøver å være sant.

 

Hadde de bare testet to ulike kjørestiler og holdt alle andre faktorer (som f.eks biltype) konstant kunne de konkludert som de gjør.

Lenke til kommentar

Poenget var vel gjerne å vise at de to bilene er ganske like. Altså at den ultrahypermiljøvennlige Priusen bruker like mye (om ikke akkurat litt mer) drivstoff som BMWen. To biler med samme vekt trenger ca samme mengde drivstoff for å frakte bilen rundt banen i en viss fart. Den ené utnytter ikke drivstoffet så mye bedre enn den andre. Potensialet er derimot enorm forskjell på.

Lenke til kommentar
Priusen er oppskrytt.

Se der ja, et skikkelig bra innlegg og det med bare tre ord! :thumbup:

 

Det er vel ingen tvil om at det trengs bedre teknologi enn det som tilbys i dag i f.eks. Prius for at det skal monne. Har en kamerat som kjøpte en ny Prius ganske nylig, og jeg kan ikke si at jeg ble imponert over forbruket ved langkjøring. Husker ikke akkurat tallet, men det var mindre forskjell enn det jeg ventet i forhold til min egen dieselbrenner.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Nå har ikkje eg lest alle sidene i tråden, men familien har ein '62 Chrysler Newport med 6 liters V8er på 245 hest som bruker 1 liter på mila ved landevegskjøring. Vil ikkje sei at det er sluk av bensin...
Den bilen blir vel heller ikke brukt daglig til og fra jobb? Hvor mye bilene brukes er en vesentlig faktor.
Lenke til kommentar
Nå har ikkje eg lest alle sidene i tråden, men familien har ein '62 Chrysler Newport med 6 liters V8er på 245 hest som bruker 1 liter på mila ved landevegskjøring. Vil ikkje sei at det er sluk av bensin...

Greit når en bor på landet :new_woot: . Men i byen, blir fort 0.5 l/mil på landevei om til et over 1 l/mil forbruk. Jeg tør ikke tenke på hva et slikt gammelt flak ville brukt i byen :D

Lenke til kommentar
Jeg tør ikke tenke på hva et slikt gammelt flak ville brukt i byen :D

Jeg vil gjette på ca like mye som 2-3 moderne effektive biler. Folk som synes det er dyrt å fylle bensin bør kanskje tenke over "hvor mange biler de fyller for". F.eks tenke seg at man kjører og tanker bilen man selv sitter i pluss de to foran.

Lenke til kommentar
Jeg tør ikke tenke på hva et slikt gammelt flak ville brukt i byen :D

Jeg vil gjette på ca like mye som 2-3 moderne effektive biler. Folk som synes det er dyrt å fylle bensin bør kanskje tenke over "hvor mange biler de fyller for". F.eks tenke seg at man kjører og tanker bilen man selv sitter i pluss de to foran.

De bør vel tenke hvor mange biler de fyller for i forhold til bilden de trenger/kunne klart seg med. Trenger familien en stor bil så bruker de som regel mer enn en liten bil, men om de har flere biler så bør de bruke den som er tilpasset behovet for turen. F.eks. trenger en mann en stor Voager når han kjører alene til jobb?(men så er det langt fra alle som har flere biler, så da blir det gjerne den store bilen) Hadde vi hatt noe som kunne kalles kollektivtrafikk så hadde det nok vært enklere, men det er vel en annen diskusjon.
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...