Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Simen1: Hvis du mener at jeg dummer meg ut ved å være enig med Jeramy at kjørestil er viktigere enn personbil type så deg om det.

Feil! Les på nytt:

Evil Eye: Å argumentere for at Jeremys test av kjørestiler konkluderer riktig er en tapt kamp. Du dummer deg bare mer ut.
Lenke til kommentar

Hør simen1, kjørestil er alfa omega uansett hva slags bil du har. En aggressiv sjafør i en toyota prius vil bruke mer drivstoff en en som feks har en mercedes E klasse som kjører økonomisk. (btw mercedes S klasse ble kåret til årets mest økonomiske bil pga måten den utnyttet mest mulig av energien som bilen brukte). MEN simen1 du burde være mer frustret over de fabrikkene i Norge som ikke har god nok rensing av utslippet sitt. Dessuten er det et fåtall av norske innbyggere som har de "store stygge bensinslukerne" pga norsk overprising av biler.

Lenke til kommentar
Hør simen1, kjørestil er alfa omega uansett hva slags bil du har.

Det har jeg ikke sagt i mot, selv om enkelte misforstår og tror det. De vil jeg nok en gang oppfordre til å lese hva jeg egentlig skriver og ikke lage sine egne ville tolkninger ut av det. Det står svart på hvitt så det bør være unødvendig å tolke videre uansett.

 

MEN simen1 du burde være mer frustret over de fabrikkene i Norge som ikke har god nok rensing av utslippet sitt.

Det går an å ha to tanker i hodet på en gang. Evt ennå flere. Klart jeg bryr meg om utslipp fra fabrikker i Norge, men det blir en avsporing til denne debatten. At det finnes noe ennå større og styggere en annen plass er ikke noen unnskyldning for å drite i miljøet når det kommer til bil. Som kilik sier, alle monner drar.

 

PS. Norske fabrikker er som regel i verdenstoppen på miljø grunnet svært strenge miljøkrav, vannkraft og prestisjen miljø har i norsk kultur. Siden vi konkurrerer i et internasjonalt marked om både råvarer og produkter så er det bedre å ha produksjon i Norge enn svært mange andre plasser i verden.

Lenke til kommentar

Kan da ikke lese alt du har skrevet simen1, da ville jeg jo hatt en bunke på 90 ark i fanget =) Men jeg er delvis enig med deg: Ja det er dumt med store bensinslukere MEN det er et fåtall i norge som kjører dem pga høy pris.

 

dette her feks: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...mp;WT.svl=Bilde er IKKE en stor stygg bensinsluker men en 4x4 med liten motor.

 

Denne her on the other hand er en av de "store stygge" ;)http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...mp;WT.svl=Bilde Men jeg klarer ikke å hate en slik bil, med det utseendet og det imaget =) Men bmw x5, audi q7 (though den ser panser ut=D) og mercedes M-klasse er litt meningsløse siden de ikke kan gå offroad (range roveren kjører i sirkler rundt dem offroad). Porsche cayenne burde man gi litt respekt, men tanke på at de har laget en sportsbil forkledd som en firehjulstrekker.

 

ups litt OT der, men poenget mitt er det samme. Hvor mange prosent av norges befolkning har råd til å bruke 1.3 mill på en bil ?

Lenke til kommentar
Simen1: Hvis du mener at jeg dummer meg ut ved å være enig med Jeramy at kjørestil er viktigere enn personbil type så deg om det.

Feil! Les på nytt:

Evil Eye: Å argumentere for at Jeremys test av kjørestiler konkluderer riktig er en tapt kamp. Du dummer deg bare mer ut.

 

 

 

Etter hva jeg skjønte av Jeremys test så konklurderte han med at kjørestil er viktigere en biltype, mener du at jeg tar feil eller har misforstått hva han mente/sa, så tar jeg det til etteretnig og titter på episoden igjen. Utover det så ser jeg ikke hva annet jeg kan ha misforstått, da jeg har lest de overstående qoutene flere ganger. (opplys meg gjerne om du mener det er andre ting du mener jeg ikke har fått med meg).

Lenke til kommentar

Jeg mener ikke du dummer deg ut ved å være enig med Jeremey at at kjørestil er viktigere enn type personbil. Jeg mener at du dummer deg ut hvis du synes Jeremys framgangsmåte for å finne ut av hvordan ulike kjørestiler påvirker drivstofforbruket, var en bra framgangsmåte.

 

Hans test er verdiløs i den sammenhengen.

Lenke til kommentar
Jeg synes uansett det setter lys på en viktig sak. Det er sjåføren det kommer an på, <..>

Jeremy har kun testet én kjørestil i den testen. <...>

 

Hør simen1, kjørestil er alfa omega uansett hva slags bil du har.

Det har jeg ikke sagt i mot, selv om enkelte misforstår og tror det. De vil jeg nok en gang oppfordre til å lese hva jeg egentlig skriver <...>

Du har ikke sagt i mot noe, men du vrir ganske mye på det. Flere sier at kjørestil har alt å si, mens du kritiserer antall tester som er gjort på forskjellige stiler.

 

XC90 (som sikkert blir sett på deg som en stor og stygg drivstoffsluker?) er oppgitt til å bruke mellom 6,8 l/100km og 9,6 l/100km på landevei. Jeg har selv fått den ned på 5,9 l/100km over en strekning på 520km. En Golf3 har jeg også fått ned på 3,0 l/100km, selv om den er oppgitt til å bruke langt mer.

 

Det ER kjørestil det kommer an på når man snakker forbruk - samme hva bilen koster eller ser ut som.

 

Hvor mye brukte Priusen igjen?

Lenke til kommentar
XC90 (som sikkert blir sett på deg som en stor og stygg drivstoffsluker?) er oppgitt til å bruke mellom 6,8 l/100km og 9,6 l/100km på landevei. Jeg har selv fått den ned på 5,9 l/100km over en strekning på 520km. En Golf3 har jeg også fått ned på 3,0 l/100km, selv om den er oppgitt til å bruke langt mer.

 

Det ER kjørestil det kommer an på når man snakker forbruk - samme hva bilen koster eller ser ut som.

 

Hvor mye brukte Priusen igjen?

 

Kjørestil og hva slags kjøretyøy man har. Du illustrerer det jo selv i ditt eksempel, med en rolig stil bruker du halvparten så mye med en golf 3 enn en XC90. Det er en grov overforenkling å framstille det som bare kjørestil har noe å si. Det er åpenbart at kjøretøyet også har mye si.

 

AtW

Lenke til kommentar
XC90 (som sikkert blir sett på deg som en stor og stygg drivstoffsluker?) er oppgitt til å bruke mellom 6,8 l/100km og 9,6 l/100km på landevei. Jeg har selv fått den ned på 5,9 l/100km over en strekning på 520km. En Golf3 har jeg også fått ned på 3,0 l/100km, selv om den er oppgitt til å bruke langt mer.

 

Det ER kjørestil det kommer an på når man snakker forbruk - samme hva bilen koster eller ser ut som.

 

Hvor mye brukte Priusen igjen?

 

Kjørestil og hva slags kjøretyøy man har. Du illustrerer det jo selv i ditt eksempel, med en rolig stil bruker du halvparten så mye med en golf 3 enn en XC90. Det er en grov overforenkling å framstille det som bare kjørestil har noe å si. Det er åpenbart at kjøretøyet også har mye si.

 

AtW

Klart det har noe å si, men de tallene er når jeg kjører for å bruke lite drivstoff. Ved å se hvordan andre i familien kjører vår Golf klarer jeg lett å få Volvo'en til å bruke mindre enn den. Volvo'en veier nesten det dobbelte, har automat, takboks og er et langt større vindfang. Alle disse tingene tilsier at den skal bruke rundt det dobbelte.

 

Forbrukstallet mitt på vår Golf var bare for å sammenligne med hva som er oppgitt, ikke hva den bruker i forhold til en "stor stygg bensinsluker".

Lenke til kommentar
XC90 (som sikkert blir sett på deg som en stor og stygg drivstoffsluker?) er oppgitt til å bruke mellom 6,8 l/100km og 9,6 l/100km på landevei. Jeg har selv fått den ned på 5,9 l/100km over en strekning på 520km. En Golf3 har jeg også fått ned på 3,0 l/100km, selv om den er oppgitt til å bruke langt mer.

 

Det ER kjørestil det kommer an på når man snakker forbruk - samme hva bilen koster eller ser ut som.

 

Hvor mye brukte Priusen igjen?

 

Kjørestil og hva slags kjøretyøy man har. Du illustrerer det jo selv i ditt eksempel, med en rolig stil bruker du halvparten så mye med en golf 3 enn en XC90. Det er en grov overforenkling å framstille det som bare kjørestil har noe å si. Det er åpenbart at kjøretøyet også har mye si.

 

AtW

Klart det har noe å si, men de tallene er når jeg kjører for å bruke lite drivstoff. Ved å se hvordan andre i familien kjører vår Golf klarer jeg lett å få Volvo'en til å bruke mindre enn den. Volvo'en veier nesten det dobbelte, har automat, takboks og er et langt større vindfang. Alle disse tingene tilsier at den skal bruke rundt det dobbelte.

 

Forbrukstallet mitt på vår Golf var bare for å sammenligne med hva som er oppgitt, ikke hva den bruker i forhold til en "stor stygg bensinsluker".

 

Uansdett hva du prøvde å vise, så indikerer jo testen din at golfen har halve forbruket ved rolig kjøring enn en XC90. Kankskje er ikke forskjellen fullt så stor om man tester ordentlig, mend et er liten tvil om at kjøretøyet har endel å si. Man vil feks aldri kunne få en 125cc-scooter til å bruke like mye bensin som en XC90, uansett om man kjører verst mulig med scooteren, og best mulig med XC90en (med unntak av å trille nedover en bakke uten gass). Ekstreme eksempler såklart, men det er hevet over enhver tvil at kjøretøyet også har mye å si.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg mener ikke du dummer deg ut ved å være enig med Jeremey at at kjørestil er viktigere enn type personbil. Jeg mener at du dummer deg ut hvis du synes Jeremys framgangsmåte for å finne ut av hvordan ulike kjørestiler påvirker drivstofforbruket, var en bra framgangsmåte.

 

Hans test er verdiløs i den sammenhengen.

Der er jeg uenig med deg, å vise at en sportsbil ikke nødvendigvis bruker mer en en økonomi bil/miljøbil

 

 

er en tankevekker for mange av sauene som tror blindt på alt av "mijøfakta" de blir servert.

 

Som et eksempel så vil jeg også si at som motorvei racer er BMW helt sikkert en mer miljøvenneligbil da økonomi kjøring her belønnes av overmotorisering pga. høyehastigheter, og evt. bagasje og også i lange bakker. Priusen er bra til sitt bruk, men når man lager en bil med to motorer og et lass med batterier så er ikke den ekstra vekten akkurat en fordel for drivstoff økonomien.

Lenke til kommentar

Volvo XC90 er en knall familiebil med 7 seter, sikkerhet og masser av plass.

 

Jeg mener ikke du dummer deg ut ved å være enig med Jeremey at at kjørestil er viktigere enn type personbil. Jeg mener at du dummer deg ut hvis du synes Jeremys framgangsmåte for å finne ut av hvordan ulike kjørestiler påvirker drivstofforbruket, var en bra framgangsmåte.

 

Hans test er verdiløs i den sammenhengen.

 

Herregud simen1 hvor trangsynt skal du være da. Ville det ikke vært bedre å få igang en kampanje om hvordan kjøre mest mulig økonomisk og vise hvor mange penger man kan spare? Uansett hvor frustrert du er over "bensinslukerne" (som i mange tilfeller er praktiske familiebiler) så vil de fortsatt selge.

 

Førsteposten din med "eksempler" er amerikanske biler (og en renault 7seter, hva i h*** gjør den der?). Hvor mange i Norge kjører rundt i en hummer eller escalade? Fåtall.

 

Leste faktisk førsteposten din nå og den "hva synes du om utseende på...". Kan du ikke skifte navnet på tråden til "Hat mot store stygge amerikanske bensinslukere"?

Lenke til kommentar
Jeg synes uansett det setter lys på en viktig sak. Det er sjåføren det kommer an på, <..>

Jeremy har kun testet én kjørestil i den testen. Hvordan han da kan dra konklusjonen om at ulike kjørestiler påvirker drivstofforbruket ut i fra den testen aner jeg ikke.

 

Han testet da vitterlig to kjørestiler i den testen. Priusen kjørte hardt, M3'en kjørte rolig.

Lenke til kommentar
Uansdett hva du prøvde å vise, så indikerer jo testen din at golfen har halve forbruket ved rolig kjøring enn en XC90. Kankskje er ikke forskjellen fullt så stor om man tester ordentlig, mend et er liten tvil om at kjøretøyet har endel å si. Man vil feks aldri kunne få en 125cc-scooter til å bruke like mye bensin som en XC90, uansett om man kjører verst mulig med scooteren, og best mulig med XC90en (med unntak av å trille nedover en bakke uten gass). Ekstreme eksempler såklart, men det er hevet over enhver tvil at kjøretøyet også har mye å si.

 

AtW

Du kan vise hva du vil så lenge du finner riktig bil å sammenligne med, det er sant. :)

 

Du kan ikke sammenligne en golf, som til tider har vansker med å holde tempoet til normal trafikk uten å tyne den mest mulig, med en xc90 som er plassert i den andre siden av kraftskalaen. (Kan ikke sammenligne den hypergjerrige konseptbilen til ntnu-studentene med ei panservogn heller akkurat). Det jeg prøver å si at jeg klarer å få xc90en til å bruke mindre enn golfen hvis jeg vil. Skal ikke se bort ifra at jeg får golfen til å bruke det dobbelte av det xc90en bruker heller :)

 

Det er kjørestil det handler om.

 

Jeg er fan av en økonomisk kjørestil, men i enkelte situasjoner er det godt å ha kraft nok i lange baner hvis man har behov for det :)

Lenke til kommentar
Ville forresten bare si at (delevis) på grunn av denne tråden har jeg bestilt meg en 6,5l Tahoe, bytter ut berlingoen og a6en med den.

:D

Den må jeg ta en titt på når jeg kommer til Bergen 22.-24.

 

Har selv blitt "gnier" og kjøpt en Bimmer med 2l turbodiesel. Nå henger førerkortet mitt i en tynn tråd hver gang jeg er ute å kjører. Men forbruket er rundt 0.5-0.6l / mila uansett hvor gris jeg kjører, så jeg har penger til overs til kebab og øl.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...