Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

At de tar mye parkeringsplass har jeg ikke lagt merke til.

Det skal ikke mye oppmerksomhet til for å legge merke til det. Heller ikke så mye logisk sans for å skjønne at større = mer plass. Hvis du sliter med de to egenskapene oppmerksomhet og logisk sans så bør du vurdere å levere inn sertifikatet ditt til makulering.

 

Det jeg derimot har lagt merke til er at folk med småbiler bruker gjerne både 2 og 3 parkeringsplasser når de slenger bilene sine ifra seg.

Det er en uting. Hvis du ser den ansvarlige sjåføren får du gå bort og kommentere parkeringa på en høflig måte så bedrer de nok oppførsel til neste gang.

Større er ikke alltid synonymt med "mer plass".

 

Jeg har kjørt mye stort og tungt og klarer i alle tilfeller å få plass der jeg vil selv om det er under 1 cm på hver side - både med og uten tilhenger. Jeg ser hver eneste dag fok som har store problemer med å få en Polo inn på samme parkering som jeg med den største selvfølge får rygget på plass en XC90 på første forsøk. For de av dere som har rygget med en slik vet dere hva jeg snakker om. (Dårlig utsikt bak og svingradius som en fryseboks.) Det er per dags dato den vanskeligste minst enkle bilen jeg har rygget og spesielt lukeparkert med. Det er ikke store biler som er hovedproblemet, men alle de latterlig dårlige sjåførene på veien i dag! Små, effektive, miljøvennlige biler er kanskje det største steget i riktig retning for å få bilparken til å forurense så lite som mulig, men det er mange ting som må være på plass innen den tid.

 

Jeg kan si mye om en person bare ved å se hvilken bil h*n kjører. Når jeg i tillegg ser kjøremønster og hvordan denne personen oppfører seg i trafikken får jeg som oftest sett mer enn nok. Det skremmende er at dette som oftest stemmer med hvordan fok er utenfor bilen også. En ting som nesten aldri slår feil: Folk som kjører bestemte merker og modeller (nesten alltid små og økonomiske biler) kjører som om de har funnet førerkortet på bakken og mangler alt av logisk tankegang.

 

Ikke fungerer det å snakke til slike personer heller. Det virker som om de er så tette i pappen at det kun er enveiskjøring ut av hodene deres. Det er jo ikke snakk om å ta til seg noe fra omverdenen.

 

Senest i dag på omkjøringsveien her i Trondheim. Det ligger en Baleno i venstre fil i 60-65 km/t i 70-sonen. Alle ligger mellom 70 - og 80 km/t. Denne personen kjørte inn på omkjøringsveien i venstre fil og skulle ut av omkjøringsveien i venstre fil så hvorfor i all verden skulle han over i høyre fil? Alle kjørte forbi han - dvs på feil side. Jeg tok han igjen da jeg skulle forbi en varebil som ikke klarte å holde farten opp Moholtlia. Jeg blinket med lysene for å si at det var noe som skjedde bak han. Det jeg fikk til svar var finger'n :roll:

 

Min konklusjon av flerårig erfaring på veien; det er ikke bilene som er problemet, men den løken som sitter bak rattet!

 

Noen av dere som vet om det finnes en lovlig øvre grense på volum på et bilhorn? :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vil jeg ikke akkurat si at lukeparkeringsegenskaper er den mest kritiske feilen folk gjør i trafikken, ellers er jeg forsåvidt enig i deg i at enkelte sjårførtyper og biler er overrepresentert på diverse oppførsel, dog er ikke min erfaring at småbiler er noe særlig overrepresentert i direkte farlig adferd. Det er mange nok flk som bedriver denslags. Gnerelt vil jeg si folk konsentrere seg for lite i trafikken.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det har vi et godt norsk ord for: Egoist. Slik tankegang bidrar bare til å øke antall dødsfall, skader og omfang av skader på veiene. Egoisme er så skadelig at det kan måles i antall dødsfall og skader. Egoismens skadevirkninger bør motvirkes med ulike virkemidler for å gjøre veiene generelt tryggere for alle. Drivstoffavgifter og nybilavgifter er noen slike virkemidler. Et kappløp om å lage større og tyngre biler for egoistene medfører bare ennå mer utrygge veier.

 

 

Kaller det ikke egoisme, men realisme.

Livet til folk roterer rundt: meg, meg selv og mine.

Folk som sier noe annet lyver.

 

Nå er jo denne situasjonen høyst urealistisk, men beskrev den bare for å understreke det faktum at vi er alle egoister. Bare noen av oss er klar over det selv og tør å innrømme det ;)

Ja, folk tenker mer på seg og sine, og det skaper endel problemer, i form av at summen for alle blir dårligere, fordi alle prøver å "heve seg over" på fordelsskalaen, så kommer man i en situasjon der alle, eller folk i sum har det værre enn om folk ikke prøvde på det. Tragedy of the commons osv. Nettopp derfor er det mange som mener staten bør regulere, for å (prøve å) forhindre slike situasjoner. Det er ikke fordi man ikke er klar over det at man vil ha slike tiltak, det er nettopp fordi man er klar over det at man ønsker inngripen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det kan også sammenlignes litt med Fangens dilemma.

 

Egoisme fører til at de samlet sett får det verre. Fangens dilemma finnes også i en utgave der man får et lite eller stort elektrisk støt i fingeren og spiller mot en motstander på andre siden av bordet. Sosiale eksperiment med spillet viser at motiver som hevn og egoisme ofte gjør spillet mye verre for begge deltagerne. Utrolig artig for de som sitter og ser på og registrerer resultatene. :!:

Lenke til kommentar
Nå vil jeg ikke akkurat si at lukeparkeringsegenskaper er den mest kritiske feilen folk gjør i trafikken, ellers er jeg forsåvidt enig i deg i at enkelte sjårførtyper og biler er overrepresentert på diverse oppførsel, dog er ikke min erfaring at småbiler er noe særlig overrepresentert i direkte farlig adferd. Det er mange nok flk som bedriver denslags. Gnerelt vil jeg si folk konsentrere seg for lite i trafikken.

 

AtW

Jeg nevnte lukeparkering fordi det ofte gjenspeiler hvor godt en person kjenner bilen og ting sjåføren har rundt bilen. Litt dumt at folk uten peiling velger de bilene alle burde ha valgt :p Da ser jeg helt bort ifra de som faktisk trenger stor bil i jobbsammenheng.

 

Alt for mange sover bak rattet :)

 

Noen som har sett Top Gears episode der de kjører i Afrika? Der får alle de som kjører SUV i Surrey/Essex(?) høre det et par ganger :D Glimrende episode forresten. Anbefaler alle å følge med hvis den kommer på tv igjen :)

Lenke til kommentar
Nå vil jeg ikke akkurat si at lukeparkeringsegenskaper er den mest kritiske feilen folk gjør i trafikken, ellers er jeg forsåvidt enig i deg i at enkelte sjårførtyper og biler er overrepresentert på diverse oppførsel, dog er ikke min erfaring at småbiler er noe særlig overrepresentert i direkte farlig adferd. Det er mange nok flk som bedriver denslags. Gnerelt vil jeg si folk konsentrere seg for lite i trafikken.

 

AtW

Jeg nevnte lukeparkering fordi det ofte gjenspeiler hvor godt en person kjenner bilen og ting sjåføren har rundt bilen. Litt dumt at folk uten peiling velger de bilene alle burde ha valgt :p Da ser jeg helt bort ifra de som faktisk trenger stor bil i jobbsammenheng.

 

Alt for mange sover bak rattet :)

 

Noen som har sett Top Gears episode der de kjører i Afrika? Der får alle de som kjører SUV i Surrey/Essex(?) høre det et par ganger :D Glimrende episode forresten. Anbefaler alle å følge med hvis den kommer på tv igjen :)

Ganske artig episode, ja. :)

Ikke bare kjørte de ikke-SUV'er, men de tok de råtneste ikke-SUV'ene de kunne finne, og appåtil to av tre med bakhjulstrekk.

Lenke til kommentar

Og si at noen er egoist fordi det heller vil at 2 andre skal omkomme en ett av deres barn er idioti.

Det ligger så forankret i oss, det og ta vare på barna våre. Beskyttelse instinkt er vel en av det sterkeste.

Det er en helt naturlig tanke gang og sette sine egne først og ikke noe gale med det heller. Det tror jeg alle her og gjør enten det ikke tør/vil/ønsker og si at det gjør det.

 

Når det er sagt er jeg helt enig at myndighetene bør forme samfunnet til det beste for alle.

Lenke til kommentar
Og si at noen er egoist fordi det heller vil at 2 andre skal omkomme en ett av deres barn er idioti.

Det ligger så forankret i oss, det og ta vare på barna våre. Beskyttelse instinkt er vel en av det sterkeste.

Det er en helt naturlig tanke gang og sette sine egne først og ikke noe gale med det heller. Det tror jeg alle her og gjør enten det ikke tør/vil/ønsker og si at det gjør det.

 

Helt enig. Man forstår kanskje ikke dette før man får barn selv, men når det først skjer endres måten man tenker på ganske fundamentalt. Eget liv og helse er viktig kun i betydning av at man må leve og være frisk for å ta vare på barna, og ingenting er viktigere enn å sørge for at de vokser opp. Det er da ikke spesielt for menneskerasen - omtrent alle skapninger på jorda har det samme innstinktet.

Lenke til kommentar
Jeg kan si mye om en person bare ved å se hvilken bil h*n kjører. Når jeg i tillegg ser kjøremønster og hvordan denne personen oppfører seg i trafikken får jeg som oftest sett mer enn nok. Det skremmende er at dette som oftest stemmer med hvordan fok er utenfor bilen også. En ting som nesten aldri slår feil: Folk som kjører bestemte merker og modeller (nesten alltid små og økonomiske biler) kjører som om de har funnet førerkortet på bakken og mangler alt av logisk tankegang.

 

Ikke fungerer det å snakke til slike personer heller. Det virker som om de er så tette i pappen at det kun er enveiskjøring ut av hodene deres. Det er jo ikke snakk om å ta til seg noe fra omverdenen.

He he, ja det var jo relativt frisk generalisering vil jeg si... ;)

Det er nok riktig at mange av de som er usikre i trafikken vil velge små biler fordi de tror de er lettere å kjøre, og sikkert også en overvekt av crappy merker fordi det for dem kun er et verktøy for å komme seg fra A til B, uten noe dypere interesse for verktøyet.

 

Men fra det til å si at de med små og rimelige biler er dårlige sjåfører er vel å dra det litt langt. Jeg skjønner jo hva du snakker om, men tror unntakene er langt flere enn regelen, men de blir bare ikke lagt merke til.

Hvis vi først skal more oss med generalisering har jeg noen observasjoner å legge til. Det er mulig det er lokale forskjeller, men jeg reagerer minst like mye på hårreisende manøvrering fra unge fruer som (jeg antar) av sin fremadstormende mann har blitt tildelt Range Rover Sport, eller XC90, for trygt å frakte den unge lovende til barnehagen, samt ta seg til butikken. Det er jo praktisk talt som å gi våpen til barn for at de skal passe på seg selv i barnehagen.

 

Jeg syns vel heller ikke å legge merke til at biler som Q7, XC90, Cayenne, eller RangeRover utmerker seg som de med åpenbart best forståelse for det totale trafikkbildet, eller særdeles gode representanter for god kultur i trafikken en typisk fredag/søndag på utfartsveiene fra/til Oslo. Der er det vel heller ”meg først, drit i deg –jeg kjenner deg ikke” som kommer til syne.

 

Uansett, ting er sjelden så svart/hvitt, og jeg tror vi er relativt ening om det jeg oppfatter som ditt hovedbudskap, det er ikke først og fremst bilen det kommer an på, men løken.

 

Selv kjører jeg en rekke forskjellige biler, i størrelse alt fra Surburban til REVAi, så jeg har sannsynligvis en spaltet personlighet ut fra din ”vis meg din bil, og jeg skal si deg hvem du er” tese.

Syns forresten det er minst like morsomt å kjøre Think som XC90, men jeg føler meg en del tryggere i Volvo’n skal jeg innrømme. Må nok også si jeg stusser litt når jeg ser et barnesete baki en Kewett, der seteryggen danner fremste absorberingssone ved påkjørsel bakfra. Og disse ligger da gladelig på vinterføre i 60-70kmt, med en hissig bussjåfør med minimale kunnskaper om vinterføre 5 meter bak seg i kollektivfeltet, der masse av og påkjøringer gjør risikoen for bråstopp rimelig høy.

Dette må jo da være folk som bekrefter unntaket rundt egoismeteoriene du nevnte? :p

Lenke til kommentar

Frankrike innfører årlig skatt på rundt 10% av salgsprisen for de med de mest forrurensende bilene. Samtidig innføres en bonusordning hvor man kan få inntil 41,000 kroner i bonus for å velge miljøvennlige biler samt levere inn eldre biler enn 15 år.

 

Fransk SUV-skatt

 

Ellers kopierer jeg det jeg skrev på økonomiforumet i går:

 

Vi har ikke sett de voldsomme utslagene på bensinforbruket i USA ennå selv om bensinprisen har doblet på kort tid, men bilsalget i juni viser en tydelig trend. De tre amerikanske gigantene har den største nedgangen. Chrysler sitt bilsalg er ned hele 36%, Ford ned 28% og GM ned 18% sammenlignet med juni fjor. Dette kommer til tross for Chryslers store markedsføringskampanjer hvor de lover fastpris på $2.99/gallon de neste tre årene ($4.10 er markedspris for øyeblikket). Også Toyota som de siste 2-3 årene har hatt økt satsning på SUV-er falt 21%. Honda som generelt satser på mindre biler er opp 20%.

 

Chrysler svarte aksjonærene i dag med å legge ned en minivan-fabrikk i St. Louis med 2400 ansatte.

 

Trenden er klar nå. Høyere drivstoffpriser og mer miljøfokus vil sakte, men sikkert fjerne de store bensinslukerne fra veiene.

Lenke til kommentar

Det er ikke så gale eksempler du kommer med.

 

Men den generelle trenden om flere solgte SUV-er. Vel, Norge er et fritt land. De som vil skyte seg selv i foten får bare gjøre det.

 

Drivstoff kommer trolig ikke til å bli noe særlig billigere enn i dag, i overskuelig fremtid.

 

I dag har jeg konsumert drikke til ca 6 ganger literprisen av diesel, og det var ansett som skitbillig. Servert i porsjoner av 6 desiliter.

Lenke til kommentar
Det er ikke så gale eksempler du kommer med.

 

Men den generelle trenden om flere solgte SUV-er. Vel, Norge er et fritt land. De som vil skyte seg selv i foten får bare gjøre det.

 

Drivstoff kommer trolig ikke til å bli noe særlig billigere enn i dag, i overskuelig fremtid.

 

I dag har jeg konsumert drikke til ca 6 ganger literprisen av diesel, og det var ansett som skitbillig. Servert i porsjoner av 6 desiliter.

 

Nå tror jeg ikke personer som kjøper biler til 700.000++ sover dårlig om natten på grunn av drivstoffpriser. ;)

Endret av Andy Dufresne
Lenke til kommentar

Jeg jobber i posten atm, bare i ett år, ferdig denna mnd'n =)

 

 

meen, det er ikke pointet, de kjöpte baaaare disel....

 

partikkel filter var det på dem jaja....

 

 

halvparten drukna osv, partikkel filteret måtte bort, trur det også er sånn ekstra for å kjöre disel og itilegg nå 3300 kr for disel + 600 ekstra uten filtre som måtte fjernes på de fleste....

 

 

prisen på disel er höyere, alle fant ut at disel ikke var så vennelig som de sku ha det til, de.

 

Er disel så virkelig bra, suv disel eller ikke, liker de ikke uansett!!! ser bare svarte röyken fyyyker ut av dem :S

Lenke til kommentar

Det er selvsagt ganske overdrevent.

 

Norges land har et elektrisitetsforbruk på ca 110 TWh årlig. Av dette går ca 30% til private husholdninger. I en ny rapport fra Energibedriftenes landsforening mener de at dersom hele norges private bilpark hadde gått over til hybridbiler ville strømforbruket økt med ca 4 TWh. Dersom både de private bilene og alle lastebiler, offentlige, militære og andre kjøretøy på veiene la om til hybrid ville strømforbruket økt med ca 7-8 TWh. Det tilsvarer et par gasskraftverk.

 

Men forstå meg rett: Det er fult mulig å øke kraftproduksjonen i den størrelseorden ganske enkelt og fordelene er store. F.eks er det mye enklere å ha lave utslipp per energimengde når man har sentral kraftproduksjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...