Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

Vil tro 0,1% handler så lite at man kan gå hjem fra kjøpesenterene utenfor byen.

1 av 1000 personer? Kilde takk!

 

Bussen er den tregeste og tar for eks 5 ganger så lang tid som med bil til byåsen.

Hvor på Byåsen snakker du om nå?

 

Enig i at det er mye rart som skjer i trafikkpolitikken i Trondheim men jeg synes man skal holde debatten saklig og velbegrunnet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen kilde desverre men butikkene har en maskin hvor folk trykker inn postnummeret og på de stedene det kommer flest folk fra vurderes det å påne ny butikk osv. På parkeringsplassen/e og i kassen ser jeg kun folk med vognen full. Smart club,expert,elkjøp, obs,tybringgjedde, obs bygg,maxbo , plantasjen osv.

Det er ikke mye man kan handle der som man kan ta med seg på bussen hjem.

Fra butikkene til bussen er det også over 1 km og rutene går ca 2ganger i timen

Eks Byen 06:07 kjøpesenteret 07:05 en liten time en veg hvor bil hadde tatt 10min.

 

Jeg tok bussen en gang for å bytte HL² og det tok meg 4 timer totalt på en lørdag og med bil tar samme jobben ca 31min totalt.

Meningen med å dra dit er jo at man har alle butikkene på ett sted og man dermed handler flere ting. ellers hadde man jo dratt til byen for 1-2 ting.

Lenke til kommentar

Jeg er litt enig med War, jeg har ingen personbil, og jeg irriterer meg over at "alt" i kristiansand er flyttet til sørlandssenteret. Det er ikke noe annet enn en lidelse å handle slike steder om man ikke kjører bil. Bare avstanden til bussholdplassen er en annseelig gåtur, med det du bærer med deg. Det tar lang tid å kjøre buss, fordi du mer eller mindre er nødt til ha overgang i kraft av at det ligger langt unna byen. Er ting lokalt kan jeg forsåvidt hente det med MCen, men det er ikke aktuelt når man må kjøre en mil på motorveien.

 

AtW

Lenke til kommentar

At butikkene er plassert utenfor byen og sammlet på ett sted ner motorvegen er jo hele meningen for å flytte masse kjøring/handel ut av sentrum.

Og nå klager butikken i byen på lav omsetting og vil ha flere til å handle i byen og da svarer politikerene med å sette avgift på Pplassene utenfor byen for å skape en bedre konkurranse men samtidig reduserer dem filene i sentrum så det blir vanskeligere å kjøre der.

Og mener at vi skal ta buss til begge stedene uten å forbedre kollektivtrafikken annet en å fjerne 2+ regelen som gir bussene en snittfart på 25km/t VS 22km/t .

De krever mye og gjør lite

Lenke til kommentar
Til dere som savner eller ikke ser media skrive like mye om miljøinvesteringer. Her er ett miljøtiltak i trafikken som det offentlige betaler for: Kjør på kommunens regning

Oj, montering av 100 stikkontakter i året jo!

Vel, nei jeg syns det er flott å se noen slike "gulrot tiltak" enten de er store eller små. Ekstra hyggelig for deg var det vel også å se at dine venner i FPU fikk æren av å åpne prosjektet?.

Jeg trodde faktisk det var mange gratis ladestasjoner i Oslo allerede jeg, men de er vel kanskje ikke kommunale, eller alt for få. De jeg kjenner med elbil lader gratis på jobb.

Har vel nevnt det før, men noe man burde satse mye mer på i Oslo området var parkering ved buss/tog/T-bane stasjoner utenfor byen. I dag ser man at viljen til å reise kollektivt er stor, men det er rett og slett ikke plass til bilene ved knutepunktene. Elbil er fint det, men det hadde vel vært enda bedre om man ikke var nødt til å ha en egen spesialbil som bil nr2 eller 3, for kjøring til jobb.

Men uansett, ja virker umiddelbart som et bra tiltak det du linket til. Ser forresten at det nevnes at luften aldri har vært renere i Oslo, det er jo et tankekors for det er vel få steder med høyere tetthet av store stygge SUV. ;)

 

Simen1

Enig i at det er mye rart som skjer i trafikkpolitikken i Trondheim men jeg synes man skal holde debatten saklig og velbegrunnet.

Ja, Trondheim er vel slik jeg kjenner det en by preget av mye forskning og hjemmebrent. Kan det være denne kombinasjonen som gir seg utslag i ”endags” fartsprosjekter og lignende?

Men litt mer seriøst, er det altså slik at det har vært lov for biler med 2+ personer å kjøre i kollektivfeltet, men dette kutter man nå ut igjen...

Hvis ja, hvordan har dette påvirket trafikken/køene i de vanlige feltene på de strekningene det har vært i bruk?

 

Denne prisøkningen på parkering på sentere syns jeg i utgangspunktet er helt tullete, og jeg ser det som nok et eksempel der de aller fleste bare ser seg nødt til å betale uten at miljøeffekten endrer seg nevneverdig. Dog kan det vel tenkes at de med trangest økonomi vil planlegge sine innkjøp litt bedre, og dermed ta noen turer mindre pr år, så da må det vel være bra. Jeg tror nok mer enn en av tusen kunne bære med seg det de handler, men generelt er jo tanken bak disse sentrene som det har blitt påpekt å samle alle innkjøp på et sted. For min del står ikke valget primært mellom senter eller byen, men senter eller div butikker spredt rundt med kjøring i mellom. Men det varierer jo selvsagt etter hvor man bor.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
er det altså slik at det har vært lov for biler med 2+ personer å kjøre i kollektivfeltet, men dette kutter man nå ut igjen...

Hvis ja, hvordan har dette påvirket trafikken/køene i de vanlige feltene på de strekningene det har vært i bruk?

 

Forskere (sintef++) spår at det blir lange køer og mer co2 utslipp

Resultatet er vel ikke klart før etter sommeren når skolen begynner.

Smart å åpne det om sommeren når det en lite biler så overgangen blir glatt.

Endret av War
Lenke til kommentar

Ok War, takket være min dårlige formulering av det spørsmålet er jeg nå ikke helt sikker på hva du svarer på. :blush:

 

Så for å presisere, jeg lurer på effekten av åpne opp for biler med 2+ i kollektivfeltet (dersom dette er prøvd), altså effekten på trafikken generelt i praksis.

De med 2+ tar jeg for gitt at kommer fortere frem, men blir det mer eller mindre kø i de vanlige feltene, og hvor mye tregere går taxi/buss?

Lenke til kommentar
Til dere som savner eller ikke ser media skrive like mye om miljøinvesteringer. Her er ett miljøtiltak i trafikken som det offentlige betaler for: Kjør på kommunens regning

 

 

Det er ihvertfall rett tankegang å gjøre miljøvennlige ting billigere istedenfor å gjøre det så sinnsykt dyrt for oss som ikke har anledning til å kjøre en bitteliten el-bil, eller ikke har råd til en prius.

Lenke til kommentar

Slik blir fremtidsbilen

Daimler Benz:

- Mindre motorer

- Diesel like ren som bensin

- Slutt på fri fart i Tyskland

 

F700:

 

* Bare 1,8 liters motorvolum, men likevel kraft til å trekke en Mercedes S-klasse. Den lille motoren (kalt diesotto) på 1,8 liter drikker bensin, men kombinerer dieselmotorens selvtenning under høyt trykk med bensinmotorens tennplugger. Effekt 238 hk + hybrid elmotor på 20 hk gir akselerasjon fra stillestående til 100 km/t for den store bilen på 7,5 sekunder. Drakraften oppgis til 400 Nm og forbruk/utslipp til 0,53 liter/mil = 127 gram CO2/km i utslipp.

 

* Bilens laser leser veien og tilpasser fjæring og støtdempere slik at fartshumper oppleves som flat vei.

 

EU's miljøkrav fra og med 2012 er 130 gram CO2/km.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

USA har som mål å få ned gjennomsnittsforbruket i nye biler til 0,75 l/mil i 2015 og 0,67 l/mil i 2020. Men det er altså snakk om gjennsomnitt og veldig langt fram i tid, så ikke så veldig ambisiøst, men bedre enn ingenting fra Bush-administrasjonen.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Rett tråd)

En 80 sone veg som det blir 60-miljøsone på kan kanskje fungere pga 1975 bilen som har 4 gir må ligge på 7000rpm for å holde 80.

 

Men hva med nye 6girs biler?

Som hadde hatt 1300 rmp i 6 gir i 80 og må nå legge seg i 4gir i 60 med 1800rpm

 

Eneste grunnen til at miljøfartsgrense virker må være at bilparken er så gammel.

Forny bilparken ( lavere avgifter på ny bil) isteden for å redusere farten på alle bilene pga det finnes noen eldre.

Lenke til kommentar
För att svänga opinionen lyfts nu hög hastighet fram som miljövidrigt. Vägverket visar att förbrukningen stiger med en dl från 90 till 100 km/h. Men enligt Vägverkets siffror är förbrukningen på en vanlig centrumgata i 50 km/h lika hög som i 180 km/h och kör man 30 km/h i stan måste man brassa på i över 200 km/h för att komma upp i samma förbrukning. En sakta haltande kö på väg in till exempelvis Stockholm ger alltså mycket högre förbrukning än flyt på Autobahn. Enligt Vägverket.

 

http://www.automotorsport.se/news/14573/s%...-300-liv-extra/

 

Til ettertanke.

Lenke til kommentar
Ok War, takket være min dårlige formulering av det spørsmålet er jeg nå ikke helt sikker på hva du svarer på. :blush:

 

Så for å presisere, jeg lurer på effekten av åpne opp for biler med 2+ i kollektivfeltet (dersom dette er prøvd), altså effekten på trafikken generelt i praksis.

De med 2+ tar jeg for gitt at kommer fortere frem, men blir det mer eller mindre kø i de vanlige feltene, og hvor mye tregere går taxi/buss?

Mine personlige observasjoner på Flyplassveien (ca. 4 km) i Bergen har åpnet for 3+ i kollektivfeltet:

- Kollektivfeltet er fremdeles lite brukt. Buss og taxi er lite berørt.

- Fremdeles griselang og enkelte ganger stillestående kø i egoistfeltet.

- Flere biler med kun én eller to personer tør å bruke kollektivfeltet, men ikke slik at det blir belastning for kollektivfeltet.

(- Fantastisk gøy å kjøre i kollektivfeltet og glane på idiotene i egoistfeltet! :D )

 

Kanskje 3+ er for høy grense.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar
Ok War, takket være min dårlige formulering av det spørsmålet er jeg nå ikke helt sikker på hva du svarer på. :blush:

 

Så for å presisere, jeg lurer på effekten av åpne opp for biler med 2+ i kollektivfeltet (dersom dette er prøvd), altså effekten på trafikken generelt i praksis.

De med 2+ tar jeg for gitt at kommer fortere frem, men blir det mer eller mindre kø i de vanlige feltene, og hvor mye tregere går taxi/buss?

Mine personlige observasjoner på Flyplassveien (ca. 4 km) i Bergen har åpnet for 3+ i kollektivfeltet:

- Kollektivfeltet er fremdeles lite brukt. Buss og taxi er lite berørt.

- Fremdeles griselang og enkelte ganger stillestående kø i egoistfeltet.

- Flere biler med kun én eller to personer tør å bruke kollektivfeltet, men ikke slik at det blir belastning for kollektivfeltet.

(- Fantastisk gøy å kjøre i kollektivfeltet og glane på idiotene i egoistfeltet! :D )

 

Kanskje 3+ er for høy grense.

 

Jeg tror at det er litt høyt med 3+, jeg også. Man får ikke ned biltrafikken med det. 2+ er nok bedre, fordi da er det mer sannsynlig at f.eks kone og mann kjører sammen. Hvis man får det til, halverer man jo antall biler....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...