Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det bli vel ett spørsmål om hva påvirkning Autofil har overfor sjåfører.

Nå er samfunnet fult av slike påvirkinger av negative handlinger som formidles til oss, og om det løser så mye med og skjerme oss for det tviler jeg på.

Tror det fungerer mer med holdnings endring en skjerming. Slik kunne Autofil blitt flinkere og gjort det "lite kult" med høy fart i trafikken.

 

Jeg ser også at ungdommen som i dag får lappen har mindre respekt for trafikk sikkerhet en ungdommen når jeg tok lappen(10år siden). Jeg merker spesielt jenter er blitt mye mer aggressive i trafikken.

 

Synes trenden peker på 20+år aldersgrense for førerkort.

Lenke til kommentar
Det bli vel ett spørsmål om hva påvirkning Autofil har overfor sjåfører.

Nå er samfunnet fult av slike påvirkinger av negative handlinger som formidles til oss, og om det løser så mye med og skjerme oss for det tviler jeg på.

Tror det fungerer mer med holdnings endring en skjerming. Slik kunne Autofil blitt flinkere og gjort det "lite kult" med høy fart i trafikken.

 

Jeg ser også at ungdommen som i dag får lappen har mindre respekt for trafikk sikkerhet en ungdommen når jeg tok lappen(10år siden). Jeg merker spesielt jenter er blitt mye mer aggressive i trafikken.

 

Synes trenden peker på 20+år aldersgrense for førerkort.

 

Jeg kan ikke huske en eneste gang at Autofil har formidlet at det er "kult med høy fart i trafikken". De gangene de kjørte fort gjorde de det på bane.

Lenke til kommentar
Siden du ser ut til å like matprogramsammenligningen: Man lager ikke et grillprogram (for dere som har sett "Licence to grill") der man fokuserer på hvor usunn maten er, hvor kreftfremkallende de ulike e-stoffene er, hvor mye man bidrar til drivhuseffekten når man spiser biff, og hvor dårlig kyllingene blir behandlet før de brutalt blir slaktet for å gi deg kyllingfiléen vi nå skal marinere og slenge på grillen. Da har man rett og slett bommet på målgruppen for programmet.

Her klarer du å presse frem den ene usakligheten etter den andre.

 

Hehe, ja på seg selv skal man kjenne andre, er det ikke det man sier? Må nok en gang påpeke din fantastiske evne til å gulpe opp den ene usakligheten etter den andre, men samtidig være den første som hever pekefingeren når dine motdebattanter bruker samme triks. Det er ikke akkurat en oppskrift på en konstruktiv debatt, men det er gjerne ikke det du er ute etter? Nok en grunn til at denne tråden burde dø hen, da den for lengst har sporet så langt ut at den har blitt en fullstendig parodi, spør du meg.

 

EDIT: Synes forøvrig det er litt morsomt hvordan Simen1 klarer å gjøre sitt politiske standpunkt kjent også i dette tilfellet. Imponerende!

Usaklig!

Får bare vise til min kommentar ovenfor. Du synes vel selv at det var saklig og på sin plass å dra frem din forakt for Frp og alle deres velgere i en diskusjon om Jan Erik Larsen og Autofil. Jeg syntes det var en interessant betraktning hvordan du klarte å presse inn ditt politiske syn der også.

Lenke til kommentar
Hehe, ja på seg selv skal man kjenne andre, er det ikke det man sier? Må nok en gang påpeke din fantastiske evne til å gulpe opp den ene usakligheten etter den andre, men samtidig være den første som hever pekefingeren når dine motdebattanter bruker samme triks. Det er ikke akkurat en oppskrift på en konstruktiv debatt, men det er gjerne ikke det du er ute etter? Nok en grunn til at denne tråden burde dø hen, da den for lengst har sporet så langt ut at den har blitt en fullstendig parodi, spør du meg.

Finner de siste sidene en smule ironisk selv må jeg bare si, og prøver å snappe opp noen triks for god debattakrobatikk.

Har ikke sett "licence to grill", men som metafor syns jeg ikke beskrivelsen var spesielt usaklig, selvfølgelig litt vittig, men prinsippet blir jo temmelig likt.

Men tråden dør nok ikke med det første Swe, men hvem vet, kanskje tråden slutter med at Simen og EvilDick sammen i solnedgangen tar bussen til skogs for å herje med Hummer'n. Foreløpig virker avstanden mellom partene noe stor, som det heter i politikken.

 

Og bare innrøm at du ikke klarer å holde nesen unna for lengere perioder likevel. :tease:

Jeg syns jo det er bra fordi jeg ser tydeligvis disse tingene på samme måte veldig ofte, og du kommer med en god del interessant fakta, kunnskap om naboladets håndtering av dette, og skriver med litt glimt i øyet.

Lenke til kommentar
Og bare innrøm at du ikke klarer å holde nesen unna for lengere perioder likevel. :tease:

 

Hehe, det er jo som en ulykke. Det er fryktelig å se på, men man klarer liksom ikke å bare se bort heller.

 

Poenget mitt er vel at tråden forpestes av så mye usaklig svada at den ikke har noen som helst mening. Dessuten har det sprunget ut mange paralelle diskusjoner som heller burde vært diskutert i separate tråder.

 

Fakta om nabolandet bidrar jeg gjerne med i hvilken som helst tråd! :D

Lenke til kommentar

Rita Ottervik (ordfører i trondheim) åpnet nettop kolektiv i ene filen i 3-4 lengste gatene i trondheim.

 

2 filer med syk kø allerede blir 1 bilfil.

 

Målet er å lage så store køer at folk setter igjen bilen og tar buss men folk gjør ikke det, de kjører alikevel og det blir syyyke køer og trikken/buss kjører med 10 passasjerer i egen fil.

 

Folk som kommer på disse veiene kommer sør fra trondheim fra "landet" og har ikke buss forran døra.

 

 

Dette støtter min teor om at man skal lage dårlige veger så folk slutter å kjøre.

Forslag om å lage to filer på en belastet veg ble avslått pga da vil folk bruke mer bil.

Det ble også brukt mye penger på en veg som fører all tung trafikk fra havna og uten om sentrum i tuneller osv. Men på enden er det en lav undergang /bru for trikk og den blir det ikke gjort noe med pga ingen vil betale så ingen av lastebilene får brukt den nye vegen . Det er helt bak mål, de som bestemmer dette har ikke lappen en gang.

Endret av War
Lenke til kommentar

Gjennomsnittlig antall personer per bil er nok ca 1,2 på innfartsårene til Trondheim, inkludert sjåføren. Det er nok dette tallet hun prøver å øke. Biler med 2 personer har nemlig lov til å kjøre i kollektivfeltet i Trondheim. Budskapet er at hvis man skal til sentrum, ta med deg en annen person som også skal til sentrum.

 

Det er helt bak mål, de som bestemmer dette har ikke lappen en gang.

1. Har du sjekket?

2. Hva har det med saken å gjøre. Trafikkproblemet er noe som angår alle. Både de med og uten sertifikat.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Om problemet da blir køer pga mange biler med 2+ så kan man øke til 3+ ?

 

2+ feltet i Elgesetergate var jo kollektivfelt fra før så jeg ser ikke helt forskjellen.

Forskjellen blir vel alle 2+ bilene må i den andre filen som gjør køen dobbelt så lang.

Endret av War
Lenke til kommentar

Stemmer ja. Innføres fra neste uke. Målet er å få flere over på kollektivt ettersom køene i bilfeltet vil bli mye større samt at busstransporten blir mer effektiv. Andre mener derimot at det er dårlig miljøpolitikk å lage mer kø. Men vi får se hvordan det blir i praksis.

 

Elbiler kan forøvrig kjøre i kollektivfeltet.

Lenke til kommentar

Ideelt sett skulle folk da innse at jo flere som kjører 2+, jo mindre biler på veien og jo raskere kommer man frem. Men jeg er redd for at de fleste ikke tenker slik. Forskjellen på å kjøre kollektivfeltet eller ikke er for stor til at folk kommer til å tenke over at jo mer de gjør for å kjøre sammen, jo mindre blir køen, og heller bare irritere seg over at de ikke har muligheten til å ligge i kollektivfeltet lengre.

Lenke til kommentar
Det er helt bak mål, de som bestemmer dette har ikke lappen en gang.

 

1. Har du sjekket?

2. Hva har det med saken å gjøre. Trafikkproblemet er noe som angår alle. Både de med og uten sertifikat.

 

Var satt litt så spissen, men å bruke milliarder på en stor veg under havet og inne fjell som skal få bilstrømmen inkl tunge kjøretøy unna sentrum og rett ut på E6 fra for eks havna

høres jo bra ut, men der vegen skutter er det ikke noen som vil betale videre så ingen tunge kjøretøy kan kjøre der pga lav bru. Og da er jo hele meningen med vegen bortkastet.

Småbiler kjører som før og lastebilene kjører gjennom sentrum som før.

Ny fin ubrukelig veg!

 

Om de hade lappen eller kjørte selv og ikke av privarsjofører med 6mill bmw så hadde de kanskje sett problemene selv og ikke bare lest hefter med statistikk.

 

 

Politikerene i Trondheim

: Vi lager en stor veg som fører tungtrafikk ut av byen så setter vi en lav bru i enden så ingen velger å kjøre på den så kan vi argumentere på det siden at ingen brukte den nye vegen vår derfor er det ikke vits i å bygge flere nye veger.

Så kutter vi alle 2fils veger og lager en fil så køene blir så lange at folk slutter å kjøre bil.

Så legger vi ned trikken som går på vannkraft og setter opp busser som bruker diesel

De prøver å ødelegge kløreopplevelsen så vi ikke vil kjøre bil.

 

En annen ting som er selvmotsigene som setter spørsmål om generell IQ eller viser tegn av intern tilbakeståelse ol. er det nye forslaget om P-avgift på kjøpesentrene uten for byen.

 

1)Man reduserer filene i byen, vil ha minst mulig trafikk i byen

2)Man vil ha avgift på P-plasser på kjøpesentrene for å ØKE handelen i byen

3) ... ? Øke byhandelen der man ikke vil ha bilistene?

 

 

Forskerene spår økte køer og økt forurensning med den nye planen.

Politikerene håper folk kjører mer i byen og handler og at man ikke kjører i byen.

Endret av War
Lenke til kommentar
Om de hade lappen eller kjørte selv og ikke av privarsjofører med 6mill bmw så hadde de kanskje sett problemene selv og ikke bare lest hefter med statistikk.

Hehe, tror du på dette selv?

 

Politikerene i Trondheim ordner nok opp og fjerner hindringen skal du se.

 

Ellers så synes jeg du konstruerer litt vel mye på hva som er effekten av p-avgift på kjøpesentrene. Hensikten er selvsagt å få folk til å gå og sykle hjemmefra til kjøpesentrene i større grad enn før. Ikke at de skal kjøre til byen i stedet for. (Man slipper jo ikke unna p-avgift på den måten)

Lenke til kommentar

Vil tro 0,1% handler så lite at man kan gå hjem fra kjøpesenterene utenfor byen. Bussen er den tregeste og tar for eks 5 ganger så lang tid som med bil til byåsen.

 

Det sto jo i papirene at en av grunnene var økt byhandel så folk velger de butikkene når man må betale på begge stedene.

 

Skal ta med kameraet og stikke til denne brua dagen vegen åpner

konstruerer litt vel mye på hva som er effekten av

Ja må si meg enig, har en svoger som jobber i byplanlegging i kommunen

og ser/hører om planene som skal gjennomføres og det er mye selvmotsiging.

Politikerene vil en ting mens vegvesenet/forskere/bilistene/ingenørene/planleggingskontoret osv sier dette vil gå galt men politikerene har siste ordet.

 

Forrige stunt var halvering av farten i hele trondheim, trykket nye skilt og satt disse opp -for hvor mye penger?, for å så ta dette ned igjen etter en dag.

 

 

Hvordan hadde det blitt om man beholdt avgiften på bil

Bygget bedre veger og utvidet til dagens nivå/krav/standard

Og brukte ALLE pengene til bedre miljø teknologi og så senket avgiftene på

mijløvennelige biler?

Resultatet hadde vel vært flere biler , større veger men mer miljøvennelig?

Nå ser det ut som man prøver å sette kjepper i hjulene på bilistene og tilslutt tar alle buss for alle vegene er minelagt og utdattert med skyhøge gebyrer.

 

Norge har 4,5mill og ikke alle kjører bil, hadde det ikke vært mer å hente å legge pengene på teknologi som kan hjelpe hele verden og ikke bare bilfritt norge som ikke utgjør en promille av resten av utslippene.

 

Det er 600 busser i trondheim i ett av selskapene.

Hver buss kjører ca 50mil pr dag = 30.000mil med en bussmotor pr dag.

 

Gratis kollektiv trafikk og 2+/3+ i kollektivfeltet trur jeg egentilg hadde fungert

bedre en dagens planer. Hadde ikke kostet noe mer heller.

 

Om folk tar buss til kjøpesenterene og bruker flere timer lengre en med bil vil man også ofte handle mindre en man ville gjort med bil =mindre avgifter til staten? Moms, skatt++

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...