Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

Jeg kjører alltid motoren på tomgang ved enhver anledning i tilfelle Halvorsen kommer kjørende forbi.

 

Og hvordan i all verden kan vi være et demokratisk land når det ikke er de folkevalgte som styrer ?

Lenke til kommentar
Dere har hybridbiler

OK, hvilke? Toyota Prius? Jeg vil heller gå på henda.

Det er et alternativ til: Honda Civic Hybrid

 

Utvalget er dessverre labert i dag men det spås å øke kraftig fremover blant annet på grunn av oljeprisen.

 

Forøvrig er det positivt at du vil gå på henda. Det er jo både miljøvennlig og økonomisk. ;)

 

Kjøp ny bil
Ny bil i Norge koster en formue.

Jo dårligere* bil man velger jo dyrere blir det.

 

* etter statens definisjon på dårlig.

 

Er det forresten noen som har en liste over hybridbiler som er tilgjengelige i Norge i dag og hvilke som ventes lansert i løpet av året?

Lenke til kommentar
Dere har hybridbiler

OK, hvilke? Toyota Prius? Jeg vil heller gå på henda.

Det er et alternativ til: Honda Civic Hybrid

 

Honda Civic Hybrid er utstyrt med to motorer. Den ene er en vanlig bensinmotor med 1,3-liters slagvolum som yter 95 hestekrefter

 

95hk er rett og slett for slapt.

 

Forøvrig er det positivt at du vil gå på henda. Det er jo både miljøvennlig og økonomisk. ;)

 

:)

 

Er det forresten noen som har en liste over hybridbiler som er tilgjengelige i Norge i dag og hvilke som ventes lansert i løpet av året?

 

Toyota Prius (275k+)

Lexus LS 600h (2 mill?)

Lexus GS 450h (1 mill)

Lexus RX 400h (sikkert langt over 1 mill)

Honda Civic Hybrid (276k+)

 

De fleste tyske fabrikantene, Ford og Honda er de jeg kommer på i farta (som skal lansere hybridmodeller innen 1-2 år)

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Stenger litt midlertidig for å splitte ut en diskusjon, samt fjerne endel innlegg som er langt unna saklighet.

 

Edit: Da har jeg etter beste evne splittet ut diskusjonen som i hovedsak gikk på fartssperre på bil:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=959737

 

Reaksjon på moderering gjøres som alltid på pm og ikke i tråden som blir moderert. :)

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Ser ut til at det er slutt for Hummer og store Chevy-er:

 

GM closing 4 truck and SUV plants in North America

 

General Motors is closing four truck and SUV plants in the U.S., Canada and Mexico as surging fuel prices hasten a dramatic shift to smaller vehicles.

 

Wagoner said the GM board has approved production of a new small Chevrolet car at a plant in Lordstown, Ohio, in mid-2010 and production of the Chevrolet Volt electric vehicle in Detroit. He also said the iconic Hummer brand will be reviewed and potentially sold or revamped.

 

Wagoner announced the moves in response to slumping sales of pickups and SUVs brought on by high oil prices. He said a market shift to smaller vehicles is permanent.

 

Mitt tips er at relativt små, kompakte SUV-er med ikke alt for høyt forbruk som f.eks. Honda CR-V overlever, mens vanlige SUV-er igjen blir et nisjeprodukt til hva de opprinnelig var laget for, terrengkjøring og svært vanskelige forhold.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Ser ut til at det er slutt for Hummer og store Chevy-er:

Det tyder på at høy oljepris og 'moten' å være klimavennlig påvirker folks kjørevaner ganske effektivt. Noe som igjen tyder på at mange amerikanere kjører mer miljøfiendtlige biler enn de har behov for.

 

Noen estimater fra TØI:

5 prosents økning i bensinprisen vil gi 1 prosent reduksjon i antall kjørte personkilometer.

100% prosents økning i bensinprisen vil gi 19 prosent reduksjon i antall kjørte personkilometer.

Folk er altså veldig tolerante for drivstoffpriser.

Lederen for Lavutslippsutvalget, Jørgen Randers, mener regjeringen dummer seg ut. Han er tilhenger av å øke avgiftene, men da må det være så mye at det monner. – Regjeringen gjør seg bare upopulær med dette, sier han til Dagsavisen.

Enig i det.

 

Randers mener at lavere avgifter på miljøvennlige biler og økt avgift på bilene som bruker mest bensin ville hatt langt større effekt.

Det er interessant. Dette har de siste regjeringene allerede gjort en del av men ulikheten kan selvsagt økes ennå mer.

Lenke til kommentar
Randers mener at lavere avgifter på miljøvennlige biler og økt avgift på bilene som bruker mest bensin ville hatt langt større effekt.

 

Kan ikke gå etter forbruk. Blir feil hvis du tenker på store familier som trenger en stor bil. Skal de betale så mye mer? mer avgift + mer bensin = dyrt for en familie med feks 4 unger.

 

Ser ikke noe grunn til å øke avgiften på bilen selv, siden bensins er så dyr så vil ikke alle ha råd til å kjøre rundt i en bensintørst doning. Og de som har råd vil gjøre det så lenge de føler for det, samme hva avgiften er.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på on Simen1 har lappen, eller noengang her eid en bil?

 

Alternativt kan barnefamilier som bor i distriktene få stønad for bruk av stor bil over lange avstander, selv om det faktisk ender opp i det klassiske fenomenet ta med den ene hånden og gi med den andre (som selvsagt gir noen fordyrende mellomledd).

Lenke til kommentar
Ser ut til at det er slutt for Hummer og store Chevy-er:

Det tyder på at høy oljepris og 'moten' å være klimavennlig påvirker folks kjørevaner ganske effektivt. Noe som igjen tyder på at mange amerikanere kjører mer miljøfiendtlige biler enn de har behov for.

 

Oljeprisen faller kraftig:

http://e24.no/olje/article2462740.ece

Ferske tall viser at amerikanske bilkjørere allerede har redusert bilbruken, til tross for at den såkalte kjøresesongen sparkes i gang.

 

....og:

enkelte asiatiske land har begynt å trappe ned på kostbare subsidieringer av bensinprisen. Sistemann ut er Malaysia.
Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Teknisk Ukeblad: Amerikanerne har fått nok av tørste biler

 

Amerikanerne vender ryggen til SUV-er i såpass stor grad at GM nå vurderer å slutte å produsere Hummer - bilen som er blitt symbolet på klimafiendtlig veitransport.
Konsernsjef Rick Wagoner i General Motors (GM) har løsningen klar: Selskapet kvitter seg med fire fabrikker som produserer store biler og skal først ut på markedet med plugg-inn-hybrid.
– Dette blir det største skrittet i bilindustriens vei bort fra petroleum, sa GM-sjefen.

 

Hvis noen fortsatt lurer: Derfor øker dieselprisen mest

Noen interessante diagrammer og grafer:

post-3851-1212658628_thumb.jpg

post-3851-1212658622_thumb.jpg

post-3851-1212658616_thumb.jpg

Avgiftsandelen er altså tydelig på vei nedover. I 2008 tipper jeg den kommer under 60%. Jeg skulle også likt å se en graf over drivstoffkostnader per innbygger i Norge i forhold til lønn fra 1970 til nå. Den er nok også tydelig på vei ned. (Kanskje en liten økning det siste året)

Lenke til kommentar
Alternativt kan barnefamilier som bor i distriktene få stønad for bruk av stor bil over lange avstander, selv om det faktisk ender opp i det klassiske fenomenet ta med den ene hånden og gi med den andre (som selvsagt gir noen fordyrende mellomledd).

 

Det der er et kjempegodt poeng. Det er mye mer presist å gi støtte til barnefamilier gjennom direkte støtte enn gjennom lave bensinpriser.

Lenke til kommentar
Alternativt kan barnefamilier som bor i distriktene få stønad for bruk av stor bil over lange avstander, selv om det faktisk ender opp i det klassiske fenomenet ta med den ene hånden og gi med den andre (som selvsagt gir noen fordyrende mellomledd).

 

Det der er et kjempegodt poeng. Det er mye mer presist å gi støtte til barnefamilier gjennom direkte støtte enn gjennom lave bensinpriser.

 

Jepp, og det krever en masse unødvendig og dyrt byråkrati. Men det passer jo som hånd i hanske med de rødgrønnes politikk, og kan man få ansatt flere byråkrater som sitter og flytter papirbunker så er det jo bare bra.

Lenke til kommentar
Alternativt kan barnefamilier som bor i distriktene få stønad for bruk av stor bil over lange avstander, selv om det faktisk ender opp i det klassiske fenomenet ta med den ene hånden og gi med den andre (som selvsagt gir noen fordyrende mellomledd).

Dette vil jo virke direkte mot hensikten med avgiftene: Få ned bilbruken.

 

Ønsker man å maksimere bilbruken i landet så bør bensinen være gratis så det ikke koster et øre mer å bo milevis fra butikken, ennå flere mil fra skolen, ennå noen mil fra barnehagen og ennå noen mil fra jobben og ennå flere mil fra jobben til kona.

 

Sånn distriktspolitikk er direkte miljøfiendtlig. Nå mener jeg ikke at alle bør bo i en stor by heller for det har igjen andre miljøkonsekvenser. Derimot ser jeg på tettsteder i størrelseorden 1000 - 10 000 innbyggere som den optimale størrelsen med tanke på transporteffektivitet (og mange andre faktorer som faller utenfor dette emnet).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...