Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

^ Så er det ikke bare like enkelt å kjøpe en bensinbil? Synd at bensinbiler koster en og en halv arm i Norge...

Dieselbiler koster faktisk mer, og er dyrere på bruktbil markedet. Jeg vile ikke hatt diesel om du heiv det etter meg, med et par unntak.

 

Gjorde ikke regjeringen dieselbiler billigere nå nylig? Jeg har hele tiden gått med inntrykket om at bensinbiler har vært mye dyrere enn dieselbiler... Merkelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dieselbiler er spådd å bli mer tungsolgte på bruktmarkedet enn bensinbiler siden dieselprisen har passert bensinprisen. Diesel er spådd å fortsatt øke mer i pris enn bensin. Drivstoffkostnaden vil altså bli mer og mer i disfavør av diesel.

 

Hovedgrunnene til det er:

- Økende motstand mot biodiesel pga konkurransen med matproduksjon vil minke biodieselproduksjonen

- Etterspørselen etter diesel vil øke mer enn etterspørselen for bensin fordi antall dieselkjøretøyer er nå langt høyere enn før.

- Antallet dieselbiler er ventet å øke mer enn antallet bensinbiler pga diverse myndigheters fordelaktige regler og avgifter for dieselbiler. Slike regler og avgifter snues ikke over natta og det vil ta ennå lengre tid før andelen dieselbiler synker.

Lenke til kommentar

Diesel har vært omtrent 50 øre dyrere enn bensin i det siste og det blir ytterligere 5 øre dyrere i forhold til bensin fra 1.juli pga. avgifter.

 

Det er vel fortsatt sånn at diesel er litt mer gjerrig på mila. Omtrent hvor mye billigere må bensin være for at det skal lønne seg økonomisk?

Lenke til kommentar
Diesel har vært omtrent 50 øre dyrere enn bensin i det siste og det blir ytterligere 5 øre dyrere i forhold til bensin fra 1.juli pga. avgifter.

 

Det er vel fortsatt sånn at diesel er litt mer gjerrig på mila. Omtrent hvor mye billigere må bensin være for at det skal lønne seg økonomisk?

 

Om en bensinbil er både billigere ny og har billigere drivstoff, så er vel det ikke så mye tvil lenger? Eneste fordelen med diesel er som du sier at de er litt mer gjerrig på drivstoffet.

Lenke til kommentar
En annen fordel med diesel er varighet i antall kilometer. Skal man f.eks ha en bil til taxi-kjøring kan det være lurt å velge diesel pga varigheten og økt driftsikkerhet på motoren. (En dag med levebrødet på verkstedet kan være dyrt)

Min erfaring (og ja, jeg kjenner et par-tre taxi-eiere) er at det ikke er motoren som svikter på moderne biler, men elektronikken og alt mikkmakket rundt. Mine bekjente har hatt til dels store problemer med franske merker (med dieselmotor) og få problemer med tilsvarende japanske biler. Det samsvarer godt med erfaringen fra resten av omgangskretsen min, bensin eller diesel, motorene fungerer.

 

Tradisjonelt rullet dieselmotorer flere kilometer enn bensinmotorer, men jeg ville ikke veddet på at forskjellen nødvendigvis er så stor som den var for en del år siden. Jeg har en anelse om at forskjellen i driftssikkerhet og slitestyrke ikke nødvendigvis har så mye ned drivstofftypen å gjøre som selve kvaliteten på motoren. Husk at for en del år siden hadde de fleste dieselmotorer en mye lavere litereffekt enn tilsvarende bensinmotorer, mens i dag er det gjerne turboladede kraftpakker som sitter under panseret på dieseldrevne biler. Det kan muligens ha noe å si for forutsetningene for holdbarheten, slik at det stilles høyere krav til materialkvalitet, konstruksjon og produksjonsprosess for å oppnå god nok kvalitet.

 

Uansett, de taxi-eierene jeg vet om bytter bil annethvert eller tredjehvert år. Da har bilene rullet 150-180.000 kilometer, og det er ikke en kjørelengde som vil slite ut en normalt vedlikeholdt bensinmotor. Det finnes taxi-eiere som kjøper relativt dyre biler og har dem en del flere år, og da får man naturligvis se høyere kjørelengde.

 

Nå er det slik at jeg enda ikke har sett en taxi med bensinmotor - men her er det nok drivstofføkonomi og ikke driftssikkerheten som er motivasjonen.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Når vi sammenligner prisutviklingen på drivstoff med den generelle inntektsutviklingen, er det ikke spesielt synd på oss nordmenn

 

Hva med de som ikke jobber evt studerer osv eller de som er over 70?

Øker dem prisene pga folk mellom 27 og 67 har en generell lønnsstigning?

 

Ene siden på stortinget vil ha lavere avgift på biler og bensin

og bygge bedre veger alle disse tingene vil føre til redusert utslipp.

Kjøre på høyere gir med en nyere bil og kanskje i 1900 rmp i 6gir og ikke 5000rpm i 4 gir osv

 

Og andre siden vil øke avgiftene til 17kr literen , ha dårlige veier og øke bilavgiftene for å få folk til å ikke kjøre bil.

Lenke til kommentar
Øker dem prisene pga folk mellom 27 og 67 har en generell lønnsstigning?

Nei, de øker prisene på grunn at etterspørselen i markedet. Det er sånn fri handel fungerer.

 

Ene siden på stortinget vil ha lavere avgift på biler og bensin <..>

Frp har 38 av 169 representanter på stortinget. Det er 22,5% og kan vel heller kalles ytre deler av den ene fløyen vs. ca 3,5 ganger så mange stortingsrepresentanter.

 

Og andre siden vil øke avgiftene til 17kr literen , ha dårlige veier og øke bilavgiftene for å få folk til å ikke kjøre bil.

Vennlist slutt å spre løgner. Ingen partier vil ha dårlige veier.

17 kr per liter i avgifter får vi neppe på denne siden av 2040.

Lenke til kommentar

Drivstofforbukruket i Norge økte nesten med 10% i april i år sammenlignet med samme tid i fjor. Noe kan korrigeres for påsken som i år var i mars, men selv justert for det ser vi en økning i Norge. Mitt tips er at vi ikke ser noen klar nedgang før vi når 20 kroner literen...

Lenke til kommentar

Selv tenker jeg at kanskje min neste bil blir med bensinmotor.

 

Ikke bare p.g.a. av drivstoffprisene, men også at serviceutgiftene på dieselmotorer er høyere. Selve motorene er mer kompliserte med pumpedyser, turbodeler og annet mikmak som koster svindyrt hvis det ryker. I tillegg er dieselmotorer mye tyngre enn bensinmotorer, noe som gjør at kjøreegenskapene blir dårligere.

Lenke til kommentar

På en måte vil man ha dårlige veiger.

I trondheim er det flere flaskehalser med lang kø osv og det er motvilje

for å utbedre det pga da vil trafikken øke.

 

Det er mye penger for 20 dager

Temperaturen vil fortsatt stige, men en anelse langsommere. Norges fantastiske innsats vil faktisk bare bety en utsettelse av den globale oppvarmingen i år 2100 med 20 dager. Det vil si at den gjennomsnittstemperaturen verden ville ha opplevd 1. januar 2100 nå først vil oppleves 20. januar 2100,

 

Det er viktig å spørre seg selv om mennesker i den tredje verden helst vil at Norge skal gjennomføre dyre CO2-reduksjoner med forsvinnende liten effekt om hundre år, eller om de vil at Norge skal bruke pengene til å faktisk gjøre noe godt, ved å redde barna deres fra sykdommer som lett kan forebygges, feilernæring og manglende vann og kloakksystemer.
Endret av War
Lenke til kommentar
Vennlist slutt å spre løgner. Ingen partier vil ha dårlige veier.

 

Nåvel. Å konsekvent bevilge alt for lite penger til vedlikehold og bygging av veier kan man, om man legger godviljen til, tolke som en komplett likegyldighet ovenfor veinettet og alle som benytter seg av dette. Og selv om "dårlige veier" ikke akkurat står svart på hvitt i partiprogrammet (man vinner neppe noe valg på det...) er det vel liten tvil om at mange partier ser dette som et middel for å minske trafikken. Å kalle dette for å spre løgner er bare usaklig.

Lenke til kommentar
Vennlist slutt å spre løgner. Ingen partier vil ha dårlige veier.

 

Nåvel. Å konsekvent bevilge alt for lite penger til vedlikehold og bygging av veier kan man, om man legger godviljen til, tolke som en komplett likegyldighet ovenfor veinettet og alle som benytter seg av dette. Og selv om "dårlige veier" ikke akkurat står svart på hvitt i partiprogrammet (man vinner neppe noe valg på det...) er det vel liten tvil om at mange partier ser dette som et middel for å minske trafikken. Å kalle dette for å spre løgner er bare usaklig.

Det spørs vel kanskje litt hva man legger i "dårlige veier", men alle fall har SVs representanter ved diverse anledninger argumentert mot heving av veistandard, utvidelser, eller bygging av nye veier fordi de mener det vil føre til flere biler og mer forrurensning. Dette brukes jo både av Halvorsen og han med det lange håret som i enhver tv- debatt sitter med enorme skylapper og messer om togbaner (husker ikke navnet, men dere skjønner hvem? ;) )

Det kan jo også meget vel hende de har rett i sine teorier, men jeg klarer ikke tolke det de sier på noen annen måte enn at de dermed ønsker å opprettholde en dårlig veistandard på strekninger jeg mener den burde vært kraftig forbedret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...