Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes Per-Kristian Foss, i motsetning til ymse politikere som er mest opptatt av å gå rundt grøten i dette spørsmålet, sa det enkelt og greit her: http://www.regjeringen.no/nb/dokumentarkiv....html?id=267709

 

Bortsett fra drivstoffavgiftene er bilavgiftene i dag hovedsakelig fiskale. Den avgiften som er viktigst for statens inntekter er engangsavgiften, som 1. april 2001 ble lagt om fra en importavgift til en registreringsavgift. Denne avgiften beregnes ut fra bilenes vekt, motorytelse og slagvolum.
Lenke til kommentar
Engangsavgiften er blant annet der for å motvirke miljøproblemet bruk og kast. Den bør ikke fjernes. Produksjon av biler er også miljøfiendtlig selv om bilen ikke kjører en meter i sin levetid.

 

Det er det dummeste jeg har hørt. Tror du virkelig folk ville byttet bil en gang i halvåret om engangsavgiften ble fjernet?

 

Fjerning av engangsavgiften ville gitt flere med dårlig råd muligheten til å kjøpe en ny og sikker bil. Moderne biler med ABS, ESP og som er bygget til å absorbere så mye energi som mulig i kræsj spiller faktisk en stor rolle for hvor sikre folk føler seg når de kjører på veien.

 

Situasjon: Du er familiefar med to barn og ca 100 000 til rådes og ønsker deg en familiebil. Får du en bil med ABS? Kanskje, men da ingen stasjonsvogn. ESP? Nei. Kollisjonssikker? Haha, ikke på langt nær. Kanskje en brukt MK4 Golf. Føler du ikke at det ville vært bedre for barna dine å sitte i en trygg og moderne bil enn en gammel rusthaug fra 1975?

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Når jeg søker på finn.no får jeg 898 treff på stasjonsvogner som er fra 2000 eller nyere, har 5 seter og en pris under 100 000 kr. Justerer jeg årsmodellen til minst 2002 eller nyere så får jeg 223 treff. Justerer jeg til 2004 får jeg 37 treff.

 

Golf mk4 finner jeg fra 15 000 kr. Veteranbil-klassen du nevner er 22 år eldre enn den denne golfen.

 

"bytte bil en gang i halvåret" er selvsagt også en usaklig overdrivelse. Hvis nybilavgiftene hadde blitt fjernet helt så gjetter jeg på at gjennomsnittlig alder på den norske bilparken hadde sunket fra ca 9,5 år til 5-6 år. Det synes jeg er for høyt bruk-kast-tempo.

 

La oss nå heller diskutere litt mer saklig.

Lenke til kommentar
Når jeg søker på finn.no får jeg 898 treff på stasjonsvogner som er fra 2000 eller nyere, har 5 seter og en pris under 100 000 kr. Justerer jeg årsmodellen til minst 2002 eller nyere så får jeg 223 treff. Justerer jeg til 2004 får jeg 37 treff.

 

Greit nok, selv om du kjøper en så ny bil til en så lav pris, så kommer de til å ha gått veldig langt, som betyr at du sannsynligvis må bytte ut veldig mange deler.

 

Golf mk4 finner jeg fra 15 000 kr.

 

Det der er en mk3 golf. :)

 

Renault Laguna ( 5 stjerner i NCAP) som er enda nyere kan du få i den prisklassen der og.

 

...som mister verdi kjappere enn du bytter sokker?

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
Situasjon: Du er familiefar med to barn og ca 100 000 til rådes og ønsker deg en familiebil. Får du en bil med ABS? Kanskje, men da ingen stasjonsvogn. ESP? Nei. Kollisjonssikker? Haha, ikke på langt nær. Kanskje en brukt MK4 Golf. Føler du ikke at det ville vært bedre for barna dine å sitte i en trygg og moderne bil enn en gammel rusthaug fra 1975?

Da kjøper jeg meg noe liknende en Ford Mondeo, 01+modell med 4x airbags, stålbjelker, ABS, ESP og TCS. Ikkenoe problem det. Renault Laguna ( 5 stjerner i NCAP) som er enda nyere kan du få i den prisklassen der og.

Lenke til kommentar

Ulykkestyper

 

•Møteulykker: 72 stk (89 drepte) av 202 dødsulykker

•Utforkjøringsulykker: 70 stk (74 drepte) av 202 dødsulykker

•Fotgjengerulykker: 30 stk (31 drepte) av 202 dødsulykker

•Kryssulykker: 17 stk av 202 dødsulykker

•Ulykker i samme retning: 10 stk av 202 dødsulykker

•Andre ulykker: 3 stk av 202 dødsulykker

 

 

Medvirkende årsaker til dødsulykker

 

•Høy fart: 99 av 202 dødsulykker

•Ruspåvirkning: 50 av 202 dødsulykker

•Tretthet: 23 av 202 dødsulykker

•Sykdom: 15 av 202 dødsulykker

•Psykisk ubalanse (*): 7 av 55 dødsulykker (Reg. Øst)

•Kjøretøytekniske feil: 39 av 202 dødsulykker

•Veg og vegmiljø: 92 av 202 dødsulykker

 

 

Medvirkende årsaker til skadeomfang

 

• Fart (49 %)

I en nyere bil kanskje man ville ha vært sikkere selv i høyere fart.

• Manglende bruk av bilbelte (44 %)

Kanskje man ville hatt varsling sol ulte om belte ikke var på.

• Dårlig sikkerhet i eget kjøretøy

Flere airbager i nyere kjøretøy osv

• Farlig sideterreng

Kanskje nyere biler ikke hadde endt her pga ESP osv?

Lenke til kommentar

Merket sjøl hvordan sikkerhet ble hovedfokus etter at jeg selv fikk barn.

Og jeg kommer til og bytte bil ved vert milepæl i sikkerhets utviklingen. Det er muligens en slags bruk og kast måte?

Men som far på roper jeg meg retten til og sikre mine barn mest mulig, så får jeg heller gjøre miljø tiltak der det ikke kan gå ut over liv og helse. For mange her på forumet kan jo tema e-waste være til ettertanke.

Lenke til kommentar
Og jeg kommer til og bytte bil ved vert milepæl i sikkerhets utviklingen. Det er muligens en slags bruk og kast måte?

 

Om man har lyst til å bytte bil relativt ofte i Norge så er den eneste muligheten å gjøre det hvert andre eller tredje år. Venter man for lenge blir tapet alt for stort - siden en ny bil koster latterlig mye.

Lenke til kommentar
Om man har lyst til å bytte bil relativt ofte i Norge så er den eneste muligheten å gjøre det hvert andre eller tredje år. Venter man for lenge blir tapet alt for stort - siden en ny bil koster latterlig mye.

 

På en annen side, da blir man kraftig rammet av en annen fiskalskatt på bil... Omregistreringsavgiften ;)

Lenke til kommentar

HWBruker: Hehe, der har du virkelig funnet et innavlet misfoster. :lol:

 

Merket sjøl hvordan sikkerhet ble hovedfokus etter at jeg selv fikk barn. Og jeg kommer til og bytte bil ved vert milepæl i sikkerhets utviklingen. Det er muligens en slags bruk og kast måte? Men som far på roper jeg meg retten til og sikre mine barn mest mulig, så får jeg heller gjøre miljø tiltak der det ikke kan gå ut over liv og helse. For mange her på forumet kan jo tema e-waste være til ettertanke.

Jeg tror du setter for mye lit til teknologien. Forskjellen mellom nå og for 4-5 sikkerhetsmesige milepæler siden er ikke større enn at folk fortsatt dør når man frontkolliderer i 80 km/t eller kjører utfor en skrent.

 

Som så mange ganger påpekt før her i tråden: Hvis du virkelig mener at du vil sikre barna dine best mulig så lar du de ikke sitte i bilen i det hele tatt men flytter nærmere skolen/barnehagen deres sånn at de kan gå uten å krysse noen veier eller være med i noen kjøretøy.

 

En liten observasjon jeg hadde fra bilvinduet for et par-tre timer siden:

 

post-3851-1210974276_thumb.jpg

 

Dette er fra en ubetjent stasjon. Den betjente et par kilometer unna ligger alltid 10 øre høyere.

 

NB. Dette er inkludert 65 øre lokal avgift som vi har i stedet for bompenger i Tromsø.

Lenke til kommentar
Som så mange ganger påpekt før her i tråden: Hvis du virkelig mener at du vil sikre barna dine best mulig så lar du de ikke sitte i bilen i det hele tatt men flytter nærmere skolen/barnehagen deres sånn at de kan gå uten å krysse noen veier eller være med i noen kjøretøy.

 

Hvor langt tror du menneskeheten hadde kommet om ingen hadde brukt motoriserte kjøretøy/biler?

 

 

Dette er inkludert 65 øre lokal avgift som vi har i stedet for bompenger i Tromsø.

 

Og du mener dette er en god idé? Hva med de som aldri kjører igjennom bommen?

Lenke til kommentar
Hvor langt tror du menneskeheten hadde kommet om ingen hadde brukt motoriserte kjøretøy/biler?

Detter er lavmål. La oss heller diskutere saklig.

 

Og du mener dette er en god idé? Hva med de som aldri kjører igjennom bommen?

Ja. Det koster mange titalls millioner å sette opp en bomring rundt en by. Videre koster det flere millioner i året å drifte systemet, ta kontroller, dele ut og kreve inn bompengebrikker, osv. I tillegg skal eierne av bompengeselskapet ha profitt. Mye av pengene som skulle gått til veiformål forsvinner altså på veien mot målet. Med lokal drivstoffavgift skjer ikke det. Hele greia koster 1 full stilling og ingen investeringskostnader, vedlikeholdskostnader osv. Èn person drifter hele systemet fra et lite kontor. En svært høy prosentandel av inntektene går rett til det veiformålet det er ment å gå til.

 

En annen fin ting er at kostnadene fordeles jevnere ut over bilistene enn med bompenger. Er man så uheldig å måtte krysse bompengeringen på vei til jobben så blir det ganske skjevt i forhold til de som kjører like langt i samme område uten å krysse bompengeringen. Dvs. at noen betaler langt mer enn gjennomsnittet per km mens andre betaler langt mindre. Det mener jeg er urettferdig. Med lokal drivstoffavgift fordeles kostnaden langt jevnere.

Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk den rapporten bare er noen måneder gammel og ble liket tidligere i tråden. 40% til administrering/svinn er riktignok et versting-tilfelle på en lite trafikkert strekning. Storbyene lå på 5-10% svinn mens mindre plasser lå på 10-20% med en versting som stakk seg ut med hele 40%. Uansett så er selv de små prosentandelene ganske mange millioner kroner. Systemet i Tromsø har et administrerings-svinn på godt under 1%.

Lenke til kommentar

Finnes det en oversikt på hva som er synderen til co2 osv?

Bil VS ? industri ( som ikke er bilindustri)

 

Og om A kjøper en hummerlimo så ser alle stygt på han og peker på nordpolen

Så kjøper B to biler så han og kona kan kjøre til jobb og da setter alle pris på den lille motoren.

Blir B noe bedre enn A ?

 

Og at en bil er bensinsluker som denne tråden handler om er nivået mellom Vanlig bil og Bensinslukerbil den avgjørende truselen av Co2 mot verdens undergang?

 

Hva med å rette fokus mot miljøvenlig produksjon av biler og miljøvenlige motorer osv isteden for å legge masse gebyrer på bensinslukere?

Lenke til kommentar

Men fra spøk til alvor er lite vits å diskture dette her mer, framtiden er ikke biler så kjører på disel / bensin. Om vi vil det eller ei for å si det på den måten :) Ser nye hybrid biler er ekstremt gjerrige og det er en trend så kommer til å gå øver til SUV før neste generasjon kommer med hva som måtte finnes av teknologi til då.

 

http://video.google.com/videoplay?docid=3624337653720181416

 

Bel å merke så veier den el bilen like mye så en stor forbuker av hamburger / kebab

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...