Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

Ser det er forslag for Co2 utslipp avgift nå

0 utslipp 0 i avgift osv.Vg

Vi har jo allerede et sånt system. Fyller man ikke drivstoff så betaler man heller ikke CO2-avgift.

 

Forøvrig kan ikke veiavgiften kuttes etter samme modell. Veiavgiften betales blant annet på grunn av veistøv-forurensing og støyforurensing og skal jo blant annet gå med til å finansiere veier, vedlikehold, brøyting støyskjermer osv.

 

Hvis det er nybilavgiften det prates om så er det noe helt annet. Biler vil aldri kunne produseres med null miljøbelastning.

 

Men jeg er enig i en del av tankegangen. Det om at 0 utslipp bør gi 0 avgift. Så bør det være en fast avgift per kg CO2, NOx osv. Hvordan utslippene skal måles kan jo diskuteres men jeg synes en praktisk måte kan være å måle det faktiske utslippet på EU-kontroll og gange det opp med antall liter drivstoff brukt eller antall kilometer kjørt etter en bestemt formel.

 

kilik: Med elbil betaler man CO2-avgift på strømmen man lader batteriene med. Det er naturlig siden vi har et globalt strømmarked. 1kWh ekstra forbruk betyr også 1 kwh ekstra produksjon fra kullkraftverk. (Litt overforenklet men du skjønner hva jeg mener)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forslaget var vel å kutte ut vekt og hk avgift og basere det på en ting?

0 -0kg

100g- 100.000kr

200g- 200.000 kr osv?

 

Om man kjøper en kraftig bil med 700 hk men den bilen har en ny tekologi som gjør at den slipper ut 130g co2 så får man en avgift på 1 million pga HK.

 

Så har man familiebilen som veier det samme, mindre hk men mindre rensing som slipper ut like mye co2 .

Begge bilene har like belastning på miljøet og sistnevnte har 4 ganger lavre avgift.

Endret av War
Lenke til kommentar
Ja, men man bør kanskje ta hensyn til antall seter? Blir litt urettferdig at en familie på 6 skal bli straffet økonomisk fordi de trenger en stor bil...

 

Hehe, jeg var fristet til å komme med et lite sleivspark til de særnorske grønne skiltene (eller "det omvendte hensynet til familien på 6") her, men det blir gjerne litt off-topic... :!:

Lenke til kommentar
Ja, men man bør kanskje ta hensyn til antall seter? Blir litt urettferdig at en familie på 6 skal bli straffet økonomisk fordi de trenger en stor bil.

Så løsninga blir å sette inn 20 seter i bagasjerommet og kjøre billig alene til jobb?

 

Flere personer betyr også flere å dele miljøavgiftene på. Noe som også er naturlig siden det blir mindre miljøbelastning per person.

(Regjeringa kan vurdere å øke barnetrygden for å motvirke presset på barnefamiliene)

Lenke til kommentar
Ja, men man bør kanskje ta hensyn til antall seter? Blir litt urettferdig at en familie på 6 skal bli straffet økonomisk fordi de trenger en stor bil.

Så løsninga blir å sette inn 20 seter i bagasjerommet og kjøre billig alene til jobb?

 

Flere personer betyr også flere å dele miljøavgiftene på. Noe som også er naturlig siden det blir mindre miljøbelastning per person.

(Regjeringa kan vurdere å øke barnetrygden for å motvirke presset på barnefamiliene)

 

Hva med skattefradrag for barnefamilier. Transport fradrag, og de skal utligne merkostnaden av bilhold. Det blir jo mer mindre utslipp pr person når det er flere i en bil. Dette bør kunne søkes om av personer med behov for større bil av ulike grunner.

 

Med det blir forsatt slik at de økonomisk sterke kan kjøre hva de vil, slik at vi får enda større klasskille på veiene.

Lenke til kommentar

Jeg beklager men jeg er så imot det regjeringen gjør nå, øke bensinprisene med 5 øre og disel med 10 øre fordi co2 utslippet i norge har økt? Kjempemorro at politikerne oppfordret alle til å kjøpe disel siden det var mer miljøvennelig + billigere, errr right.

 

Jeg klarer ikke å beskrive hvor irritert jeg er over det norske avgiftsystemet for bil. Jeg sier ikke at global oppvarming er positivt men det er da måte på hvordan man skal takle dette problemet. Mer miljøvennelig rensing på rafenerier ol kan jo være en start med tanke på hvor mye co2 de spyr ut i forhold til bilene i Norge. Økte bensinpriser vil ikke få halve norge til å hoppe på bussen, man må fortsatt til et sted og dit drar man uansett. Jo selvfølgelig, bor du i Oslo så tar du jo kollektivtrafikk men hvis du bor litt utenfor så er det lite morro. Bor mellom horten og tønsberg, i åsgårdstrand, og her kommer bussene en gang hver halvtime. Dessuten går bussene så utrolig mye treigere en å kjøre så det er ikke rart at folk heller tar bilen.

 

Det blir feil av staten å ha så sinnsyke avgifter som vi har, når det per idag ikke finnes noen virkelige bedre alternativer på markedet. De "hybridbilene" er mest oppskryt og den eneste elbilen jeg kunne tenkt meg er http://finn.no/finn/car/object?finnkode=13...mp;WT.svl=Bilde . Norges avgifter ligger en smule foran den teknologiske utviklingen i mine øyne. Altså, Tysk audi til 200 000 i USA og 1 000 000 i Norge?!

Lenke til kommentar

SV er jo helt på jordet.

 

SV :

politikk som har som utgangspunkt å bare gjøre bilene billigere, ikke gagner miljøet. SV ønsker at folk skal kjøre miljøvennlige biler som forurenser minst mulig, men å gjøre bilene billigere vil samtidig medføre at bilindustrien må produsere flere biler, som i seg selv er en forurensende faktor

 

Frp:

Vi ønsker på sikt å fjerne engangsavgiften helt, både for å sørge for at folk kjøper sikrere biler, og for å få en positiv miljøgevinst. Eldre biler forurenser mye mer enn nye biler, og veldig mange har ikke råd til å kjøpe ny bil i dag på grunn av skyhøye avgifter

 

 

En dyr Dodge magnum

150.000 i usa + frakt til norge 50.000 = 200.000 så står bilen i hagen.

Så skal du sette skilt på den

Bilen veier 2000kg = 160.000 kr

Motor 400hk = 500.000 kr

Co2 = 130.000 kr

registrering 25.000

Total minimum 815000 i avgifter VS bilens kostnad på 150 + frakt

 

Det er bare maks 3 millioner av oss som kan kjøre bil det er en dråpe i havet uansett.

Flere som kjører bil = flere med lån, flere med forsikring, flere på verksted, flere som kjøper drivstoff, flere som betaler årsavgift, flere som bytter ut den gamle bilen som forurenset mere. Totalt blir dette mye avgifter til staten så kutte i engangsavgiften er ikke 100% tap.

Endret av War
Lenke til kommentar

Trodde aldri jeg skulle si det men jeg støtter FRP her. Tror ikke antall biler i Norge vil øke så sykt selv om vi fjerner engangsavgiften. Kunne vært kjekkt om alle i Norge kjørte rundt i nye sikre biler med katalysatorer (er det den komponenten som reduserer utslipp?).

Lenke til kommentar
Trodde aldri jeg skulle si det men jeg støtter FRP her. Tror ikke antall biler i Norge vil øke så sykt selv om vi fjerner engangsavgiften. Kunne vært kjekkt om alle i Norge kjørte rundt i nye sikre biler med katalysatorer (er det den komponenten som reduserer utslipp?).

 

Spørs hva slags utsipp det er snakk om. Om man tar CO2 så hjelper det vel heller lite med en katalysator, uansett trodde jeg nesten alle biler hadde det fra før, om de ikke er veteran eller liknende? Forøvrig er det verd å merke seg at det ikke bare er totalantallet som bestemmer utslippene, men også hvor ofte man bytter bilen sin i en annen bil.

 

AtW

Lenke til kommentar

Med et avgiftssystem som gjorde det dyrere desto mer du kjørte så tror jeg ting ville vært mye bedre. Folk som pendler mye betaler en del mens de som bare skal bruke bilen i helgen eller sjelden betaler lite. En bil som står stille forurenser ikke.

Lenke til kommentar
Med et avgiftssystem som gjorde det dyrere desto mer du kjørte så tror jeg ting ville vært mye bedre. Folk som pendler mye betaler en del mens de som bare skal bruke bilen i helgen eller sjelden betaler lite. En bil som står stille forurenser ikke.

 

Så du mener da at systemet de snart skal innføre i England er et brilliant system? Bare å flytte!

Lenke til kommentar
Hva med skattefradrag for barnefamilier. Transport fradrag, og de skal utligne merkostnaden av bilhold. Det blir jo mer mindre utslipp pr person når det er flere i en bil. Dette bør kunne søkes om av personer med behov for større bil av ulike grunner.

Hvordan mener du det skattefradraget skal beregnes? Er det ikke mye mer treffsikkert på faktisk miljøbelastning når det beregnes ut i fra faktisk forurensning (EU-kontroll), kilometer, mengde drivstoff og sånne direkte målemetoder?

 

Jeg beklager men jeg er så imot det regjeringen gjør nå, øke bensinprisene med 5 øre og disel med 10 øre fordi co2 utslippet i norge har økt? Kjempemorro at politikerne oppfordret alle til å kjøpe disel siden det var mer miljøvennelig + billigere, errr right.

Diesel har kommet billigere ut fra tidligere års avgifter. At bensin øker mindre enn diesel nå er bare en måte å utligne avgiftene på igjen etter at ny kunnskap om miljøfordelene/ulempene har kommet frem. Dvs. diesel har ikke vært så mye gunstigere enn bensin som tidligere antatt.

 

Forøvrig ser jeg uforholdsmessig mye prat om de små avgiftsøknignene for bilistene i forhold til praten om hva bilistene får tilbake:

115 millioner kroner til bedre fergesamband (oftere og billigere)

Lenke til kommentar
Tror ikke antall biler i Norge vil øke så sykt selv om vi fjerner engangsavgiften.

Da presenterer du en motsigelse mot Frp's politikk. De ønsker lavere nybilavgifter nettopp for at folk skal kjøpe nye biler i fleng. Selv tror jeg nok at salget vil gå betydelig oppover og bruk-kast-syklusen blir betydelig kortere dersom nybilavgiftene fjernes.

 

Med et avgiftssystem som gjorde det dyrere desto mer du kjørte så tror jeg ting ville vært mye bedre.

Vi har allerede et sånt avgiftssystem. Det kalles drivstoffavgifter. De øker i takt med antall liter drivstoff man fyller. Dermed tar de også hensyn til at noen kjører mer enn andre og at noen biler forurenser mindre enn andre.

 

Folk som pendler mye betaler en del mens de som bare skal bruke bilen i helgen eller sjelden betaler lite. En bil som står stille forurenser ikke.

En bil som står stille har også forurenset når den ble produsert. Bare for å sette det på spissen kan du tenke deg miljøbelastningen om folk skiftet bil dobbelt så ofte og dermed at bilprodusentene måtte doblet produksjonen, selv om de kjører like mange kilometer per år.

Lenke til kommentar
For at vi skal få noe å le av, eller for at vi skal begynne å gråte?

For at populistene skal skjønne mer av det store bildet. Sammenhengen i de ulike tiltakene i transportplanen og ulike samfunnseffekter. Det er et komplisert tema som fortjener gjennomtanke, ikke umiddelbare avfeiinger uten å ha satt seg inn i det.

Lenke til kommentar

Men Simen1, tror du virkelig folk ville byttet bil så mye oftere om biler ble billigere? Og hva ikke gevinsten bli om bilparken ble fornyet? Færre skader og dødsfall, mindre forunrensing.. Tror du ikke det ville vært den største forskjellen?

Og tviler neppe på at den totale bilproduksjonen i verden ville skutt i været om lille Norge senket avgiftene litt.

Lenke til kommentar
For at vi skal få noe å le av, eller for at vi skal begynne å gråte?

For at populistene skal skjønne mer av det store bildet. Sammenhengen i de ulike tiltakene i transportplanen og ulike samfunnseffekter. Det er et komplisert tema som fortjener gjennomtanke, ikke umiddelbare avfeiinger uten å ha satt seg inn i det.

 

Tja, om man leser de særdeles populistiske overskriftene som gir håp om bedring ("Transportsystemet tilfredsstiller ikke samfunnets krav til framkommelighet og forutsigbarhet", "Innsatsen må styrkes for å få til en markant reduksjon i antall drepte og hardt skadde", og ikke minst "Transportsystemet må gis en universell utforming - kollektivtransporten er ikke tilgjengelig for alle"), kan man jo la seg forlede til å tro at dette dokumentet er fint og flott. Og det er gjerne dette man har satset på, at folk flest skal lese overskriftene, se de fine bildene, og tenke at ja, nå har man endelig innsett problemene og tar fatt i dem.

 

Setter man seg derimot inn i det og leser hva som står under de ulike overskriftene så ser man jo kjapt hvilken total falitterklæring det er. Selvsagt om man da ikke er voldsom motstander av all veitransport, og synes at alle de ulike former for tukting som denne skal utsettes for bare er på sin plass. Ja, jeg vet at du havner i denne kategorien Simen, men noe sier meg at flertallet av dem som frekventerer dette forumet har en viss (positiv) interesse av bil, og dermed ikke morer seg stort over at kort sagt alt skal bli dyrere og dårligere på den fronten.

 

Så absolutt, les dokumentet, og fortvil. :!:

 

EDIT: Fant ikke igjen sitatet fra transportplanen som jeg skulle slenge inn her...argh.

Endret av Swe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...