Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

Positive tendenser i USA.

 

Bilsalg, april 2008 sammenlignet med samme måned i fjor:

 

Biggest Winner

MINI 28.6% at 4,713 (4/07: 3,382)

 

Biggest Loser

HUMMER –49.8% at 2,380 (4/07: 4,375)

 

BRANDS

Audi –12% at 7,730 (4/07: 8,106)

BMW –2.5% at 26,735 (4/07: 25,310)

Buick –11.7% at 12,665 (4/07: 13,234)

Cadillac –21.3% at 14,359 (4/07: 16,839)

Chevrolet –21.9% at 157,187 (4/07: 185,759)

Chrysler –45% at 30,670 (4/07: 51,441)

Dodge –23% at 83,348 (4/07: 100,463)

Ford –17.4% at 165,997 (4/07: 185,553)

GMC –29.6% at 31,854 (4/07: 41,748)

HUMMER –49.8% at 2,380 (4/07: 4,375)

Hyundai –7.4% at 39,280 (4/07: 39,137)

Infiniti –11.5% at 9,537 (4/07: 9,945)

Jaguar 15.7% at 1,785 (4/07: 1,424)

Jeep –24.4% at 33,733 (4/07: 41,200)

Land Rover –43.9% at 2,557 (4/07: 4,211)

Lexus –17.1% at 23,350 (4/07: 25,995)

Lincoln –19.3% at 10,340 (4/07: 11,832)

Mazda 4.1% at 23,760 (4/07: 23,760)

Mercedes-Benz –10.4% at 20,271 (4/07: 20,895)

Mercury –31.8% at 12,910 (4/07: 17,481)

MINI 28.6% at 4,713 (4/07: 3,382)

Mitsubishi –32% at 8,878 (4/07: 12,047)

Nissan 0.1% at 66,318 (4/07: 61,179)

Pontiac –15.9% at 24,009 (4/07: 26,346)

Porsche –11.9% at 3,099 (4/07: 3,248)

Saab –37.9% at 1,580 (4/07: 2,350)

Saturn –22% at 16,888 (4/07: 19,977)

Subaru 12% at 16,771 (4/07: 13,786)

Suzuki –2.8% at 9,669 (4/07: 9,179)

Toyota –2.7% at 194,350 (4/07: 184,462)

Volkswagen –6.1% at 19,415 (4/07: 19,086)

Volvo –18.9% at 7,138 (4/07: 8,122)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ser du har bilde av en slik magnum stasjonsvogn. Ikke er den stygg, og ikke bruker den mer bensin enn en v70 bensin/automat...

 

Går det greit hvis bilen er europeisk/japansk og bruker mye bensin da? For usa er slettes ikke det eneste landet som pøser ut biler som bruker 1,4 liter pr mil

det er ikke Dodge Magnum.. det er Chrysler 300C stasjonsvogn

 

dette er dodge magnum...

post-130293-1209987999_thumb.jpg

Endret av Carman
Lenke til kommentar

Sånn jeg skulle kjøpe det før norge skulle ha 1,2 mill i gebyrer og bilens verdi er 33.000$(165.000 nok)

 

Bruker ikke biler fra 1980 mer drivstoff en større biler fra 2008?

Synnes man kan kjøre stor bil med god samvittighet, man har tross alt betalt over en havl million til staten som andre med mindre co2 utslipp ikke har gjort.

Endret av War
Lenke til kommentar

Og her har du enda en "gladnyhet" du kan boltre deg med Simen. Denne gangen fra Oslo;

Fra og med den 1. juli koster det minst 60 kroner å passere Fjellinjen med Chevrolet Tahoe, Ford Excursion og andre amerikanske "personlastebiler".

Er ellers spent på å se hva prisene blir for vanlige biler her når de har blitt ferdig med omleggingen.

Siden det vel foreløpig ikke blir noe rushtidsavgift, blir det vel heller en solid økning hele døgnet. ;)

Lenke til kommentar
Og her har du enda en "gladnyhet" du kan boltre deg med Simen. Denne gangen fra Oslo;

Fra og med den 1. juli koster det minst 60 kroner å passere Fjellinjen med Chevrolet Tahoe, Ford Excursion og andre amerikanske "personlastebiler".

Er ellers spent på å se hva prisene blir for vanlige biler her når de har blitt ferdig med omleggingen.

Siden det vel foreløpig ikke blir noe rushtidsavgift, blir det vel heller en solid økning hele døgnet. ;)

 

Det er forøvrig ikke et problem og klasse ned mange av disse bilene, slik at de går som varebil. Noe som er rart at ikke flere har gjort. Det utløser jo ikke avgifter lenger.

Lenke til kommentar
Dagens Tromsø-priser:

Bensin: 13,65

Diesel: 13,85

 

For noen sinnsykt drøye priser. Glad vi "bare" betaler drøye 12 kroner per liter for begge her nede i sør.

+ bompenger antar jeg.

 

Her har vi bompengene bakt inn som en lokal drivstoffavgift på 65 øre.

99,5% av de 65 ørene går til de veiformål de skal. Den siste halve prosenten går til drift og kontroll av avgiftsystemet. I bompengeordninger går ca 10-40 ganger så stor andel til drift av selve bompengesystemet. Bare om lag 80-95% av bompengene går til veiformål.

Lenke til kommentar

Kan noen vennligst forklare meg hvorfor det er bilde av familiebilen Peugeot 807(C8) i første innlegg?

Og hva den bilen har med store stygge bensin slukere? :no:

 

De aller aller fleste av de bilene i Norge går på diesel med et co2 utslipp på 189g/km.

Og hvordan skal større barnefamilier ellers frakte barna sine? Med buss? Eller kanskje 2 biler det ville jo vert miljøvennlig.

 

Tips: Fjern den bilen så får tråden litt mer troverdighet.

Lenke til kommentar

Satt akkuart å tenkte over samme ting. Peugeot 807 er en "people carrier", ikke en "stor stygg bensinsluker".

 

on topic, skjønner at noen som kjøper 4x4 ikke trenger det, men jeg synes ikke det er nødvendig å lage en hatetråd. Jeg synes 4x4 som range rover, audi q7 og mb M-klasse er sykt tøffe og jeg ville ikke hatt noe imot å eie en. De fleste 4x4 fra asia som ruller rundt på norske veier idag har jo ikke altfor mye motor, så de er ikke akkuart bensinslukere.

Lenke til kommentar
Hvordan kan man/staten motvirke co2 utslupp? Kutte ned på utslipp reduserer, men fikse det som allerede er ute?

Hva mener du?

 

Utslipp er når CO2 blir dannet og slippes ut i atmosfæren. Det som allerede er i atmosfæren er allerede sluppet ut. Ta gjerne en kikk på Wikipedias artikkel om karbonsyklusen. Returen fra atmosfæren til sjø og land er altså nøyaktig like viktig for CO2-innholdet i atmosfæren som utslippene. Svært mange overser dessverre dette faktumet og fokuserer for ensidig på utslipp-siden. Det blir som om en økonom bare kikker på inntektene til et selskap og driter i å kikke på utgiftene. Det gir ikke noe helhetlig bilde.

 

Forøvrig vil jeg ikke at debatten skal bli for ensidig mot CO2-utslipp heller. Det er mange andre faktorer som vi har vært gjennom i løpet av denne tråden. NOx, svovel, partikler, veistøv, støy, sikkerhetsrisikoen osv.

Lenke til kommentar
Hvordan kan man/staten motvirke co2 utslupp? Kutte ned på utslipp reduserer, men fikse det som allerede er ute?

Hva mener du?

 

Utslipp er når CO2 blir dannet og slippes ut i atmosfæren. Det som allerede er i atmosfæren er allerede sluppet ut. Ta gjerne en kikk på Wikipedias artikkel om karbonsyklusen. Returen fra atmosfæren til sjø og land er altså nøyaktig like viktig for CO2-innholdet i atmosfæren som utslippene. Svært mange overser dessverre dette faktumet og fokuserer for ensidig på utslipp-siden. Det blir som om en økonom bare kikker på inntektene til et selskap og driter i å kikke på utgiftene. Det gir ikke noe helhetlig bilde.

 

Forøvrig vil jeg ikke at debatten skal bli for ensidig mot CO2-utslipp heller. Det er mange andre faktorer som vi har vært gjennom i løpet av denne tråden. NOx, svovel, partikler, veistøv, støy, sikkerhetsrisikoen osv.

 

 

Men jeg spør hva som er "feil" med en familie bil som Peugeot 807? Eller tilsvarende biler.

Og bør det ikke være økonomisk mulig for en stor barnefamilie og kjøpe seg et større bil?

 

Har du 4 unger, 2 vogner og et lass med bagasje da trenger du nødvendigvis en bil som er større en gjennomsnitte. Øker du avgiftene vil denne gruppen måtte ta steget opp(/ned) til minibusser som forurenser enda mer.

Lenke til kommentar
Men jeg spør hva som er "feil" med en familie bil som Peugeot 807? Eller tilsvarende biler.

Og bør det ikke være økonomisk mulig for en stor barnefamilie og kjøpe seg et større bil?

 

Simen1 har allerede sagt at han ikke har lyst til å gå i detaljer om hvilke konkrete biler som er "politisk korrekte" og hvem som ikke er. Og ja, jeg har argumentert om det før jeg også. :p

Lenke til kommentar
Men jeg spør hva som er "feil" med en familie bil som Peugeot 807? Eller tilsvarende biler.

Og bør det ikke være økonomisk mulig for en stor barnefamilie og kjøpe seg et større bil?

 

Simen1 har allerede sagt at han ikke har lyst til å gå i detaljer om hvilke konkrete biler som er "politisk korrekte" og hvem som ikke er. Og ja, jeg har argumentert om det før jeg også. :p

 

Høres ut som politikerne våre. :roll:

Da kommer jo vi ingen vei, for det er jo det største problemer for bil-avgiftene våre. Hvem de rammer.

Lenke til kommentar

Er greit at man maser om global oppvarming osv men bilavgiftene i Norge er bare latterlige i min mening. altså, forskjellen mellom feks en audi Q7 i norge og USA er på 800 000 kr! Noen folk trenger en bil med 7 seter og mye bagasjeplass, og audi Q7 har alt det pluss at den ser råtøff ut.

 

Simen1, kan du gi en begrunnelse på hvorfor Norge har slike latterlige avgifter? Jeg lurer seriøst på det. Med de avgiftene burde vi iallefall kunne forvente oss et brukbart veinett over hele landet men neida.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...