Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

Lurer på hva Simen1 har som agenda med sine 2 tråder om store biler. Manglende teknisk innsikt blir ganske avslørende. Blandt de strengeste kravene for forurensing er California.

 

US bilene kom for blyfri bensin i 1971.

US bilene kom med katalysator 1973.

US bilene kom med støtabsorberende front i 1973.

US bilene kom med katalysator på diesel i 1998.

 

 

Både Asia og Europa ligger mange år etter USA med sine miljø krav til bilparken. Hvorfor kan vi ikke bruke de samme kravene til bilene her på berget.

- Årlig kontroll med utslippene.

- Eget system i bilen som varsler når bilen ikke utfører den rensingen som er påkrevet.

- Et system som ved en vanlig rutinekontroll vil avsløre om bileieren har "fiklet" med rense systemet.

 

GM sin LMM diesel motor oppfyller miljøkrav som er strengere en Eurokrav frem til 2015. Mercedes sin mest miljøvennlige diesel oppfyller ikke kravene for California uten modifikasjoner.

 

Du løper på en 150 kg. "budeie" i gågata og går på "snørra" i brosteinen. Vil du forby store personer adgang til gågata?

 

Jeg har selv 2 stk US biler og 2 stk Asia biler. Med US bilene har jeg aldig vært involvert i noen for for trafikk uhell på 27 år.

Den ene Asia bilen har blitt påkjørt 3 ganger på 8 år, den andre 2 ganger på 3 år. Så jeg er ikke i tvil om i hvilke biler jeg ønsker at kona, barn og barnebarn skal bruke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lurer på hva Simen1 har som agenda med sine 2 tråder om store biler. Manglende teknisk innsikt blir ganske avslørende. Blandt de strengeste kravene for forurensing er California.

 

US bilene kom for blyfri bensin i 1971.

US bilene kom med katalysator 1973.

US bilene kom med støtabsorberende front i 1973.

US bilene kom med katalysator på diesel i 1998.

 

 

Både Asia og Europa ligger mange år etter USA med sine miljø krav til bilparken. Hvorfor kan vi ikke bruke de samme kravene til bilene her på berget.

- Årlig kontroll med utslippene.

- Eget system i bilen som varsler når bilen ikke utfører den rensingen som er påkrevet.

- Et system som ved en vanlig rutinekontroll vil avsløre om bileieren har "fiklet" med rense systemet.

 

GM sin LMM diesel motor oppfyller miljøkrav som er strengere en Eurokrav frem til 2015. Mercedes sin mest miljøvennlige diesel oppfyller ikke kravene for California uten modifikasjoner.

 

Du løper på en 150 kg. "budeie" i gågata og går på "snørra" i brosteinen. Vil du forby store personer adgang til gågata?

 

Jeg har selv 2 stk US biler og 2 stk Asia biler. Med US bilene har jeg aldig vært involvert i noen for for trafikk uhell på 27 år.

Den ene Asia bilen har blitt påkjørt 3 ganger på 8 år, den andre 2 ganger på 3 år. Så jeg er ikke i tvil om i hvilke biler jeg ønsker at kona, barn og barnebarn skal bruke.

 

Hvordan er feks CO2-utslippene per km for den gjennomsnittlige amerikanske bil. Det er vel og bra at Calfornia har strenge regler, men hva med resten av landet?

 

Og det siste avsnittet ditt skjønner jeg ikke. Mener du at bilens nasjonalitet fører til at det er enklere for andre folk å kjøre på den? At Asiatiske biler tiltrekker seg trafikk?

 

AtW

Lenke til kommentar

Legg merke til at oljeprisen er i dollar og har steget med ca 10% den siste måneden mens dollarkursen har sunket ca 10% den siste måneden. Dermed nuller siste måneds endringer seg ut for vår del.

 

Forøvrig er bensinprisen i Tromsø på rundt 13,50 nå for tida inkludert 65 øre (i stedet for bompenger som de har andre steder i landet).

Lenke til kommentar

Dessverre er California sine miljøkrav unntaket i USA. EU har generelt langt strengere krav enn USA på den fronten. USA har også liten/ingen avgift på bensin. USA slipper ut over dobbelt så mye CO2 per innbygger i forhold til gjennomsnittet i Europa.

 

"Renere" biler er ikke nok. Forbruket må ned.

Lenke til kommentar

Forskjell på høyreradikal og populist...

 

Priskontroll fungerer aldri bra. Kina har et pristak på bensin, men den internasjonale oljeprisen er nå så høy at flere kinesiske bensinselgere har måtte selge med tap og det har oppstått svartebørstilstander (som det alltid gjør i et prisregulert marked). Dette kunstige pristaket har også økt etterspørselen etter bensin i Kina unormalt mye og dermed drevet den internasjonale prisen opp.

 

Uansett så er Norge et av de landene i verden hvor prisen på bensin svinger minst da mange faste avgifter utgjør bensinprisen. I USA har f.eks. bensinprisen over doblet seg (selv medregnet inflasjon) siden 2004.

Lenke til kommentar

Hvordan i alle dager kan man slutte å abonnere på et emne man har vært med i her egentlig? Denne tråden nekter jo å dø og blir bare mer og mer uinteressant og usaklig, og så dukker den jammen meg opp øverst blant "Mine innlegg" hele tiden. Argh :!:

 

No offence til debattantene...

Lenke til kommentar
......

Og det siste avsnittet ditt skjønner jeg ikke. Mener du at bilens nasjonalitet fører til at det er enklere for andre folk å kjøre på den? At Asiatiske biler tiltrekker seg trafikk?

 

AtW

US bilene er så pass store at de både blir sett og hört. Muligens er andre traffikanter litt redd dem og holder mer avstand. :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Amerikanske motorer er bedritene på en veldig enkel måte. Hvis du leser på er person sinn post litt lengre opp så sier han at faren hans kjøpte seg akkurat en Amerikansk bil med V8 og 300 hester. Jeg vedder en kongle på at den V8ern er på 4-5 liter hvis ikke mer.

 

Så du mener at en motor på 4-5 liter bør produsere mer enn 300 HK for å ikke være bedriten?

 

Og det bare så vidt de prøver og få hester ut av motoren jo. Amerikanerne er så vanvittig konservative når det gjelder den v8ern dems, kan også bare se på de to motor alternativene de har til nye Ford Mustang, det er rett og slett tragisk. Bare og se på hvilken som helsk Europeisk motor i forhold. Og du behøver ikke 300Hk i bil selv om den veier 2.5-3T. du hadde fint greid deg med 200hk.

 

Det er din personlige mening, heldigvis tvinger ingen deg til å kjøpe Mustang. Hvor mange HK man "behøver er vel et helt subjektivt spørsmål?

Lenke til kommentar
Amerikanske motorer er bedritene på en veldig enkel måte. Hvis du leser på er person sinn post litt lengre opp så sier han at faren hans kjøpte seg akkurat en Amerikansk bil med V8 og 300 hester. Jeg vedder en kongle på at den V8ern er på 4-5 liter hvis ikke mer.

 

 

 

Moment spiller jo også inn her, nytter ikke bare se seg blind på HK

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
Amerikanske motorer er bedritene på en veldig enkel måte. Hvis du leser på er person sinn post litt lengre opp så sier han at faren hans kjøpte seg akkurat en Amerikansk bil med V8 og 300 hester. Jeg vedder en kongle på at den V8ern er på 4-5 liter hvis ikke mer.

 

 

 

Moment spiller jo også inn her, nytter ikke bare se seg blind på HK

 

Effektkurven spiller en rolle ja, flat effektkurve er fint. Moment er irrelevant for bilens ytelse (utover det at den er med på å bestemme ffekten sammen med turtallet), fordi man har den magiske oppfinnelsen gir

 

AtW

Lenke til kommentar
Amerikanske motorer er bedritene på en veldig enkel måte. Hvis du leser på er person sinn post litt lengre opp så sier han at faren hans kjøpte seg akkurat en Amerikansk bil med V8 og 300 hester. Jeg vedder en kongle på at den V8ern er på 4-5 liter hvis ikke mer.

 

 

 

Moment spiller jo også inn her, nytter ikke bare se seg blind på HK

To sider av samme sak. Moment*turtall=effekt. Eller noe i den duren.

 

Tipper du mener at det er viktig med mye effekt på lavt turtall?

Lenke til kommentar
Tipper du mener at det er viktig med mye effekt på lavt turtall?

 

ja, i dette tilfelle med store motorer så mener jeg det, att den er sterk på lavt turtall, toppeffekt har ikke alt å si.

 

synes det blir litt dumt å si att en 5 liters motor som "Bare" yter 300hk er bedritne motorer. er langt fra noe fan av amerikanere, men likevel.

 

er Volvo sine lastebilmotorer på 16.1 liter dårlige da, bare fordi de har 540hk? men de tar det jo igjen på dreiemomentet, som er 2500nm på den med 540hk. så de er vel sterke på lavt turtall.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Forslaget om å ta betalt for parkering på kjøpesentrene blir ikke noe av foreløpig da det krever en grunnlovsendring i privat eiendsomrett.

 

Hehe, det er vel bare et spørsmål om tid før en slik endring blir presset gjennom. Man må jo ikke sky noen midler i kampen mot bilistene! :w00t:

Lenke til kommentar

^ Hurra, ingen fler Toyota Priuser :D

 

Thorkildsen mener minimum 2 prosent av bilene som selges i 2010 bør være nullutslippsbiler, men hele 20 prosent fem år senere. Omleggingen av bilparken vil imidlertid kreve avgiftsendringer, sier hun.

 

OK, så de tror at bilindustrien på så få år kommer til å utvikle hydrogendrevne biler samt at staten punger ut for hydrogen"pumper"? Haha. Det er lov til å tro på julenissen.

 

Personlig syntes jeg at staten ser på dette alt for svart/hvitt. Det er greit at de vil få ned forurensingsnivået vårt, men kunne det ikke vært lurt å gjøre noe med kilden til forurensningen først - oljeriggene? Oljeriggene spyr jo ut sinnsvakt mye mer enn det en Porsche Cayenne Turbo gjør.

 

Og til slutt: Før dere treehuggers sier "hva med biler som går på strøm - batterier?", så kan jeg med en gang konstatere at batteridrevne biler har ingen fremtid. De har alt, alt for kort rekkevidde samt at de forurenser mye mer enn det man tror.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...